Diskusjoner, analyser og statistikk om MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av knutk »

ega16 skrev:Ble akkurat sluppet en rapport med statistikk over motorsykkel ulykker i USA fra 2011.
However, the staggering number in all of NHTSA’s research is that of the 4,323 motorcyclists killed in 2011, 33% (1426) of the riders were under the influence of alcohol. That’s almost 1 in 3 fatal motorcycle accidents attributed to drinking and riding.
Litt spøkefullt kan man jo da si at om det er 33% av førerne som kjører i fylla betyr det at hele 67% av ulykkene skjedde i edru tilstand. mao fyllekjøring halverer risikoen for å komme ut for en ulykke,---- om man leser tallene.

Fornuften skurrer vel litt, men det er jo det tallene sier om man leser statistikken som Fanden leser Bibelen.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av Relax »

MIchael Jackson hadde svaret på dette også ;)

" If you want to make a change, take a look in the mirror and start right there! "

Å endre andres adferd , fixe dårlige veier, vekke bilister, osv er vanskelig , nesten umulig.. og nesten skivebom også, når de fleste mc ulykker skyldes mc føreren selv!

Det vi KAN gjøre noe med og som uten tvil har størst betyding er ....oss selv!
Jeg regner med at de alle fleste her på forumet holder seg rusfrie, hvis vi da også IKKE kjører alt for fort ( særlig inn i svinger), holder bedre avstand og er dobbelt så forsiktige i kryss... DA gjør det en opplagt, utvilsom forskjell på VÅR sikkerhet, og det er noe hver og en av oss kan gjøre HVER gang vi kjører !

...take a look in the mirror and start right there ..."
"Do the right thing"

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av SuperMorten »

Relax skrev:MIchael Jackson hadde svaret på dette også ;)

" If you want to make a change, take a look in the mirror and start right there! "

Å endre andres adferd , fixe dårlige veier, vekke bilister, osv er vanskelig , nesten umulig.. og nesten skivebom også, når de fleste mc ulykker skyldes mc føreren selv!

Det vi KAN gjøre noe med og som uten tvil har størst betyding er ....oss selv!
Jeg regner med at de alle fleste her på forumet holder seg rusfrie, hvis vi da også IKKE kjører alt for fort ( særlig inn i svinger), holder bedre avstand og er dobbelt så forsiktige i kryss... DA gjør det en opplagt, utvilsom forskjell på VÅR sikkerhet, og det er noe hver og en av oss kan gjøre HVER gang vi kjører !

...take a look in the mirror and start right there ..."
Egentlig en selvfølge, men allikevel noe av det mest fornuftige jeg har lest på forumet :prf :thumleft
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

Bumper denne siden det har blitt litt diskusjon i "MC-ulykker" tråden...

Mobil - tar den oppmerksomhet og fokus: utvilsomt. Folk reagerer senere, vingler, er ikke oppmerksomme på vikeplikt og lager uødvendig kø. Det er litt individuelt, sannsynligvis noe avhengig av rutine/kjørekompetanse, men ofte ser jeg at kjøringen påvirkes med en gang de legger telefonen til øret...

INGEN klarer å tekste samtidig med at de kjører forsvarlig. Endel taster inn rute på GPS'en mens de kjører, det er like ille.
MANGE kunne hatt godt av å vente med telefonsamtalen til de har parkert.

Tenk f.eks. å lanesplitte med en sånn bilist i en av filene:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=JVZJuqHWuOg[/video]
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av SuperMorten »

RuneMC skrev: Mobil - tar den oppmerksomhet og fokus: utvilsomt. Folk reagerer senere, vingler, er ikke oppmerksomme på vikeplikt og lager uødvendig kø. Det er litt individuelt, sannsynligvis noe avhengig av rutine/kjørekompetanse, men ofte ser jeg at kjøringen påvirkes med en gang de legger telefonen til øret...

INGEN klarer å tekste samtidig med at de kjører forsvarlig. Endel taster inn rute på GPS'en mens de kjører, det er like ille.
MANGE kunne hatt godt av å vente med telefonsamtalen til de har parkert.

Tenk f.eks. å lanesplitte med en sånn bilist i en av filene:
Med 20000km årlig på E18, mener jeg å ha belegg for å si: Enig i alt du sier. Man kan like gjerne lukke øynene, for man ser ikke hva som skjer på veien når man skriver SMS. Dersom sms'eren sitter i en 18-hjuling på 50+ tonn......
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

Kan jo nevne at jeg også har sett to tilfeller i løpet av mine 5 år på MC der jente/dame i bilen foran bruker innvendige speil til å sminke seg mens de kjører... :oh
Det påvirker også kjøringen...
Da får jeg sånne rykninger i venstre tommel ved minste tegn på vingling... :knegg
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av SuperMorten »

RuneMC skrev:Kan jo nevne at jeg også har sett to tilfeller i løpet av mine 5 år på MC der jente/dame i bilen foran bruker innvendige speil til å sminke seg mens de kjører... :oh
Det påvirker også kjøringen...
Da får jeg sånne rykninger i venstre tommel ved minste tegn på vingling... :knegg
Nettopp.. Jeg har blitt litt besatt/betatt av distraherte sjåfører, så når jeg ser en bil som oppfører seg litt rart, forsøker jeg å legge merke til sjåføren, og hva han evt driver med :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

MC-ulykker del emne

Legg inn av jhn »

ATWindsor skrev:
RuneMC skrev:MC-velt i Lofoten med sannsynligvis alvorlige skader
http://www.lofotposten.no/e10/rorvikska ... -29-106066
Høres ved første øyekast ut som en alvorlig skade som kunne vært mindre alvorlig om man hadde sikkerhetsgjerde som var tilpasset motorsyklister, en ureovekkende stor andel av MC-dødsfallene ved utkjøring skjer innenfor sikkerhetssonen til veien, jeg skulle ønske SVV var litt flinkere på dette, og det må de være om de skal ha noe håp om å nå nullvisjonen. Jeg forsøker å påvirke slikt i prosjektene jeg er med i, men får sjeldent så mye gehør (det er ikke mitt fag)
I utgangspunktet enig med deg ... men nullvisjonen, det er en visjon med null realisme.
Hvor mye resurser skal man legge i sikkerhetstiltak for spesielle trafikantgrupper?
MC-kjøring er vel regnet som risikosport? ... er det riktig å bruke skattepenger til å gjøre lekingen vår tryggere?
Folk kjører seg i hjel på alle veier, over alt ... vi kan ikke polstre hele verden.
Det er en unødvendig og frivillig aktivitet vi bedriver, og burde vite hvilken ekstra risiko vi tar.
På meg virker det litt storforlangende og hyklersk å rope om sikrere veier så lenge man fordriver fritiden med å leke bajas ... for å sette det litt på spissen.

Strengt tatt er det hverken veier eller autovern som tar livet av flest motorsyklister ... men motorsyklistene selv.
Nullvisjonen er jo noe hver enkelt må vedta, som stortingsvedtak har det ingen misjon

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: MC-ulykker

Legg inn av Snikkeren »

Forsåvidt litt enig med deg, jhn, men samtidig litt uenig.
Greit nok at dersom det går gale er det ofte MC-føreren sin egen feil, men det samme kan jo sies om bilister. Det settes jo opp autovern tilpasset biler for å sikre de på utsatte plasser. Er en bilists liv verdt mer enn en motorsyklist? Er ikke som oftest motorsyklister også bilister? Å sette opp en ekstra skinne på autovernet kan umulig koste så vannvittig mye at det bare er å ignorere risikoen til en såpass stor gruppe trafikanter.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MC-ulykker

Legg inn av ATWindsor »

jhn skrev:
ATWindsor skrev:
RuneMC skrev:MC-velt i Lofoten med sannsynligvis alvorlige skader
http://www.lofotposten.no/e10/rorvikska ... -29-106066
Høres ved første øyekast ut som en alvorlig skade som kunne vært mindre alvorlig om man hadde sikkerhetsgjerde som var tilpasset motorsyklister, en ureovekkende stor andel av MC-dødsfallene ved utkjøring skjer innenfor sikkerhetssonen til veien, jeg skulle ønske SVV var litt flinkere på dette, og det må de være om de skal ha noe håp om å nå nullvisjonen. Jeg forsøker å påvirke slikt i prosjektene jeg er med i, men får sjeldent så mye gehør (det er ikke mitt fag)
I utgangspunktet enig med deg ... men nullvisjonen, det er en visjon med null realisme.
Hvor mye resurser skal man legge i sikkerhetstiltak for spesielle trafikantgrupper?
MC-kjøring er vel regnet som risikosport? ... er det riktig å bruke skattepenger til å gjøre lekingen vår tryggere?
Folk kjører seg i hjel på alle veier, over alt ... vi kan ikke polstre hele verden.
Det er en unødvendig og frivillig aktivitet vi bedriver, og burde vite hvilken ekstra risiko vi tar.
På meg virker det litt storforlangende og hyklersk å rope om sikrere veier så lenge man fordriver fritiden med å leke bajas ... for å sette det litt på spissen.

Joda, MC-kjøring er farligere, men deler av dette er at ganske mange dør i sikkerhetssonen, den delen av veien man forsøker å designe nettopp så folk ikke dør der. Personlig har jeg MC som mitt eneste kjøretøy, og ikke kun et leketøy, og privatbilisme er heller ikke kun ren nyttetransport. Det finnes en mellomting mellom "polstre alt" og "folk dør, vi trenger ikke å gjøre noe".

Videre er det som nevnt under en relativt lav kostnad, og snakk om litt underlig prioriteringer, type "Lettere for rever å hoppe over" (selv om det nok i praksis ofte går på hvor enkelt vedlikehold det er, og at man ikke tenker så mye over det enn noe annet).

Strengt tatt er det hverken veier eller autovern som tar livet av flest motorsyklister ... men motorsyklistene selv.
Nullvisjonen er jo noe hver enkelt må vedta, som stortingsvedtak har det ingen misjon

Det er for meg ganske åpenbart at de fleste MC-sjåfører skulle ønske risikoen var lavere, de fleste setter jo pris på funksjoner som ABS, bruker sikkerhetsutstyr osv.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: MC-ulykker

Legg inn av hakhap »

jhn skrev: MC-kjøring er vel regnet som risikosport? ... er det riktig å bruke skattepenger til å gjøre lekingen vår tryggere?
Så hvis jeg har bilkjøring som hobby skall det da ikke sikres veier? Eller hvis jeg bruker mc som et bedre pendlingsverktøy en hva det ellers finnes i den del av året det lar seg gjøre så skall ikke skatten brukes på gjøre veien litt sikrere hvis der er en uhell?

Skall skattepenger ikke brukes på å sikre barnslekeplasser, som gjøres idag fordi det er bare lek?
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MC-ulykker

Legg inn av jhn »

Dere har gode poenger, alle sammen, som jeg også ser ... (bortsett fra det om lekeplasser, det har ikke så mye med dette å gjøre)
... derfor har jeg også brukt masse spørsmålstegn. Jeg er ikke sikker på hvor hardt jeg mener dette, men det er en slags diffus grense inne i alt dette, som jeg mener vi er i ferd med å overskride med våre krav om å leke trygt.

Om vi skal være superobjektiv og knallhard, så er alle veiene trygge nok om alle har nødvendige kvalifikasjoner, og følger vegtrafikkloven til punkt og prikke .... men det skal vi heldigvis ikke :-)å

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

Det er ganske små tall for MC-drepte, og dermed gir en liten variasjon fra år til år store prosentvise utslag.

Kanskje bedre å sammenligne årets med gjennomsnitt for siste 5 år:
https://www.ssb.no/vtu/

For første halvår sammenlignet med fjoråret 2 flere = 20% flere (som lett høres mer ut enn 2)
Av de 49 som omkom i første halvår, var det 23 bilførere og 4 bilpassasjerer. Til sammen utgjør disse 55 prosent av de omkomne. Tilsvarende tall for samme periode i fjor var 32 bilførere og 14 bilpassasjerer. Til sammen utgjorde disse 61 prosent av de omkomne. For motorsyklistene er ikke utviklingen like positiv: I løpet av første halvår omkom 12 motorsyklister mot 10 i samme periode i fjor.
Til sammenligning er det over 100+ drukningsulykker pr år og antall selvmord er 500+
Selvmord er ikke helt irrelevant da det anslås at 10% av dødsulykkene i trafikken er selvmord.
Rundt 10 prosent av alle dødsulykker i trafikken som blir undersøkt av Statens vegvesen sine ulykkesanalysegrupper, er selvmord. De aller fleste møteulykker med trailere på rett vei er selvmord (Assum, 2011).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

MC-ulykker splitt emne II

Legg inn av Voksen »

jhn skrev:Dere har gode poenger, alle sammen, som jeg også ser ... (bortsett fra det om lekeplasser, det har ikke så mye med dette å gjøre)
... derfor har jeg også brukt masse spørsmålstegn. Jeg er ikke sikker på hvor hardt jeg mener dette, men det er en slags diffus grense inne i alt dette, som jeg mener vi er i ferd med å overskride med våre krav om å leke trygt.

Om vi skal være superobjektiv og knallhard, så er alle veiene trygge nok om alle har nødvendige kvalifikasjoner, og følger vegtrafikkloven til punkt og prikke .... men det skal vi heldigvis ikke :-)å
Mye sant i det du skriver jhn.
Det under meg at enkelte er så opptatt av feks hvilke dekk som er best slik at en kan klare å kjøre et par km/t raskere enn med et annet.
Hadde vi kjørt etter boka så er så å si alle dekk gode nok for oss, men vi skal tyne alt.
Med ekstra skinne på autovern som det diskuteres kan vi jo kjøre enda fortere. Blir det noe bedre da?

Det forundrer meg at folk her inne som jobber med ulykker og er så opptatt av om hjelm skal av eller på samtidig er så veldig ivrige på at vi kan få det dekket som gjør at vi kan tyne grensene maksimalt. Burde ikke agendaen heller være at vi skal slippe å komme i situasjoner der vi trenger å lure på om hjelm skal av eller på?

Burde vi ikke heller motivere hverandre til å kjøre sikrere enn å hjelpe hverandre til å komme nærmere grensene til det maksimale?

Vi gjør jo alle noe galt i trafikken, men det bør jo ikke være normalen.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MC-ulykker

Legg inn av ATWindsor »

Voksen skrev:
jhn skrev:Dere har gode poenger, alle sammen, som jeg også ser ... (bortsett fra det om lekeplasser, det har ikke så mye med dette å gjøre)
... derfor har jeg også brukt masse spørsmålstegn. Jeg er ikke sikker på hvor hardt jeg mener dette, men det er en slags diffus grense inne i alt dette, som jeg mener vi er i ferd med å overskride med våre krav om å leke trygt.

Om vi skal være superobjektiv og knallhard, så er alle veiene trygge nok om alle har nødvendige kvalifikasjoner, og følger vegtrafikkloven til punkt og prikke .... men det skal vi heldigvis ikke :-)å
Mye sant i det du skriver jhn.
Det under meg at enkelte er så opptatt av feks hvilke dekk som er best slik at en kan klare å kjøre et par km/t raskere enn med et annet.
Hadde vi kjørt etter boka så er så å si alle dekk gode nok for oss, men vi skal tyne alt.
Med ekstra skinne på autovern som det diskuteres kan vi jo kjøre enda fortere. Blir det noe bedre da?

Det forundrer meg at folk her inne som jobber med ulykker og er så opptatt av om hjelm skal av eller på samtidig er så veldig ivrige på at vi kan få det dekket som gjør at vi kan tyne grensene maksimalt. Burde ikke agendaen heller være at vi skal slippe å komme i situasjoner der vi trenger å lure på om hjelm skal av eller på?

Burde vi ikke heller motivere hverandre til å kjøre sikrere enn å hjelpe hverandre til å komme nærmere grensene til det maksimale?

Vi gjør jo alle noe galt i trafikken, men det bør jo ikke være normalen.
Om du ikke tror man lett kan du av å treffe en rekkverskstolpe i norge fartsgrenser, så tar du feil, om du ikke tror man kan dø uten hjelm i hastigheter langt under norske fartsgrenser, så tar du feil. Det er ingen motsetning mellom passiv og aktiv sikkerhet. Det er ikke noe enten eller i dette.

Svar