jhn skrev:ATWindsor skrev:
Høres ved første øyekast ut som en alvorlig skade som kunne vært mindre alvorlig om man hadde sikkerhetsgjerde som var tilpasset motorsyklister, en ureovekkende stor andel av MC-dødsfallene ved utkjøring skjer innenfor sikkerhetssonen til veien, jeg skulle ønske SVV var litt flinkere på dette, og det må de være om de skal ha noe håp om å nå nullvisjonen. Jeg forsøker å påvirke slikt i prosjektene jeg er med i, men får sjeldent så mye gehør (det er ikke mitt fag)
I utgangspunktet enig med deg ... men nullvisjonen, det er en visjon med null realisme.
Hvor mye resurser skal man legge i sikkerhetstiltak for spesielle trafikantgrupper?
MC-kjøring er vel regnet som risikosport? ... er det riktig å bruke skattepenger til å gjøre lekingen vår tryggere?
Folk kjører seg i hjel på alle veier, over alt ... vi kan ikke polstre hele verden.
Det er en unødvendig og frivillig aktivitet vi bedriver, og burde vite hvilken ekstra risiko vi tar.
På meg virker det litt storforlangende og hyklersk å rope om sikrere veier så lenge man fordriver fritiden med å leke bajas ... for å sette det litt på spissen.
Joda, MC-kjøring er farligere, men deler av dette er at ganske mange dør i sikkerhetssonen, den delen av veien man forsøker å designe nettopp så folk ikke dør der. Personlig har jeg MC som mitt eneste kjøretøy, og ikke kun et leketøy, og privatbilisme er heller ikke kun ren nyttetransport. Det finnes en mellomting mellom "polstre alt" og "folk dør, vi trenger ikke å gjøre noe".
Videre er det som nevnt under en relativt lav kostnad, og snakk om litt underlig prioriteringer, type "Lettere for rever å hoppe over" (selv om det nok i praksis ofte går på hvor enkelt vedlikehold det er, og at man ikke tenker så mye over det enn noe annet).
Strengt tatt er det hverken veier eller autovern som tar livet av flest motorsyklister ... men motorsyklistene selv.
Nullvisjonen er jo noe hver enkelt må vedta, som stortingsvedtak har det ingen misjon
Det er for meg ganske åpenbart at de fleste MC-sjåfører skulle ønske risikoen var lavere, de fleste setter jo pris på funksjoner som ABS, bruker sikkerhetsutstyr osv.