Hva tåler en motor av overoppheting?
Hva tåler en motor av overoppheting?
I dag kjørte jeg med choken på i en time, til bensintanken gikk tom. Da var motoren så varm at jeg knapt kunne ta på peilepinnen som står på girhuset. Jeg har en luft/oljekjølt motor, og ute-temperaturen var vel en 12 grader. Skal en motor kunne tåle dette eller må man forvente kortere levetid på den etter en slik tur?
- maglil
- Innlegg: 105
- Registrert: 16 feb 2011, 22:24
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP 2021
- Bosted: Lillestrøm
Re: Hva tåler en motor av overoppheting?
Dette har helt sikkert gått bra. Har nok litt sota plugger, men det er trolig det eneste som har skjedd.
Maglil
Maglil
Maglil
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
X- 86-Yamaha XJ700 Maxim
X- 97-Yamaha XJR 1200
2012 Yamaha XT1200Z SuperTenere WorldCrosser
Nå - 2021 Yamaha MT-09 SP
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
X- 86-Yamaha XJ700 Maxim
X- 97-Yamaha XJR 1200
2012 Yamaha XT1200Z SuperTenere WorldCrosser
Nå - 2021 Yamaha MT-09 SP
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7033
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Hva tåler en motor av overoppheting?
Vil nok også tro at det gikk bra.PAULUS skrev:I dag kjørte jeg med choken på i en time, til bensintanken gikk tom. Da var motoren så varm at jeg knapt kunne ta på peilepinnen som står på girhuset. Jeg har en luft/oljekjølt motor, og ute-temperaturen var vel en 12 grader. Skal en motor kunne tåle dette eller må man forvente kortere levetid på den etter en slik tur?
Hva slags olje har du på den? Enn fullsyntetisk olje tåler mer varme enn mineralsk. Har motoren vært ekstremt varm kan det kanskje være en tanke å bytte oljen. Om ikke annet så for å være på den sikre siden.
- MGR1
- Innlegg: 529
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Norge
Re: Hva tåler en motor av overoppheting?
Motoren bør ikke bli varmere av å kjøres med choken på, snarere kaldere. Dette grunnet den fetere bensinblandingen. Overskuddet av bensin gjør at forbrenningstemperaturen blir lavere. Motoren soter mer, og oljen vil vaskes av sylinderveggene. Dette kan igjen føre til økt sylinderslitasje og at motoroljen blir "utvannet" med bensin.PAULUS skrev:I dag kjørte jeg med choken på i en time, til bensintanken gikk tom. Da var motoren så varm at jeg knapt kunne ta på peilepinnen som står på girhuset. Jeg har en luft/oljekjølt motor, og ute-temperaturen var vel en 12 grader. Skal en motor kunne tåle dette eller må man forvente kortere levetid på den etter en slik tur?
Hvorfor du opplevde at motoren gikk varmere er uvisst. Når choke står på blir gjerne tomgangsturtallet høyere, på noen motorer kan det fort bli 3-4000 omdreininger. Høyt tomgangsturtall vil kunne føre til at motoren går varmere, til tross for den fetere bensinblandingen. Men høyt turtall burde du ha merket.
Når det er sagt så tror jeg ikke du har skadet motoren din. Jeg hadde sjekket oljenivået.
Re: Hva tåler en motor av overoppheting?
Takk for oppløftende svar.
Den rørende historien om hvordan dette skjedde er gjengitt i Facebook-gruppen "Great Drivers Union".
Den rørende historien om hvordan dette skjedde er gjengitt i Facebook-gruppen "Great Drivers Union".
- MLeikarnes
- Innlegg: 959
- Registrert: 11 nov 2012, 01:53
- Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
- Bosted: Fræna, Møre og Romsdal
Re: Hva tåler en motor av overoppheting?
Jeg har samme motor, men uten all kåpen på sykkelen... Motoren min har blitt ganske varm for å si det sånn, i 36 grader i Italia/Frankrike i fjor ble motoren så varm at jeg nesten ikke fikk opp peilepinnen... Har også tempmåler montert på motoren via racespeedometeret, når den rundet 100 grader, så trykte jeg den vekk... Dette var under køkjøring i noen timer ved Annecy sjøen. Men motoren tok ingen skade av det, går bedre nå enn den gjorde!
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
Re: Hva tåler en motor av overoppheting?
Er det ikke noen varsellampe eller lign som eventuelt varsler om den blir for varm?
Ellers,,slike sykler som er laget for forholdvis hardkjøring i timesvis på motorveier i 30-35 C..de ( og oljen) tåler nok det meste av hva vi påfører dem her oppe, tror jeg.
Ellers,,slike sykler som er laget for forholdvis hardkjøring i timesvis på motorveier i 30-35 C..de ( og oljen) tåler nok det meste av hva vi påfører dem her oppe, tror jeg.
"Do the right thing"
- MGR1
- Innlegg: 529
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Norge
Re: Hva tåler en motor av overoppheting?
Forresten, jeg hadde en GSX400E engang, forløperen til GS500-serien. Når jeg tenker meg om reagerte jeg også dengang på at den gikk veldig varm, under normal drift. Mer enn andre sykler jeg hadde på den tiden. Men jeg kjørte over 40000 km med den, også nedover Europa hvor jeg kjørte lange strekninger på full gass. Hadde aldri noe (motormessig) tull med den. Suzuki sine twiner regnes som slitesterke brukssykler i Tyskland vet jeg, og de går ofte veldig langt. Hold deg til god olje og du har ikke noe å frykte.
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Hva tåler en motor av overoppheting?
Skift olje.
Særlig om du ikke har en hel-syntetisk.
[TaSK]
Særlig om du ikke har en hel-syntetisk.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Hva tåler en motor av overoppheting?
Det er lav fart (tomgang) som er problemet.MGR1 skrev:Men jeg kjørte over 40000 km med den, også nedover Europa hvor jeg kjørte lange strekninger på full gass.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- bjornen
- Innlegg: 245
- Registrert: 01 sep 2012, 19:17
- Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
- Bosted: Drammen
Re: Hva tåler en motor av overoppheting?
uten at jeg kjenner din motor,
i sin tid hadde jeg en honda 550ss, på en tur nedover i Europa ble motoren så varm at jeg mista oljetrykket (2 ganger på en dag)
kjørte da på mobil 5-50 (helsynt??).
motoren gikk fortsatt strøkent da jeg kvittet meg med sykkelen året etter
i sin tid hadde jeg en honda 550ss, på en tur nedover i Europa ble motoren så varm at jeg mista oljetrykket (2 ganger på en dag)
kjørte da på mobil 5-50 (helsynt??).
motoren gikk fortsatt strøkent da jeg kvittet meg med sykkelen året etter
Re: Hva tåler en motor av overoppheting?
MGR1 skrev:Forresten, jeg hadde en GSX400E engang, forløperen til GS500-serien.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Hva tåler en motor av overoppheting?
Motorolja tåler vel minst 130 grader før den blir dårlig.MLeikarnes skrev:Jeg har samme motor, men uten all kåpen på sykkelen... Motoren min har blitt ganske varm for å si det sånn, i 36 grader i Italia/Frankrike i fjor ble motoren så varm at jeg nesten ikke fikk opp peilepinnen... Har også tempmåler montert på motoren via racespeedometeret, når den rundet 100 grader, så trykte jeg den vekk... Dette var under køkjøring i noen timer ved Annecy sjøen. Men motoren tok ingen skade av det, går bedre nå enn den gjorde!
If it ain't broke, I'll break it.
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Hva tåler en motor av overoppheting?
Det vil jeg tro, men kommer nok litt an på oljetypen også. Ser feks at Mobil skriver at deres "V-Twin 20W-50-olje" greit skal tåle 150 grader, mens "konvensjonell olje" (hva nå det er...) begynner å bryte ned ved ca 120 grader. (V-twin oljen er altså spesielt laget for luft/olje-kjølt V-motor hvor den/de bakre sylindre kan bli fryktelig varme).ejs skrev:
Motorolja tåler vel minst 130 grader før den blir dårlig.
Kan hende jeg husker feil, eller blander, men mener også å ha lest noe om at API SM standarden krever 100 timer @150 grader, også var det visse toleranser for hvor mye slitasje man fikk se/måle på bla stempler og kamaksler. Uansett er det sikkert lurt å forsøke å holde seg under 120-130 grader, hvis man ikke er veldig sikker på at den spesifikke oljen skal tåle mer.
Ellers skjønte jeg ikke helt hvor PAULUS egentlig ville da denne tråden ble løftet frem, men syns MGR1 har gitt gode svar på opprinnelig tema. Selv er jeg fortsatt litt nysgjerrig på hvordan det ble til å kjøre motor så lenge på full choke, og ikke minst om det var snakk om sykkel som ble kjørt, eller den fikk stå alene og kose seg til tanken var tom..?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hva tåler en motor av overoppheting?
Byttet til Agip/ENI 10W60 før Europa-turen med Stelvio'en i sommer. Byttet skjedde kun 4k kjørte km. etter 10K service og forrige oljebytte.tagesk skrev:
Det er lav fart (tomgang) som er problemet.MGR1 skrev:Men jeg kjørte over 40000 km med den, også nedover Europa hvor jeg kjørte lange strekninger på full gass.
[TaSK]
Gjorde dette nettopp fordi vi sto foran en langtur og forventa høyere temperaturer enn her hjemme.
Og det fikk vi. Til gangs, tør jeg påstå.
Ble også en del tomgangskjøring i bl.a Milano.
Men Stelvio'en med luft- og oljekjølt motor klaget ikke, for å si det sånn. Motoren ble tildels voldsomt varm, men ikke sånn at eksosrøra ut fra sylindrene ble rødglødende...
Olja ble peilet et par ganger under turen og så helt ny ut. Og det tar jeg som et signal at den tålte den høye temperaturen og at den var langt fra å ha blitt nedbrutt/fått redusert smøre- og kjøleegnskaper.
Byttet olje igjen på 20K service, men kunne kjørt lenger med ENI olja, som fortsatt så veldig bra ut (i den grad man kan og bør vurdere oljekvaliteten visuelt på den måten... ).
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering