Bruktimportert, kan det være problematisk?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Geso
Innlegg: 208
Registrert: 10 mai 2009, 19:26
Motorsykkelen din: BMW R1200RT
Sted: Rælingen

Bruktimportert, kan det være problematisk?

Legg inn av Geso »

Er det noen ulempe med å kjøpe bruktimportert BMW?

Ser ut som om det er noen "forhandlere" som henter BMW sykler fra tyskland (?) og selger disse i Norge.
Bør jeg ha noen betenkeligheter med å kjøpe en nyere (2010-2011 modell) fra en slik forhandler?
Vil det være noe forskjell med hensyn til garantier etc?

:-) Geso
Er ikke så flink, men veldig ivrig!

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Bruktimportert, kan det være problematisk?

Legg inn av TheHaughom »

BMW har vel global garanti, så den er gyldig uansett hvilket land du er i.
Om det er bruksykkel uten garanti, så gjelder jo bare den garantien du får fra forhandler.

Generelt ville jeg ikke vært skeptisk til bruktimport, spesielt fra f.eks. Tyskland. Det jeg har sett av import derfra har vært i meget bra stand, både bil og sykkel.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Bruktimportert, kan det være problematisk?

Legg inn av knutk »

TheHaughom skrev:BMW har vel global garanti, så den er gyldig uansett hvilket land du er i.
Om det er bruksykkel uten garanti, så gjelder jo bare den garantien du får fra forhandler.

Generelt ville jeg ikke vært skeptisk til bruktimport, spesielt fra f.eks. Tyskland. Det jeg har sett av import derfra har vært i meget bra stand, både bil og sykkel.
Det er riktig om global garanti, men en sannhet med modifikasjoner.
Er usikker på om den globale garantien varer i ett eller to år.
Uansett, på sykler som er innkjøpt i Norge gjelder i tillegg kjøpsloven, hvor man i mange sammenhenger har utvidete rettigheter i opptil 5 år, i henhold til Norsk kjøpslov.
Kostnaden blir da dekket av BMW Norge, og eventuell bruktimport kommer ikke under den dekningen.

I den grad Garanti er avgjørende for valg av kjøretøy.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Bruktimportert, kan det være problematisk?

Legg inn av Relax »

Hvis produsenten gir garanti , så er den hvertfall over hele europa....om salgssted gir reklamasjonsrett i 5 år,,så er du avhengig av å gå tilbake dit om noe skjer!
OG...da bør salgstedet også være oppegående om 3-4-5 år!!

Gjør skriftelig avtale om alt dette ved et eventuelt kjøp!!
"Do the right thing"

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: Bruktimportert, kan det være problematisk?

Legg inn av Welshen »

Jeg har selv importert flere biler og nå mcer. Dette har vært helt uproblematisk for meg. I utgangspunktet så er de "norske" og de tyske bmwene lagt i tyskland, men anbefaler at du kikker over speccen slik at du får det utstyret du ønsker. Når det gjelder tyskland og hvordan mcene er holdt pleier dette å være veldig bra.
Jeg har erfart på alle mine kjøp at de tyske forhandlerne har en langt større kontroll over hva som evt er gjort med bilene/mcene. Og så lenge de blir handlet fra merkeforhandler i tyskland så er det "likt" som å kjøpe fra merkeforhandler i Norge. Vær oppmerksom på at garantien som gies i Norge er 5 år på sykler fra 2012. Dette er ikke automatisk noe du får hvis du handler direkte fra Tyskland. Men kjøper du eldre mc så er det jo slik at du ikke får 5 års garanti på eldre bmwer i Norge heller. Selvfølgelig har du kjøpsloven, men må jo si at det er en del unntak i den....

Når det gjelder BMW du har sett på i norge er dette fra Glomstad motor?
Jeg har sett på det de selger og de selger ganske "billig" og sitter nok ikke igjen med mye pr sykkel. Ser på en som de har stående :
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=40148793
Denne selger de for 114000

og i tyskland så ligger den her:
http://suchen.mobile.de/motorrad-insera ... eage=20000

og ved å regne ferdig levert på østlandet på denne så koster den 106000 i norge.... men regner med at de pruter litt på prisen i Tyskland. Det gikk i hvertfall greit sist gang jeg hentet.... regner at det går an å få avslag på min 300 euro av på prisen.....

Jeg ser at flere av mcene som de selger fortsatt ligger ut på tyske nettsteder... litt usikker på om de derfor er i Norge eller om de henter etter du har bestemt deg? Dette er jeg som sagt usikker på da det jo kan være et heng hos forhandlerne i tyskland. Ikke det at det er noe problem altså, kan jo ha noe å si ang leveringstiden....?????

Jeg har ordnet alt selv, og det er det jo en del å hente på, men da må du sette av en halv dags arbeid..... Men jeg synes dette er greit for en del kr. Men igjen, da må du prute litt på tysk og ha litt kunnskap om hvordan importere, men det er ikke vanskelig. Har nå hatt tyske biler de 5-6 siste årene og nå mc og aldri hatt noe problem.

Lykke til med kjøp.
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Vagabond60
Innlegg: 95
Registrert: 09 okt 2010, 08:24
Motorsykkelen din: BMW K 1600 GTL

Re: Bruktimportert, kan det være problematisk?

Legg inn av Vagabond60 »

Hvis det handles fra et registrert firma så er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Den gor deg 5 års reklamasjonsrett og dette gjelder også for brukte sykler. Så også at Harley Davidson i Oslo sier selger med 50/50 garanti. Med det mener de at de dekker 50% av utgiftene ved reperasjoner. Dette er ulovlig ved salg til forbruker. Men siden forbruker tror på det forhandler sier, så slipper de ofte unna.

KawaKjetil

Re: Bruktimportert, kan det være problematisk?

Legg inn av KawaKjetil »

Importerte en BMW K1300S 2009 modell i 2010. Hadde litt småplukk med denne sykkelen. Men fikk god hjelp av min lokale forhandler.
Imidlertid klarte ikke BMW å løse problemet, så enden på visa ble innbytte i ny Norsk sykkel seinhøst samme år da sykkelen hadde 3-4 mnd igjen av fabrikkgaranti.
Når denne var ute ville jeg ikke fått mer hjelp av BMW i Norge.

Vil ikke anbefale å importere BMW uten at du sjekker på internasjonale BMW forum hva bugs som kan dukke opp. Det kan bli en dyr lærdom.
Mye elektroniske duppeditter samt andre mekaniske feil på K serien. Da er det greit at den er handlet ny i Norge med kjøpsloven i ryggen.

Og denne forhandleren du tenker på er vel Glomstad et eller annet som annonserer på finn.no... du klarer mye billigere å importere selv.
Garantien fra denne forhandleren er nok ikke verdt en dritt.
Kun BMW sin 2 årige fabrikkgaranti som gjelder. Og da må du via en BMW forhandler!! Tror ikke BMW Norge hjelper deg via den forhandleren.

Men F og R serien har vel vert så stabil på kvalitet at det kan være verdt å importere. Men da hadde jeg gjort det selv :thumleft

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Bruktimportert, kan det være problematisk?

Legg inn av tor2502 »

Har importert 4 biler fra Tyskland og 2 motorsykkler fra USA, ikke noe problem å få det til , litt mere jobb med imp. fra USA.
Min erfaring vedr. garanti er at der vil du slite, har hatt et par små plukk på bilene golf, og BMW 520.
Det hjelper lite med worldwide garanti, forhandlerene/importører er desverre ikke lette å ha med å gjøre , gjemmer seg bak
utsagnet "at bilen er importert..."

Nå kan det være at jeg bare har vært uheldig i mine to tilfeller..... andre kan ha andre erfaringer.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: Bruktimportert, kan det være problematisk?

Legg inn av Welshen »

Jeg har ikke hatt noen problemer opp i importen. Hadde noe småting med en bil jeg hentet tyskland.
Ringte til tyskland og fikk overført "kr" for del og det det ville kostet i tyskland og reparere.
Ikke noe spørsmål da jeg viste til reparasjonen i Norge med kvittering,,,,

Men det kan jo bare vært flaks. Men tror nok Tor2502 har et poeng opp i mot at det kan være vanskelig
mot evt wwg(word wide garanti) men slik jeg opplever det nå er de fleste bil/mc butiker serviceminded
og hvis de klarer å få reparasjonen over på produsent så tar de gjerne jobben......Penger i kassen!

Når det er sagt så har jeg hatt STORE problemer med norske levrandører i forbindelse med noe jeg mente var en
del av garantien og måtte å hele veien for å få igjen en kr.... så det kosta meg vel egentlig mer enn å betale det selv,
så selv om norske levrandører frister med garantier og diverse så synes jeg at det av og til er noen unntak.... hva er egentlig ment til å
holde i 5 år......
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Brukeravatar
Geso
Innlegg: 208
Registrert: 10 mai 2009, 19:26
Motorsykkelen din: BMW R1200RT
Sted: Rælingen

Re: Bruktimportert, kan det være problematisk?

Legg inn av Geso »

Takker for inspill.

Tror ikke jeg kommer til å importere noe selv. Snakker ikke ett ord Tysk, og da kan det bli vanskelig.

Har også en sykkel jeg bør selge først, så får vi se....

Ønskesykkelen er en nyere brukt R1200RT, men det er ikke så mange av dem på bruktmarkedet i Norge.

:-) Geso
Er ikke så flink, men veldig ivrig!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38175
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bruktimportert, kan det være problematisk?

Legg inn av AJ »

Hva med å legge tanken om bruktimport litt til side et øyeblikk og se på denne i stedet :-)
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=40936420" onclick="window.open(this.href);return false;

Om jeg ikke tar helt feil så har du smugkikket litt på Moto Guzzi... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Bruktimportert, kan det være problematisk?

Legg inn av tor2502 »

Geso skrev:Takker for inspill.

Tror ikke jeg kommer til å importere noe selv. Snakker ikke ett ord Tysk, og da kan det bli vanskelig.

Har også en sykkel jeg bør selge først, så får vi se....

Ønskesykkelen er en nyere brukt R1200RT, men det er ikke så mange av dem på bruktmarkedet i Norge.

:-) Geso
Det er ikke nøvendig å kunne tysk, engelsk fungerer utmerket.
På bilene jeg har tatt inn har jeg kun kjøpt fra tyske bilforhadlere, jeg mener at da står du adskillig sterkere enn hvis du kjøper fra en privatperson, derimot kjøper du fra privatperson vil nok prisen være mye lavere enn hos dealer.

http://www.mobile.de er en fin side , men siden du sier at du ikke tenker å imp. selv så er det jo ganske uaktuelt., fra USA http://www.cycletrader.com
utvalget i usa er helt enormt og dollarkursen er meget gunstig, fraktprisen fra usa er heller ikke avskrekkende.
Lykke til uansett hva du bestemmer deg for.

Kan evt. hjelpe deg dersom det er ønskelig, eventuelt sette deg i kontakt med de rette personene, min erfaring er at det er et must
å ha de rette kontaktene på de rette plassene, spesielt når det importeres fra USA.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Brukeravatar
BMWilly
Innlegg: 184
Registrert: 09 apr 2012, 16:29
Motorsykkelen din: BMW R1200RT 2010mod.
Sted: Elverum

Re: Bruktimportert, kan det være problematisk?

Legg inn av BMWilly »

Jeg kjøpte bruktimportert R1200RT i 2012 som ble tatt inn av en kar som heter Rudi. Har skrevet litt om kjøpet her http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4228&start=0 om det skulle være av interesse.

Blinklysbryter streiket og denne fikk jeg byttet hos Mc-huset Nydal uten omkostninger selv om garanti hadde gått ut. Ellers må jeg si jeg er veldig fornøyd med sykkelen :thumleft.
Medlem av GladeHjulMc [album]5237[/album]

Brukeravatar
Geso
Innlegg: 208
Registrert: 10 mai 2009, 19:26
Motorsykkelen din: BMW R1200RT
Sted: Rælingen

Re: Bruktimportert, kan det være problematisk?

Legg inn av Geso »

AJ skrev:Hva med å legge tanken om bruktimport litt til side et øyeblikk og se på denne i stedet :-)
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=40936420" onclick="window.open(this.href);return false;

Om jeg ikke tar helt feil så har du smugkikket litt på Moto Guzzi... ;-)
Joda, har smugtittet på M.G., men valget ble en BMW R1200RT.

:-) Geso
Er ikke så flink, men veldig ivrig!

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: Bruktimportert, kan det være problematisk?

Legg inn av Welshen »

Gratulerer med valg. Har det blitt import? Har du bilder? En fantastisk sykkel det der. Skulle gjerne hatt en slik.
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Svar