Hva er "normal" kjørelengde pr år?
- bjornen
- Innlegg: 245
- Registrert: 01 sep 2012, 19:17
- Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
- Sted: Drammen
Hva er "normal" kjørelengde pr år?
sitter stadig vekk og kikker på Finn, og forundres over hvor lite en del av syklene der har gått....
(Gjelder for øvrig gammelsykkelen min også, kjørt i underkant av 50k i løpet av 29 år, hvorav jeg kjørte 8k i fjor)
Nysykkelen er nå kjørt 16k siden juni i fjor( jeg kjøpte den brukt etter 12k)
Mitt spørsmål til dere der ute er følgende; hvor langt er "normal kjørelengde" pr år???
(jada, jeg HAR sett at en del av dere oppgir hvor mye dere har kjørt de siste sessongene)
(Gjelder for øvrig gammelsykkelen min også, kjørt i underkant av 50k i løpet av 29 år, hvorav jeg kjørte 8k i fjor)
Nysykkelen er nå kjørt 16k siden juni i fjor( jeg kjøpte den brukt etter 12k)
Mitt spørsmål til dere der ute er følgende; hvor langt er "normal kjørelengde" pr år???
(jada, jeg HAR sett at en del av dere oppgir hvor mye dere har kjørt de siste sessongene)
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: hva er " normal kjørelengde pr år
Jeg skal innrømme at jeg stiller spørsmål ved det samme som du. Jeg har bodd i USA en periode, og kikket mye på de store touringsyklene, HD Electra Glide og Goldwing. Dersom du ser på amerikanske Ebay hvor disse ligger til salgs, har de ofte gått herifra til månen og tilbake.. Jeg er vel redd for at en del av disse importsyklene kan ha rundet telleren en gang eller to.bjornen skrev:sitter stadig vekk og kikker på Finn, og forundres over hvor lite en del av syklene der har gått....
(Gjelder for øvrig gammelsykkelen min også, kjørt i underkant av 50k i løpet av 29 år, hvorav jeg kjørte 8k i fjor)
Nysykkelen er nå kjørt 16k siden juni i fjor( jeg kjøpte den brukt etter 12k)
Mitt spørsmål til dere der ute er følgende; hvor langt er "normal kjørelengde" pr år???
(jada, jeg HAR sett at en del av dere oppgir hvor mye dere har kjørt de siste sessongene)
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- MrPitlane
- Innlegg: 624
- Registrert: 01 feb 2011, 22:26
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
- Sted: Eidsvoll
- Kontakt:
Re: hva er " normal kjørelengde pr år
Jeg tror det ikke finnes noe godt svar på normal kjørelengde på mc. Som du selv påpeker er det mange mc som ikke går mange milene hvert år.
Trur km /år avhenger av vær og vind, type mc, hvor langt nord du bor, egen interesse, tilgjengelig tid osv.
Personlig har jeg ligget mellom 8k - 20k pr år, avhengig av ferier, type mc, tilgjengelig tid og litt vær. Brukte den til pendling til jobb en periode, og det dro kilometer.
Håper at lave km på Finn.no ikke er indikasjon på km triksing.
Trur km /år avhenger av vær og vind, type mc, hvor langt nord du bor, egen interesse, tilgjengelig tid osv.
Personlig har jeg ligget mellom 8k - 20k pr år, avhengig av ferier, type mc, tilgjengelig tid og litt vær. Brukte den til pendling til jobb en periode, og det dro kilometer.
Håper at lave km på Finn.no ikke er indikasjon på km triksing.
- bjornen
- Innlegg: 245
- Registrert: 01 sep 2012, 19:17
- Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
- Sted: Drammen
Re: hva er " normal kjørelengde pr år
regner ikke med hoe fasitsvar her, men når en 5-6 år gammel sykkel har gått noen få hundre mil blir jeg veldig skeptisk
ville vel heller ta tjangsen på en sykkel som faktisk er kjørt (tror jeg )
ville vel heller ta tjangsen på en sykkel som faktisk er kjørt (tror jeg )
- Jarle
- Innlegg: 562
- Registrert: 03 feb 2012, 22:33
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
- Sted: Bjørøyhamn
- Kontakt:
Re: hva er " normal kjørelengde pr år
Jeg bruker å ligge på 12-15.000. I fjor ble det vell rundt 20.000 pga av en litt lengre tur.
Men husk at noen sykler får lav km pga:
Eier flere sykler og får derfor lav km pr sykkel.
Eiere en eller flere sykler men prioriterer i stæsje og skru.
Mistet interessen for å kjøre men har ikke samvittighet til å selge sykkelen før det har gått flere år.
Så det kan være flere grunner til at en sykkel ikke har gått så langt i forhold til antall år.
Men husk at noen sykler får lav km pga:
Eier flere sykler og får derfor lav km pr sykkel.
Eiere en eller flere sykler men prioriterer i stæsje og skru.
Mistet interessen for å kjøre men har ikke samvittighet til å selge sykkelen før det har gått flere år.
Så det kan være flere grunner til at en sykkel ikke har gått så langt i forhold til antall år.
Jarle
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
- Moby
- Innlegg: 330
- Registrert: 27 jul 2012, 00:18
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
- Sted: Akershus
Re: hva er " normal kjørelengde pr år
Jeg har også titta mye på finn gjennom vintern og har lagt merke til alle disse syklene som veldig lav km stand. Selv blir jeg skeptisk og har lurt på om det no km triksing inni bildet?
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers
Re: hva er " normal kjørelengde pr år
Jeg tror nok de fleste med veldig lav km, faktisk har så lav km. Det er nok endel som har MC hvor den mest blir "garasjefyll" fordi de aldri har tid til å bruke den, eller prioriterer krom og pussing, eller har fått dårlig helse osv, osv.
Mulig det kan være noe triksing også, men sitter det f.eks. fortsatt på originaldekk som har mye mønster men hvor gummien er blitt hard av elde, så er jo det et tegn på at det ikke er trikset. Ellers er det jo servicehefte osv som kan underbygge alder og km.
Snakker da om MC'er som er førstegangsregistrert i Norge. Importmarkedet er nok mer usikkert - da er det evt en tilstandsrapport som kan gi et pekepinn.
Mulig det kan være noe triksing også, men sitter det f.eks. fortsatt på originaldekk som har mye mønster men hvor gummien er blitt hard av elde, så er jo det et tegn på at det ikke er trikset. Ellers er det jo servicehefte osv som kan underbygge alder og km.
Snakker da om MC'er som er førstegangsregistrert i Norge. Importmarkedet er nok mer usikkert - da er det evt en tilstandsrapport som kan gi et pekepinn.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Sted: Røyken
Re: hva er " normal kjørelengde pr år
Herfra til månen og tilbake er 768 800 km, håper kawa'n går like langtSuperMorten skrev:Jeg skal innrømme at jeg stiller spørsmål ved det samme som du. Jeg har bodd i USA en periode, og kikket mye på de store touringsyklene, HD Electra Glide og Goldwing. Dersom du ser på amerikanske Ebay hvor disse ligger til salgs, har de ofte gått herifra til månen og tilbake.. Jeg er vel redd for at en del av disse importsyklene kan ha rundet telleren en gang eller to.bjornen skrev:sitter stadig vekk og kikker på Finn, og forundres over hvor lite en del av syklene der har gått....
(Gjelder for øvrig gammelsykkelen min også, kjørt i underkant av 50k i løpet av 29 år, hvorav jeg kjørte 8k i fjor)
Nysykkelen er nå kjørt 16k siden juni i fjor( jeg kjøpte den brukt etter 12k)
Mitt spørsmål til dere der ute er følgende; hvor langt er "normal kjørelengde" pr år???
(jada, jeg HAR sett at en del av dere oppgir hvor mye dere har kjørt de siste sessongene)
Er vel flere faktorer som spiller inn. Hvor ofte man har tid til å kosekjøre og lang vintersesong i Norge som er med på å redusere antall km betraktelig.
Jeg kjenner en del folk med sykler og for noen av disse så virker det som om det bare er gøy å ha en eller to stående i garasjen, kanskje tas ut for en luftetur i ny og ned... , mens andre kjører og kjører både til jobb og privat.
Jeg selv har planer om å kjøre mellom 1000 og 8000 km i året , månen blir litt drøyt
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
-
- Innlegg: 442
- Registrert: 27 okt 2010, 11:43
- Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
- Sted: Vestsida
Re: hva er " normal kjørelengde pr år
Tja, jeg tror at det er store forskjeller. Det er mange som kjører bare litt hvert år. Jeg kjørte første året jeg hadde mc bare noen uker i løpet av en sommer. Dette da jeg var på ferie, samt at været var håpløst......Men i fjor ble det jo mer. Da startet jo sesongen i mars.... nå er det jo snart mai og det er vel knapt sesong ennå.....
Når det gjelder triksing med km, så vil faren være like stor på norske som import mcer. Verktøy til dette selges på ebay/finn for en billig penge. Service hefte tror jeg er viktig å holde et øye på, og kanskje sjekke om den ser ut til å ha kjørt så lite..... LES ser sykkel ut som er kjørt 150000, men har kun 5000 på nåla, ja da hadde jeg spurt selger om grunnen for dette.
Men i år håper jeg på MANGE km......
Når det gjelder triksing med km, så vil faren være like stor på norske som import mcer. Verktøy til dette selges på ebay/finn for en billig penge. Service hefte tror jeg er viktig å holde et øye på, og kanskje sjekke om den ser ut til å ha kjørt så lite..... LES ser sykkel ut som er kjørt 150000, men har kun 5000 på nåla, ja da hadde jeg spurt selger om grunnen for dette.
Men i år håper jeg på MANGE km......
I don`t care about little things.....
Tidligere tohjulte:
Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell
BMW F650GS 11 modell
Tidligere tohjulte:
Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell
BMW F650GS 11 modell
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: hva er " normal kjørelengde pr år
Dette er litt det samme som båt. Ligger mange kroner i båthavner rundt om som aldri blir brukt. Ref sykler som står i garasje.
Jeg har lagt på mellom 5 og 8000 i året. Men satser på at dette blir bedre nå når jeg ikke reiser så mye i nordsjøen lengre
Jeg har lagt på mellom 5 og 8000 i året. Men satser på at dette blir bedre nå når jeg ikke reiser så mye i nordsjøen lengre
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: hva er " normal kjørelengde pr år
Ikke ta meg bokstavelig.. men på Ebay har jeg sett sykler som har passert 200.000 miles. Så det er vel bare nesten til månen. Returen mangler Selvfølgelig finnes det sykler som har gått kortere. Jeg er bare skeptisk til "langtur"-sykler som ikke har vært på langtur..Carpa skrev:Herfra til månen og tilbake er 768 800 km, håper kawa'n går like langtSuperMorten skrev:Jeg skal innrømme at jeg stiller spørsmål ved det samme som du. Jeg har bodd i USA en periode, og kikket mye på de store touringsyklene, HD Electra Glide og Goldwing. Dersom du ser på amerikanske Ebay hvor disse ligger til salgs, har de ofte gått herifra til månen og tilbake.. Jeg er vel redd for at en del av disse importsyklene kan ha rundet telleren en gang eller to.bjornen skrev:sitter stadig vekk og kikker på Finn, og forundres over hvor lite en del av syklene der har gått....
(Gjelder for øvrig gammelsykkelen min også, kjørt i underkant av 50k i løpet av 29 år, hvorav jeg kjørte 8k i fjor)
Nysykkelen er nå kjørt 16k siden juni i fjor( jeg kjøpte den brukt etter 12k)
Mitt spørsmål til dere der ute er følgende; hvor langt er "normal kjørelengde" pr år???
(jada, jeg HAR sett at en del av dere oppgir hvor mye dere har kjørt de siste sessongene)
Er vel flere faktorer som spiller inn. Hvor ofte man har tid til å kosekjøre og lang vintersesong i Norge som er med på å redusere antall km betraktelig.
Jeg kjenner en del folk med sykler og for noen av disse så virker det som om det bare er gøy å ha en eller to stående i garasjen, kanskje tas ut for en luftetur i ny og ned... , mens andre kjører og kjører både til jobb og privat.
Jeg selv har planer om å kjøre mellom 1000 og 8000 km i året , månen blir litt drøyt
Selv regner jeg med noe mellom 15 og 20 tusen i år..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Sted: Melhus
Re: hva er " normal kjørelengde pr år
Her er kjørelengde undersøkelsen til NMCU:
http://nmcu.org/kj-relengdeunders-kelsen-2012
http://nmcu.org/kj-relengdeunders-kelsen-2012
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
- Bikeridr
- Innlegg: 185
- Registrert: 20 jun 2012, 16:43
- Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
- Sted: På to hjul / Babīte
Re: hva er " normal kjørelengde pr år
Det er vel vanskelig, enn si umulig, å beregne gjennomsnittlig kjørelengde på sykkel.
Kawanor fra Glomfjord sliter ut en BMW på 3 år, mens min fars Aprilia 500 Scooter har knappe 3.000 km på telleren etter 8 sesonger.
Undersøkelsen til NMCU vil jeg påstå er heller ikke til å stole på. Det er vel stort sett de med interesse for sykkel og kjøring som melder inn. Selv om jeg er medlem av NMCU, så har den kjøreundersøkelsen gått meg hus forbi, og jeg kunne bidratt med mine 9.000 km (ganske så gjennomsnittlig m.a.o) på denne undersøkelsen.
Jeg kjenner flere som har "garasjepynt" og som kun er ute det kvarteret sommeren varer i Tromsø..
En annen ting er vel familieforhold og familiens interesse for fars (eller mors) MC-interesse.
Står det en "RRRR"-sykkel med lav km etter "ørten" sesonger, lønner det seg kanskje å se om det er trampoline, barnevogn eller BMX'er på tomta til sykkeleier. Da er det vel sannsynlig at km er lav uten triksing.
På den annen side, en "RRRR" solgt fra en "guttunge" kan også ha lav km uten triksing grunnet prioritering av fest fremfor kjøring. De kjører til nærmeste treff og der står den hele helga, evt uka, alt etter som..
Selv hadde jeg en lavperiode de siste 6 sesongene jeg bodde i Tromsø. Dels pga vær og dels pga familiære forhold. I tillegg er jeg sjømann, så jeg var lykkelig om jeg klarte å runde 2.000 km i sesongen.
Nå satser jeg på å klare 5-10.000 km i året. Fortsatt sjømann, men sesongen er lengere her sørøst og familien har en mye større aksept av "fars" eskapader. :-)
Kawanor fra Glomfjord sliter ut en BMW på 3 år, mens min fars Aprilia 500 Scooter har knappe 3.000 km på telleren etter 8 sesonger.
Undersøkelsen til NMCU vil jeg påstå er heller ikke til å stole på. Det er vel stort sett de med interesse for sykkel og kjøring som melder inn. Selv om jeg er medlem av NMCU, så har den kjøreundersøkelsen gått meg hus forbi, og jeg kunne bidratt med mine 9.000 km (ganske så gjennomsnittlig m.a.o) på denne undersøkelsen.
Jeg kjenner flere som har "garasjepynt" og som kun er ute det kvarteret sommeren varer i Tromsø..
En annen ting er vel familieforhold og familiens interesse for fars (eller mors) MC-interesse.
Står det en "RRRR"-sykkel med lav km etter "ørten" sesonger, lønner det seg kanskje å se om det er trampoline, barnevogn eller BMX'er på tomta til sykkeleier. Da er det vel sannsynlig at km er lav uten triksing.
På den annen side, en "RRRR" solgt fra en "guttunge" kan også ha lav km uten triksing grunnet prioritering av fest fremfor kjøring. De kjører til nærmeste treff og der står den hele helga, evt uka, alt etter som..
Selv hadde jeg en lavperiode de siste 6 sesongene jeg bodde i Tromsø. Dels pga vær og dels pga familiære forhold. I tillegg er jeg sjømann, så jeg var lykkelig om jeg klarte å runde 2.000 km i sesongen.
Nå satser jeg på å klare 5-10.000 km i året. Fortsatt sjømann, men sesongen er lengere her sørøst og familien har en mye større aksept av "fars" eskapader. :-)
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*
*Honning og RigaBalsam*
- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Sted: Melhus
Re: hva er " normal kjørelengde pr år
Enig med deg der.Bikeridr skrev:
Undersøkelsen til NMCU vil jeg påstå er heller ikke til å stole på. Det er vel stort sett de med interesse for sykkel og kjøring som melder inn. Selv om jeg er medlem av NMCU, så har den kjøreundersøkelsen gått meg hus forbi, og jeg kunne bidratt med mine 9.000 km (ganske så gjennomsnittlig m.a.o) på denne undersøkelsen.
Her kan man nok regne med en underrapportering på sykkler som i er kjørt lite.
Kan nok konkludere med at gjennomsnittet er en god del lavere en det som kommer fram.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: hva er " normal kjørelengde pr år
Vanligvis har jeg kjørt omlag 5000 km hver sommer,og havner vel deromkring i år også....
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;