95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.

Legg inn av pelsen »

poulet_cavalier skrev:Du har kanskje bladet i litt for mye etanol selv? Prøv litt mer dihydrogen monoxid.
et sunnere valg ja :knegg

ZZR-Erling

Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.

Legg inn av ZZR-Erling »

pelsen skrev:Etanol er sprit, motoren har mindre vondt av det enn vi mennesker har. :D
Spriten kan ødelegge pakninger, glassfibertanker og lakk, men motoren går fint på det. Sprit har lavere brennverdi enn bensin, så mye spritinnblanding må kompenseres med større dyser i forgasser. Innblandingen i bensinen de selger er såpass lav at større dyser ikke skal være nødvendig.
Til mine motorsykler er kun 98 eller bedre ok, bobberen går greit med 98 tilsatt oktanbooster, triumphen går greit på ren 98, på RC8Ren står det min. 98 RON på tanklokket. :-)
Hei!
Men at RC8R'en vil ha 98, henger vel mer sammens med høy kompresjon, enn mangelen på etanol? Jævli snasen bike foresten!

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.

Legg inn av pelsen »

ZZR-Erling skrev:Hei!
Men at RC8R'en vil ha 98, henger vel mer sammens med høy kompresjon, enn mangelen på etanol? Jævli snasen bike foresten!
klart at det har med kompresjon å gjøre, en v-twin med slike ytelser har ikke komp som kan gå med 95.
Triumphen har nå bare 8.5, men håpløst dårlig forbrenningskammer, så den må også ha 98.
Bobberen har bedre forbrenningskammer, men fast fortenning gjør at jeg må tilsette oktanbooster for at den ikke skal banke på 98, kickstarting av denne er litt tøft, starter den ikke så slår den tilbake, hart :knegg

Svar