et sunnere valg japoulet_cavalier skrev:Du har kanskje bladet i litt for mye etanol selv? Prøv litt mer dihydrogen monoxid.
95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Hei!pelsen skrev:Etanol er sprit, motoren har mindre vondt av det enn vi mennesker har.
Spriten kan ødelegge pakninger, glassfibertanker og lakk, men motoren går fint på det. Sprit har lavere brennverdi enn bensin, så mye spritinnblanding må kompenseres med større dyser i forgasser. Innblandingen i bensinen de selger er såpass lav at større dyser ikke skal være nødvendig.
Til mine motorsykler er kun 98 eller bedre ok, bobberen går greit med 98 tilsatt oktanbooster, triumphen går greit på ren 98, på RC8Ren står det min. 98 RON på tanklokket. :-)
Men at RC8R'en vil ha 98, henger vel mer sammens med høy kompresjon, enn mangelen på etanol? Jævli snasen bike foresten!
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
klart at det har med kompresjon å gjøre, en v-twin med slike ytelser har ikke komp som kan gå med 95.ZZR-Erling skrev:Hei!
Men at RC8R'en vil ha 98, henger vel mer sammens med høy kompresjon, enn mangelen på etanol? Jævli snasen bike foresten!
Triumphen har nå bare 8.5, men håpløst dårlig forbrenningskammer, så den må også ha 98.
Bobberen har bedre forbrenningskammer, men fast fortenning gjør at jeg må tilsette oktanbooster for at den ikke skal banke på 98, kickstarting av denne er litt tøft, starter den ikke så slår den tilbake, hart