Vibrerende frembremse, årsak ?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6976
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Vibrerende frembremse, årsak ?

Legg inn av Jompa »

Jeg oppdaga i fjor at forgaffelen vibrerer kraftig frem og tilbake når jeg bremser.
Trudde først det var slakk i gaffelen, men et er utelukket.

Hadde også ei bremsepumpe som ikke returnerte helt, sånn at skivene ble varme når jeg kjørte.
Pumpa er ovehalt i vinter og fungerer.
Skivene er uten kast, trur jeg.....

Det blir litt svart belegg på skivene, ujevnt fordelt.
Kan det være klossene ?

Klossene ble bytta i fjor, husker ikke merket, men det er sintrerte klosser fra Wemoto ?

Eller kan det være fremdekket ?
Dekket er mye slitt og skal uansett byttes i år.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: Vibrerende frembremse, årsak ?

Legg inn av mammut89 »

hvis du har bytta skiver så stemmer jeg for at det er caliper stemplene som ikke beveger seg helt som de burde. Kan være rust og irring på de som fører til det. pluss gelefisering av bremsevesken i calipern. En annen ting å sjekke er bremsekloss pinnene , de tynne lange spiker lignende tinge som går holder klossenee på plass, de kan ha fått et snitt i seg etter slitasje. sjekk at de er helt rette. hvis ikke bytt de eller puss/slip de så de blir det.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Toalmar
Innlegg: 351
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Sted: Gjøvik

Re: Vibrerende frembremse, årsak ?

Legg inn av Toalmar »

Hei

Tipper du har bremseskiver som er ujevne.
Kan ha kommet ettersom du har hatt kaliper som har hengt på.
Sist redigert av Toalmar den 21 apr 2013, 20:12, redigert 1 gang totalt.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Vibrerende frembremse, årsak ?

Legg inn av ArcticTiger »

Prøv å vask skiver og klosser i bremserens for å få bort det svarte.
Ellers så vet du vel at Mottor-sykkern forringes når den står stille så mye som din, nærmest står seg ihjel :knegg neii, du må nok la den fortreffelige luftkjølte jappse-firrern få strekke ut over Vidda litt oftere :thumleft Eller, ern så vond å kjøre at du ikke orker det :-)å ?

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Vibrerende frembremse, årsak ?

Legg inn av ejs »

ArcticTiger skrev:Prøv å vask skiver og klosser i bremserens for å få bort det svarte.
Ellers så vet du vel at Mottor-sykkern forringes når den står stille så mye som din, nærmest står seg ihjel :knegg neii, du må nok la den fortreffelige luftkjølte jappse-firrern få strekke ut over Vidda litt oftere :thumleft Eller, ern så vond å kjøre at du ikke orker det :-)å ?

Mener det samme,eller er det muligens noen som har montert en dårlig ABS brems på den .?? :prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6976
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Vibrerende frembremse, årsak ?

Legg inn av Jompa »

mammut89 skrev:hvis du har bytta skiver så stemmer jeg for at det er caliper stemplene som ikke beveger seg helt som de burde. Kan være rust og irring på de som fører til det. pluss gelefisering av bremsevesken i calipern. En annen ting å sjekke er bremsekloss pinnene , de tynne lange spiker lignende tinge som går holder klossenee på plass, de kan ha fått et snitt i seg etter slitasje. sjekk at de er helt rette. hvis ikke bytt de eller puss/slip de så de blir det.
Ikke bytta skiver, bare klosser.
Caliperne og stemplene beveger seg sideveis som de skal, nysmurt i vinter. Bremsevæska er ny og
ingen styrepinner på klossene.
Toalmar skrev:Hei

Tipper du har bremsesporene som er ujevne.
Kan ha kommet ettersom du har hatt kaliper som har hengt på.
Er ikke helt sikker på hva du mener med ujevne bremsespor, men caliperne har hengt på.
Det problemet blei borte da jeg overhalte pumpa.
ejs skrev:
ArcticTiger skrev:Prøv å vask skiver og klosser i bremserens for å få bort det svarte.
Ellers så vet du vel at Mottor-sykkern forringes når den står stille så mye som din, nærmest står seg ihjel :knegg neii, du må nok la den fortreffelige luftkjølte jappse-firrern få strekke ut over Vidda litt oftere :thumleft Eller, ern så vond å kjøre at du ikke orker det :-)å ?

Mener det samme,eller er det muligens noen som har montert en dårlig ABS brems på den .?? :prop:
Får prøve å vaske vekk det svarte på skivene, hva det nå enn er.
Kan det være klossene som "smitter av" ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Toalmar
Innlegg: 351
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Sted: Gjøvik

Re: Vibrerende frembremse, årsak ?

Legg inn av Toalmar »

Jompa skrev:
mammut89 skrev:hvis du har bytta skiver så stemmer jeg for at det er caliper stemplene som ikke beveger seg helt som de burde. Kan være rust og irring på de som fører til det. pluss gelefisering av bremsevesken i calipern. En annen ting å sjekke er bremsekloss pinnene , de tynne lange spiker lignende tinge som går holder klossenee på plass, de kan ha fått et snitt i seg etter slitasje. sjekk at de er helt rette. hvis ikke bytt de eller puss/slip de så de blir det.
Ikke bytta skiver, bare klosser.
Caliperne og stemplene beveger seg sideveis som de skal, nysmurt i vinter. Bremsevæska er ny og
ingen styrepinner på klossene.
Toalmar skrev:Hei

Tipper du har bremsesporene som er ujevne.
Kan ha kommet ettersom du har hatt kaliper som har hengt på.
Er ikke helt sikker på hva du mener med ujevne bremsespor, men caliperne har hengt på.
Det problemet blei borte da jeg overhalte pumpa.
ejs skrev:
ArcticTiger skrev:Prøv å vask skiver og klosser i bremserens for å få bort det svarte.
Ellers så vet du vel at Mottor-sykkern forringes når den står stille så mye som din, nærmest står seg ihjel :knegg neii, du må nok la den fortreffelige luftkjølte jappse-firrern få strekke ut over Vidda litt oftere :thumleft Eller, ern så vond å kjøre at du ikke orker det :-)å ?

Mener det samme,eller er det muligens noen som har montert en dårlig ABS brems på den .?? :prop:
Får prøve å vaske vekk det svarte på skivene, hva det nå enn er.
Kan det være klossene som "smitter av" ?
skulle være bremseskiver!

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: Vibrerende frembremse, årsak ?

Legg inn av taco »

Hadde lignende på min i fjor, og det var bremseklossene.
De så ikke slitte ut, men byttet allikevel. Ble helt topp!
Billigere for deg å prøve med en annen type klosser enn skiver...
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6976
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Vibrerende frembremse, årsak ?

Legg inn av Jompa »

taco skrev:Hadde lignende på min i fjor, og det var bremseklossene.
De så ikke slitte ut, men byttet allikevel. Ble helt topp!
Billigere for deg å prøve med en annen type klosser enn skiver...
Skal prøve med nye klosser, blir bestilt i morra.

Æ gjorde et lit forsøk i kveld, heiste opp forhjulet og dreide hjulet rundt for hand.
Det virker ikke som det er kast på skivene, klossene subber jevnt hele veien rundt. For å være helt sikker, burde æ selvsagt ha
brukt et måleur, må i såfall ut på bygda å låne et.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Vibrerende frembremse, årsak ?

Legg inn av DrGreve »

Jeg regner med at du har glidende kaliper og en form for antidivefunksjon og at en av kaliperne henger i ett anker?
Jeg klarer helt ikke å se at klossene skal få gaffelen til å vibrere. Enten er de på eller så er de ikke på. Da har jeg mer tro på at foringen til ankeret er slakk hvis det ikke er kast i skivene..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Vibrerende frembremse, årsak ?

Legg inn av Andreas »

DrGreve skrev:Jeg regner med at du har glidende kaliper og en form for antidivefunksjon og at en av kaliperne henger i ett anker?
Jeg klarer helt ikke å se at klossene skal få gaffelen til å vibrere. Enten er de på eller så er de ikke på. Da har jeg mer tro på at foringen til ankeret er slakk hvis det ikke er kast i skivene..
Klossene får gaffelen til å vibrere fordi de har lagt igjen ujevne lag med rester på skivene. Dette skjedde på Multistradaen min også. Byttet klosser og rengjorde skivene, så ble det bra. Jeg trodde først også det måtte være kast i skivene, men målte med måleur og de var helt snorbeine :prf

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6976
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Vibrerende frembremse, årsak ?

Legg inn av Jompa »

Andreas skrev:
DrGreve skrev:Jeg regner med at du har glidende kaliper og en form for antidivefunksjon og at en av kaliperne henger i ett anker?
Jeg klarer helt ikke å se at klossene skal få gaffelen til å vibrere. Enten er de på eller så er de ikke på. Da har jeg mer tro på at foringen til ankeret er slakk hvis det ikke er kast i skivene..
Klossene får gaffelen til å vibrere fordi de har lagt igjen ujevne lag med rester på skivene. Dette skjedde på Multistradaen min også. Byttet klosser og rengjorde skivene, så ble det bra. Jeg trodde først også det måtte være kast i skivene, men målte med måleur og de var helt snorbeine :prf
Ja, skivene er faste og kaliperne har ett stempel og er montert glidende på en forankring på gaffelbeinet,
med to glidebolter der den øverste av dem støtter direkte i godset utvendig på kalipern og den nederste bolten har ei gummiforing,
eller damper rubber som det står i verkstedmanualen. De samme boltene er også oppheng for de indre bremseklossene.
Gummiforingene ble bytta i høst samtidig som boltene ble vaska og smurt.

Det sitter en anti-diveventil i bunnen av hvert gaffelbein.
På bildet ser man sånn noenlunde hvordan alt er montert. Det er tre luftenipler på hver side, som skal luftes i rett rekkefølge.
Kaliper, antidive og til slutt forgreninga oppe på gaffelrøret.
IMG_2523.JPG
Det kan hende at jeg har slurvet med luftinga av bremsene og fått luftblærer i rørene til en eller begge antidiveventilene og
at ventilene begynner å pulsere når jeg bremser ??
Bremseklipa kjennes fast uten å fjære, men det kan jo være et forsøk verdt å lufte på nytt.

Det er svarte flekker eller striper på skivene som ser ut som mulige rester fra bremseklossene. Jeg prøvde å vaske dem bort med rødsprit i kveld, men det var bortkastet. Skal enda prøve med bremserens.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Vibrerende frembremse, årsak ?

Legg inn av Andreas »

Jompa skrev:
Det er svarte flekker eller striper på skivene som ser ut som mulige rester fra bremseklossene. Jeg prøvde å vaske dem bort med rødsprit i kveld, men det var bortkastet. Skal enda prøve med bremserens.
Det må ganske tung skyts til. Roterende stålbørste på vinkelsliperen er effektiv :D

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Vibrerende frembremse, årsak ?

Legg inn av DrGreve »

For at antidiven skal ha noen funksjon så skal kalipprene bevege seg i sykkelens lengderetning for å presses mot lanti-dive-belgen. Men den skal ikke bevege seg sidelengs i selve innfestingen. Det tar glideboltene seg av.. Er de rette og fine?
Hvis alt er i orden der, så må jeg vel gi meg :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Vibrerende frembremse, årsak ?

Legg inn av ejs »

DrGreve skrev:For at antidiven skal ha noen funksjon så skal kalipprene bevege seg i sykkelens lengderetning for å presses mot lanti-dive-belgen. Men den skal ikke bevege seg sidelengs i selve innfestingen. Det tar glideboltene seg av.. Er de rette og fine?
Hvis alt er i orden der, så må jeg vel gi meg :)

På disse syklene blir antidive regulert av bremseveske trykket.Ventil som stenger en bypass slik at gaffel olje ikke strømmer fritt .Gaffelen komprimeres derfor mindre.(når det virker),mange fjerner dette og setter i progressive fjærer
istedenfor.. :prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Svar