Langhelg. Stavanger - Trondheim - Stavanger?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Langhelg. Stavanger - Trondheim - Stavanger?

Legg inn av TheHaughom »

Tanken min er å besøke en kompis, som studerer i Trondheim, i pinsehelga.
Planen er å starte tidlig Torsdag morgen og kjøre hele strekningen på en dag.

Google Maps sier nesten 13 timer kjøring, og 830km én vei. Planen er å strekke på beina/spise litt/fylle bensin hver 20.-25. mil.

Jeg vet at 3-4 timer på svingete vestlandsveier går helt fint uten stopp - kunne sikkert kjørt lenger også.
11 timer i bil med 1-3 pauser er heller ikke noe problem.

Har jeg tatt meg vann over hodet? Er/kan deler av E6 være islagt mot midten av Mai (Geilo, Gol, Beitostølen)?
Bør jeg eventuelt legge inn en overnatting hver vei - som igjen gir mindre tid hos kompisen min?
Det vil jo uansett være mulig - om jeg ikke orker - å ta inn på et hotell/motell langs veien.

Jeg gjør jo dette både for kjøringen sin del, pushe egne grenser og selvfølgelig å møte kompisen min.
Avhenger også av været, gidder ikke kjøre så langt om det skulle meldes regn.

Håper noen med erfaring fra lengre turer kan komme med litt input. Aldri kjørt lenger enn 3-4 timer i strekk før.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Langhelg. Stavanger - Trondheim - Stavanger?

Legg inn av Duville »

Hvorfor ikke bare prøve. Blir du trøtt er det vel i grunnen bare å legge seg inn på ett herberge.
Har kjørt Lyngdal Førde på Hondaen uten prooblemer med det er kanskje en helt annen tursykkel enn din KTM, uten å si at det er den beste på noe vis.... Kan ta helt feil her siden jeg aldri har kjørt KTM.

Traff da en på en GW i Mortavika som hadde kjørt fra Bergen------ via Førde, Trondheim, Oslo, Kristiansand Stavanger og kjørte sammen med ham til Bergen hvor vi kom rundt 1500 på Søndagen. Da hadde han vært på tur siden lørdag morgen i 4 - 5 tiden......

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Langhelg. Stavanger - Trondheim - Stavanger?

Legg inn av tagesk »

Sørg for å ha en liste av telefonnummer til overnattingssteder 7underveis med deg, dermed kan du stoppe når du ønsker, uten å planlegge på forhånd.
Så kjører du avgårde.

øh - og så sjekker du føret før du drar......

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Langhelg. Stavanger - Trondheim - Stavanger?

Legg inn av Epylypzon »

Hvordan KTM`en er å kjøre langt på vet jeg ikke. Men for min del går dagsturer på 70-80 mil ganske greit.

Som tagesk sier, finn noen overnattingssteder du kan stoppe på om det skulle gå skeis.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Langhelg. Stavanger - Trondheim - Stavanger?

Legg inn av LordShaft »

Med den vinteren vi har hatt i år kan det være veldig kaldt og glatt oppe på vidden.

Hva med å kjøre kystveien helt opp? Ja det tar lengre tid, men du kommer hvertfall ikke over snø"stengte" fjell :thumleft
Vanligvis vil jeg ikke se på dette som et problem. Men med denne vinteren vi har hatt er jeg mere skeptisk. Men klart. Mye kan skje på en måned enda :prf

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Langhelg. Stavanger - Trondheim - Stavanger?

Legg inn av TheHaughom »

Med mindre jeg har gjort veldig mye feil i Google Maps kommer jeg frem til ca. 4 timer forskjell, og 8 ferger kontra 1.
Tidsforskjellen blir jo også større om man må vente på ferge osv.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3442
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Langhelg. Stavanger - Trondheim - Stavanger?

Legg inn av JohnnyTh »

Men på ferjene kan man spise, strekke på bena og slappe av litt. Noen stopp må man ha uansett. Føret blir kanskje ikke noe problem hvis du skal kjøre E18/E6 men på andre veier tror jeg du kan risikere dårlig føre.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Langhelg. Stavanger - Trondheim - Stavanger?

Legg inn av LordShaft »

Fra Bergen til Ålesund er det to ferger, fra Ålesund til Trondheim klarer du deg med en ferge og til Stavanger er det vel bare 2 ferger. Så jeg kommer opp i fem ferger totalt og mye fine veier å kjøre

Sendt med Note2

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Langhelg. Stavanger - Trondheim - Stavanger?

Legg inn av LordShaft »

Tar litt mere tid, men gud her har du mye fine veier :thumleft

http://goo.gl/maps/YO3MU" onclick="window.open(this.href);return false;

Anbefales virkelig.

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Langhelg. Stavanger - Trondheim - Stavanger?

Legg inn av MrPitlane »

Distansen er ikke noe problem. Været er umulig å si noe om, da jeg itte har de rette kontaktene. :vs

Vær litt disiplinert og vær effektiv når du stanser og fyller bensin. Sørg for ok mat og drikke. På den strekningen er det relativt greit å få overnatting, så det er bare å holde øyaoppe når du begynner å bli sliten.

Hadde en svipptur Eidsvoll - Åndalsnes - Ålesund og hjem igjen den siste helga i April i fjor, og da var det bare veger men kuldegrader over Dombås. Sjekk Yr og vegmeldingssentralen, så får du sikkert en flott tur. :prop:

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Langhelg. Stavanger - Trondheim - Stavanger?

Legg inn av Relax »

:-)
Dette går fint,,,,om du har en god sykkel å kjøre,, Jeg koser meg om jeg kan kjøre 80-90 mil pr dag et par tre dager .. Om ferger er et usikkert moment, velg rute med mindre ferger.
På GPS's finner du selvsagt hotell osv m/ tlf nummer fortløpende for hvor du er,, intet behov for lister eller forhåndsbestilling.
Kle deg fornuftig og ha med varme klær.
Spis passelig, ikke for lite , ikke for mye
Lagre inn 175 på tlf din,,,veimeldinger ;)

Normalt er veiene bare uti mai, Dovre osv...
"Do the right thing"

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Langhelg. Stavanger - Trondheim - Stavanger?

Legg inn av joo »

TheHaughom skrev:Er/kan deler av E6 være islagt mot midten av Mai (Geilo, Gol, Beitostølen)?
På Nordnorge-turen sist sommer var det 1 (èn) grad etter Beitostølen mot Valdresflya den 20 juni. Dette er Norge. Og der kan jo være 10 grader pluss en vakker maidag.
Distanse er relativt. I god form, god sykkel og fint i flyten er ikke 80 mil mye på en dag. Og motsatt, dårlig vær, bom i svingene og dårlig karma så er det uoverkommelig. Heldigvis er de fleste dagene på sykkel av de gode med fin flyt og fett glis :thumleft

Men umulig å si på forhånd.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Langhelg. Stavanger - Trondheim - Stavanger?

Legg inn av SuperMorten »

Beitostølen - Valdresflya og tilsvarende strekninger, kan strengt tatt få snø 365 dager i året.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Langhelg. Stavanger - Trondheim - Stavanger?

Legg inn av L-NA »

Jeg kjørte med min gammle gode TDM 850, strekningen Bømlo- Trondheim i Mai 2011. Dette er en distanse på 750 Km. Da kjørt jeg Nordover til Voss, Lærdals tunnelen, Øvre Årdal og til Tuftagrø, over Sogne-fjellet, Bøverdalen og til Lom. (en vei og Natur som er helt fantastisk). Så inn på E6 til Trondheim. Jeg tok meg god tid, ofte stopp og en liten "Dupp" i vei kanten. Brukte 14timer. Hjem veien tok jeg Valdres flya, og Fillefjell. Like vakkert som alltid. Dersom været er gunstig, går dette fint, og du kommer til Trondheim trett, og med et stort smil rundt munnen..... :D :D

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Langhelg. Stavanger - Trondheim - Stavanger?

Legg inn av TheHaughom »

Var vel ikke været jeg lurte på, sånn egentlig. Det venter jeg og ser an. Men mer det om det "normalt" er isfrie veier over fjellet i Mai.

Sykkelen tror jeg ikke har noe problemer med distansen, og de 3-4 timene jeg har kjørt sammenhengende tidligere har ikke gitt noen indikasjon på at fører blir sliten osv. Kan jo hende jeg ser det anderledes etter 10 timer i 80km/t og fartsvinden som oppstår på nakne sykler.

Lordshaft sitt alternativ er absolutt fristende, da med en garantert overnatting rundtom Førde/Stryn, evt. Ålesund.
"Problemet" da er at jeg får én kveld og morgen i Trondheim før jeg må returnere, skulle gjerne hatt lenger tid... Men om veien blir såppass mye bedre (kontra E6), er det jo også verdt det. Jeg antar at mer aktiv kjøring gjør at man holder ut lenger, kontra det å sitte som en "potetsekk" på sykkelen rett frem.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Svar