Korrosjon på gps kontakter

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Korrosjon på gps kontakter

Legg inn av gbruaset »

Hei. Jeg fikk slitt ut min forrige GPS holder (Garmin zumo 550), grunnet korrosjon på elektrodene som gir strøm til Gpsen. Det kom også korrosjon inn der strømkabelen fra batteriet i Gps braketten er. Jeg skal ha meg ny Gps i alle tilfeller, men for å unngå at dette skjer igjen: Er det noen gode tips for å unngå dette? og hvis skaden allerede har skjedd, hvordan fikser en det? Det hører med til historien at jeg var litt sløv med å ha pressenning over sykkelen når det regnet mye i fjor, men hadde alltid "hetten" over elektrodene...
Sist redigert av AJ den 07 apr 2013, 22:29, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: La til litt ekstra i trådtittelen sånn at folk vet litt mer hva spørsmålet dreier seg om...

Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: Korrosjon på gps kontakter

Legg inn av Moby »

Elfa har en fin spray som heter kontakt 60, "Löser upp smuts, fetter och oxidbeläggningar
Bildar en skyddsfilm mot korrosion"

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no ... kontakt+60" onclick="window.open(this.href);return false;

evt. kan du bruke isopropanol, CRC har også en kontakt spray
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Korrosjon på gps kontakter

Legg inn av Duville »

Moby skrev:Elfa har en fin spray som heter kontakt 60, "Löser upp smuts, fetter och oxidbeläggningar
Bildar en skyddsfilm mot korrosion"

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no ... kontakt+60" onclick="window.open(this.href);return false;

evt. kan du bruke isopropanol, CRC har også en kontakt spray
Korrosjon på kontaktene kan jo bare pusses litt - rørleggeren har noen fine pussefiler til å pusse cu rør til den bruken. Blir godt som gull og ikke så gjørmete som mye annet. Skyddsfilm er kanskje ikke noe særlig mellom kontakter vil jeg tro men det vet jeg ikke, det er kanskje laget for den bruken... Puss de litt en gang eller to i året så holder du det bra...

Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: Korrosjon på gps kontakter

Legg inn av Moby »

hvis det f.eks er en 2.5mm ladeplugg er det ikke så lett så pusse med en fille :-k

Hvis man ikke har så mye for hånden kan man bruke rødsprit og q-tips. Evt. kan han ha litt kontaktspray oppi kontakten og ta den inn og ut gjentatte ganger
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Korrosjon på gps kontakter

Legg inn av Duville »

Moby skrev:hvis det f.eks er en 2.5mm ladeplugg er det ikke så lett så pusse med en fille :-k

Hvis man ikke har så mye for hånden kan man bruke rødsprit og q-tips. Evt. kan han ha litt kontaktspray oppi kontakten og ta den inn og ut gjentatte ganger

Zumo holder for GPS har en flate med kontakter på holderen og "pigger" som ligger inn mot flatene. Dette har fungert fint nå i 3 år på min MC men den står i garasje.........

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Korrosjon på gps kontakter

Legg inn av Duville »

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=34648" onclick="window.open(this.href);return false;

denne holderen kan tilpasses MC eller annen holder men kontaktene er de samme

eller samme holderen brukes på MC men da ikke sugekopp

Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: Korrosjon på gps kontakter

Legg inn av Moby »

ahh se der ja, de er jo lett tilgjengelig for rengjøring de der :-)
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Korrosjon på gps kontakter

Legg inn av Duville »

Moby skrev:ahh se der ja, de er jo lett tilgjengelig for rengjøring de der :-)

har det sånn je :) ellers hadde jeg kansje vært mer enig med deg....

Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: Korrosjon på gps kontakter

Legg inn av Moby »

Sånn generelt sett hvis man skal rengjøre kontakter/terminaler bør man bruke noe som inneholder sprit slik at det ikke sitter igjen rengjøringsrester. Hvis han skal rengjøre de kontaktene med en veske er viktig at han ikke bruker en væske som kan forårsake krypstrømmer.
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Korrosjon på gps kontakter

Legg inn av tagesk »

Løsningen til Garmin på Zumo fingerer fint så lenge den fungerer.
Jeg elsker min Zumo så mye at da jeg knuste den i Hellas for tre år siden fikk jeg den reparert (det vil si byttet).
I fjor ble det slutt på ladingen (nettopp fordi pinnen med 12V spiser seg inn i den bitte-lille kontaktflaten); for 400 euro ble den byttet igjen.
Eller med andre ord: Ingen av mine forsøk på å reparere det ørlille kontaktpunktet førte frem.

Før eller senere må jeg vel oppgradere.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Korrosjon på gps kontakter

Legg inn av FJZZR »

Moby skrev:Elfa har en fin spray som heter kontakt 60, "Löser upp smuts, fetter och oxidbeläggningar
Bildar en skyddsfilm mot korrosion"

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no ... kontakt+60" onclick="window.open(this.href);return false;

evt. kan du bruke isopropanol, CRC har også en kontakt spray
Kontakt 60 kan forårsake irring hvis den blir liggende. Mener de har et skyllemiddel som heter WL og et smøremiddel jeg selvfølgelig ikke huske navnet på.

Kontakter rundt elektronikk har godt av syrefri våpenolje. Ballistic eller liknende anbefales!! (Bruk lite!)

Svar