En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
- Per K
- Innlegg: 26
- Registrert: 23 mai 2012, 14:19
- Motorsykkelen din: Kawasaki H1 500, 1974
- Sted: Holmestrand
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
He he, artig tråd det her gitt.
Dere har alle samme problem og det er den ekstra bortkastede omdreiningen dere trenger bare for å skyve ut litt eksos.
Når 2-taktere ble for rå på 90-tallet rømte hele racing sirkuset over til de veikere 4-takterne
PK
Dere har alle samme problem og det er den ekstra bortkastede omdreiningen dere trenger bare for å skyve ut litt eksos.
Når 2-taktere ble for rå på 90-tallet rømte hele racing sirkuset over til de veikere 4-takterne
PK
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
To-takter er Morro ja, og det er ekstra stas men en Tre-Syllindra to-takter
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
På mange måter har du rette i dette, selv om årsaken til at 4t over tok, er litt mer sammensatt en bare for å skyve ut litt eksos. Mer eller mindre så tok 4T fullstendig over når det gjaldt større MC'r. Men det er jo nå litt interessant å sa at innen for "outboard" er det blitt en ny "renecance" for 2 takter'n. Nye store 2T motorer med direkte innsprøyting og enormt dreie moment, høy effekt og lavt bensinforbruk.Per K skrev:He he, artig tråd det her gitt.
Dere har alle samme problem og det er den ekstra bortkastede omdreiningen dere trenger bare for å skyve ut litt eksos.
Når 2-taktere ble for rå på 90-tallet rømte hele racing sirkuset over til de veikere 4-takterne
PK
Evinrude var vel en av de som startet dette, men så gikk de også "På ræva" p.g.a hele motoren. Men så etter at Bombardie kjøpte de opp, og videreutviklet konseptet, er det i dag en kjempe suksess. Så... hvorfor ikke??
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
I prinsippet kan en si at 2-taktere er kompressormotorer da de bruker veivhuset som kompressor.Per K skrev:He he, artig tråd det her gitt.
Dere har alle samme problem og det er den ekstra bortkastede omdreiningen dere trenger bare for å skyve ut litt eksos.
Når 2-taktere ble for rå på 90-tallet rømte hele racing sirkuset over til de veikere 4-takterne
PK
Sammenlign en 2-t med en 4-t med kompressor/turbo så skal du få se...
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Det var vel utslippsproblematikken som gjorde slutt på totaktern i trafikken? Har de løst dette på den nye "generasjonen" totaktere?
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Bensinforbruk/dårlig forbrenning av bensin og olje er vel det negative i forhold til en 4 takter.ArcticTiger skrev:Det var vel utslippsproblematikken som gjorde slutt på totaktern i trafikken? Har de løst dette på den nye "generasjonen" totaktere?
Samt levetid/vedlikehold. En 2 takter spiser jo stempel/ringer og sylindere etter som det er høy slitasje fordi den har transferporter.
Men har noen fordeler også.
liten vekt forhold til effekt.
I teori har en 2 takt et effekt uttak som er det dobblete sammenlignet med en 4 takt på samme motorvolum.
Praksis så sier man ca 1.5 gang så mye effekt.
Å sammenligne 2 takt mot en 4 takt med pustehjelp er jeg ikke enig i.teeU skrev: I prinsippet kan en si at 2-taktere er kompressormotorer da de bruker veivhuset som kompressor.
Sammenlign en 2-t med en 4-t med kompressor/turbo så skal du få se...
En 2 takter har en arbeidstakt pr 360 grader, en 4 takt har jo en arbeidstakt pr 720 grader.
Med andre ord mer effektiv. Begge motortypene har en komprissjonsdel/takt.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
- Hjernen
- Innlegg: 802
- Registrert: 14 des 2010, 11:07
- Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
- Sted: Porsgrunn
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Per K: Den Kawa'n din er strøken!
(hvis det er den jeg har bilder av her da: http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4510&start=45 )
(hvis det er den jeg har bilder av her da: http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4510&start=45 )
Hvis en gjør slik, funker det da tru??
Member of Festus Mc Porsgrunn.
Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen
Member of Festus Mc Porsgrunn.
Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6988
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Litt off-opic, men brp har en serie av direkte-innsprøytede to-takter som de kaller e-tec.ArcticTiger skrev:Det var vel utslippsproblematikken som gjorde slutt på totaktern i trafikken? Har de løst dette på den nye "generasjonen" totaktere?
Bruker veldig lite bensin og har derfor svært lave utslipp i forhold til "gamle" to-taktere.
Motorene brukes i Skii-Doo og Lynx snescootere.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
En kan jo sette på turbo på 2 takt også.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
- Per K
- Innlegg: 26
- Registrert: 23 mai 2012, 14:19
- Motorsykkelen din: Kawasaki H1 500, 1974
- Sted: Holmestrand
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Hjernen skrev:Per K: Den Kawa'n din er strøken!
(hvis det er den jeg har bilder av her da: http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4510&start=45 )
Ja, det er den, på Vindfjelltunet ser jeg.
Strøken er vel å overdrive. Jeg driver stadig å modifiserer men når jeg en gang blir ferdig med det skal jeg koste på ny lakkering.
Årets modifisering har blitt forsinket, men består i hovedsak av:
-Ny swingarm i aluminium.
-Ny bakfelg (4.25 x 18 (WM9)) eiket til et KZ750 (78) nav.
-Bremseskive bak fra Triumph Daytona (egenprodusert adapter).
-Bremsekaliper bak fra 2007 EX650 (Ninja) på egenprodusert brakett.
-"Rearsets" (fothvilere) fra Hayabusa, komplett med bremsepumpe.
PK
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
En liten ting jeg har lurt på når det gjelder totaktere; Hvorfor er det ingen rekke4'ere? Det var V4 (Yamaha RD 500), square4 (Suzuki RG 500) og et utall tripler. Men så vidt jeg vet ingen rekke4. Er det fordi to av sylindrene vil "jobbe mot hverandre" på grunn av at det er arbeidstakt for hver omdreining?
We have met the enemy and he is us.
Pogo
Pogo
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6988
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Yamaha hadde vel en rekkefirer på slutten av 70 - begynnelsen av 80-tallet. 750 racer såvedt jeg husker ?Desmo skrev:En liten ting jeg har lurt på når det gjelder totaktere; Hvorfor er det ingen rekke4'ere? Det var V4 (Yamaha RD 500), square4 (Suzuki RG 500) og et utall tripler. Men så vidt jeg vet ingen rekke4. Er det fordi to av sylindrene vil "jobbe mot hverandre" på grunn av at det er arbeidstakt for hver omdreining?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Per K
- Innlegg: 26
- Registrert: 23 mai 2012, 14:19
- Motorsykkelen din: Kawasaki H1 500, 1974
- Sted: Holmestrand
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Yamaha TZ750. Brukt i road racing i USA, og også en kort periode i dirttrack racing (Indy mile etc...).Jompa skrev:Yamaha hadde vel en rekkefirer på slutten av 70 - begynnelsen av 80-tallet. 750 racer såvedt jeg husker ?Desmo skrev:En liten ting jeg har lurt på når det gjelder totaktere; Hvorfor er det ingen rekke4'ere? Det var V4 (Yamaha RD 500), square4 (Suzuki RG 500) og et utall tripler. Men så vidt jeg vet ingen rekke4. Er det fordi to av sylindrene vil "jobbe mot hverandre" på grunn av at det er arbeidstakt for hver omdreining?
https://www.youtube.com/watch?v=8k8hJWKIVNs
https://www.youtube.com/watch?v=3aE-B4kL5rg
PK
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Yamaha hadde vel en inline 4, 2 takt vannavkjølt motor.Desmo skrev:En liten ting jeg har lurt på når det gjelder totaktere; Hvorfor er det ingen rekke4'ere? Det var V4 (Yamaha RD 500), square4 (Suzuki RG 500) og et utall tripler. Men så vidt jeg vet ingen rekke4. Er det fordi to av sylindrene vil "jobbe mot hverandre" på grunn av at det er arbeidstakt for hver omdreining?
Snakker da om en racing motor, tror ikke noen av disse ble masseprodusert.
http://www.2-takt.net/000angol/20bikes/ ... yamaha.htm
[video]http://www.youtube.com/watch?v=H1l9HN0FuyI[/video]
Eller så har det blitt brukt en del inline 4 2 takt motorer i skipsfart da.
Har jo et lite beist her:
"One of the largest inline-four engines is the MAN B&W 4K90 marine engine. This two-stroke turbo-diesel has a giant displacement of 6,489 L. This results from a massive 0.9 meter bore and 2.5 meter stroke. The 4K90 engine develops 18,280 kW (24,854 PS; 24,514 hp) at 94 rpm and weighs 787 tons"
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Etter det jeg har lest meg opp på TZ700/750 så tente den på to og to sylindre samtidig, ikke en og en slik en firetakter rekke4. Jeg burde kanskje ha presisert det i den første posten. For det var det jeg mente med rekke4. Her er en australsk side om Yamaha TZ 750 racere;http://www.tz350.net/bigbrothers.htm.Jompa skrev:Yamaha hadde vel en rekkefirer på slutten av 70 - begynnelsen av 80-tallet. 750 racer såvedt jeg husker ?Desmo skrev:En liten ting jeg har lurt på når det gjelder totaktere; Hvorfor er det ingen rekke4'ere? Det var V4 (Yamaha RD 500), square4 (Suzuki RG 500) og et utall tripler. Men så vidt jeg vet ingen rekke4. Er det fordi to av sylindrene vil "jobbe mot hverandre" på grunn av at det er arbeidstakt for hver omdreining?
We have met the enemy and he is us.
Pogo
Pogo