En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av AJ »

Godt og poengtert innlegg der fra @simpson :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 30 apr 2023, 07:30
Bjerknez skrev: 30 apr 2023, 00:14 Jeg er litt enig med Gresdy her. Kanskje ikke helt, men delvis.

de eneste jeg kjenner som har fått motorhavari på motorsykkel har kjørt Ducati og Aprillia. To av syklene var helt nye mens den tredje var en eldre en vel og merke.

Med motorhavari så mener jeg da at sykkelen har stoppet på tur og måtte fraktes til verksted.

Jeg har aldri noensinne opplevd motorhavari på noe som helst som jeg har kjørt. Jeg snakker da om gamle biler, 20 år gammel moped, gressklippere, snøfresere og fandens oldemor.

Det KAN selvsagt være litt tilfeldig og andre kjenner sikkert noen eller har opplevd havari med japsesykler også. Men MIN magefølelse taler ikke spesielt for italienske sykler ut fra hva JEG har opplevd. Derfor så sitter det meget langt inne å kjøpe en slik.

Derimot liker jeg designet veldig godt på Ducati og enkelte Aprillia sykler. Teknisk er dem sikkert også veldig bra.

AJ har feks. nevnt diverse problemer med sin KTM 1290 i starten?

Jeg har på ingen av mine sykler (Yamaha XVS1300/Triumph Street Triple R/BMWs1000R x 2/Triumph Rocket 3 GT/1979 Honda MB5 moped/1971 Tempo Corvette Moped/Puck Maxi moped (med pedaler) hatt noe som helst problemer utover bensinstopp, fuksing i kaldt vær på mopedene.

Driftstans har jeg aldri opplevd. Ikke engang på gressklipperen og snøfreseren.

Jeg jadde blitt meget skuffet hvis min motorsykkel hadde fått mange feil som krevde verkstedbesøk. Så langt har jeg klart meg uten feil.

Det kan som nevnt være tilfeldigheter, men jeg følger uansett magefølelsen og så langt har det fungert helt fint. :)
Eneste jeg vet om som har hatt motorhavari var en BMW S100RR som veiva knakk tvers av i 260km/t.
Dette er ikke ett ukjent fenomen på disse. Men alle merker har og har hatt sine problem . 80 og 90 tallet slet Honda med kammer pga dårlig smøring på V4, kamkjedestrammere på rekke4, Yamaha er kjent for dårlige girkasser. Spesielt på Nyere R1 og MT10. Så at du kjenner ett par med problem på Ducati er tilfeldig. Har hatt Ducati i nærmere 20 år og har ikke opplevd noe mer problemer enn andre. Kjenner ikke til noen merker som ikke folk har hatt problemer med ett eller annet.
Noen skryter BMW opp i skyene, men googler du så ser du at de er på reklamasjonstoppen. Men sånne statistikker er ikke noen pekepinn på hvor bra eller dårlig sykkelen er. Samme med ting på YouTube. Høyst uformelle tester utført av hvem som helst blir publisert og mottatt ukritisk av folk. Du kan finne alt av statistikker på nett som støtter din mening, selv om det ikke er fnugg av vitenskap bak det. Hvis en produsent hadde laget bare dritten, er det tvilsomt at de hadde overlevd i dagens marked.
Er helt enig med deg. Som jeg skrev så har sikkert andre hat problemer med andre merker etc.

Men jeg handler sykkel og merke ut fra egne erfaringer og egen magefølelse ut fra mine preferanser. Det har vertfall reddet meg så langt. Så får andre bruke sine metoder.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av AJ »

Så legger vi den ballen død og fortsetter å synse og mene om de ulike motortypene :) .

Selv har jeg hatt flest sykler med V2 motorer.
En rå, bråkete og brutal rekkefirer i Suzuki GSX 1100 EF, en rekketwin i Yamaha TDM 900 (nydelig og ufortjent undervurdert motor), en trippel i Truimph 1050 og en ensylindring i KTM 390, som overrasket meg stort.
Også V twin, da ;) .
Og det er nok akkurat den motortypen jeg foretrekker.

Har også kjørt sykler med de andre vanlige alternativene, også rekkesekser. Gode motorer med ulike karaktertrekk alle sammen, men har kommet til at jeg trives best med V2'erne... :)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

Liker selv best vtwin. Men når du ser hva Ducati får ut av Panigale R, så har jeg fått litt sans for V4. Men de ligger langt bak momentet til twinner.

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 770
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Tore L »

En motorsykkel skal ha 4 sylindere som står i rekke - sånn er det bare :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Jompa »

Tore L skrev: 30 apr 2023, 10:11 En motorsykkel skal ha 4 sylindere som står i rekke - sånn er det bare :)

Og de 4 skal stå på tvers av ramma......
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 770
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Tore L »

Jompa skrev: 30 apr 2023, 10:13
Tore L skrev: 30 apr 2023, 10:11 En motorsykkel skal ha 4 sylindere som står i rekke - sånn er det bare :)

Og de 4 skal stå på tvers av ramma......
Ja, nå Prekær vi Jompa :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Jompa »

Mine første to sykler var luftkjølte og 4- cylindrede. Den første, Suzuki GS 1100 G kjøpte jeg ny i 86.
Den neste Kawasaki GPz 1100 83 kjøpte jeg som restaureringsobjekt i 2010.
Begge hadde mer enn nok moment og effekt til å flytte på seg og GPz,en kunne slippes helt ned imot 1500 rpm på 5.gear og trekke jevnt uten hakking med full åpning på spjeldene.
Som alle andre motorer ville begge vibrere på enkelte turtall.

Min neste sykkel , Harlyen hadde 45° v-twin på 1450 ccm.
Som alle v2ere uten balanseakslinger vibrerer den. På Electraen er motoren festet i svært fleksible oppheng så man merker minimalt av vibrasjoner.
I forhold til de to første syklene mine hadde Electraen lav effekt, og selv om dreiemomentet er oppgitt til å være ganske likt de to første brukte jeg gearpedalen mere enn på noen av de andre syklene jeg har hatt
Varmgang i cylinder nr 2 var aldri noe problem, men så har vi heller ikke ørkentemperaturer i Norge
Om bakre cylinder skulle bli for varmt kuttet innsprøytinga ut hver annen sprut og senket automatisk tomgangsturtallet.
Det jeg liker med store v- motorer er det mektige inntrykket de gir og lyden.
Min siste sykkel har det jeg tidligere kalte en 3/4 motor.
1050 CC væskekjølt og tre cylindre
En herlig motor.
Seig nok på lave turtall og med den jevneste og raskeste akselerasjonen jeg noen gang har opplevd.
Veldig lite mekanisk støy, i alle fall så langt.
Den er bare gått.24000 km.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 30 apr 2023, 11:52 Min siste sykkel har det jeg tidligere kalte en 3/4 motor.
1050 CC væskekjølt og tre cylindre
En herlig motor.
Seig nok på lave turtall og med den jevneste og raskeste akselerasjonen jeg noen gang har opplevd.
Veldig lite mekanisk støy, i alle fall så langt.
Den er bare gått.24000 km.
Som jeg har nevnt tidligere;
mange med god peiling på motorsykkelmotorer mener at denne Triumph trippelen på 1050 kubikk kanskje er den beste MC-motoren som er lagd.

Ellers er det også svært mange som mener at Kawasaki virkelig har lagt seg i selen for å lage de beste rekkefirerne. Og de har langt på vei greid dette, mener altså svært mange der ute :) .

Med dette nevnt skal det også nevnes at jeg ikke vet noe om hvilke vurderingskriterier disse meningsytrerne har lagt til grunn...
:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Greddy
Innlegg: 111
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Greddy »

Jeg liker at det faktisk finnes så mange konfigurasjoner av motorer med ulike karakterstikker, slik at vi faktisk får en helt annen følelse og opplevelse ved å kjøre disse syklene. Verden hadde vært kjedelig hvis alle sykler hadde bare vært rekkefirer eller v-tvinner. Variasjon er gull.

Objektiv sett, ut ifra kriteriene som Ryan fra Fortnine legger til, altså vibrasjoner... minst mulig av dem. Og størrelse dermed utnyttelse av plass. Så er det bare en type motor som gjelder... Hold dere for ørene, men det er faktisk en el-motor. Jeg fikk en følelse av å banne i kirken nu :P

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av rolf-arne »

Audi Mannen skrev:7 av 15 på første forsøk, men jeg tabba meg ut et par ganger hvor jeg hadde fått riktig dersom jeg hadde valgt det første som slo meg, begynte å tenke...... det var da det skar seg fullstendig Bilde . Moooot normalt.
Samme her

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av rolf-arne »

oivindg skrev:Jeg tror at en boxer-sekser kunne vært fint. Mon tro om Allen Millyard har laget noe sånt? :prf
Honda har 2 , Valkyrien og Gold Wing

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av rolf-arne »

Tore L skrev:
Jompa skrev: 30 apr 2023, 10:13
Tore L skrev: 30 apr 2023, 10:11 En motorsykkel skal ha 4 sylindere som står i rekke - sånn er det bare :)

Og de 4 skal stå på tvers av ramma......
Ja, nå Prekær vi Jompa :)
Nei, nei ,nei seks i rekke og på tvers, er det ene rette.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av mekkern »

rolf-arne skrev: 15 mai 2023, 16:51
oivindg skrev:Jeg tror at en boxer-sekser kunne vært fint. Mon tro om Allen Millyard har laget noe sånt? :prf
Honda har 2 , Valkyrien og Gold Wing

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
OG Rune.
https://www.motorcyclecruiser.com/honda ... road-test/

Bilde
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av AJ »

Dette må jeg si er en veldig interessant nyhet for oss som synes ensylindringer er skikkelig festlige greier når kommer til motorsykler :crazy: :

https://www.bike.no/nyheter/ducati-lans ... sten-80hk/

Bilde

Imponerende effekt også, må jeg få legge til :yeyeye !

Så... når kommer KTM på banen med sin verstingthumper, tro... :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar