En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22866
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Bjerknez »

Greddy skrev: 29 apr 2023, 15:36
AJ skrev: 29 apr 2023, 08:17
Greddy skrev: 28 apr 2023, 22:09 Video'n kåret V4 som vinneren. Det er bare litt synd at Honda lagte kjedelige V4 sykler.
Mens Ducati og Aprilia, derimot :crazy: !
Italienske sykler? :roll
Det er synd å si det, men jeg foretrekker ferdig-skrudde sykler. :P

En V-Max derimot. Det er et synd at Euro 5 ødelegger utvalget.
:popcrn :popcrn

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37842
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av AJ »

Greddy skrev: 29 apr 2023, 15:36
Italienske sykler? :roll
Det er synd å si det, men jeg foretrekker ferdig-skrudde sykler. :P

En V-Max derimot. Det er et synd at Euro 5 ødelegger utvalget.
Artig påstand... ;) Basert på egen erfaring?
Uansett, det er naturligvis helt frivillig å gi avkall på mye ekte italiensk MC-glede :P .

Ellers enig når det gjelder V-Max :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Greddy
Innlegg: 118
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Greddy »

AJ skrev: 29 apr 2023, 16:31
Greddy skrev: 29 apr 2023, 15:36
Italienske sykler? :roll
Det er synd å si det, men jeg foretrekker ferdig-skrudde sykler. :P

En V-Max derimot. Det er et synd at Euro 5 ødelegger utvalget.
Artig påstand... ;) Basert på egen erfaring?
Uansett, det er naturligvis helt frivillig å gi avkall på mye ekte italiensk MC-glede :P .

Ellers enig når det gjelder V-Max :thumleft .
Basert på Google søk selvfølgelig med statistikk og diverse rykter på forum, PLUSS flere skremselpropaganda videoer på YouTube. Konsensus er at italienske sykler er tikkende bomber for lommeboka.

Ikke er de spesielt pene å se på som forsvarer premium for det de tar. Ducatti, mv augusta er topnotch når det kommer til utseende. Aprilia er litt for konservativ og lite eksperimentelle utseendemessig. Moto guzzi… ser ut som de har stoppet opp i tidlig 2000-tallet designmessig. Jeg tipper deres aldrende kundebase (som kun har råd til dette) er årsaken. :P

Men for all del hvis man kjøper sykler basert på den ene faktoren utseende og kanskje lyd. Da er det jo grei skurring.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37842
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av AJ »

Greddy skrev: 29 apr 2023, 17:52 Basert på Google søk selvfølgelig med statistikk og diverse rykter på forum, PLUSS flere skremselpropaganda videoer på YouTube. Konsensus er at italienske sykler er tikkende bomber for lommeboka.

Ikke er de spesielt pene å se på som forsvarer premium for det de tar. Ducatti, mv augusta er topnotch når det kommer til utseende. Aprilia er litt for konservativ og lite eksperimentelle utseendemessig. Moto guzzi… ser ut som de har stoppet opp i tidlig 2000-tallet designmessig. Jeg tipper deres aldrende kundebase (som kun har råd til dette) er årsaken. :P

Men for all del hvis man kjøper sykler basert på den ene faktoren utseende og kanskje lyd. Da er det jo grei skurring.
Her kom det noen rare meninger og påstander, gitt :roll. Som bl.a. denne om den "aldrende kundebasen (som kun har råd til dette)", altså Moto Guzzi sykler... Av og til kan man lure på hvor enkelte tar det fra... :knegg .
Utover dette så tar jeg ikke bryet med å kommentere når man ikke har egne erfaringer.

Når det gjelder utseendet derimot, så vil det naturligvis være mange ulike meninger. Og det er jo like selvfølgelig helt greit :) .

En annen detalj man kan merke seg er at det er vel ingen land i verden (unntatt kanskje Kina og India) som har flere motorsykkelmerker enn Italia (Moto Guzzi, Ducati, Aprilia, MV Agusta, Moto Morini, Benelli, Fantic Motor, Energica, som jeg kom på i full fart).
Og bare for å ha nevnt det så er italienske Moto Guzzi den motorsykkelprodusenten med lengst kontinuerlig og uavbrutt motorsykkelproduksjon i Europa og har vel strengt tatt aldri tatt mål av seg å selge flest mulig. Til det har selvfølgelig den ene fabrikken og produksjonsanlegget de har hatt her siden oppstarten i 1921 i den lille nord-italienske byen Mandello del Lario, vært altfor liten til å ha slike ambisjoner.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av mekkern »

Greddy skrev: 29 apr 2023, 17:52
AJ skrev: 29 apr 2023, 16:31
Greddy skrev: 29 apr 2023, 15:36
Italienske sykler? :roll
Det er synd å si det, men jeg foretrekker ferdig-skrudde sykler. :P

En V-Max derimot. Det er et synd at Euro 5 ødelegger utvalget.
Artig påstand... ;) Basert på egen erfaring?
Uansett, det er naturligvis helt frivillig å gi avkall på mye ekte italiensk MC-glede :P .

Ellers enig når det gjelder V-Max :thumleft .
Basert på Google søk selvfølgelig med statistikk og diverse rykter på forum, PLUSS flere skremselpropaganda videoer på YouTube. Konsensus er at italienske sykler er tikkende bomber for lommeboka.

Ikke er de spesielt pene å se på som forsvarer premium for det de tar. Ducatti, mv augusta er topnotch når det kommer til utseende. Aprilia er litt for konservativ og lite eksperimentelle utseendemessig. Moto guzzi… ser ut som de har stoppet opp i tidlig 2000-tallet designmessig. Jeg tipper deres aldrende kundebase (som kun har råd til dette) er årsaken. :P

Men for all del hvis man kjøper sykler basert på den ene faktoren utseende og kanskje lyd. Da er det jo grei skurring.
Da regner jeg med at Toyota Yaris er svaret for deg og ikke MC overhodet.. :roll
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av kgjersda »

Bjerknez skrev: 29 apr 2023, 01:32 Personlig har jeg ikke sansen for 4-sylindret. Jeg liker ikke lydbildet og karakteristikken. Vertfall ikke den i S1000R. Det var jo en 1000cc med greit moment og hester så der gikk det mest på lydbildet. Utrolig "stygg" lyd i motoren.

Triumph sine tresylindrede er det fin lyd i og karakteristikken liker jeg veldig godt. 2-sylindret har jeg heller ikke noe i mot. Jeg har heller ikke noe i mot lit vinrasjoner. Det gir sykkelen karakter.

Nå må ikke vi skjære alle rekkefirere under en kam. Yamaha sin crossplane-motor er noe annet. 👍
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22866
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Bjerknez »

kgjersda skrev: 29 apr 2023, 20:41
Bjerknez skrev: 29 apr 2023, 01:32 Personlig har jeg ikke sansen for 4-sylindret. Jeg liker ikke lydbildet og karakteristikken. Vertfall ikke den i S1000R. Det var jo en 1000cc med greit moment og hester så der gikk det mest på lydbildet. Utrolig "stygg" lyd i motoren.

Triumph sine tresylindrede er det fin lyd i og karakteristikken liker jeg veldig godt. 2-sylindret har jeg heller ikke noe i mot. Jeg har heller ikke noe i mot lit vinrasjoner. Det gir sykkelen karakter.

Nå må ikke vi skjære alle rekkefirere under en kam. Yamaha sin crossplane-motor er noe annet. 👍
Joda, du har nok et poeng. Men jeg liker generelt ikke lyden av 4 sylindrede motorer. Med litt turtall hørs det bedre ut, men jeg snakker om tomgangslyden eller lyden under normal kjøring. Det er bare en hard og "uren" lyd uten karakter.

Omdal
Innlegg: 59
Registrert: 31 jan 2020, 16:31
Motorsykkelen din: Suzuki dl 1000 2019.
Sted: Sira. Flekkefjord

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Omdal »

Jeg kunne tenke meg en Suzuki DR big 800 i samlingen. Synes det er underholdende med en silynder selv om de rister og banker. Er liksom en sjarm de det og.

Er det foresten noen brukere som har en? Som vil dele litt erfaringer?

Ellers har jeg kun japse sykler med 1,2,4 syl alt til sit bruk,og trives med det. Skal jeg ha noe aent måtte det blit ktm. Eller om jeg noen gang får fornye penger kunne jeg hat en gammel hd 1340 til lokal bruk,er gøy det og.
Suzuki dl 1000 v strom 2019.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37842
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av AJ »

Omdal skrev: 29 apr 2023, 22:20 Jeg kunne tenke meg en Suzuki DR big 800 i samlingen. Synes det er underholdende med en silynder selv om de rister og banker. Er liksom en sjarm de det og.

Er det foresten noen brukere som har en? Som vil dele litt erfaringer?
Har aldri vært eier av en DR800. men testkjørte en brukt DR750 for mange, mange år siden. Husker ikke lenger hvilken forhandler som hadde denne, men minnes vagt at det muligens var MCpartner på Romerike.

Uansett så husker jeg det var noe spesielt å starte denne, som hadde en dekompresjonshendel, som måtte aktiveres før man trykket på startknappen. Pga. av den massive ensylindrede motoren :crazy: .

Det neste jeg har friskt i minne fortsatt var hvordan den var å dra forbi bilene på Åkrenesletta mellom Lillestrøm og Fetsund.
Det var dunk-dunk-dunk og forb i bilene med overlegen kraft og overhøyde. Ja. for man satt høyt på disse DR'ene og glante ned på personbilførerne man dunk-dunk dro forbi :knegg .

Husker også fortsatt at det var en helt spesiell opplevelse å kjøre denne. Jeg hadde faktisk litt problemer med å "lande" etter testkjøringen.
Dessverre var ikke økonomien så god som senere i livet da prøvekjøringen fant sted, så det ble ikke noe kjøp. Dessverre... :-|

DR800 har jeg ikke prøvekjørt, men tror ikke forskjellen fra 750'en til denne er så stor. Kubikk - og effektøkningen var ikke spesielt stor. Men det var en del andre endringer. Bl.a. forsvant denne dekompesjonshendelen, mener jeg å huske.

Og til slutt, ensylindrede motorsykler er noe helt eget. Etter å ha eid en KTM 390 Duke i to år mener jeg å kunne ha belegg for å påstå dette.
En DR800 blir naturligvis noe ekstraordinært siden dette vel er den største ensylindrede motorsykkelen som er laget. I hvert i moderne tid, om ikke annet.

Artige og ikke minst veldig interessante sykler.
Men med en spesiell svakhet ved at det enten var en kamaksel -eller vippearmsvakhet på disse. Men om dette gjaldt både 750 og 800 modellen husker jeg ikke.

Noen som vet hva bokstavene DR står for, forresten?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 29 apr 2023, 22:03
kgjersda skrev: 29 apr 2023, 20:41
Bjerknez skrev: 29 apr 2023, 01:32 Personlig har jeg ikke sansen for 4-sylindret. Jeg liker ikke lydbildet og karakteristikken. Vertfall ikke den i S1000R. Det var jo en 1000cc med greit moment og hester så der gikk det mest på lydbildet. Utrolig "stygg" lyd i motoren.

Triumph sine tresylindrede er det fin lyd i og karakteristikken liker jeg veldig godt. 2-sylindret har jeg heller ikke noe i mot. Jeg har heller ikke noe i mot lit vinrasjoner. Det gir sykkelen karakter.

Nå må ikke vi skjære alle rekkefirere under en kam. Yamaha sin crossplane-motor er noe annet. 👍
Joda, du har nok et poeng. Men jeg liker generelt ikke lyden av 4 sylindrede motorer. Med litt turtall hørs det bedre ut, men jeg snakker om tomgangslyden eller lyden under normal kjøring. Det er bare en hard og "uren" lyd uten karakter.
Alle er forskjellig. Jeg liker lyden av en rekkefire best både på tomgang og i fart. Sånn er det bare tror jeg.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22866
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 29 apr 2023, 23:29
Bjerknez skrev: 29 apr 2023, 22:03
kgjersda skrev: 29 apr 2023, 20:41
Bjerknez skrev: 29 apr 2023, 01:32 Personlig har jeg ikke sansen for 4-sylindret. Jeg liker ikke lydbildet og karakteristikken. Vertfall ikke den i S1000R. Det var jo en 1000cc med greit moment og hester så der gikk det mest på lydbildet. Utrolig "stygg" lyd i motoren.

Triumph sine tresylindrede er det fin lyd i og karakteristikken liker jeg veldig godt. 2-sylindret har jeg heller ikke noe i mot. Jeg har heller ikke noe i mot lit vinrasjoner. Det gir sykkelen karakter.

Nå må ikke vi skjære alle rekkefirere under en kam. Yamaha sin crossplane-motor er noe annet. 👍
Joda, du har nok et poeng. Men jeg liker generelt ikke lyden av 4 sylindrede motorer. Med litt turtall hørs det bedre ut, men jeg snakker om tomgangslyden eller lyden under normal kjøring. Det er bare en hard og "uren" lyd uten karakter.
Alle er forskjellig. Jeg liker lyden av en rekkefire best både på tomgang og i fart. Sånn er det bare tror jeg.
Så absolutt. Vi vet alle hva vi liker :thumleft

Greddy
Innlegg: 118
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Greddy »

AJ skrev: 29 apr 2023, 18:24
Greddy skrev: 29 apr 2023, 17:52 Basert på Google søk selvfølgelig med statistikk og diverse rykter på forum, PLUSS flere skremselpropaganda videoer på YouTube. Konsensus er at italienske sykler er tikkende bomber for lommeboka.

Ikke er de spesielt pene å se på som forsvarer premium for det de tar. Ducatti, mv augusta er topnotch når det kommer til utseende. Aprilia er litt for konservativ og lite eksperimentelle utseendemessig. Moto guzzi… ser ut som de har stoppet opp i tidlig 2000-tallet designmessig. Jeg tipper deres aldrende kundebase (som kun har råd til dette) er årsaken. :P

Men for all del hvis man kjøper sykler basert på den ene faktoren utseende og kanskje lyd. Da er det jo grei skurring.
Her kom det noen rare meninger og påstander, gitt :roll. Som bl.a. denne om den "aldrende kundebasen (som kun har råd til dette)", altså Moto Guzzi sykler... Av og til kan man lure på hvor enkelte tar det fra... :knegg .
Utover dette så tar jeg ikke bryet med å kommentere når man ikke har egne erfaringer.

Når det gjelder utseendet derimot, så vil det naturligvis være mange ulike meninger. Og det er jo like selvfølgelig helt greit :) .

En annen detalj man kan merke seg er at det er vel ingen land i verden (unntatt kanskje Kina og India) som har flere motorsykkelmerker enn Italia (Moto Guzzi, Ducati, Aprilia, MV Agusta, Moto Morini, Benelli, Fantic Motor, Energica, som jeg kom på i full fart).
Og bare for å ha nevnt det så er italienske Moto Guzzi den motorsykkelprodusenten med lengst kontinuerlig og uavbrutt motorsykkelproduksjon i Europa og har vel strengt tatt aldri tatt mål av seg å selge flest mulig. Til det har selvfølgelig den ene fabrikken og produksjonsanlegget de har hatt her siden oppstarten i 1921 i den lille nord-italienske byen Mandello del Lario, vært altfor liten til å ha slike ambisjoner.
Gjennonsnittsalderen på motorsyklister er 50år, og trenden er økende.
Jeg trenger ikke å lære ting på den harde måten, les tilegne seg egne erfaringer. Det er mange eldre folk som sier de skulle ønsker de var x-antall tiår yngre med all den kunnskap og erfaring de har fått gjennom livet. Men hva med snu på flisa på dette? "Jeg skulle ønsket jeg var x-antall tiår visere" Ikke alt må læres på førstehåndvis, ikke hvis man kan spare på lommeboka :p

Som du har sagt: Italienerene har vært i gamet lengre enn japsene, noe som tilsier at mer tid brukt, skulle tilsvarer mer tilegnet erfaring. Men neida. Statestikken tiltale Japsene en fordel, når det kommer driftsikkerhet.

Greddy
Innlegg: 118
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Greddy »

mekkern skrev: 29 apr 2023, 18:30
Greddy skrev: 29 apr 2023, 17:52
AJ skrev: 29 apr 2023, 16:31
Greddy skrev: 29 apr 2023, 15:36
Italienske sykler? :roll
Det er synd å si det, men jeg foretrekker ferdig-skrudde sykler. :P

En V-Max derimot. Det er et synd at Euro 5 ødelegger utvalget.
Artig påstand... ;) Basert på egen erfaring?
Uansett, det er naturligvis helt frivillig å gi avkall på mye ekte italiensk MC-glede :P .

Ellers enig når det gjelder V-Max :thumleft .
Basert på Google søk selvfølgelig med statistikk og diverse rykter på forum, PLUSS flere skremselpropaganda videoer på YouTube. Konsensus er at italienske sykler er tikkende bomber for lommeboka.

Ikke er de spesielt pene å se på som forsvarer premium for det de tar. Ducatti, mv augusta er topnotch når det kommer til utseende. Aprilia er litt for konservativ og lite eksperimentelle utseendemessig. Moto guzzi… ser ut som de har stoppet opp i tidlig 2000-tallet designmessig. Jeg tipper deres aldrende kundebase (som kun har råd til dette) er årsaken. :P

Men for all del hvis man kjøper sykler basert på den ene faktoren utseende og kanskje lyd. Da er det jo grei skurring.
Da regner jeg med at Toyota Yaris er svaret for deg og ikke MC overhodet.. :roll
Jeg har en viss tysk bilmerke, som jeg er litt lei av å skru. Og bil har liksom bare blitt en transportmiddel til å ta meg fra A til B. Og tanken har streifet meg med Toyota som neste bil, ikke akkurat Yaris, men en Proace eller liknende :p

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22866
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er litt enig med Gresdy her. Kanskje ikke helt, men delvis.

de eneste jeg kjenner som har fått motorhavari på motorsykkel har kjørt Ducati og Aprillia. To av syklene var helt nye mens den tredje var en eldre en vel og merke.

Med motorhavari så mener jeg da at sykkelen har stoppet på tur og måtte fraktes til verksted.

Jeg har aldri noensinne opplevd motorhavari på noe som helst som jeg har kjørt. Jeg snakker da om gamle biler, 20 år gammel moped, gressklippere, snøfresere og fandens oldemor.

Det KAN selvsagt være litt tilfeldig og andre kjenner sikkert noen eller har opplevd havari med japsesykler også. Men MIN magefølelse taler ikke spesielt for italienske sykler ut fra hva JEG har opplevd. Derfor så sitter det meget langt inne å kjøpe en slik.

Derimot liker jeg designet veldig godt på Ducati og enkelte Aprillia sykler. Teknisk er dem sikkert også veldig bra.

AJ har feks. nevnt diverse problemer med sin KTM 1290 i starten?

Jeg har på ingen av mine sykler (Yamaha XVS1300/Triumph Street Triple R/BMWs1000R x 2/Triumph Rocket 3 GT/1979 Honda MB5 moped/1971 Tempo Corvette Moped/Puck Maxi moped (med pedaler) hatt noe som helst problemer utover bensinstopp, fuksing i kaldt vær på mopedene.

Driftstans har jeg aldri opplevd. Ikke engang på gressklipperen og snøfreseren.

Jeg jadde blitt meget skuffet hvis min motorsykkel hadde fått mange feil som krevde verkstedbesøk. Så langt har jeg klart meg uten feil.

Det kan som nevnt være tilfeldigheter, men jeg følger uansett magefølelsen og så langt har det fungert helt fint. :)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 30 apr 2023, 00:14 Jeg er litt enig med Gresdy her. Kanskje ikke helt, men delvis.

de eneste jeg kjenner som har fått motorhavari på motorsykkel har kjørt Ducati og Aprillia. To av syklene var helt nye mens den tredje var en eldre en vel og merke.

Med motorhavari så mener jeg da at sykkelen har stoppet på tur og måtte fraktes til verksted.

Jeg har aldri noensinne opplevd motorhavari på noe som helst som jeg har kjørt. Jeg snakker da om gamle biler, 20 år gammel moped, gressklippere, snøfresere og fandens oldemor.

Det KAN selvsagt være litt tilfeldig og andre kjenner sikkert noen eller har opplevd havari med japsesykler også. Men MIN magefølelse taler ikke spesielt for italienske sykler ut fra hva JEG har opplevd. Derfor så sitter det meget langt inne å kjøpe en slik.

Derimot liker jeg designet veldig godt på Ducati og enkelte Aprillia sykler. Teknisk er dem sikkert også veldig bra.

AJ har feks. nevnt diverse problemer med sin KTM 1290 i starten?

Jeg har på ingen av mine sykler (Yamaha XVS1300/Triumph Street Triple R/BMWs1000R x 2/Triumph Rocket 3 GT/1979 Honda MB5 moped/1971 Tempo Corvette Moped/Puck Maxi moped (med pedaler) hatt noe som helst problemer utover bensinstopp, fuksing i kaldt vær på mopedene.

Driftstans har jeg aldri opplevd. Ikke engang på gressklipperen og snøfreseren.

Jeg jadde blitt meget skuffet hvis min motorsykkel hadde fått mange feil som krevde verkstedbesøk. Så langt har jeg klart meg uten feil.

Det kan som nevnt være tilfeldigheter, men jeg følger uansett magefølelsen og så langt har det fungert helt fint. :)
Eneste jeg vet om som har hatt motorhavari var en BMW S100RR som veiva knakk tvers av i 260km/t.
Dette er ikke ett ukjent fenomen på disse. Men alle merker har og har hatt sine problem . 80 og 90 tallet slet Honda med kammer pga dårlig smøring på V4, kamkjedestrammere på rekke4, Yamaha er kjent for dårlige girkasser. Spesielt på Nyere R1 og MT10. Så at du kjenner ett par med problem på Ducati er tilfeldig. Har hatt Ducati i nærmere 20 år og har ikke opplevd noe mer problemer enn andre. Kjenner ikke til noen merker som ikke folk har hatt problemer med ett eller annet.
Noen skryter BMW opp i skyene, men googler du så ser du at de er på reklamasjonstoppen. Men sånne statistikker er ikke noen pekepinn på hvor bra eller dårlig sykkelen er. Samme med ting på YouTube. Høyst uformelle tester utført av hvem som helst blir publisert og mottatt ukritisk av folk. Du kan finne alt av statistikker på nett som støtter din mening, selv om det ikke er fnugg av vitenskap bak det. Hvis en produsent hadde laget bare dritten, er det tvilsomt at de hadde overlevd i dagens marked.

Svar