Oppkjøring & teoriprøve på to forskjellige trafikkstasjoner?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Oppkjøring & teoriprøve på to forskjellige trafikkstasjoner?

Legg inn av Erik.H.M »

Hei! Jeg tar lett mc lappen, også lurte jeg på om det er mulig å ta teori prøva hos vegvesenet som er her på Røros, (er på ferie) også ta oppkjøringen hos vegvesenet som er hjemme?
Setter pris på svar!

Mvh

Erik
Sist redigert av Erik.H.M den 23 mar 2013, 21:57, redigert 1 gang totalt.
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Oppkjøring og teoriprøve på to forskjellige veivesner?

Legg inn av ArcticTiger »

Ja det går nok an. Bare kontakt Biltilsynet når du er klar for teoriprøve. Noen steder er det "drop in", du får ta den straks det er ledig. Time for oppkjøring må du (kjøreskolen?) bestille i god tid på forhånd.
Lykke til :thumleft , og hold oss oppdatert om åssen det går :vs

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Oppkjøring og teoriprøve på to forskjellige veivesner?

Legg inn av RuneMC »

Det går helt fint.

Teoriprøven er "drop-in" så den kan du ta på hvilken trafikkstasjon du vil. Bestått resultat gjelder i 3 år.
(Dvs forutsetter at du/kjøreskolen har sendt inn søknadspapirene for A1 forut for drop-in.)

Oppkjøring kan du også bestille på den trafikkstasjonen du vil (det er du som er sjefen og bestiller tid, men noen ganger gjør kjøreskolen det for deg - uansett må du selvfølgelig være klar for oppkjøring, så vær samsnakket med kjørelæreren din) - men beregn ekstra utgifter til leiesykkel (kjøretid etc) hvis det er en annen trafikkstasjon enn den som kjøreskolen din vanligvis bruker.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Oppkjøring & teoriprøve på to forskjellige trafikkstasjo

Legg inn av Erik.H.M »

Takker for svar!
Jeg ble litt nervøs da jeg kom på at den søknaden jeg sendte inn for å ta lett mc lappen kun er hos trafikkstasjonen hjemme.
Men de lagrer kanskje søknadene i et datasystem?
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Oppkjøring & teoriprøve på to forskjellige trafikkstasjo

Legg inn av DrGreve »

Jeg har en kompis som eier og driver en sjåførskole, og jeg har ikke spurt han direkte om praksisen du etterspør, men jeg mener at jeg kan huske langt bak i hodet at han en gang har nevnt at du må bruke en sjåførskole i den byen/trafikkstasjonen du skal ta den praktiske prøven? Teoriprøve kan du som andre har nevnt, ta hvor som helst.
Godkjente søknader blir registrert i et landsomfattende dataregister.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Oppkjøring & teoriprøve på to forskjellige trafikkstasjo

Legg inn av Erik.H.M »

Den er grei :D
Jeg får ta meg en tur til trafikkskolen her i bygda til mandag og forhøre meg litt :thumleft
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Oppkjøring & teoriprøve på to forskjellige trafikkstasjo

Legg inn av RuneMC »

Hadde kjøreskole i Oslo, tok drop-in teori på Billingstad (Asker el Bærum) ikke lenge etter at søknad var sendt inn. (Ligger i datasystemet deres ja.)

Skulle egentlig tatt oppkjøring på Ryen i Oslo, men der var det fullt, så da tok jeg ringerunde og det ble Billingstad - etter å ha sjekket med kjøreskolen at det var OK for de å kjøre dit med kjøreskolesykkelen som skulle brukes for oppkjøring (ble vel 2K ekstra pga kjøretid for de).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Oppkjøring & teoriprøve på to forskjellige trafikkstasjo

Legg inn av SuperMorten »

RuneMC skrev: Skulle egentlig tatt oppkjøring på Ryen i Oslo, men der var det fullt, så da tok jeg ringerunde og det ble Billingstad - etter å ha sjekket med kjøreskolen at det var OK for de å kjøre dit med kjøreskolesykkelen som skulle brukes for oppkjøring (ble vel 2K ekstra pga kjøretid for de).
Jeg bodde i Oslo på oppkjøringstidspunktet. Etter en ringerunde, ble det Drøbak som vant. Der var det kortest ventetid, og mman er jo ikke akkurat tålmodig når det gjelder sånt. Og når kjøreskolen, som var Tut & Kjør på Jessheim, sa OK, var det tut & kjør.. :prop: :lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Oppkjøring & teoriprøve på to forskjellige trafikkstasjo

Legg inn av Erik.H.M »

Da ser det ut som at det ordner seg da! :D
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Oppkjøring & teoriprøve på to forskjellige trafikkstasjo

Legg inn av kjellv »

Dette er fullt mulig ja, men det har jo sine problemer å kjøre opp et sted du ikke er kjent.

Jeg Tok teorien i Molde, men tok den praktiske prøven i nabobyen Kristiansund fordi det der var kortere ventetid på oppkjøring. Jeg er ikke veldig godt kjent i Kristiansund, men fikk det lagt opp slik med kjørelæreren min at vi tok "langturen" dit, og fikk trent litt på bygatene der og smakt litt på trafikkbildet.
Problemet kan jo være at sensor leder deg mot spesielle kryss og situasjoner som krever spesiell oppmerksomhet fra deg. Kall det gjerne "feller". Dette kan være vanskelig hvis du ikke har kjørt der før.

Lykke til.

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Oppkjøring & teoriprøve på to forskjellige trafikkstasjo

Legg inn av Erik.H.M »

Takk for det!
Jeg skal ta oppkjøringa hjemme, så det blir nok ikke noe problem ;)
Grunnen til at jeg tar teorien her oppe er fordi etter påskeferien, så har ikke jeg lov til å ta meg fri fra skolen for å ta teoriprøvapga eksamen og tentamen. :eh Derfor må jeg ta prøva her oppe :D
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Oppkjøring & teoriprøve på to forskjellige trafikkstasjo

Legg inn av MrPitlane »

Dette er en av få ting som virker. :prop: drop in på teori, hvor det passer best. :thumleft deretter oppkjøring hvor sjåførskolen har fått time.

Lykke til. :P :p

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Oppkjøring & teoriprøve på to forskjellige trafikkstasjo

Legg inn av simpson »

DrGreve skrev:Jeg har en kompis som eier og driver en sjåførskole, og jeg har ikke spurt han direkte om praksisen du etterspør, men jeg mener at jeg kan huske langt bak i hodet at han en gang har nevnt at du må bruke en sjåførskole i den byen/trafikkstasjonen du skal ta den praktiske prøven? Teoriprøve kan du som andre har nevnt, ta hvor som helst.
Godkjente søknader blir registrert i et landsomfattende dataregister.
Tror ikke dette stemmer da det kjøreskoler i nesten hver by og bygd men trafikkstasjoner er det ofte langt i mellom.
De kan ikke forlange at du må bruke en kjøreskole i en by der det er trafikkstasjoner.
I så fall kan det bare være kjøreskoler på de plassene det er oppkjøringsmuligheter eller hva?

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Oppkjøring & teoriprøve på to forskjellige trafikkstasjo

Legg inn av Carpa »

Man kan ta kjøretimer, teoriprøver, obligatoriske vei- og sikkerhetskurs, praktisk prøve og hva det måtte være på vidt forskjellige steder i landet. Kjøreskolen(e) er pliktet til å melde dette inn til vegvesenet som har en felles database som gjelder for hele landet.

Og det er jeg faktisk 100% sikker på :prf
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
AleksanderRH
Innlegg: 53
Registrert: 01 apr 2013, 13:52
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
Sted: Gursken/Stjørdal

Re: Oppkjøring & teoriprøve på to forskjellige trafikkstasjo

Legg inn av AleksanderRH »

Carpa skrev:Man kan ta kjøretimer, teoriprøver, obligatoriske vei- og sikkerhetskurs, praktisk prøve og hva det måtte være på vidt forskjellige steder i landet. Kjøreskolen(e) er pliktet til å melde dette inn til vegvesenet som har en felles database som gjelder for hele landet.

Og det er jeg faktisk 100% sikker på :prf
Stemmer i det vesentligste det du skriver. Kjøreskolen må påse at sikkerhetskurs på veg- og bane blant annet kan foregå i tråd med intensjonen og ferdighetsnivået hos den som går gjennom opplæringen, for å nevne noe.

Står mye om dette i trafikkopplæringsforskriften for den spesielt interesserte. :-)
Kawasaki ZZR 600 1998

2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS

Svar