Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/custom

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av Relax »

Kjellrf skrev:
OMAAS skrev:Siden du ble advart mot Guzzi så er 3 stk. California på finn.no. :vs

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=40204667

Min gamle :)

Guzzi er vel de eneste "Cruiserne" som har seriøse kjøreegenskaper, når svingene kommer.
ehem ,,,,,, :eh
"Do the right thing"

Hansi
Innlegg: 28
Registrert: 07 mar 2013, 19:30
Motorsykkelen din: Honda Shadow ACE 1100 1996
Sted: Ålesund

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av Hansi »

Nei, det har ikke blitt noen enda. Har ikke hatt en frihelg for å kunne reise og prøve noen enda. :-( Syke unger og bursdagsselskap... Skal til Østlandet rundt 11. april, så da har jeg tenkt å se på noen rundt Gardermoen.

Men titter ivrig på Finn, og leser meg opp på hvilket utstyr jeg bør kjøpe. :-) Har sett litt på Kawazaki Vulcan 1500 også, men det er vel kanskje ikke den beste nybegynnersykkelen. Har også tenkt litt på om jeg bør gå for en mindre sykkel siden jeg for det meste kommer til å kjøre rundt heimen. Så alt i alt tenker jeg mye og gjør lite. :-)å

Hansi
Innlegg: 28
Registrert: 07 mar 2013, 19:30
Motorsykkelen din: Honda Shadow ACE 1100 1996
Sted: Ålesund

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av Hansi »

Har sett litt på denne:

http://www.finn.no/finn/mc/used/viewima ... e=40239791" onclick="window.open(this.href);return false;

Det står 57000 km, men speedometret er vel i miles, dvs 91000 km?

Ellers skal jeg se på denne i helga:

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=40016504" onclick="window.open(this.href);return false;

70 000 km, men ganske billig.

Den tredje utfordreren er denne:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=40235440" onclick="window.open(this.href);return false;

Noen tips, vurderinger osv?

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av ArcticTiger »

Nei :-k , Hansi, du har jo bestemmt deg for at du skal ha deg en cruiser, så da er det jo ikke så mye mer å si.....
Annet enn at du må bare vurdere parametrene: Årsmodell, Kmstand, Tilstand og Pris opp mot hverandre og la fornuften råde.
Eller, at du finner Den Mottor-Sykkern som gir deg den ubendige " :yeyeye Åååhhhh-Den-Mååååå-Jeg-Haaa :yahoo :bananas " - følelsen, da veit du at du er på riktig vei, og det er bare å Smekke tell :thumleft

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av SuperMorten »

Skal du først kjøpe noe sånt, er det bare å ta den helt ut....

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=39207056" onclick="window.open(this.href);return false;

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Hansi
Innlegg: 28
Registrert: 07 mar 2013, 19:30
Motorsykkelen din: Honda Shadow ACE 1100 1996
Sted: Ålesund

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av Hansi »

Vel, etter å ha lest litt rundt på forumet, så har jeg funnet ut følgende:

Guzzi er bare møkk, hvis du ikke kjører Guzzi, da. Da er Guzzi best. Harley er bare skruing, utenom for de som kjører Harley. BMW er det bare tull å kjøpe, utenom hvis du har en BMW. Da er det en ganske bra sykkel. Japansk er best, hvis du ikke kjører noe annet da. Det er bedre med touring enn cruiser eller R, men det kan også være motsatt. :scratch

Har vel forstått at valg av sykkel er ganske mye følelser. Skal jeg vente til jeg finner drømmesykkelen, er jeg redd må vente lenge. Så jeg tenker å kjøpe en cruiser, så får jeg heller bite i det sure eplet og bytte om jeg finner ut at jeg liker touring eller annet bedre. :overtro

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av SuperMorten »

Sykkel er 98% følelser. Hadde enkelte sykler vært så dårlige som enkelte hevder, synes jeg det er rart at de "dårlige" merkene overlever. Ikke bare overlever, men kommer med nye modeller år etter år. Følg magefølelsen din :-)

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av ArcticTiger »

@Hansi; Guzzi sliter med litt dårlig rykte fra -70 og 80tallet, da det var "noe" kvalitetsproblemer med bla det elektriske. Teknisk virker iaffal de nyere "store" motorene å være solide. Mange har gått veldig langt. Men, ja, du bør vel kanskje være litt entusiastisk for å trives med en Guzzi :-k . De har sine spesialiteter, som gir og bremsesystemet på Californiaen.
Det fungerer utmerket, er bare "litt annerledes", og man venner seg til det meste. De har uten tvil mange kvaliteter. En Calfornia fra -99 og nyere har mange kvalitets komponenter som du ikke venter å finne på en cruiser.
Jeg nevner: Fullt justerbar Marzochi gaffel, dobble 320mm 4-stempla Brembo bremser (mange cruisere har bare ei skive forran, lite på en tung sykkel syns jeg), Justerbar White Power bakdempere og noen lekkre slangeløse eikefelger. Det er god finish, og de er enkle å ta service på. Kjøreegenskapene er gode, også på svingete veier.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av Relax »

Hansi skrev:Har sett litt på denne:

http://www.finn.no/finn/mc/used/viewima ... e=40239791" onclick="window.open(this.href);return false;

Det står 57000 km, men speedometret er vel i miles, dvs 91000 km?

Ellers skal jeg se på denne i helga:

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=40016504" onclick="window.open(this.href);return false;

70 000 km, men ganske billig.

Den tredje utfordreren er denne:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=40235440" onclick="window.open(this.href);return false;

Noen tips, vurderinger osv?

Den siste Shadow'n der var den lekreste ....og det er noe kult med Shadow ;) bl.a at de kopierte Harkey lyd ;) Honda er god kvalitet, om du ikke er spesielt uheldig , så er alle 3 gode valg. Nesten alle sykler fra nitti tallet og framover er bra ;) velg den DU liker , slå til og skaff deg dine egne erfaringer ;) dette går bra og du lærer mye på et par- tre år ;)
"Do the right thing"

Hansi
Innlegg: 28
Registrert: 07 mar 2013, 19:30
Motorsykkelen din: Honda Shadow ACE 1100 1996
Sted: Ålesund

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av Hansi »

Vel, en liten oppdatering. Har prøvd Dragstar og Shadow nå, og er vel ikke helt overbevist. Dragstar'en virket bred, og hadde mye putting og jalling i pottene. Shadow'en fikk jeg en ubehagelig stilling på, og hadde det samme bråket i pottene. Det kan nok skyldes at det er satt på effektpotter, og at sjåføren ikke akkurat er den mest erfarne. :redface Har funnet ut at den Shadow'en jeg prøvde var en C2, som har en litt mer opp-ned sittestilling enn C. Skal se på en C2 neste uke, samt en Dragstar til. Har også tenkt å se på en Goldwing og mulig en Pan-European, men er litt usikker om det er sykler for mye småkjøring. Skal også prøve en TDM, mer for å være sikker at den typen ikke er det jeg foretrekker.

Men spørsmål: Hvor mye arbeid er det egentlig å skifte potter? Er det noe enhver med skrutrekker og Haynes håndbok kan klare, eller bør en person som ikke vet forskjell på forgasser og clutch heller overlate det til et verksted.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av ArcticTiger »

Å skifte potter er vanligvis ikke allverden til heksekunst. Men vær obs på at originale eksos-anlegg deler kan være frøkteli dyre, sjekk det før du bestemmer deg for hvilken sykkel du vil ha.

Skal bli artig å høre din om din erfaring når du har prøvd TDM :D

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av jhn »

Hansi skrev:Vel, en liten oppdatering. Har prøvd Dragstar og Shadow nå, og er vel ikke helt overbevist. Dragstar'en virket bred, og hadde mye putting og jalling i pottene. Shadow'en fikk jeg en ubehagelig stilling på, og hadde det samme bråket i pottene. Det kan nok skyldes at det er satt på effektpotter, og at sjåføren ikke akkurat er den mest erfarne. :redface Har funnet ut at den Shadow'en jeg prøvde var en C2, som har en litt mer opp-ned sittestilling enn C. Skal se på en C2 neste uke, samt en Dragstar til. Har også tenkt å se på en Goldwing og mulig en Pan-European, men er litt usikker om det er sykler for mye småkjøring. Skal også prøve en TDM, mer for å være sikker at den typen ikke er det jeg foretrekker.

Men spørsmål: Hvor mye arbeid er det egentlig å skifte potter? Er det noe enhver med skrutrekker og Haynes håndbok kan klare, eller bør en person som ikke vet forskjell på forgasser og clutch heller overlate det til et verksted.
Jeg hadde en Shadow VT 1100 C 95 mod, og synes den var bedre sittestilling enn C2 ... mere avslappende liksom, med fotpinner og pedaler lengere frem.
Den var helt utmerket til småkjøring i byen.
Det er jo en del som synes C2 ser penere ut enn C, men jeg mener C er helt klart mere behagelig, men du bør byttte det derre bukkehorn-styret til et rettere og breiere ... ser bedre ut og bedre å kjøre
Jeg er 183 cm

ZZR-Erling

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av ZZR-Erling »

Hansi skrev:Vel, en liten oppdatering. Har prøvd Dragstar og Shadow nå, og er vel ikke helt overbevist. Dragstar'en virket bred, og hadde mye putting og jalling i pottene. Shadow'en fikk jeg en ubehagelig stilling på, og hadde det samme bråket i pottene. Det kan nok skyldes at det er satt på effektpotter, og at sjåføren ikke akkurat er den mest erfarne. :redface Har funnet ut at den Shadow'en jeg prøvde var en C2, som har en litt mer opp-ned sittestilling enn C. Skal se på en C2 neste uke, samt en Dragstar til. Har også tenkt å se på en Goldwing og mulig en Pan-European, men er litt usikker om det er sykler for mye småkjøring. Skal også prøve en TDM, mer for å være sikker at den typen ikke er det jeg foretrekker.

Men spørsmål: Hvor mye arbeid er det egentlig å skifte potter? Er det noe enhver med skrutrekker og Haynes håndbok kan klare, eller bør en person som ikke vet forskjell på forgasser og clutch heller overlate det til et verksted.
Jeg hadde valgt TDM'en. Lett, rett kjørestilling og passe sterk da...vel jeg liker nu ennå mer da, men "thats just me".
Pottene..har bytta mange potter men ikke på slike bikes, men antar det er ei klemme foran, og en opphengsbolt bak. Sitter det etter å ha løsnet det, må du bare vri og vende litt på det, så løsner det..pass på så du ikke faller bakover og slår hue ;)

Hansi
Innlegg: 28
Registrert: 07 mar 2013, 19:30
Motorsykkelen din: Honda Shadow ACE 1100 1996
Sted: Ålesund

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av Hansi »

Synes vel egentlig C ser kulest ut, men følte at jeg satt og "strakk" meg for å rekke styre og pedal. Og etter bare 10 minutter begynte ryggen å murre. Slik sett likte jeg Virago bedre, men der følte jeg at bena ble litt krampaktige på turer over en time. Mulig at benstillingen på C ville virket bedre med litt mer erfaring. :scratch

Dragstar følte jeg at jeg satt og skrevet veldig, men dette er vel kanskje enklere å venne seg til. Har prøvd en Custom, men ser at Classic har en litt rettere benstilling. De syklene jeg ser på, har med originale potter, btw.

Har brukt http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false; endel får å se på sittestillinger. Er det noen som har erfaring med hvor nøyaktig det er?
Sist redigert av Hansi den 23 apr 2013, 16:50, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av Zadnez »

serriøst... skal du kjøpe cruiser så kjøper du Harley. Hva kan være så vanskelig med det??? :)
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Svar