Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/custom

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
jolan
Innlegg: 53
Registrert: 22 mai 2012, 21:47
Motorsykkelen din: mc

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av jolan »

jonnykr skrev:
Så, er forvirringen borte hos deg nå? :D
Jepp! :D :thumleft My bad... Ingen flere spørsmål fra min side :prf

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av jonnykr »

jolan skrev:
jonnykr skrev:
Så, er forvirringen borte hos deg nå? :D
Jepp! :D :thumleft My bad... Ingen flere spørsmål fra min side :prf
Mens jeg husker det:
jolan skrev:
jonnykr skrev: Det jeg kan si med en viss erfaring, er at begge er gode cruisere, men og det er et stort MEN i og med at du snakker om kjøring til og fra jobb, du sitter VELDIG lavt på disse og har dårlig oversikt over trafikken i forhold til en høyere MC.
[/quote]
Det har jeg ikke opplevd som et problem. Kjørestillingen, og dermed kjørestilen blir selvsagt helt annerledes, men jeg kan ikke si at lav sittestilling er noe problem i trafikken. Jeg bor midt i tjukkeste Oslo og småkjører til jobben, intet problem.
[/quote]

Jeg skriver ikke at det er et "problem". Jeg skriver at man sitter lavt på disse og har dårlig oversikt over trafikken i forhold til en litt høyere MC.[/ Og det går rett og slett ikke an å protestere på at man har MYE bedre oversikt over trafikken på en Transalp enn på en Dragstar.

Og det ser jeg på som en stor fordel for en pendlersykkel. :D Men, det er altså min erfaring.
Tut & Kjør!

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av Kawasaki »

jonnyjonny rir igjen :knegg

Til trådstarter: Lag deg en ny tråd,denne er med all sansynlighet fucked :-)å
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
jolan
Innlegg: 53
Registrert: 22 mai 2012, 21:47
Motorsykkelen din: mc

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av jolan »

jonnykr skrev:
Jeg skriver ikke at det er et "problem". Jeg skriver at man sitter lavt på disse og har dårlig oversikt over trafikken i forhold til en litt høyere MC.[/ Og det går rett og slett ikke an å protestere på at man har MYE bedre oversikt over trafikken på en Transalp enn på en Dragstar.

Og det ser jeg på som en stor fordel for en pendlersykkel. :D Men, det er altså min erfaring.
Hvis man følger den logikken så kan man anbefale TS å kjøpe en SUV eller ta bussen. Han er åpen for gode forslag. Han slipper å forholde seg til trafikken. Hvis det er sitteplass så sitter han godt uten å bry seg om oversikten over trafikken (det slipper han selvsagt i SUVen, der sitter han til og med høyere enn på en Transalp(!))
Kawasaki skrev:Lag deg en ny tråd,denne er med all sansynlighet fucked
Ser sånn ut. Ferdig. :-)å

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av jhn »

@Jonnykr ... jeg tror ikke jeg gidder å svare så nøye på dine spm ... det blir mest å gjenta meg selv.

Når jeg skrev:
"Men det er jo en viss fare for at man svarer mere utfyllende ved en senere anledning ... da blir kanskje den diplomatiske tonen nedtonet en smule ... tror du ikke?"
... så var det egentlig ment som et vennlig, humoristisk og forisktig spark på leggen ... et "takk for sist" om du vil.
Vi to har jo før vært innvolvert i en forholdsvis lang og ganske meningsløs diskusjon ... om nærmest ingenting ... det var dette jeg hadde i tankene. Jeg trodde, og kanskje håpet at du skulle forstå det slik
Det var ubetenksomt av meg å bryte inn i en privat samtale mellom deg og AT, og det var ikke meningen å sabotere tråden. Beklager.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av Snikkeren »

Jeg vil gjerne oppfordre dere alle sammen til å holde dere on-topic. Eventuelle diskusjoner går an å ta på PM, eller opprette egen tråd til det.

Så for å komme on-topic igjen så vil jeg foreslå Kawasaki VN 800. En flott cuiser som jeg har kjørt en del. Grei plass på den hvis man ikke er 2 m høy. Eneste jeg kanskje kunne tenkt meg på den var et litt rettere styre.

Og ja, mens jeg husker det. Velkommen til MCsiden.no. :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av Intruder »

Dersom å "ha kjørt den en del" er et kriterium,vil jeg anbefale en Suzuki Intruder med litt rettere styre...
+ Shadow,Drag Star.VN ....Samt mange andre driftssikre cruisere / customer fra Solens Land...heter det ikke det a ? :mc7
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av ArcticTiger »

:redface :redface Øøøøhh, jeg tråkka vist i sallaten ja :knegg
@Hansi: Mottorsykkel-folk har gjerne litt humor og glimt i øyet, og mitt innlegg må leses på en sånn måte :D Innlegget var ment for å oppfordre deg til å vurdere også andre typer sykkel.
Det er mange som trives på Cruisern, jeg har faktisk en selv åsså :oh , så det var ikke meningen å være "bedreviter". På den annen side er det mange som begynner på en Cruiser for det ser kult ut, og ender opp på feks en Touring, Adventure, Sportssykkel når de blir mer erfarne. Hva slags sykkel du skal velge kommer selvfølgelig helt ann på din smak, hva du liker, og hva slags kjøring du skal bedrive.
Sittestillingen er nevnt, du sitter forholdsvis lavt på cruisern, med beina forover. Kontakten med sykkern er (vesentlig) rompa og henda. Kan være kult nok det. Men etter min mening gir det dårligere kontakt og følelse med sykkern, i forhold til en sykkel der du sitter med beina under deg. Knær og lår er da mer i kontakt med sykkern, det gir bedre følelse og kontroll med kjøringen. Det er kanskje hovedargumentet for å velge en "bedre :roll " sykkel.
Cruisere har ofte slak gaffelvinkel, som gjør de mer tungkjørte på svingete vei enn en sykkel med noe brattere gaffelvinkel. En mer sportslig eller touringpreget sykkel har også gjerne noe bedre kjøreegenskaper og bremser, de er mer lettkjørte og "leikne", det finnes skreddersydde bagasjeløsninger til de, og mottorn er gjerne noe sprekere. Disse faktorene bidrar etter min mening, til større kjøreglede over tid. Det er det jeg legger i en "bedre" sykkel.
:vs Lykke til med Mottor-sykkel-valget, det skal bli godt å komme på veien igjen tenker jeg :thumleft

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av ojda »

Det veldig mange av oss har til felles, er at egentlig skulle vi
hatt en garasje full av sykkler, en terrengsykkel med skilter, en fortfortRRsykkel,
et touringbeist og gjerne en lekker glider når man er i det hjørnet :thumleft
Men for de fleste begrenser både penger, tid og plass dette til en sykkel. :sorry
Å da gjelder det å finne den type sykkel som kombinerer eller rendyrker de egenskapene
vi ønsker mest, for så å finne den som er mest riktig for deg.
Dette er selvfølgelig enda vanskeligere å finne ut av når man er fersk på to hjul :[-X
Å det er ikke til å komme fra at veldig mange av de som handler custom forholdsvis
raskt bytter til annen type sykkel.
Bruk litt tid til å tenke nøye igjennom sykkeltypene. Prøvekjør gjerne
litt forskjellige sykkler som du egentlig ikke tenker som kjøp. Å for all del så kan godt det riktige valget for deg være custom.

Å sist men ikke minst. Så lenge det har tre sylindere er det et riktig valg :-)å
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Hansi
Innlegg: 28
Registrert: 07 mar 2013, 19:30
Motorsykkelen din: Honda Shadow ACE 1100 1996
Sted: Ålesund

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av Hansi »

Aktivt forum for aktive MC-folk. Reklamen løy i hvert fall ikk. :roll Diskutere MC er vel litt som fotball, det er noe fornuft og fakta, og mye følelser.

Har sett på en del av syklene som er foreslått, og GoldWing frister jo litt. Flere av de andre ser for meg som får en litt for fremoverlent sitestilling for meg. Guzziene ser jo ganske OK ut, da. Merker nå at jeg absolutt burde hatt 10-12 sykler å prøve før jeg velger. Syntes jo at Viragoen så OK ut, men den passet som sagt ikke meg. Er 180 høy og veier 100 kg(snart 99 forhåpentligvis), men den føltes litt liten for meg. Dragstar har jeg ikke prøvd, men har hørt at det er en ganske "stille" sykkel. Det passer meg bra siden jeg bor iet boligfelt.

Som sagt blir det for det meste småkjøring til/fra jobb og lignende, men bor på et lite sted, så jeg slipper å bry meg med rush-trafikk. Grunnen til at jeg vil ha en litt stor sykkel, er at jeg vil reise på noen langturer, så da er det vel greit med litt kubikk. Men vil ikke ha et monster som skremmer meg vekk fra kjøringen etter første tur heller. Derfor har jeg begynt tittinga og spørringen tidlig, for å få mest mulig innspill før jeg gjør min egen totalt ukvalifiserte og fordomsfulle beslutning til våres en gang.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av ojda »

Hvor i landet bor du Hansi?
Greit i forhold til eventuellt konkrete tips. :P :p
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av jonnykr »

jolan skrev:
jonnykr skrev:
Jeg skriver ikke at det er et "problem". Jeg skriver at man sitter lavt på disse og har dårlig oversikt over trafikken i forhold til en litt høyere MC.[/ Og det går rett og slett ikke an å protestere på at man har MYE bedre oversikt over trafikken på en Transalp enn på en Dragstar.

Og det ser jeg på som en stor fordel for en pendlersykkel. :D Men, det er altså min erfaring.
Hvis man følger den logikken så kan man anbefale TS å kjøpe en SUV eller ta bussen. Han er åpen for gode forslag. Han slipper å forholde seg til trafikken. Hvis det er sitteplass så sitter han godt uten å bry seg om oversikten over trafikken (det slipper han selvsagt i SUVen, der sitter han til og med høyere enn på en Transalp(!))
Kawasaki skrev:Lag deg en ny tråd,denne er med all sansynlighet fucked
Ser sånn ut. Ferdig. :-)å
Og hvilken logikk er det? Vi snakker fremdeles om Motorsykkel her i hvertfall så gjør jeg det og vi snakker om å gi gode råd til en som er i villrede og som spesifiserer at han skal bruke sykkelen til å pendle med, samt en langtur i ny og ne.

Og det er et faktum, at man har bedre oversikt i trafikken på en MC hvor man sitter høyt, enn på en MC hvor man sitter lavt. Yamaha Dragstar er en av de laveste cruiserne på markedet altså fra fabrikk og det blir tåpelig å påstå at man har like god oversikt over trafikken på en Dragstar, som på en f.eks. Honda Transalp og lignende.

F.eks. en Virago 1100, har en merkbart høyere sittehøyde, enn en Dragstar. Defor er en grunn til at f.eks. Transalper og lignende konstruksjoner, som er høye, lettkjørte, relativt smale, letthåndterlige, o.s.v. foretrekkes av mange pendlere.

I tillegg er en Transalp en førsteklasses langtursykkel og en ypperlig nybegynnersykkel. Enklere å ballansere i sakte fart gjennom rundkjøringer f.-eks. og en meget liten svingradius, kontra en lang og lav Dragstar.

Dette nytter de ikke å protestere på. Og, dette er et godt og velment råd til trådstarter. :D Noe min intensjon hele tiden har vært.

Og dine teorier om min logikk om at han da like gjerne kan kjøpe en SUV eller ta bussen, fremstår som desperate og usakelige da dette fremdeles handler om Motorsykkel.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av jonnykr »

Hansi skrev:Aktivt forum for aktive MC-folk. Reklamen løy i hvert fall ikk. :roll Diskutere MC er vel litt som fotball, det er noe fornuft og fakta, og mye følelser.

Har sett på en del av syklene som er foreslått, og GoldWing frister jo litt. Flere av de andre ser for meg som får en litt for fremoverlent sitestilling for meg. Guzziene ser jo ganske OK ut, da. Merker nå at jeg absolutt burde hatt 10-12 sykler å prøve før jeg velger. Syntes jo at Viragoen så OK ut, men den passet som sagt ikke meg. Er 180 høy og veier 100 kg(snart 99 forhåpentligvis), men den føltes litt liten for meg. Dragstar har jeg ikke prøvd, men har hørt at det er en ganske "stille" sykkel. Det passer meg bra siden jeg bor iet boligfelt.

Som sagt blir det for det meste småkjøring til/fra jobb og lignende, men bor på et lite sted, så jeg slipper å bry meg med rush-trafikk. Grunnen til at jeg vil ha en litt stor sykkel, er at jeg vil reise på noen langturer, så da er det vel greit med litt kubikk. Men vil ikke ha et monster som skremmer meg vekk fra kjøringen etter første tur heller. Derfor har jeg begynt tittinga og spørringen tidlig, for å få mest mulig innspill før jeg gjør min egen totalt ukvalifiserte og fordomsfulle beslutning til våres en gang.
Dette blir som andre skriver her et personlig valg du må ta. Begynne et sted og prøve deg frem. Kansje du lander en dag, men min erfaring er at bruksområder og bruksbehov fort kan endre seg.

Selv tok jeg Lappen som 55 åring for 4 år siden og har nå min 10-ende MC siden det. Så det er ikke lett dette her. :) Men, jaggu så moro. Her er lista mi:

1. Yamaha Dragstar 125
2. Suzuki Intruder 700
3. Suzuki GSX750 F
4. Yamaha Virago 1100
5. Yamaha FJ 1100
6. Honda Transalp 600
7. Honda GL 1000
8. Suzuki DR650 RSE
9. Honda GL 1100
10. Honda XRV750 Africa Twin
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:@Jonnykr ... jeg tror ikke jeg gidder å svare så nøye på dine spm ... det blir mest å gjenta meg selv.

Når jeg skrev:
"Men det er jo en viss fare for at man svarer mere utfyllende ved en senere anledning ... da blir kanskje den diplomatiske tonen nedtonet en smule ... tror du ikke?"
... så var det egentlig ment som et vennlig, humoristisk og forisktig spark på leggen ... et "takk for sist" om du vil.
Vi to har jo før vært innvolvert i en forholdsvis lang og ganske meningsløs diskusjon ... om nærmest ingenting ... det var dette jeg hadde i tankene. Jeg trodde, og kanskje håpet at du skulle forstå det slik
Det var ubetenksomt av meg å bryte inn i en privat samtale mellom deg og AT, og det var ikke meningen å sabotere tråden. Beklager.
Tja, nå var det altså ikke deg jeg rettet spørsmålene til og når du da likevel svarer av en eller annen grunn som bare du kan vite grunnen til, så MÅ diskusjonen bli tåpelig. Og derfor gidder jeg ikke å diskutere dette mer med deg, fordi det er ikke deg det handler om.

Han jeg egentlig spurte har faktisk klart å svare selv på en sakelig og grei måte og da er denne delen av debatten over for min del. :D
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av jonnykr »

Intruder skrev:Dersom å "ha kjørt den en del" er et kriterium,vil jeg anbefale en Suzuki Intruder med litt rettere styre...
+ Shadow,Drag Star.VN ....Samt mange andre driftssikre cruisere / customer fra Solens Land...heter det ikke det a ? :mc7
HeHe, en 1400 da vel? :D
Tut & Kjør!

Svar