Kontant betaling ?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Solo-rider
Innlegg: 782
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Kontant betaling ?

Legg inn av Solo-rider »

Hallo !
Våren er her straks. Dette er vel tiden da det selges og kjøpes flest MCer...
De fleste som selger privar ønsker vel fremdeles kontant oppgjør,cash !! der og da.. Men den som skal kjøpe har vel litt stri med og få med seg det til selger.Min bank har ikke lenger kasser for utbetaling av kontanter. Det er vel slik i de fleste banker nå.
Det er jo også begrensinger på hva en kan ta ut i minibanken..
Ikke hver dag en selger/kjøper sykkel.
Det jo sikkert noen her som har solgt eller kjøpt sykkel privat og erfaring med det.
Hvilken måte betaling er god / trygg ?
Nettbank eller kreditkort er det alternativ ?
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Kontant betaling ?

Legg inn av bm »

Har betalt kontant og via nettbank, begge deler har fungert.
Når det gjelder beløpsgrensen kontakter du banken for å øke denne. I mitt tilfelle var det nok med en telefon og en svipp innom nettbanken.
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kontant betaling ?

Legg inn av RuneMC »

Ville vel brukt finn.no's betalingsgaranti eller lignende: http://ks.finn.no/betaling-og-faktura/p ... gsgaranti/

Ikke snakk om at jeg ville tatt ut en bunke sedler i cash ihvertfall.
Vil ikke selgeren bruke en betalingsordning med litt sikkerhet for begge parter, så ville jeg lurt på hvorfor ?

Ellers har jeg p.t. bare kjøpt MC via forhandler og da har bankkortet fungert. Alternativt tar det 5 min for en forhandler å ordne finansiering/lån eller betalingsutsettelse.
Betalingsutsettelse på noen mnd koster mindre enn lån og er derfor smart om du vet at du får nok til å betale alt med feriepengene f.eks.
Vet man betaler mer for å kjøpe via forhandler, men da får man i tillegg en 3 mnd garanti mot feil på MC'n (er vel det de fleste tilbyr ihvertfall).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Kontant betaling ?

Legg inn av MaxTron »

Da æ kjøpte NyMax'n ordna banken min og banken hans heile transaksjonen.

Da var æ og sikker på at lånet han hadde var innfridd før han fikk overført det resterende.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Kontant betaling ?

Legg inn av Misha »

Gå innom banken og kjøp en bankremisse, koster vel en 50 lapp eller deromkring. En slags krysset sjekk med navnet til selgeren på.
Brukte det selv sist jeg kjøpte bruktbil. :thumleft
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Kontant betaling ?

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg solgte en gang en fin vetteranbil, og kjøpern lurte på om cash var ok betaling :-k
Joa, klart det sa jeg. Da dron opp en slitt konfolutt med 160 tusinger i fra baklomma uten å foretrekke en mine.
Trukke han hadde henta de ifra bank-konton akkurat :scratch :knegg

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Kontant betaling ?

Legg inn av Intruder »

Nettbank,da kan vel begge parter se at beløpet er overført... :-k
kanskje.. :mk
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Kontant betaling ?

Legg inn av MaxTron »

Mange som ikke godtar nettbank.

Grunnen er at en jo kan gå inn å annullere overføringen ganske lenge etterpå.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontant betaling ?

Legg inn av simpson »

Solo-rider skrev:Hallo !
Våren er her straks. Dette er vel tiden da det selges og kjøpes flest MCer...
De fleste som selger privar ønsker vel fremdeles kontant oppgjør,cash !! der og da.. Men den som skal kjøpe har vel litt stri med og få med seg det til selger.Min bank har ikke lenger kasser for utbetaling av kontanter. Det er vel slik i de fleste banker nå.
Åssen bank er det du har som ikke lenger har kasse med kontanter?
Min bank har også redusert bemanning med stort sett selvbetjening, men de har også kasse.
Tok ut 180.000 i cash sist jeg handlet sykkel.
Bank uten kasse og muligheter for å ta ut kontanter? Hadde byttet bank :vs

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Kontant betaling ?

Legg inn av Jarle »

Sist jeg var i banken for å ta ut ett større beløp kunne jeg ikke få ut beløp over 50.000kr i kontanter uten å søke i forkant slik at de hadde kontantene tilgjengelig.

Bankremisse er mye bedre for begge parter siden man slipper å gå rundt med masse kontanter på innerommen.

Har man planer om å prute sørger man for å ha en bankremisse som er lavere enn kjøpssummen og så tar man med seg resten i kontanter.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Kontant betaling ?

Legg inn av Kawasaki »

MaxTron skrev:Mange som ikke godtar nettbank.

Grunnen er at en jo kan gå inn å annullere overføringen ganske lenge etterpå.
Dette stemmer ikke med min nettbank.ihvertfall. Legger jeg inn "dagens" dato på forfall på betalingen,så kan den ikke stoppes,da går den umiddelbart.
Skal jeg stoppe en betaling,må jeg gjøre det før kl 2359 dagen før forfall.

Har brukt nettbank når jeg handler "stort",fra selgers pc mens personen får se på.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: Kontant betaling ?

Legg inn av Bikeridr »

simpson skrev: Åssen bank er det du har som ikke lenger har kasse med kontanter?
Stort sett alle banker, iallefall i Tromsø.
simpson skrev: Bank uten kasse og muligheter for å ta ut kontanter? Hadde byttet bank :vs
Ref, over. Da må man flytte til en annen by eller land (Noe jeg har gjort da :-) )

Nuvel, sist jeg (i Norge) kjøpte bil betalte jeg via nettbank, brukte selgers PC.
Da jeg solgte samme bilen grunnet flyttinga, brukte kjøper nettbank via min PC.
Begge gangene fungerte det knirkefritt. Skulle en evt selger nekte meg å overføre penger via nettbank vil det bety at selger ikke har noe salg på meg iallefall..
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kontant betaling ?

Legg inn av RuneMC »

Et par fordeler med å betale via nettbank istedenfor cash-i-labben
* Du er ihvertfall sikker på hvem selger er
* Unngår risikoen det er med å gå med mye kontanter på seg

Fortsatt mulig å bli svindlet selvfølgelig, men litt tryggere enn cash.

Ad dette med at overføring ikke kan stoppes i visse nettbanker... OK, overføringen kan ikke stoppes - men selv da kan jo kjøper tømme kontoen for penger før det faste tidspunktet hvor betalingsoppdrag utføres i banken, og da vil overføringen til selger feile pga manglende dekning på kontoen.

Så hvis selger skal være helt sikker så må faktisk pengene være ankommet kontoen til selger før MC overleveres/salgsmelding signeres. Men da er det kjøper som har all risiko som en forskuddsbetaling innebærer.

Derfor er meglertjeneste lurt. Unntak hvis selger og kjøper kjenner hverandre godt og stoler på hverandre selvfølgelig.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kontant betaling ?

Legg inn av kjellv »

RuneMC skrev:Ville vel brukt finn.no's betalingsgaranti eller lignende: http://ks.finn.no/betaling-og-faktura/p ... gsgaranti/
Dette er nok en kjempefin ordning, men pga. en del frister og tregheter i systemet må man ha litt god tid.
Jeg prøvde dette da jeg kjøpte TDMen, men etter 3 dager da jeg sto hos selger hadde han ennå ikke fått melding om at avtalt sum var overført fra min konto. Han ville ikke godta at jeg logget inn og viste at summen var overført fra min konto.
Løsningen for oss var at vi sammen dro til en filial av min bank, og jeg overførte summen direkte til hans konto i skranken. Jeg var heldig, og hadde såpass margin på et flexilån at dette lot seg gjøre. Så meldte jeg inn til til payex at varen ikke var overlevert, selger hadde en ukes frist til å protestere før jeg fikk summen tilbake fra payex. (jeg hadde selvfølgelig kvittering fra bank og underskrift fra selger på at sykkelen var fullt ut betalt som avtalt)

Men har du god tid, funker dette bra. Dra bare ikke til selger for å hente sykkelen før du får beskjed fra ham at han har fått bekreftelse på betaling. Det tar tid!

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Kontant betaling ?

Legg inn av Kawasaki »

RuneMC skrev:Ad dette med at overføring ikke kan stoppes i visse nettbanker... OK, overføringen kan ikke stoppes - men selv da kan jo kjøper tømme kontoen for penger før det faste tidspunktet hvor betalingsoppdrag utføres i banken, og da vil overføringen til selger feile pga manglende dekning på kontoen.
Njaa,tror du tuller litt nå. Hvis jeg først har overført et beløp i nettbanken,så kan det godt tenkes du har rett i at de ikke er overført enda,at banken har et fast tidspunkt de utfører sånt. Men at jeg kan klare å hente ut de samme pengene en gang til i mellomtiden,det tviler jeg sterkt på. Ville isåfall vært et fantastisk "sikkerhetshull". I min bank vil en sånn betaling fremstå som "reservert",og således ikke inngå i saldo til min benyttelse.
ikkebike.norwegianforum.net

Svar