Kontant betaling ?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Re: Kontant betaling ?

Legg inn av rerell »

Kawasaki skrev:
RuneMC skrev:Ad dette med at overføring ikke kan stoppes i visse nettbanker... OK, overføringen kan ikke stoppes - men selv da kan jo kjøper tømme kontoen for penger før det faste tidspunktet hvor betalingsoppdrag utføres i banken, og da vil overføringen til selger feile pga manglende dekning på kontoen.
Njaa,tror du tuller litt nå. Hvis jeg først har overført et beløp i nettbanken,så kan det godt tenkes du har rett i at de ikke er overført enda,at banken har et fast tidspunkt de utfører sånt. Men at jeg kan klare å hente ut de samme pengene en gang til i mellomtiden,det tviler jeg sterkt på. Ville isåfall vært et fantastisk "sikkerhetshull". I min bank vil en sånn betaling fremstå som "reservert",og således ikke inngå i saldo til min benyttelse.
Om man har en bank som inte reserverar pengarna (minskar saldo) innan betalningen faktiskt har genomförts så kan man göra vad man vill fram tills det sker, vare sig det är att stoppa eller ändra betalningen, eller flytta pengar in eller ut från kontot. Ser inte varför det skulle vara ett "sikkerhetshull", men det gör förstås att överföring av pengar mellan privatpersoner inte är garanterad förrän överföringen faktiskt ägt rum.

Trikr
Innlegg: 4
Registrert: 05 nov 2012, 08:39
Motorsykkelen din: Triumph ST 955i 2000

Re: Kontant betaling ?

Legg inn av Trikr »

Bankremisse som flere har nevnt allerede er en god løsning.

La oss si at du skal kjøpe en mc til 100 000,-. Da går du til banken din og ber om å få ut en bankremisse på feks 95 000 (da kan du ha 5 tusen i cash til å forhandle med).
Det kan være greit å ha litt kontant å gå ned på dersom du feks finner feil du ikke hadde oppdaget før, eller at du klarer å forhandle den en tusenlapp og to ned i pris.

På remissen blir navnet til selger ført på, og det er bare selger som kan heve den i sin bank.

Når du har fått sykkelen og salgspapirer er i orden gir du han remissen, da kan han gå i banken og heve den. Når han gjør det blir pengene trukket fra din konto.

Jeg betalte 50 kroner for en slik remisse sist gang jeg brukte det.
"Obey gravity, its the law!"

Brukeravatar
Larsern
Innlegg: 64
Registrert: 09 feb 2010, 13:08
Motorsykkelen din: HD FLSTCI
Sted: Røyken

Re: Kontant betaling ?

Legg inn av Larsern »

En bankremisse er jo også garantert av utstederbanken, så med mindre den er falsk , er man ganske trygg.

mvh

Solo-rider
Innlegg: 784
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Kontant betaling ?

Legg inn av Solo-rider »

Hallo !

Takk for mange gode svar.
Dette med bankremisse hadde jeg ikke tenkt på. Virker greit for meg nå. Men kanskje ikke så mange som er klar over den muligheten.
Men kommer det en kjøper med en bunke sedler så ser jeg klart fordelene med det..

Nettbank er vel også greit om en kjøper fra en forhandler.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6962
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kontant betaling ?

Legg inn av kjellv »

Et lite tips til: Ikke ta med hele beløpet i bankremisse. Trekk ut 5-10% og ta med dette i kontanter. Det er enklere dersom du finner noe å prute på. Har du hele kjøpesummen som bankremisse kan du bare glemme prutinga...

Svar