oppkjøring i mai

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Gta5freak
Innlegg: 105
Registrert: 15 okt 2012, 17:19
Motorsykkelen din: honda cbr 650 2023
Sted: horten

oppkjøring i mai

Legg inn av Gta5freak »

jeg har da fått oppkjøring et sted i mai, men datoen er ennå ikke sagt. litt tidlig og skrive dette innleget men liker og være klar :D .

har sett mange innlegg om oppkjøring, men føler jeg trenger flere tips. mangler bare noen kjøretimer igjen.
Honda cbr650 2023
Honda cbr500 2019
Honda cbr125 2007

Brukeravatar
Icetruck
Innlegg: 275
Registrert: 24 mai 2012, 08:50
Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
Sted: Drammen (Lier)

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Icetruck »

Hva trenger du tips om?
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6

Gta5freak
Innlegg: 105
Registrert: 15 okt 2012, 17:19
Motorsykkelen din: honda cbr 650 2023
Sted: horten

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Gta5freak »

om hvordan folk stryker lettest og hva som øker sjansen og bestå osv. det vanelige greiene. hva som kan gjøre det mindre stressette.
Honda cbr650 2023
Honda cbr500 2019
Honda cbr125 2007

mekkern
Innlegg: 7610
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av mekkern »

kjøre for fort/på rødt lys og ikke stanse for fotgjengere er sikre vinnere på stryk. ;-)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av poulet_cavalier »

Dette er lett-mc om jeg forstår riktig. Da er man ung og det tekniske med kjøringen går lett mens den traffikale erfaringen mangler. Når man bli eldre er det nok omvendt.

Noen tips for oppkjøringen:

1. Ikke ta kjøregårdsøvelsene "kald". Ta en siste kjøretime og varm opp på trafikkstasjonen.
2. Gjør deg kjent i nærområdet der du skal kjøre opp. Rutene for oppkjøring er som regel lagt for å få en blanding av alle typer vei.
3. Druesukker/sjokolade - roer nerver og hjelper på fokus.
4. Er du nervøs så fortell det til sensor - de fleste er greie folk som tar hensyn

Lykke til :thumleft - og stryker man på første forsøk så er ikke det verdens undergang
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Gta5freak
Innlegg: 105
Registrert: 15 okt 2012, 17:19
Motorsykkelen din: honda cbr 650 2023
Sted: horten

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Gta5freak »

Takk for tipsene så langt, håper på flere tips som jeg kan ta med meg :p.

Har laget detta til og pugge med. Er dette rikitg og lurt og pugge på ?

Lett mc oppkjøring

Del 1

- Skjekke luften i dekkene
- skjekke alle 4 blinklysene og bremselyset bak. Og lysene forran. (Fjernlys, nærlys, parkeringslys.)
-skjekke bremsene forran og bak.

Del 2

Sikkerhetsspørsmål/ spørsmål man får av sensoren


Sikkerhetskontroll spørsmål 2011
Sikkerhetskontroll Nr. 1
1. Hvor stor nyttelast har denne motorsykkelen?
Svar: Se i vognkortet, dette står her.

2. Hva må du ta hensyn til når du skal laste motorsykkelen?
Svar:
Da må du ta hensyn til egenvekt med bagasje, og eventuelt passasjer med bagasje, altså vektbegrensninger. Vektfordeling og tyngdepunkt er viktig for å ikke miste kjøreegenskapene.

Sikkerhetskontroll Nr. 2
1. Kontroller dekk og felger for slitasje og skader.
Svar:
Sjekke at dekket er satt på riktig vei (Se på pila)
Sjekke om det er for mye eller for lite luft i dekket
Sjekke om dekket er slitt (Løfte hjulet foran og gå nøye over det)
Sjekke at det ikke sitter noe i dekke (Som f. eks spiker osv)
Sjekke om det er noen synelig skader på felgen eller om felgen er skjev.
Sjekke at det er riktig dimensjon på dekket (Se i instruksjonsboka)

Her skal du svare at man sjekker lufttrykk i en bensinstasjon og man finner ut hvor mye luft som skal fylles ved å sjekke instruksjonsboka.
Fortell også litt om dekket i samme slengen. at man bør ha minimum 1 mm mønsterdybde. Og at dekket skal være fri for skader, spiker, o.s.v.
Hvis du vil, fortell om dekkdimensjon. Kan gi et bra inntrykk på sensor dersom du viser kunnskap.

2. Hva er kravet til mønsterdybde til dekk på motorsykkel?
Svar: 1,6 mm er minimums mønsterdybde på dekk. Dette er for å forhindre vannplaning.

Sikkerhetskontroll Nr. 3
1. Kontroller forbrems for slitasje og skader.
Svar:
Sjekke at formbremsen tåler 50kp trykk (2/3 vandring)
Sjekke at bremsevæsken er normal
Sjekke at ikke bremsehendelen siger inn ved trykk (Lekkasje)
Sjekke at ikke bremseslangen ligger i klem og samtidig å sjekke at slangen ikke er morken.
Sjekke at det er nokk bremsebelgegg og bremseskive. /Bremseklossen har noen merker og se etter og bremseskiven må du kjenne etter eventuelt måle.
Sjekke at det ikke er noe skade på bremseskiven (Sprekk, farge, slitasje osv)
2. Hva kan være årsaken til lavt bremsevæskenivå?
Svar: Årsaken til lavt bremsevæskenivå kan være lekkasjer eller slitt bremsebelegg.

Sikkerhetskontroll Nr. 4
1. Kontroller bakbrems for slitasje og skader.
Svar:
Sjekke at bak bremsen tåler 100kp trykk (2/3 vandring)
Sjekke at ikke bremsepedalen siger inn ved trykk (Lekkasje)
Sjekke at det er nokk bremsebelgegg og bremseskive. /Bremseklossen har noen merker og se etter og bremseskiven må du kjenne etter eventuelt måle.
Sjekke at det ikke er noe skade på bremseskiven (Sprekk, fagre, slitasje eller slitt ujevnt osv.)

2. Hva kan være konsekvensen av å kjøre med for lite bremsebelegg?
Svar: Konsekvensen med å kjøre med lite bremsebelegg er at det blir varmgang i det. Når bremseklossen er slitt bort blir det metall mot metall og bremse effekten blir redusert samtidig som det blir varm gang i det. Kjører du for lenge med det blir det også veldig dyrt. Bremseskiven vil bli slitt og du må kjøpe ny bremseskive.

Sikkerhetskontroll Nr. 5
1. Kontroller lys/reflex/nødstopp/lydsignal.
Svar: Sjekk alle 4 blinklys, reflexen på skiltet, om nødstoppknappen funker (bryter), og om hornet funker.

2. Hva slags lys kan benyttes til kjøring i dagslys?
Svar: I dagslys må du bruke nærlys. Når du kjører om natta eller når det er mørkt bør du bruke fjernlys, men skru det av, så fort det kommer biler imot. Parklys skal på om du står stille.

Sikkerhetskontroll Nr. 6
1. Sikkerhetskontroll av kraftoverføring.
Svar: Sjekke at drevene ikke er slitt (Skal ikke se ut som hai finner) Sjekke at kjede ikke er slitt.
Kjenne på kjede at det ikke er slakt ved å ta opp og ned (Max 2 cm) og fra side til side. Se om det trenger smøring.
Sjekk kardangen etter lekkasje lyd.
Risikoen for å kjøre med slaktkjede kan være at det kan hoppe av og verste fall låse bakhjulet
Sikkerhetskontroll Nr. 7
1. Kontroller forgaffelens støtdempere.
Svar: Sett deg på sykkelen. Trykk inn forbremsen og trykk hardt ned på demperen for å så slippe å se etter om den bare løfter seg opp igjen eller om den ”gynger”.
2. Hva kan være konsekvensen av lekkasje i støtdemperne?
Svar:
Risiko ved lekkasje i gaffelbeinas simmeringer er at demperen ikke vil fungere. Det er svært farlig spesielt i svinger (kan begynne å gynge)

Sikkerhetskontroll Nr. 8
1. Kontroller hjullager i forhjulet.
Svar: Sjekk om det er slakk eller ulyder.

2. Hva kan være konsekvensen av å kjøre med slitt hjullager?
Svar: Konsekvensen kan være låsing av hjul.

Sikkerhetskontroll Nr. 9
1. Kontroller forgaffelens innfesting/opplagring.
Svar: Sjekke begge styrelagrene både oppe og nede
bruk støtta slik at du får forhjulet i luften for å så ta styret fra side til side å kjekke etter om det ”lugger”

Hva kan være konsekvensen av å kjøre med slitt styrelager?
Svar: Slitt/Slakk i styret kan medføre wobbel og at styringen blir ujevn. (At den ikke styrer akkurat der du vil ha den)

Sikkerhetskontroll Nr. 10
1. Kontroller hjelmen.
Svar:
Sjekke at hjelmen ikke har yterlige skader (Sprekker, bulk, dype riper osv.)
Sjekke at luftventilasjonen funker
Sjekke at visiret er rent og pent slik at man ser ut samtidig sjekke at det er mulig å ta visiret opp og ned
Se etter at hjelmen er E godkjent
Sjekke at reimen og reimbeskytter er på plass.
2. Forklar hvordan hjelmens passform bør være.
Svar: Hjelmen burde sitte helt inn til hodebunnen hele veien, og bør ikke være mulig å rikke fra side til side.

Sikkerhetskontroll Nr. 11
1. Kontroller oljenivå på motor.
Svar: Sjekke glasset på venstre side av motoren. Hold motorsykkelen rett, og kontroller ved øyemål.
Hva kan være konsekvensen av å kjøre med for lite olje på motoren?
Svar: Med for lite olje på motoren kan medføre skader/slitasje på motoren. Dette kommer ann på om det er snakk om girolje eller motorolje. Motorolje, kan medføre at den skjærer seg. For lite girolje, kan medføre at den vil bli vanskeligere å bruke clutschen og få den i gir, kan ødelegge clutch/girdrev.

Sikkerhetskontroll Nr. 12
1. Kontroller støtdemper/dempere bak.
Svar: sjekk demperen bak ved å sette deg på sykkelen for å så bruke kroppstyngden å presse ned demperen ned bak for å så se at den ikke gynger. Sjekke at fjæra ikke er rusten eller skadet. Se etter lekkasjer. Konsekvenser ved kjøring med dårlig støtdempere kan være at man kan begynne å gynge i svinger og kan miste vei grep

2. Hvilke fordeler gir justeringsmulighetene på fjæring/demping?
Svar: Den kan tilpasses vekt og kjøreforhold.

Del 3

Siste kjøreoppvarming før kjøring til biltilsynest
Der sensoren vil at jeg skal kjøre og følge med godt og huske på hva han sier.


Del 4 Kjøregårdøvelsene

OPPGAVE 1 Krypkjøring og balanse
• Motorsykkelen skal stå på parkeringstøtte (valgfri ved 2 støtter).
• Ta av parkeringsstøtten og trill motorsykkelen ved å gå ved siden. • Stans med forhjulet ved punktet merket ”stans”.
• Igangsetting med motor og kjør i gangfart (krypekjøring).
• Stans med forhjulet ved punktet merket ”stans”.

OPPGAVE 2 Svingteknikk
• Kjøres som venstrekurve i 2. eller 3. gir.
• Kjør i rett linje inn mot første port i minst 30 km/t.
• Jevn eller økende fart gjennom kurven.
• Plassering i kurven skal være jevn med lik avstand til kjeglene.


OPPGAVE 3 Effektiv bremsing
• Bremsing fra minst 50 km/t til stans.
• Bremsingen skal være tilnærmet optimal ut i fra
tilgjengelig veggrep.
• Klar til igangsetting umiddelbart etter stans.

Oppgave 4 unnastyring
• Minst 50 km/t.
• Sving til venstre etter
kjeglene i port A. Kjør forbi hindring og
tilbake i samme spor i
port B.
• Gjennomføres uten bruk av bremser eller vesentlig reduksjon av fart.
• Fartsreduksjon med brems
skal ikke gjøres før port B er passert.

OPPGAVE 5 Bremsing i sving
• Kjøres som venstrekurve i 2. eller 3. gir.
• Kjør i rett linje inn mot første port i minst 30 km/t. • Jevn eller økende fart frem til bremseområde.
• Start bremsing når kjeglen midt i kurven er passert. • Brems bestemt til stans innenfor bremseområdet. • Følg kurven og stans med god balanse.
• Klar til igangsetting umiddelbart etter stans.

Bildene - http://www.vegvesen.no/_attachment/1286 ... sjyre%3A+F" onclick="window.open(this.href);return false;ørerprøve+A%2C+A2+og+A1+Kjøregård+MC.pdf

DEL 5 Kjøring ute i byen/landevei/mororvei.

- Du kjører 35 minutter under varierte veg- og trafikkforhold.

- Ruta du kjører, er fastsatt på forhånd

- huske lys og andre greier på sykkelen.
- huske og bruke plasseringen på veien!.
- ikke ta sjanser, bruk tid.
- bruke blinklys, alltid
- holde fartsgrensen, ikke kjøre for sakte heller.
- huske og se langt og huske og se til høyre og venstre, ( snu hodet extra, så __sensoren merker det).
- ikke kjør inn blindgater, og se på skiltene, ( kan hende sensoren spørr om hva viste det skiltet oss).

DEL 6 Kjøre tilbake til biltilsynet.

- Holde rolig og avslappet og kjøre tilbake.

DEL 7 Sensoren snakker med deg

- sensoren snakker om kjøringen din om hva som du synets var bra og dårlig.
- helst si det som gikk bra, og si at du var stresset hvis du gjorde noen småfeil.
- sensoren setter sammen alle gode og dårlige og finner ut om du besto oppkjøringen. Vurderingen blir satt av det bra og dårlige.
Honda cbr650 2023
Honda cbr500 2019
Honda cbr125 2007

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av EasyRider »

Mange gode tips her.

Vil bare si at å planlegge fartstilpassning in til kryss og rundskjøring er veldig lurt. Da får du gjevn trafikkflyt og god oversikt.
Min sensor framhevet det ihverfall. Og selvfølgelig plassering da. God plassering in til kryss, og ellers på veien er viktig, for ikke snakke om svingene.
Ta hensyn til vær.

Og lykke til!


PS:selv om sensor skriver mye på lappen når han/hun kommer inn så betyr ikke det stryk! Hehe jeg trodde nemlig det. Så jeg var helt sikker på at nå hadde det gått dritt. Enda jeg syntes jeg kjørte bra.
Men denne sensoren syntes det var vel så riktig å skrive ned gode/bra ting som jeg gjort under turen, så da så. :D
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

mekkern
Innlegg: 7610
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av mekkern »

PS: minimum dekkmønster= 1.6 mm.

faktisk ikke alle lærebøker dette er oppdatert.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av MLeikarnes »

Å ikke stoppe for fotgjengere er vel nesten automatisk stryk tror jeg.

Under de to oppkjøringene jeg har hatt har sensor vært oppmerksom på bremseberedskap under kjøring, om man legger fingrene opp på hendlene lenge før situasjoner har mulighet til å oppstå.
Plassering i kryss er også viktig, ikke inn i krysset men stoppe utenfor...

Man må også følge med om det er vikeplikt i veier man kjører forbi og være klar til å stoppe.

Under evalueringen etter kjøreturen er det viktig å nevne ting du syntes kunne vært gjort annerledes før sensor nevner noe om det.

Lykke til!
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Kristoffersen
Innlegg: 19
Registrert: 26 sep 2011, 20:48
Motorsykkelen din: Husqvarna 125 smr

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Kristoffersen »

Sier kjørelæreren din at du er klar, så er du klar! Det var den beskjeden jeg fikk. Du får roet ned nervene betraktelig på "oppvarmingstimen". Bare kjør sånn som du har gjort før. Se i speil, planlegg før kryss osv, bruk hele veien i svingen. Jeg fikk litt minus fordi jeg var litt forsiktig i svingene, turte ikke legge den helt ned for å si det sånn.

Om du skulle velte en kjegle i kjøregården så har ikke det så mye å si. Bare at helheten er bra. Hvis du er en tulling som sjangler rundt og tydelig ikke har greie på hva du driver med. Da vil sensoren vurdere om han ikke vil ta deg med ut på veien. Selv velta jeg en kjegle, men bare kjør rolig videre og la det ligge bak deg ;-)

Før jeg glemmer det, lykke til! :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av kjellv »

mekkern skrev:PS: minimum dekkmønster= 1.6 mm.

faktisk ikke alle lærebøker dette er oppdatert.

Jeg ble blant annet spurt om dette. Jeg fikk sensor i godlune alldeles tvert med denne lille demonstrasjonen.

Jeg tok fram en 10-krone fra lomma, og sa at jeg og kong Harald ikke har noe særlig annet til felles enn hårfrisyren.
Så stakk jeg mynten inn i dekkmønsteret med kongens hode først, mens jeg forklarte at om man ser hele den blanke skallen hans utenfor dekkmønsteret, så er det på tide å sette av penger til dekk. Da nærmer det seg kritisk grense, men er fortsatt lovlig.

Han lo godt av denne demonstrasjonen :lol :prf

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av LordShaft »

Gjør du en "feil" forklar hvorfor du gjorde som du gjorde i slutten av turen. Da er du bevisst på ditt valg, å sensor kan ikke stryke deg på dette, uten at det er helt graverende feil.

Sensor spør alltid når dere parkerer... "hvordan føler du dette gikk da"??
Da kan du svare eller forklare hvorfor du gjorde ting underveis i kjøringen din. Da gir du også beskjed om at du er bevisst på handlingene du har gjort.

Lykke til :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av kjellv »

LordShaft skrev:Gjør du en "feil" forklar hvorfor du gjorde som du gjorde i slutten av turen. Da er du bevisst på ditt valg, å sensor kan ikke stryke deg på dette, uten at det er helt graverende feil.

Sensor spør alltid når dere parkerer... "hvordan føler du dette gikk da"??
Da kan du svare eller forklare hvorfor du gjorde ting underveis i kjøringen din. Da gir du også beskjed om at du er bevisst på handlingene du har gjort.

Lykke til :thumleft
Det samme gjelder dersom du vet at du gjorde en eller flere feil. Føler sensor at han er litt i tvil om han skal slippe deg gjennom, så kan det gjøre at det bikker din vei at du selv uoppfordret forklarer hva du burde gjort i situasjonen(e), og er klar over at dette var feil.
Tro for all del ikke at du kan bagatellisere feil du har gjort, det har helt motsatt virkning.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av LordShaft »

kjellv skrev: Tro for all del ikke at du kan bagatellisere feil du har gjort, det har helt motsatt virkning.
Dette er veldig viktig å ta med seg!!! Godt poeng! :thumleft

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av DrGreve »

En annen ting som er greit å huske er plassering i fart over 60 som i hovedsak betyr utenfor tettbygd strøk. Hold deg i det sporet som venstre dekk på en bil bruker på strekker, men plasser deg slik at du øker sikten i kurver. Høyre side av kjørefeltet i en venstrekurve og motsatt i en høyrekurve.
Og bruk gjerne min leveregel på sykkel når du har fått lappen. Kjør som om at absolutt ingen av dine medtrafikkanter har sett deg. Stol ikke på at en bil som kommer ut på din forskjørsvei, eller har vikeplikt pga. høyreregelen har sett deg før du ser at han ser på deg. Slike ting :)
Lykke til
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Svar