Endringer i Bruksbetingelsene

Info fra forumledelsen og spørsmål, tips, forslag og ros & ris fra brukerne.
Svar
Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Carpa »

JohnnyTh skrev:Jeg bryr meg lite om hvem som bruker eller deler bildene mine, har jeg tatt et bilde ute i garasjen så for all del gjør hva dere vil med det. Men så har jeg noen bilder som inkluderer en annen person og hun lever av bildene som er tatt v henne. Så det prøver jeg å ta hensyn til. At dere skulle da ha alle rettigheter til dette bildet når jeg linker til det, gjør meg betenkt. Må kanskje inn og slette noen linker jeg og.

Burde være lett å si at Mcsiden har rettigheter til kun de bildene som blir lastet opp her, og ikke de som ligger på eksterne sider.
MC siden kan skrive så mange regler de bare vil men de kommer aldri til å få rettigheter til bilder som kommer fra eksterne linker av den enkle grunn at man ikke kan gi bort rettigheter til bilder man ikke selv eier.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37930
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av AJ »

Kan hende det er noen misforståelser ut og går her... :-k
MCsiden.no har ingen interesse av å overta eierskap til noen bilder, som medlemmer her inne legger ut eller linker til MCsiden.no's sider via lagringsområder som phobucket etc.

Det vi ønsker å få til er at det kan ligge et samtykke i bunn til en begrenset rett til bruk i visse sammenhenger, som vi håper medlemmene her inne vurderer som positivt for begge parter. Tenker da på muligheten til å bruke noen riktig fine bilder tatt av medlemmer i f.eks. enkle flyers og lignende i kun én hensikt, nemlig å vise og fortelle andre MC-interesserte at MCsiden.no er et forum for aktive MC-folk som ikke minst med stor glede og entusiasme deler sine opplevelser med hverandre - ikke bare i form av tekst, men også bilder.

For enkelthets skyld jobber vi derfor med å lage noen regler hvor vi prøver så godt vi kan å få fram at når Galleri og vedleggsfunksjonen tas i bruk av medlemmene i forhold til egne bilder, gis det samtidig et samtykke til at MCsiden.no kan bruke disse bildene i den hensikt som beskrevet ovenfor.

Det er altså snakk om et samtykke i regelverket slik at vi slipper å spørre hver gang vi ønsker å bruke et bilde i en beskjeden og begrenset og etter vårt skjønn, positiv sammenheng for såvel forum som fotograf.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
guzzi Trøndelag
Innlegg: 41
Registrert: 19 jul 2012, 23:48
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio NTX 2015 mod.
Sted: Røra, Inderøy kommune

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av guzzi Trøndelag »

Hvis dere har problemer med mc sidens regler ang. bilder så la bli å legge inn de bildene dere er redd for da, trodde en av grunnene til av personer la inn bilder her var for å vise frem sykler, turer og andre ting, så jeg kjønner ikke problemet :scratch
2015 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
2015 Moto Guzzi Norge GT 8V 1200
1977 Moto Guzzi 850 T3 California

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Carpa »

AJ skrev:Kan hende det er noen misforståelser ut og går her... :-k
MCsiden.no har ingen interesse av å overta eierskap til noen bilder, som medlemmer her inne legger ut eller linker til MCsiden.no's sider via lagringsområder som phobucket etc.

Det vi ønsker å få til er at det kan ligge et samtykke i bunn til en begrenset rett til bruk i visse sammenhenger, som vi håper medlemmene her inne vurderer som positivt for begge parter. Tenker da på muligheten til å bruke noen riktig fine bilder tatt av medlemmer i f.eks. enkle flyers og lignende i kun én hensikt, nemlig å vise og fortelle andre MC-interesserte at MCsiden.no er et forum for aktive MC-folk som ikke minst med stor glede og entusiasme deler sine opplevelser med hverandre - ikke bare i form av tekst, men også bilder.

For enkelthets skyld jobber vi derfor med å lage noen regler hvor vi prøver så godt vi kan å få fram at når Galleri og vedleggsfunksjonen tas i bruk av medlemmene i forhold til egne bilder, gis det samtidig et samtykke til at MCsiden.no kan bruke disse bildene i den hensikt som beskrevet ovenfor.

Det er altså snakk om et samtykke i regelverket slik at vi slipper å spørre hver gang vi ønsker å bruke et bilde i en beskjeden og begrenset og etter vårt skjønn, positiv sammenheng for såvel forum som fotograf.
Og bilder det kun linkes til lar dere være eller?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av TheHaughom »

Carpa skrev:
AJ skrev:Kan hende det er noen misforståelser ut og går her... :-k
MCsiden.no har ingen interesse av å overta eierskap til noen bilder, som medlemmer her inne legger ut eller linker til MCsiden.no's sider via lagringsområder som phobucket etc.

Det vi ønsker å få til er at det kan ligge et samtykke i bunn til en begrenset rett til bruk i visse sammenhenger, som vi håper medlemmene her inne vurderer som positivt for begge parter. Tenker da på muligheten til å bruke noen riktig fine bilder tatt av medlemmer i f.eks. enkle flyers og lignende i kun én hensikt, nemlig å vise og fortelle andre MC-interesserte at MCsiden.no er et forum for aktive MC-folk som ikke minst med stor glede og entusiasme deler sine opplevelser med hverandre - ikke bare i form av tekst, men også bilder.

For enkelthets skyld jobber vi derfor med å lage noen regler hvor vi prøver så godt vi kan å få fram at når Galleri og vedleggsfunksjonen tas i bruk av medlemmene i forhold til egne bilder, gis det samtidig et samtykke til at MCsiden.no kan bruke disse bildene i den hensikt som beskrevet ovenfor.

Det er altså snakk om et samtykke i regelverket slik at vi slipper å spørre hver gang vi ønsker å bruke et bilde i en beskjeden og begrenset og etter vårt skjønn, positiv sammenheng for såvel forum som fotograf.
Og bilder det kun linkes til lar dere være eller?
Jeg tolker det i alle fall slik. Ser ut som vi er på rett vei! :thumleft

Nå skal det sies at jeg har egentlig ikke noen problemer med at MCsiden kan ta i bruk bildene jeg har tatt, men prinsippet og måten det ble formidlet på fikk meg til å se litt rødt.
Det optimale her hadde jo selvfølgelig vært om man kunne spurt vedkommende som la ut et bilde om lov til å benytte det. Jeg antar da at de fleste ville sagt ja til å hjelpe MCsiden i markedsføringen.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av joo »

AJ skrev: For enkelthets skyld jobber vi derfor med å lage noen regler hvor vi prøver så godt vi kan å få fram at når Galleri og vedleggsfunksjonen tas i bruk av medlemmene i forhold til egne bilder, gis det samtidig et samtykke til at MCsiden.no kan bruke disse bildene i den hensikt som beskrevet ovenfor.

Det er altså snakk om et samtykke i regelverket slik at vi slipper å spørre hver gang vi ønsker å bruke et bilde i en beskjeden og begrenset og etter vårt skjønn, positiv sammenheng for såvel forum som fotograf.
Nei.
Dere kan følge normale regler og spørre og sannsynligvis uten videre få samtykke.
Ikke bare ser jeg for meg at man i de absolutt fleste tilfellene gir samtykke uten videre såfremt man som fotograf er sikker på at personvernet er ivaretatt. Altså at man vet at de man har avbildet vil godta at man dukker opp i offentligheten som på ei messe osv.
For min egen del tilbyr jeg gjerne også å levere fra meg høyoppløselig versjon av det som skulle være interessant slik at det blir brukanes til noe mer enn de lavoppløselige bildene som ligger på galleriet.
Og fotografen får navnet sitt på bildene.

Hold nå stien ren. Det burde være veldig enkelt og så slipper vi at mange sletter alle bildene her inne av prinsippielle grunner.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
jodlevann
Innlegg: 99
Registrert: 29 jul 2012, 18:59
Motorsykkelen din: BMW R850R
Sted: Bærum

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av jodlevann »

Carpa skrev:Og bilder det kun linkes til lar dere være eller?
Opphavsretten gjelder alt materiale - lastet opp til en nettside som denne, eller linket til via hentelenke. Man blir da pliktig til å innfri de ideelle rettigheter til produsentene av det innhentede materialet. Altså ha publiseringsrett. I første omgang ønsker mcsiden definert en rett til å kunne benytte bilder lastet opp her.

Markedsføring og pr. er ikke det samme som til kommersielt bruk.

Dette er jus og ikke noe man synser om, eller tror er regulert sånn eller slik.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Duville »

En utrolig diskusjon - at en med utdannelse innen lov og rett sitter og forsvarer å ulovlig ta i bruk av bildematriale og på toppen av det hele forsvarer det med nebb og klør.

Hvor stort er egentlig problemet - skjer det med 5 - 6 bilder i løpet av noen år så er det maks og dette skal man diskutere i det uendelige??

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av ole m. »

AJ skrev:Kan hende det er noen misforståelser ut og går her... :-k
MCsiden.no har ingen interesse av å overta eierskap til noen bilder, som medlemmer her inne legger ut eller linker til MCsiden.no's sider via lagringsområder som phobucket etc.
Det er det vel ikke mange som har trodd at dere gjør heller, men det reageres på at dere plutselig krever publiseringsrett for alle bilder som ligger i galleriet (4. februar), og nå sist (16. februar) også alle bilder det linkes til. Kort fortalt: Dette har dere ikke lov til.
AJ skrev:Det vi ønsker å få til er at det kan ligge et samtykke i bunn til en begrenset rett til bruk i visse sammenhenger, som vi håper medlemmene her inne vurderer som positivt for begge parter. Tenker da på muligheten til å bruke noen riktig fine bilder tatt av medlemmer i f.eks. enkle flyers og lignende i kun én hensikt, nemlig å vise og fortelle andre MC-interesserte at MCsiden.no er et forum for aktive MC-folk som ikke minst med stor glede og entusiasme deler sine opplevelser med hverandre - ikke bare i form av tekst, men også bilder.

For enkelthets skyld jobber vi derfor med å lage noen regler hvor vi prøver så godt vi kan å få fram at når Galleri og vedleggsfunksjonen tas i bruk av medlemmene i forhold til egne bilder, gis det samtidig et samtykke til at MCsiden.no kan bruke disse bildene i den hensikt som beskrevet ovenfor.

Det er altså snakk om et samtykke i regelverket slik at vi slipper å spørre hver gang vi ønsker å bruke et bilde i en beskjeden og begrenset og etter vårt skjønn, positiv sammenheng for såvel forum som fotograf.
Har dere fortsatt ikke forstått at dere ikke har anledning til å kreve rettigheter for bilder som refereres inn fra andre nettsteder? Dere gjentar de samme feilene om og om igjen, og tar ikke til dere kommentarer fra brukerne her.

Gjør nå som Kawasaki har foreslått, dersom dere ser noe dere kan tenke dere å bruk, kan dere ikke bare spørre den som eier bildet da? Og så la medlemmene få beholde alle rettigheter til egne fotografier, så roter dere det ikke til mer enn dere må. Slik teksten nå er utformet er den ikke holdbar, ei heller for bilder i galleriet. Dere kan ikke i ettertid komme og kreve rett til å bruke bilder som er lastet opp i galleriet, dette er noe som kom for en dag 4. februar, i denne tråden: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=20&t=5515" onclick="window.open(this.href);return false; . I tilfelle må dere varsle hver enkelt som har lagt inn bilder om nye betingelser, slik at man har mulighet til å slette bildene.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Snikkeren »

ole m. skrev: Dere kan ikke i ettertid komme og kreve rett til å bruke bilder som er lastet opp i galleriet, dette er noe som kom for en dag 4. februar, i denne tråden: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=20&t=5515" onclick="window.open(this.href);return false; . I tilfelle må dere varsle hver enkelt som har lagt inn bilder om nye betingelser, slik at man har mulighet til å slette bildene.
Er du så sikker på dette? Sjekk gjerne denne linken:

http://www.dinside.no/493992/og-dette-s ... -under-paa" onclick="window.open(this.href);return false;

Les gjerne det som står i slutten av artikkelen.


Og når vi er inne på Facebook, så er jeg ganske sikker på at noen av dere som roper høyest angående bilderettighetene også benytter dere av Facebook. Les da det som står under overskriften "Alle rettigheter" i denne artikkelen, og så tenker dere om de virkelig er så gale de nye betingelsene på MCsiden.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37930
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av AJ »

Jeg er ikke uenig i det som kommer fram i de siste postene. Men jeg må få legge til at jeg synes enkelte er veldig kategoriske. Alt ting er sånn eller slik og ferdig med det. Kanskje er det slik, kanskje er det rom for skjønn? Åndsverkloven sier helt klart mye om rettigheter og plikter og "god skikk", som det også heter i lovteksten.

Rettigheter og krav nevnes ofte. At det er slik at MCsiden.no skal kreve å få bruke og ta fra folk rettighetene til egne bilder.
Det er ikke dette det handler om. Vi prøver å få til en smidig ordning med medlemmer på et forum som legger ut bilder frivillig, til fordel for begge parter, i de tilfellene hvor det aktuelt, ved å foreslå en tekst hvor rettighetsinnehaveren/opphavsmann/fotograf samtykker - gir tillatelse - på forhånd til å bruke opplastede bilder i begrenset bruk.

Så er spørsmålet hvor mye man bør og skal problematisere et høyst vanlig fenomen som å legge ut bilder og tekst som medlem av et forum som MCsiden.no.
MCsiden.no er et åpnet forum med kun få begrensninger hva gjelder visning av bilder.
Bildene i Galleri databasen er kun tilgjengelig for registerte medlemmer. Sånn sett er disse beskyttet mot det brede lag av offentligheten og kan dermed ikke tas skjermdump av eller lastes ned av andre enn påloggede forummedlemmer.

Bilder som medlemmer har tatt og som de har lagret på f.eks. photobucket etc. og linket til poster i forumet er synlig for all verden, også de som ikke er medlemmer av forumet. Altså tilgjengelig for almennheten og en tilgjengelighet gjort av opphavsmannen/fotografen selv.

Om man velger den ene eller den andre databasen - forumets eget Galleri eller eksempelvis photobucket - er prinsippet det samme, hvis man ikke ønsker å problematisere dette for mye.
Bildet er frivillig lastet opp av opphavsmann/fotograf i den hensikt, vil vi tro, at det skal kunne være til almenn beskuelse på et offentlig tilgjengelig forum.

Det at bildene ligger på forumets bildedatabase eller photobucket etc. betyr naturligvis ikke at databasene og eierne av disse overtar rettigheter eller eieskap til bildene. Bildedatabasene er en vert/lagringsområde stilt til disposisjon som bildets opphavsmann/fotograf fritt kan benytte. Det tror og håper jeg vi fort kan bli enige om.

Og når først bildene er blitt gjort tilgjengelige for almennheten av opphavsmannen/fotografen selv enten via en link fra bildedatabasen Galleri på MCsiden.no eller via en link fra en annen database som f.eks. photobucket, forsøker vi nå på MCsiden.no å spille med det vi mener er åpne kort om samtykke - tillatelse - til en begrenset bruk på en ryddig måte av bilder vi mener tjener både fotograf og forum.
I dette ligger det en selvfølge fra vår side at om det blir aktuelt å bruke bilder som er lagt ut på forumet i en hensikt som jeg tidligere har gjort rede for, så vil vi bruke kun gode bilder som vi mener setter opphavsmannen/fotografen og MCsiden.no i et godt lys.
Jeg håper ingen tror at vår hensikt er å gjøre det motsatte?

Å ta bilder ut av en kontekst vil heller ikke være av vår interesse. Det som er interessant er å vise gode bilder fra turer og treff for å vise at MCsiden.no er mer enn et forum på nett, for å si det enkelt.
Noe jeg fortsatt håper at medlemmene her inne kan se på med et positivt blikk og praktisk smidighet vedrørende muligheten til å kunne bruke bilder i f.eks. flyers og andre presentasjoner av MCsiden.no overfor nye potensielle brukere.

Jeg har selv lagt ut mange bilder i såvel forumdatabasen som eksterne lagringsmedier på nett. Er ingen racer på foto, men kan stå inne for alle bildene jeg har lagt ut, selv om kvaliteten på alt sammen ikke er allverdens.
For egen del er jeg ikke betenkt på å ha disse bildene liggende ute på nett og hvem som helst kan gjerne benytte de om det skulle være ønskelig.

Til slutt litt om bilder medlemmer tenker å bruke i andre sammenhenger. Tenker da på de som planlegger å lage produkter for salg hvor bildene inngår som en viktig del. Kan være kalendre, bøker, osv.
Da mener jeg det er naturlig å gi oss beskjed om dette. Dvs. knytte de begrensninger dere ønsker til nettopp disse bildene.

Mye skrevet og jeg fortsatt usikker på om jeg greier å gjøre meg forstått, men har nå i hvert fall gjort et nytt forsøk.
Og jeg mener fortsatt at vi har et forslag til tekst knyttet til samtykke til muligheten for begrenset bruk av bilder, som er god og som det ikke burde være vanskelig å gi sin tilslutning til av medlemmer som frivillig deler sine bilder her på MCsiden.no via link fra forumets egen database Galleri og via linker til eksterne bildedatabaser for øvrig på nett.

Jeg lar dette være mitt siste innlegg i denne debatten og tror ikke jeg greier å forklare meg klarere enn det jeg nå har gjort.
Jeg bare understreker at våre hensikter uteukkende er gode og at MCsiden.no vil gjøre det vi kan for å ivareta opphavspersonens/fotografens rettigheter til egne bilder i den grad vi kan.
Et forhåndssamtykke slik jeg har forsøkt å forklare endrer ikke på denne intensjonen og kommer heller ikke, slik jeg ser det, i konflikt med opphavsmannens rettigheter til egne bilder.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av joo »

Hva med en "Bulk delete"-knapp i galleriet? Jeg brukte en del tid på å slette 200 bilder der.

Snikkeren skrev: Og når vi er inne på Facebook, så er jeg ganske sikker på at noen av dere som roper høyest angående bilderettighetene også benytter dere av Facebook. Les da det som står under overskriften "Alle rettigheter" i denne artikkelen, og så tenker dere om de virkelig er så gale de nye betingelsene på MCsiden.
Leser dette som at de "nye bestemmelsene" er banket.

Jeg trøster meg med at jeg ikke opptar særlig med plass på serveren.

Problemet blir heller all teksten som ikke er verdt mye uten illustrasjonene.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av ole m. »

Snikkeren skrev:
ole m. skrev: Dere kan ikke i ettertid komme og kreve rett til å bruke bilder som er lastet opp i galleriet, dette er noe som kom for en dag 4. februar, i denne tråden: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=20&t=5515" onclick="window.open(this.href);return false; . I tilfelle må dere varsle hver enkelt som har lagt inn bilder om nye betingelser, slik at man har mulighet til å slette bildene.
Er du så sikker på dette? Sjekk gjerne denne linken:

http://www.dinside.no/493992/og-dette-s ... -under-paa" onclick="window.open(this.href);return false;

Les gjerne det som står i slutten av artikkelen.


Og når vi er inne på Facebook, så er jeg ganske sikker på at noen av dere som roper høyest angående bilderettighetene også benytter dere av Facebook. Les da det som står under overskriften "Alle rettigheter" i denne artikkelen, og så tenker dere om de virkelig er så gale de nye betingelsene på MCsiden.
Den artikkelen handler jo om Facebooks tvilsomme avtale/kontrakt med brukerne. Er det slike betingelser dere synes man skal ha her også?
Og ja, jeg er sikker på at dere ikke i ettertid kan endre vilkårene uten å varsle brukerne.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av ole m. »

AJ skrev:Jeg er ikke uenig i det som kommer fram i de siste postene. Men jeg må få legge til at jeg synes enkelte er veldig kategoriske. Alt ting er sånn eller slik og ferdig med det. Kanskje er det slik, kanskje er det rom for skjønn? Åndsverkloven sier helt klart mye om rettigheter og plikter og "god skikk", som det også heter i lovteksten.

Rettigheter og krav nevnes ofte. At det er slik at MCsiden.no skal kreve å få bruke og ta fra folk rettighetene til egne bilder.
Det er ikke dette det handler om. Vi prøver å få til en smidig ordning med medlemmer på et forum som legger ut bilder frivillig, til fordel for begge parter, i de tilfellene hvor det aktuelt, ved å foreslå en tekst hvor rettighetsinnehaveren/opphavsmann/fotograf samtykker - gir tillatelse - på forhånd til å bruke opplastede bilder i begrenset bruk.

Så er spørsmålet hvor mye man bør og skal problematisere et høyst vanlig fenomen som å legge ut bilder og tekst som medlem av et forum som MCsiden.no.
MCsiden.no er et åpnet forum med kun få begrensninger hva gjelder visning av bilder.
Bildene i Galleri databasen er kun tilgjengelig for registerte medlemmer. Sånn sett er disse beskyttet mot det brede lag av offentligheten og kan dermed ikke tas skjermdump av eller lastes ned av andre enn påloggede forummedlemmer.

Bilder som medlemmer har tatt og som de har lagret på f.eks. photobucket etc. og linket til poster i forumet er synlig for all verden, også de som ikke er medlemmer av forumet. Altså tilgjengelig for almennheten og en tilgjengelighet gjort av opphavsmannen/fotografen selv.

Om man velger den ene eller den andre databasen - forumets eget Galleri eller eksempelvis photobucket - er prinsippet det samme, hvis man ikke ønsker å problematisere dette for mye.
Bildet er frivillig lastet opp av opphavsmann/fotograf i den hensikt, vil vi tro, at det skal kunne være til almenn beskuelse på et offentlig tilgjengelig forum.

Det at bildene ligger på forumets bildedatabase eller photobucket etc. betyr naturligvis ikke at databasene og eierne av disse overtar rettigheter eller eieskap til bildene. Bildedatabasene er en vert/lagringsområde stilt til disposisjon som bildets opphavsmann/fotograf fritt kan benytte. Det tror og håper jeg vi fort kan bli enige om.

Og når først bildene er blitt gjort tilgjengelige for almennheten av opphavsmannen/fotografen selv enten via en link fra bildedatabasen Galleri på MCsiden.no eller via en link fra en annen database som f.eks. photobucket, forsøker vi nå på MCsiden.no å spille med det vi mener er åpne kort om samtykke - tillatelse - til en begrenset bruk på en ryddig måte av bilder vi mener tjener både fotograf og forum.
I dette ligger det en selvfølge fra vår side at om det blir aktuelt å bruke bilder som er lagt ut på forumet i en hensikt som jeg tidligere har gjort rede for, så vil vi bruke kun gode bilder som vi mener setter opphavsmannen/fotografen og MCsiden.no i et godt lys.
Jeg håper ingen tror at vår hensikt er å gjøre det motsatte?

Å ta bilder ut av en kontekst vil heller ikke være av vår interesse. Det som er interessant er å vise gode bilder fra turer og treff for å vise at MCsiden.no er mer enn et forum på nett, for å si det enkelt.
Noe jeg fortsatt håper at medlemmene her inne kan se på med et positivt blikk og praktisk smidighet vedrørende muligheten til å kunne bruke bilder i f.eks. flyers og andre presentasjoner av MCsiden.no overfor nye potensielle brukere.

Jeg har selv lagt ut mange bilder i såvel forumdatabasen som eksterne lagringsmedier på nett. Er ingen racer på foto, men kan stå inne for alle bildene jeg har lagt ut, selv om kvaliteten på alt sammen ikke er allverdens.
For egen del er jeg ikke betenkt på å ha disse bildene liggende ute på nett og hvem som helst kan gjerne benytte de om det skulle være ønskelig.

Til slutt litt om bilder medlemmer tenker å bruke i andre sammenhenger. Tenker da på de som planlegger å lage produkter for salg hvor bildene inngår som en viktig del. Kan være kalendre, bøker, osv.
Da mener jeg det er naturlig å gi oss beskjed om dette. Dvs. knytte de begrensninger dere ønsker til nettopp disse bildene.

Mye skrevet og jeg fortsatt usikker på om jeg greier å gjøre meg forstått, men har nå i hvert fall gjort et nytt forsøk.
Og jeg mener fortsatt at vi har et forslag til tekst knyttet til samtykke til muligheten for begrenset bruk av bilder, som er god og som det ikke burde være vanskelig å gi sin tilslutning til av medlemmer som frivillig deler sine bilder her på MCsiden.no via link fra forumets egen database Galleri og via linker til eksterne bildedatabaser for øvrig på nett.

Jeg lar dette være mitt siste innlegg i denne debatten og tror ikke jeg greier å forklare meg klarere enn det jeg nå har gjort.
Jeg bare understreker at våre hensikter uteukkende er gode og at MCsiden.no vil gjøre det vi kan for å ivareta opphavspersonens/fotografens rettigheter til egne bilder i den grad vi kan.
Et forhåndssamtykke slik jeg har forsøkt å forklare endrer ikke på denne intensjonen og kommer heller ikke, slik jeg ser det, i konflikt med opphavsmannens rettigheter til egne bilder.
Det betyr altså at dere opprettholder de nye bruksbetingelsene slik de er. Jeg har ikke så mange bilder her, men skal i alle fall gå gjennom mine poster og slette det som er lagt ut.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Banditmannen »

Hadde egentlig ikke tenkt å si noe som helst i denne tråden, men klarer ikke å la vær!

STORM I VANNGLASS!

Sånn, da har jeg fått det ut av systemet! :mk

Svar