Importere veteran BSA fra USA

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Arne P.
Innlegg: 4
Registrert: 10 feb 2013, 15:14
Motorsykkelen din: HD Softail custom 1984

Importere veteran BSA fra USA

Legg inn av Arne P. »

Jeg har lyst til å importere en 1969 BSA Lightning fra USA. Sykkelen er original og har gyldige California-skilter.

Er det noen som har formening om hva jeg trenger av dokumentasjon for å få den godkjent av biltilsynet, og hvor jeg evt får tak i det? Har søkt rundt omkring på nettet og det finnes mye info men lite ang veteransykler fra Statene. Har sett NMCU sine sider og det står vel ikke så mye der om USA-import annet enn at sykler som er reg etter 2003 er bortimot umulige å få godkjent.

Hvis noen kan dele erfaringer fra lignende situasjon el linker til relevante sider så setter jeg veldig pris på det. Alle tips og innspill mottas med takk!

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Importere veteran BSA fra USA

Legg inn av Kwak »

Ikke så vanskelig. Du behøver det amerikanske vognkortet "Title" som må være "clear". Hvis sykkelen ikke har clear title så skygg unna, da får du ikke eksporttillatelse.

Så må du ha dokumentasjon på kjøpesum og transportkostnader for norsk moms behandling
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Importere veteran BSA fra USA

Legg inn av ArcticTiger »

:vs Hei Arne, og velkommen hit :thumleft
Import av veteran (eldre enn 30 år) er ganske kurrant. Det du trenger av dokumentasjon er sykkerns amerikanske Title (vognkort) og kvittering for kjøpesum. Når sykkern kommer til Norge må du betale mva. av kjøpesummen + frakta, tollvesenet utsteder da registrerings papirer som du tar med til biltilsynet når du skal registrere den. Du må vise sykkern, som skal være i tilnærmet original utførelse og i god tekn stand etter aldern.
Jeg har importert et par veteranbiler fra USA, og brukte da Motorships.no i Drammen til transport, med godt resultat. Mulig Jetcarrier.no og kan hjelpe deg.

Arne P.
Innlegg: 4
Registrert: 10 feb 2013, 15:14
Motorsykkelen din: HD Softail custom 1984

Re: Importere veteran BSA fra USA

Legg inn av Arne P. »

Tusen takk for svar! Det virker jo relativt uproblematisk.

Jeg vurderer også en '65 Bonneville som er restaurert til showroom quality, hvor mange deler (ink motor og primær) er byttet ut med nye originaldeler slik at sykkelen framstår omtrent som da den trillet ut av forhandleren i 65. Vil dette spille inn på godkjenningen? Den er i original utførelse men ser mer eller mindre splitter ny ut. Sykkelen har en Clear Title og er førstegangs reg i 1965.

Takk igjen!

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Importere veteran BSA fra USA

Legg inn av gorbys »

Kan ikke tro at det skal være negativt at sykkelen er strøken eller restaurert, hvor mange amcars har ikke fått den samme behandlingen liksom :roll
Kjør på! :thumleft

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Importere veteran BSA fra USA

Legg inn av ArcticTiger »

Restaurering er selvfølgelig ok så lenge sykkern framtår som original. Det som kan være problematisk er omfattende ombygginger, til chopper feks. Da må du kunne dokumentere at ombyggingen er "historisk", altså skjedde allerede for over 30 år siden. men det er jo ikke tema i ditt tilfelle.
En strøken -65 Bonneville høres fristende ut :yeyeye :yeyeye :yeyeye

mekkern
Innlegg: 7599
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Importere veteran BSA fra USA

Legg inn av mekkern »

Så lenge ramme og motor er orginalt og den tilfredstiller støykravet er det vanligvis ikke noe prob, hvis du ikke skal ha den registrert som bevaringsverdig kjøretøy..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Arne P.
Innlegg: 4
Registrert: 10 feb 2013, 15:14
Motorsykkelen din: HD Softail custom 1984

Re: Importere veteran BSA fra USA

Legg inn av Arne P. »

Jeg har fått oversendt kopi av title på BSA'en, og vil sjekke at det ikke er noen skjær i sjøen før jeg betaler. På dokumentet står det at sykkelen er en 1969-modell samt at selve dokumentet er registrert i 2006, men rubrikken for "year 1st sold" står åpent. Vil dette skape et problem mtp Biltilsynet?

Bilde

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Importere veteran BSA fra USA

Legg inn av ArcticTiger »

Det beste er jo for sikkerhets skyld å spørre på tollbua og biltilsynet om det er ok før du importerer. Nå kan jo aldern på sykkern dokumenteres ved hjelp av rammenummeret og, så det er antakelig ikke noe problem.

Svar