Motorcycle Collection Day - da du hentet din nye MC!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38175
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Motorcycle Collection Day - da du hentet din nye MC!

Legg inn av AJ »

Dette er MCsidens Motorcycle Collection Day - tråd.
Yes :jada: .
Den store "Da jeg hentet den nye motorsykkelen min" - tråden.

Linken til slutt i posten er et eksempel på det jeg synes er en god historie om forventningene i forkant, selve henting og første turen... I det hele tatt hva som skjedde og hva som rørte seg i hodet på den nye eieren før under og etter hentingen av den nye sykkelen.
Behøver selvfølgelig ikke være fabrikkny sykkel, men en sykkel ny for nettopp deg :-)

Gjør gjerne som Derek Mansfield, del historien med oss andre her på MCsiden.no :thumleft

Skal nok komme med en historie i tråden her etter hvert jeg også... ;-)

Da overlater jeg ordet til Mr. Mansfield :thx :

http://derekmansfield.co.uk/motorcycle- ... i-stelvio/" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38175
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Motorcycle Collection Day (MCD) - da du hentet din nye M

Legg inn av AJ »

Tja...
Ingen stormende respons på denne tråden, ser jeg... :-k

Vel.
Kan begynne, jeg.
Noen kjenner historien fra før, men gjentar den gjerne. Kanskje det til og med kommer noen nye detaljer ;-)

Ok...
Senvinteren og våren 2006 fant jeg ut at jeg hadde holdt på nok med hva folk rundt meg på arbeid og ellers forventet av meg. Jeg "lurte unna" noen kroner og lånte en liten sum for å komme helt i mål, og fór avgårde til Jeco på Fjellhamar hvor jeg rett og slett bestilte en kliss ny Yamaha TDM 900.
Prosessen i forkant involverte også mye sikling på enb Aprilia Caponord. Jeg leste til øyet ble stort og vått om begge syklene og alle andre alternativer ble i trur og orden skjøvet til side.
At det ble TDM 900 var nok mest fordi denne sto utstilt hos Jeco. Ingen forhandlere hadde en Caponord å vise fram. Og det gjorde meg en smule betenkt.

Jeg likte TDM'en soms to utstilt. Den så mye bedre ut i virkeligheten enn på bilder.
Jeg kjente det sitret i oppvåknende MC-gener da jeg satte meg på sykkelen og selgeren kom bort og sa at "dette er en flott sykkel".
Visst var det en flott sykkel!

Jeg dro hjem igjen etter nå ha snakket litt med selgeren og var allerede da bestemt på at, jo, dette kom til å bli en TDM 900. Og det ble det. Etter først å ha kommet gjennom noe urolig farvann i forhold til kona, som etter hvert oppdaget at det var snakk om kjøp av ny MC. Ikke spør hvordan hun fikk kjennskap til dette... =;
Hun oppdaget det i hvert fall og var så langt fra enig i mine prioriteringer som det er mulig å komme. Her snakker vi metaforer som Venus og Mars og mer til!

Men ingen kjøpekontrakt ble annullert og avgjørelsen sto fast selv om det stormet øredøvende en periode...

Så kom dagen da sykkelen skulle hentes. Den motvillige samlivspartneren kjørte meg faktisk til Fjerllhammar og ønsket med til alt overmål lykke til da jeg med mye spent sitring i kroppen satte meg i salen på TDM'en og startet den opp for aller første gang! Jovisst! Aller første gang! Hadde ikke engang prøvekjørt den, kun sittet i salen og drømt meg bort i salgslokalene til Jeco.

Jeg husker ikke lenger hva jeg tenkte da da det rykket lett i sykkelen i det jeg la inn førstegiret. Og da sykkelen begynte å bevege seg mot utkjørselen var det som om omgivelsene ikke lenger eksisterte. Jeg kjørte motorsykkel - igjen! Etter 14 års pause!! Jeg svevde!!!
Og kom til meg selv ved utkjørselen og all trafikken rett ved rundkjøringen utenfor Jeco lokalene.
Kom meg ut i gata og tok feil i rundkjøringen og fór avgårde i gal retning og stoppet et par kilometer lenger ned ved et inustribygg og fikk nesten ikke av hjelmen fordi det brede gliset inni nærmest hadde kilt seg fast :D

Turen hjemover etter en pause ved industribygget var en nesten utenfor-kroppen opplevelse.
Siden har denne septemberdagen i 2006 har gleden med å kjøre motorsykkel bare økt og økt.

Og som mange her inne allerede vet så endret kona - Bakpå - syn på saken veldig radikalt etter kun en kort tur på TDM'en hvor hun skulle bli med bare for å overbevise seg selv og meg om at dette med motorsykkel i vår alder var noe av det dummest jeg noen gang hadde gjort.

Det motsatte skjedde.
Det at jeg endelig våknet etter 14 år i dvale og fikk somlet med til å kjøpe motorsykkel igjen har vært en av mine absolutt klokeste avgjørelser her i livet!

Og med det: værsågo' neste... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Motorcycle Collection Day (MCD) - da du hentet din nye M

Legg inn av Carpa »

Jeg forelska meg i et bildet på finn.no, lurte med meg en kompis for å se på den. Et par dager etterpå lurte jeg han med igjen for å hente den. Dro rett til kjøregården og fikk endelig prøvd den selv. Kjærlighet ved første blikk <3<3<3<3<3

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Motorcycle Collection Day (MCD) - da du hentet din nye M

Legg inn av LordShaft »

AJ skrev:Tja...
Ingen stormende respons på denne tråden, ser jeg... :-)
Det kommer, det kommer.... :redface
Må bare få ny dyret på veien først :yeyeye

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Motorcycle Collection Day (MCD) - da du hentet din nye M

Legg inn av TheHaughom »

Jeg tipper mange tenker som meg "har ikke tid akkurat nå - skriver senere" da disse postene som regel tar litt tid å skrive.
Så ja, det kommer et innlegg fra meg også - men ikke akkurat nå. :prf
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Leffy
Innlegg: 136
Registrert: 02 feb 2013, 15:47
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4R - Honda CBR1100XX
Sted: Hedmark

Re: Motorcycle Collection Day (MCD) - da du hentet din nye M

Legg inn av Leffy »

Februar 2012 bestemte jeg meg for og ta lappen. Så var jeg inne på finn.no og sjekket litt. Jeg viste egentlig hva jeg skulle ha, så etter noen dager så tok kompisen og jeg en tur nedover til MC partner, og der fant jeg min "drøm" ( som jeg nevnte i ny sykkel 2013 tråden) 2001 Kawasaki Ninja zx6r grønn og lilla. Forøverig så gråt kompisen min hver gang jeg nevnte enn 600kubikk og at jeg ikke skulle gå i den fella fordi jeg antageligvis ville ha mye mer kubikk etter noen timer med jaging av 600'n. Men sta som jeg var så skulle jeg ikke ha større. Skulle ikke høre på erfarne folk i det hele tatt. Fortjente egentlig ett nakkeskudd :)

MCpartner skulle sjekke opp litt alternativer ang sykkelen, ettersom jeg pruta litt og han solgte den for en kunde. Noen dager etterpå så var egentlig alt i orden, men jeg hadde tenkt og grubla litt i mellomtiden. Sykkelen ble litt for dyr med forsikringer osv så jeg sa den i fra meg.

Da var det tilbake til finn.no og jeg bestemte meg da for en nakensykkel og det ble litt heisann hoppsann handlig og stress og sjohei ettersom jeg ville ha sykkel innen jeg var ferdig med mckurset pga av øvelseskjøring. Valget falt da på kawasaki er6 ettersom jeg fikk høre så positivt om motoren kontra 600 rekke 4. 11 april hadde jeg min første time på MCkurset. 14 april gikk turen til hønefoss hos en privat selger. Kompisen min var med meg, han har kjørt sykkel siden 1993, han prøvekjørte sykkelen og godkjente den. Jeg hadde hverken kjørt eller prøvesittet den da jeg kjøpte den ;) Men sykkelen var strøken, kjørestillingen var super og jeg var helt i gleden :)

Gleden ble enda større da jeg kom hjem og fikk prøvekjørt den oppi bygda. Det var forøverig min første ordentlige test med en motorsykkel, og det var helt rått.

Den sykkelen fikk 2000km med øvelseskjøring og ca 4 ukers småkjøring etter jeg fikk lappen før sesongen var over.

------
Sykkel nr 2 kom allerede nå lørdag 26 feb. Satt egentlig bare på finn.no og sjekket litt. Selvfølgelig så måtte det stå en strøken z750 på MC partner til en ikke alt for feil penge. Så da ble det og høre på innbyttepris på er6n og så var det gjort.

Fikk montert skaphengeren på bilen, snøen lavet ned og det var passe kaldt ute. Inn med sykkelen, ned til MC Partner og ny sykkel ble med hjem.. Aldri verden trodd at det skulle ta av så fælt. Bil og henger i januar måned for og handle MC.

Skulle egentlig ikke bytte sykkel, hadde bestemt meg for og kjøre er6 en sesong til, men lengselen etter og ha lyden av rekke 4'eren ble for stor da z750 dukka opp :)
The only thing better than a motorcycle... Is a woman riding one.

#IfYouDontRideYouDontKnow

Mine Bilder

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Motorcycle Collection Day (MCD) - da du hentet din nye M

Legg inn av Relax »

Tilbake til 2003 …før lappen var i boks…¨
Jeg hadde kjørt en god del fra 15-20 år sent 70tallet, men aldri rotet meg aldri til å ta lappen.. og deretter fulgte over 20 år med kun bil….
I 2003 skulle dette rettes opp!

Joda,, jeg innrømmer..jeg ble noe over ivrig!!

Fordi jeg hadde kjørt en del som ung, pluss lett mc 6 mndr i 2002…så gikk lappen forholdsvis greit.. og tidlig i Mai skulle jeg kjøre opp. Men,,jeg hadde jo ikke sykkel!
Iherdig nett lesning , og et allerede års gammels medlemskap på en amerikansk Intruder side farget meg nok noe :)) …men jeg var overbevist om it Suzuki Intruder 1400 var noe av det kuleste som fantes!! Hvert fall slik jeg mente sykkel skulle se ut og være!
Jeg holdt øye med Finn samtidig som oppkjøring nærmet seg.. og jeg så en etter en av syklene forsvant!! Pokker!!!, Lettere panikk begynte å bre seg…. sitte med lappen i handa og ingen sykkel virket som uutholdelig tortur!!!

Så en dag , da det var bare et par sykler igjen,,, kokte det over… og jeg ringe på den jeg ønsket,,,som stod utenfor Stavanger. Ville jo vært for enkelt om den hadde stått i Oslo området hvor jeg bodde !!
OG sykkeleiere skulle 2 dager senere på reise, dette måtte skje NÅ!
Jeg funderte og funderte og en plan krystalliserte seg… Om jeg tok fly over,,, sykkeleieren møtte meg på flyplassen,, jeg kunne test kjøre,,, eventuelt skrive avtale og ta siste fly hjem… Jeg sjekket med flyavganger, snakket med sykkeleier osv osv,, og dette kunne klaffe. Jeg ville kunne ha ca 1 time på flyplassen før jeg måtte ta flyet hjem… det burde holde!
Avtale gjort,, billett bestilt , jeg stakk av tidlig fra jobb.. hoppet i bilen og kjørte 1 time hjem for å hente hjelm..så 1 time til Gardermoen..og rakk flyet! Jumpet om bord,, flyet over tar jo bare 35 minutt… og jeg ville håndskrive avtale da for å spare tid på flyplassen.

Jeg titte på klokken,,,,hvorfor tok vi ikke av?? Men ..tilbake til skriving,,,minuttene gikk.. Medling fra Captain…en liten forsinkelse… ..minuttene gikk.,.ble 15 nå…dvs bare ca 45 igjen nå til testkjøring og dokumenter.!! Flere minutt til gikk… så ble alt mørkt..strømmen gikk!! FILLERN!
Klabb og babb i en del minutt til , så melding fra captain..teknikker vil komme om bord..
Det gikk ennå 20 minutt,,,dvs bare 20 minutt igjen nå til test kjøring & avtale skriving!!,..men nå takset vi ut på stripen…
DA…ble det kul mørk ,,, igjen……… og Captain says: Tilbake til start ..dvs ny mekainker om bord… og jeg så at nå rant tiden ut. Pga jobb osb kunne jeg ikke overnatte, og måtte hjem ,,,og nå ville jeg ikke en gang rekke til Stavanger før flyet hjem gikk ;(((((( Søren tute!!
Jeg kalt på flyvertinnen og sa: jeg vil av!
Hun, litt bestemt: DET går ikke, dessverre! .... før hun la til: DA må du snakke med kapteinen!
”DA” , svare jeg: Vil jeg snakke med kapteinen.

Jeg forklarete situasjonen og han forstod, men pga sikkerhetsgreier etter 2001 så var det litt komplisert… Man kunne ikke slippe av noen midt på takse banen… securitas måtte komme osv.
Anyway…………jeg kom meg av og hjem… noe molefunken…

Epilog..
Jeg prøvde en intruder et par uker senere og likte VELDIG godt dreiemomentet, lyden og det slanke utseende, men..den var litt for kort,,dvs trang for 2 opp. Smak & behag,,, men det er hvert fall slik jeg med mine 188 cm ser det. SÅ kanskje det tekniske problemet med flyet var ”meant to be” ..
"Do the right thing"

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Motorcycle Collection Day (MCD) - da du hentet din nye M

Legg inn av TheHaughom »

Jeg hadde noen kjøretimer på høsten, ble ikke ferdig og måtte vente.

Så kom vinteren, uten lappen og motorsykkel - men det var gjerne like greit?? Fikk lest side opp og ned om alle motorsykler jeg så på som interessante.
For hver test lot det til at budsjettet økte med noen tusenlapper.

Jeg startet å kjøre igjen i April, etter påske. Jeg følte det begynte å haste med motorsykkelkjøp, og var i kontakt med et par selgere av Kawa Z1000 (2003-2005 mod). Kom ikke helt i boks da det lot til at de bedre eksemplarene forsvant samme dagen.

Så kom dagen for banekjøring. Suzuki Bandit-en jeg hadde brukt i hele opplæringen ble fort tatt av en annen som hadde brukt den samme sykkelen.
Jeg ble fortalt at kjøreskolen hadde en annen sykkel på vei, og etter et par minutter sto en henger rett ved pitstoppet.
Av ble en hvit og oransje KTM 690 Duke lastet. Kjørelæreren kunne fortelle at den kom rett ifra forhandler, før han hoppet på den, startet den med et brøl og dro på noen runder rundt banen (en av Norges beste Roadracing førere) for å slipe av den glatte hinna på dekkene.

Etter han var ferdig sto det godt og vel 15km på telleren. Jeg satt meg oppå, og merket med en gang hvor godt jeg satt, samt. så "i ett" med sykkelen jeg følte meg. Startet opp, og kjente de gode vibrasjonene og hørte på den herlige lyden fra thumperen. Ikke mindre imponerende var kraft, leveranse og svingvilligheten. Jeg var helt i skyene! :-)å

Dagene deretter ble brukt til iherdig lesing om denne nysykkelen. Toppscore og lovprisninger gikk igjen i alle testene. Etter 5-6 dager med intens lesing, bildesikling og overbevisninger om at prisen var altfor dyr vekket madammen meg med et "Du kommer jo til å ende opp med å kjøpe den uansett, hvorfor ikke bare gjøre det med en gang?".
Som sagt, så gjort. 20 minutter senere hadde jeg ringt rundt til forhandlerne i distriktet. Alle var kjøpt, ingen fikk inn flere fra KTM da lageret var tomt.
Jeg ekspanderte søket, og fant en sort og oransje (fargekombinasjonen jeg ønsket) i Kristiansand. Etter en kjapp mail var den bekreftet reservert.

Tanken var at jeg skulle bli ferdig med sertifikatet, for deretter å fly ned og kjøre den hjem. Men, jeg kunne umulig vente 2-3 uker før jeg fikk godsakene i hus!? :scratch
Neida, på impuls ble en henger innleid, og dro med meg en kompis ned til Kristiansand etter jobb bare 2 dager etterpå (Torsdag).

Vel nede kom jeg inn og så en nypolert sykkel merket med mitt navn, følelsen er rett og slett ubeskrivelig. Signerte noen kjøpsbekreftelser og andre papirer, før jeg fikk nøkkelen i hånda og en kjapp gjennomgang om hva som var bremse og hva som var clutch (du-uh). Fyrte i gang inne i butikken, og spant sånn halvveis ut av porten (glatte dekk og slipt gulv.... need I say more?). Vel ute ble det til at jeg kjørte 300 meter før jeg snudde og lesset den rett inn på henger.

Så var det bare å vente et par uker til man hadde lappen i hendene. Skal innrømme det ble litt kjøring rundt i nabolaget, øving på krypkjøring osv. :redface
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38175
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Motorcycle Collection Day - da du hentet din nye MC!

Legg inn av AJ »

B.U.M.P.'er denne siden det stadig vekk er folk her inne som setter seg i den lykkelige situasjon det er å skaffe seg ny sykkel, være seg kliss ny eller brukt :-)

Masse gratulasjoner og lykkeønskninger for den nye sesongen til alle som starter 2013-sesongen med ny kjøyreredskap :P :p :thumleft
Og kom gjerne med noen historier rundt den store hentedagen (les gjerne første posten i tråden først... ;-) ).
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38175
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Motorcycle Collection Day - da du hentet din nye MC!

Legg inn av AJ »

Som kz1300 kommenterte i en annen tråd her inne så ser det ut til at det stadig er flere som har eller skal hente ut ny sykkel i år.
Så tenkte jeg det kunne være like greit å minne om denne tråden... ;-)

Skrive gjerne her om forventning, søvnproblemer, kanskje ? kvelden før avhenting og om andre ting rundt dette med å hente ny sykkel og sette seg i salen og kjøre den for aller første gang... :-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: Motorcycle Collection Day - da du hentet din nye MC!

Legg inn av Tomgsx-r »

Jeg har alltid vært glad i fart og spenning, og har alltid siklet på R- sykler. Men, familieforøkelse og andre ynnskyldninger har alltid dukket opp. Tok teori prøven for 2 år siden, men sertifikatet ble utsatt ifjor. I år har jeg bestemt meg for og endelig fullføre sertifikatet, selvom jeg får ei lita igjen om ca en uke. Men, da har min "sak" gjort sitt. :P :p

Har lest inn og ut om det som er på nettet om diverse CBR, R1, Ninja og GSX-R. Har alltid likt utseende til gsx-r, og kjerringa er svak for de, så hadde jeg valgt en annen hadde hun nok pakket kofferten til en annen herremann med gsx-r (1000ccm) selvfølgelig.

Søvn har jeg dårlig av enda, selvom jeg hentet sykkelen for en måned siden. Men, får ikke ta oppkjøring før i slutten av juni grunnet de nye reglene (24år). Jeg er innom garasjen daglig, og må innrøme den har blitt vokset mange ganger, og dullet med ukentlig.

Ser veldig fram til sesong, selvom jeg kommer litt sent igang. skal kjøre mangen km før den skal lagres for vinteren. Håper jeg treffer på noen av dere karer/damer iløpet av sesongen. Flott forum, som jeg lærer mye av.

Nå setter vi på en film i drittveret.... God fredagskvell folkens :-)

Lite bilde av sykkelen når jeg hentet den i Drammen:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: Motorcycle Collection Day - da du hentet din nye MC!

Legg inn av JRO »

Da kan jeg jo forsøke å skrive noen ord om min opplevelse. Jeg hadde surret rundt på nettet fra høsten 2012 etter at veteranen var satt på vinterlagring for å kikke på ny brukt sykkel for å kunne ta MC interessen et hakk opp fra en 30 år gammel Kawasaki KZ 1300. Hadde bestemt meg for å forsøke å finne en 2 -3 år gammel 1200 Adventure sykkel (sorry jonnykr bruker fremdeles denne betegnelsen) hadde ingen bestemte preferanser men i dette segmentet var det BMW, Triumph og Ducati som var de mest aktuell. Hadde kjørt sammen med Ojda og BusaTrond som var svært fornøyde med sine Tigre.

Men det var et eller annet som gjorde at jeg stadig ble dratt mot annonser på Finn som omhandlet Multistradaen til Ducati. Jeg hadde ingen tidligere erfaring med Ducati, ingen jeg kjente som kjørte Ducati, men bloggen til Andreas gjorde meg nysgjerrig på Multistradaen og etter å ha lest masse på nett og sett masse bilder av Multistradaen så gikk det mer og mer opp for meg at det var sykkelen jeg ønsket meg. (AJ fant nesten ut før meg at det var Multistrada jeg ønsket meg) Jeg postet mange innlegg på MCsiden i denne perioden for å få tips og anbefalinger på foskjellige sykler jeg fant på Finn.

Så i januar dro jeg og kona ned til Løvaas for å kikke på en 2012 overligger av Multistradaen som en mulig kandidat for å handle. Jeg hadde før jeg dro ned lest meg opp på de endringene som var innført på 2013 modellen, samtidig som igjen Andreas mente at Grantourismo modellen var et godt kjøpt da den lå kun noen tusenlapper over Touring S modellen men hadde mye ekstra utstyr som hvis du skulle kjøpe i etterkant ville overgå prisen på Touring S modellen. Dette var tanker og setting før jeg dro ned til Løvaas. Jeg var nok klar til å kjøpe Multistrada men hvilken var ikke klart når jeg dro ned.

Når vi kom ned til Løvaas, sto det egentlig mange Multistradaer der både 2010, 2011 og 2012 modeller. Dette var som sagt i januar så noe prøvekjøring var ikke aktuelt, så det ble med prøvesitting og Multistradaen passet meg perfekt med sittestilling og avstand ned for begge føttene. Det var da kona kom med den forløsende kommentaren, hvorfor kjøper du deg ikke en ny en sa hun. Da snudde fokuset seg til en 2013 MTS Grantourismo. Jeg ba Løvaas før jeg reiste å sende meg et tilbud på en Grantourismo for vurdering, jeg sendte samme henvendelsen til Eker i Fredrikstad for å ha 2 tilbud å sammenligne. Opplyste begge om at jeg ville innhente tilbud fra begge to, begge kom med omtrent samme tilbud så da ble det avstand til forhandler som gjorde valget.

Når valget var gjort var det bare å vente til sykkeln ankom Løvaas og avtale hentetidspunkt. Hentedagen ble annonsert på MCsiden og både Dexter, dag-zzr og Ojda proklamerte at de ville møte opp for å gelide meg hjem til Kongsberg. Noe jeg satte umåtelig pris på. Datoen var 26. april en litt sur og kald lørdag, men dette ble overskygget av gleden ved å hente ut en ny sykkel for sesongen 2013.

Her er noen bilder fra hentedagen.

Sykkelen rulles ut av butikken.
Første forsøk.jpg
Meg sammen med ivrige MCsiden venner, dag-zzr hadde hentet sykkelen fra vinterlagring for denne dagen.
IMG_3703.jpg
Hjemturen
Hjemtur Ducati.jpg
Bannerbilde hjemme i Kongsberg.
bannerbilde.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Brukeravatar
Geso
Innlegg: 208
Registrert: 10 mai 2009, 19:26
Motorsykkelen din: BMW R1200RT
Sted: Rælingen

Re: Motorcycle Collection Day - da du hentet din nye MC!

Legg inn av Geso »

Har ikke hentet enda, men så langt har dette skjedd:

I vinter bestemte vi oss for at XJ900’n måtte vike for noe nyere. Etter å ha lest og hørt og tenkt og snakket sammen lenge, bestemte vi oss for å ta en tur på MC messa i mars for å se hva vi kunne tenke oss.
Jeg har lest mye bra om R1200GS’n og ville selvfølgelig se på denne. Samtidig var både Moto Guzzi, Triumph, Yamaha FJR osv. aktuelle (eller kanskje ikke :-k :-)
Imidlertid var messa utformet på en slik måte at uansett hvor vi gikk, endte vi opp på BMW standen….
Jeg prøvesatt 1200GS’n, og syntes den var litt høy for meg (Jeg er typisk litt stutttjukk). Imidlertid syntes jeg den var innmari fin. Konemor prøvesatt bak meg og var mer lunken. Vi gikk deretter over til R1200RT’n og prøvesatt den. En slik skal vi ha sa Konemor, og dermed var den diskusjonen over.

Vi var enige om at å kjøpe helt ny MC var uaktuelt, men en nyere brukt var greit.
Jeg/vi har fulgt med på Finn de siste ukene, men det har vært lite tilsig av nyere brukte RT’er.
Etter å ha snakket med ett par som importerer sykler, uten egentlig å få noe konkret tilbud,
ble vi enige om at jeg skule ta meg en tur innom Speed MC i Sandefjord i dag (jeg skulle likevel til Larvik på ett møte).
De hadde heller ikke noe nyere brukt RT inne, men de hadde en helt ny på lager……………….
Fikk ett tilbud fra Speed som var bra, med mulighet for innbytte av XJ900’n.
Ringte til Konemor og refererte tilbudet, og hun sa: ”Da er vi litt gærne og kjøper en slik en”.
Satte dermed en BMW R1200RT i bestilling, med henting førstkommende fredag i 2-3 tiden….

Det blir lange 41 timer


...... to be continued!
Er ikke så flink, men veldig ivrig!

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Motorcycle Collection Day - da du hentet din nye MC!

Legg inn av poulet_cavalier »

Geso skrev:Har ikke hentet enda, men så langt har dette skjedd:

I vinter bestemte vi oss for at XJ900’n måtte vike for noe nyere. Etter å ha lest og hørt og tenkt og snakket sammen lenge, bestemte vi oss for å ta en tur på MC messa i mars for å se hva vi kunne tenke oss.
Jeg har lest mye bra om R1200GS’n og ville selvfølgelig se på denne. Samtidig var både Moto Guzzi, Triumph, Yamaha FJR osv. aktuelle (eller kanskje ikke :-k :-)
Imidlertid var messa utformet på en slik måte at uansett hvor vi gikk, endte vi opp på BMW standen….
Jeg prøvesatt 1200GS’n, og syntes den var litt høy for meg (Jeg er typisk litt stutttjukk). Imidlertid syntes jeg den var innmari fin. Konemor prøvesatt bak meg og var mer lunken. Vi gikk deretter over til R1200RT’n og prøvesatt den. En slik skal vi ha sa Konemor, og dermed var den diskusjonen over.

Vi var enige om at å kjøpe helt ny MC var uaktuelt, men en nyere brukt var greit.
Jeg/vi har fulgt med på Finn de siste ukene, men det har vært lite tilsig av nyere brukte RT’er.
Etter å ha snakket med ett par som importerer sykler, uten egentlig å få noe konkret tilbud,
ble vi enige om at jeg skule ta meg en tur innom Speed MC i Sandefjord i dag (jeg skulle likevel til Larvik på ett møte).
De hadde heller ikke noe nyere brukt RT inne, men de hadde en helt ny på lager……………….
Fikk ett tilbud fra Speed som var bra, med mulighet for innbytte av XJ900’n.
Ringte til Konemor og refererte tilbudet, og hun sa: ”Da er vi litt gærne og kjøper en slik en”.
Satte dermed en BMW R1200RT i bestilling, med henting førstkommende fredag i 2-3 tiden….

Det blir lange 41 timer


...... to be continued!
Bilde :D
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Geso
Innlegg: 208
Registrert: 10 mai 2009, 19:26
Motorsykkelen din: BMW R1200RT
Sted: Rælingen

Re: Motorcycle Collection Day - da du hentet din nye MC!

Legg inn av Geso »

Geso skrev:Har ikke hentet enda, men så langt har dette skjedd:

I vinter bestemte vi oss for at XJ900’n måtte vike for noe nyere. Etter å ha lest og hørt og tenkt og snakket sammen lenge, bestemte vi oss for å ta en tur på MC messa i mars for å se hva vi kunne tenke oss.
Jeg har lest mye bra om R1200GS’n og ville selvfølgelig se på denne. Samtidig var både Moto Guzzi, Triumph, Yamaha FJR osv. aktuelle (eller kanskje ikke :-k :-)
Imidlertid var messa utformet på en slik måte at uansett hvor vi gikk, endte vi opp på BMW standen….
Jeg prøvesatt 1200GS’n, og syntes den var litt høy for meg (Jeg er typisk litt stutttjukk). Imidlertid syntes jeg den var innmari fin. Konemor prøvesatt bak meg og var mer lunken. Vi gikk deretter over til R1200RT’n og prøvesatt den. En slik skal vi ha sa Konemor, og dermed var den diskusjonen over.

Vi var enige om at å kjøpe helt ny MC var uaktuelt, men en nyere brukt var greit.
Jeg/vi har fulgt med på Finn de siste ukene, men det har vært lite tilsig av nyere brukte RT’er.
Etter å ha snakket med ett par som importerer sykler, uten egentlig å få noe konkret tilbud,
ble vi enige om at jeg skule ta meg en tur innom Speed MC i Sandefjord i dag (jeg skulle likevel til Larvik på ett møte).
De hadde heller ikke noe nyere brukt RT inne, men de hadde en helt ny på lager……………….
Fikk ett tilbud fra Speed som var bra, med mulighet for innbytte av XJ900’n.
Ringte til Konemor og refererte tilbudet, og hun sa: ”Da er vi litt gærne og kjøper en slik en”.
Satte dermed en BMW R1200RT i bestilling, med henting førstkommende fredag i 2-3 tiden….

Det blir lange 41 timer


...... to be continued!

Torsdag ettermiddag (Kr. himmelfartsdag) fikk jeg en mail om at vår R1200RT var klar for avhenting når jeg måtte ønske det på fredag.
Ringte umiddelbart til Benny (her på forumet) og spurte om hun hade mulighet til å kjøre oss til Speed Sandefjord slik at vi kunne henet sykkelen. Benny er en trivelig jente så hun stilte opp.
Det ble en lang natt...
Klokken 08.30 kom Benny og hentet oss og vi kjørte til Sandefjord.

Da vi kom dit stod sykkelen klar, og det var bare å skrive under papirene, skifte og sette oss på vår nye MC.
Vi hadde bestilt med Toppboks, tankveske og GPS, men det hadde ikke kommet enda, så det blir montert når vi skal på første service (1000 km service) om en ukes tid.

Her er vi klar til avreise.
Bilde

Må innrømme at jeg var litt anspent og hadde litt "høye" skuldre akkurat her. (Og det skulle vise seg senere at det var med god grunn....)
(Hadde aldrig fått tid til å prøvekjøre en RT så slik kan man jo si at den er kjøpt uprøvd)

Vi satte imidlertid i gang og kjørte den "korteste" vegen hjem.

Bilde
De 14-15 milene hjem ble pluteslig 25 mil...

Her har vi kjørt ca 4 km. og smilet er stort :-)
Bilde

Når vi kom hjem var vi veldig fornøyde og vi er sikker på at dette blir moro.

Bilde





Det som ikke er så moro er at jeg klarte å velte sykkelen når vi var på tur i går . (dagen etter hentedagen).
Riktignok fra stillestående, men det var på grus slik at venstre sideveske og sylinderdeksel fikk skader (skraper og riper)
Skikkelig forbanna på meg selv. (Heldigvis er Konemor ikke sinna :-) )

:-) Geso
Er ikke så flink, men veldig ivrig!

Svar