Starte mc med batteriet på lading?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av ejs »

mekkern skrev:
kjellv skrev:Kjøp så kabler som ikke har større kvadrat (tykkelse) enn batterikablene på sykkelen. Da sikrer du at tilførsel av strøm fra eksternt batteri ikke gir flere amp enn batteriet på sykkelen tåler.
tror du er "litt ukorrekt" her..... :-k
Slutta du å le og begynte å tenke ?? :-)
If it ain't broke, I'll break it.

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av mekkern »

lurer på hvordan en skal si detta...
uten at helvete bryter løs... ;-)

er jo PMS tid på det værste nå... :knegg
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av EasyRider »

mekkern skrev:lurer på hvordan en skal si detta...
uten at helvete bryter løs... ;-)

er jo PMS tid på det værste nå... :knegg
Hehe synes du skal prøve jeg :knegg litt action må vi jo ha her ;e
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av mekkern »

EasyRider skrev:
Hehe synes du skal prøve jeg :knegg litt action må vi jo ha her ;e
Konser heller om tur og treff.. :prop:
blitt litt lei av "forklaringer misforståelser og tolkninger over nett" :sleepy

så blir nok litt til og fra imot sesongen.
Pusle litt prosjekter også vet du.... :mk
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6957
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av kjellv »

mekkern skrev:lurer på hvordan en skal si detta... uten at helvete bryter løs... ;-)

er jo PMS tid på det værste nå... :knegg
Slapp av =; ...her trenger ikke helvete bryte løs... :redface Jeg må bare dementere meg sjøl her, kan ikke skylde på annet enn en god konjakk og langt framskreden PMS i går kveld. Det var tydeligvis ikke helt gjennomtenkt dette.

Hva oppnår man med å lage seg startkabler med for lite kvadrat? Jo... blir de overbelastet! ...så blir de varme, det lukter surt av dem og isolasjonen smelter. De blir rett og slett en sikring som ryker!

Da mekkern slipp du å frykte krig her inne. Jeg har gått tilbake på dette og avverget at helvete bryter løs
:redface

ZZR-Erling

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av ZZR-Erling »

kjellv skrev:
mekkern skrev:lurer på hvordan en skal si detta... uten at helvete bryter løs... ;-)

er jo PMS tid på det værste nå... :knegg
Slapp av =; ...her trenger ikke helvete bryte løs... :redface Jeg må bare dementere meg sjøl her, kan ikke skylde på annet enn en god konjakk og langt framskreden PMS i går kveld. Det var tydeligvis ikke helt gjennomtenkt dette.

Hva oppnår man med å lage seg startkabler med for lite kvadrat? Jo... blir de overbelastet! ...så blir de varme, det lukter surt av dem og isolasjonen smelter. De blir rett og slett en sikring som ryker!

Da mekkern slipp du å frykte krig her inne. Jeg har gått tilbake på dette og avverget at helvete bryter løs
:redface
Har man rette kabelen, får man seg en gedigen lyspære :knegg

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av Duville »

Hm - flere som er redde for hell----... 12 V er vel 12 V enten det kommer fra ett batteri med stort eller lite lager så lenge kablene er tykke nok for den ampen man tar ut fra lageret - var det ikke så?

Golftrallebatteri er greit å ha, om det kanskje er noe lite så er det nok amp til en mcstart når det er ladet.

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av Bjønnavind »

Jeg liker å være på den sikre siden, så jeg prøver aldri å starte noe som står på lading. Selv om det blir vitenskapelig bevist at det ikke er farlig :-)


Sent from my MB526 using Tapatalk 2

ZZR-Erling

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av ZZR-Erling »

Duville skrev:Hm - flere som er redde for hell----... 12 V er vel 12 V enten det kommer fra ett batteri med stort eller lite lager så lenge kablene er tykke nok for den ampen man tar ut fra lageret - var det ikke så?

Golftrallebatteri er greit å ha, om det kanskje er noe lite så er det nok amp til en mcstart når det er ladet.
12V er og blir 12V ja, og antall ampere gjennom kabelen, avhenger kun av hvor stor starter/"last" man har.
Dog, hvis mc-batteriet har intern kortsluttning ved start, vil det trekkes mer A gjennom kabelen fra det lånte batteriet.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av FJZZR »

Det er aldri noen fare for at ladestrømmen blir for høy fra en batterilader. Sykkelens generator leverer 10a eller mer umiddelbart etter start. Det som er farlig er hvis vi ikke stopper i tide, slik at batteiet overlades. Batteriet tåler å lades forever så lange ladestrømmen et mindre enn Ah/10. En kraftigere lader enn dette krever enten elektronisk regulering, eller at vi følger med og kobler av når det er sånn omtrent fullt. På tradisjonelle batterier måles syrevekt. Noen har tilogmed en indikasjon på batteriet. Har vi ingen av delene, måler i spenninga og gir oss når ladespenninga er oppe i rundt 15 v. Eller vi kan rett og slett koble mc batteriet i paralell med bilbatteriet og kjøre en tur. Hadde en bmw 320 med batteriet i bagage rommet. Her fikk mc batteriet akkurat plass i samme rommet. Mc batteriet var med en ukes tid, og var deretter i toppform.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av Carpa »

FJZZR skrev:Det er aldri noen fare for at ladestrømmen blir for høy fra en batterilader. Sykkelens generator leverer 10a eller mer umiddelbart etter start. Det som er farlig er hvis vi ikke stopper i tide, slik at batteiet overlades. Batteriet tåler å lades forever så lange ladestrømmen et mindre enn Ah/10. En kraftigere lader enn dette krever enten elektronisk regulering, eller at vi følger med og kobler av når det er sånn omtrent fullt. På tradisjonelle batterier måles syrevekt. Noen har tilogmed en indikasjon på batteriet. Har vi ingen av delene, måler i spenninga og gir oss når ladespenninga er oppe i rundt 15 v. Eller vi kan rett og slett koble mc batteriet i paralell med bilbatteriet og kjøre en tur. Hadde en bmw 320 med batteriet i bagage rommet. Her fikk mc batteriet akkurat plass i samme rommet. Mc batteriet var med en ukes tid, og var deretter i toppform.
Så for meg at bilen og mc'n kjørte pent side om side jeg nå :-)

Ser at noen mener at billige batteriladere fra f.eks biltema ikke må brukes, men om det er en inteligent lader så går det bra allikevel, eller?

Jeg har nemlig kjøpt en slik

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av FJZZR »

Kan ikke se at det er noe i veien for å bruke denne. Koble den rett på batteriet.

Jeg har ikke mine batterier stående på lading konstant.

Lader opp, pakker inn i plastikk og setter dem nederst i fryseren. Tar de opp to dager før sesong start, monterer og starter sykkel.

Selvutlading er mindre jo kaldere det er. Derfor fryseren.

Ta ihvertfall ikke batteriet ut av sykkelen og inn i varmen :[-X

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av jhn »

Driver alle å vedlikeholdslader batteriene? Jeg har aldri gjort det ... batteriet har stått i siden sykkelen ble kjøpt i 2007, og har aldri blitt ladet.
Bilbatteriet mitt er 8 år og har heller aldri vært tilkoblet en lader ... slå den :mk

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av Carpa »

jhn skrev:Driver alle å vedlikeholdslader batteriene? Jeg har aldri gjort det ... batteriet har stått i siden sykkelen ble kjøpt i 2007, og har aldri blitt ladet.
Bilbatteriet mitt er 8 år og har heller aldri vært tilkoblet en lader ... slå den :mk
Jeg har jo ikke noe erfaring med dette men batteriet på min sykkel gikk tom for strøm i fjor etter å ha stått en liten stund. Men etter å ha ladet det skikkelig opp så var det ikke noe problem. Bilen står jo sjelden ubrukt i mer enn noen timer av gangen så batteriet der blir jo vedlikeholdt hele tiden.

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

aro
Innlegg: 20
Registrert: 20 nov 2010, 12:48
Motorsykkelen din: Suzuki v strom 1000 08

Re: Starte mc med batteriet på lading?

Legg inn av aro »

jhn skrev:Driver alle å vedlikeholdslader batteriene? Jeg har aldri gjort det ... batteriet har stått i siden sykkelen ble kjøpt i 2007, og har aldri blitt ladet.
Bilbatteriet mitt er 8 år og har heller aldri vært tilkoblet en lader ... slå den :mk
Jeg har heller ikke ladet batteriet enda. Sykkelen ble kjøpt i mai 2008 så jeg ligger lkke så langt bak.

Svar