"Samegutten Ante" ... din drittsekk

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

"Samegutten Ante" ... din drittsekk

Legg inn av jhn »

Dette innlegget er vel egentlig ikke verdt en egen tråd, men jeg fant ikke noe høvelig sted for denne utblåsningen, så det er egentlig bare å stenge den igjen så snart jeg er ferdig.
Jeg zappet såvidt innom "Lindmo" tidligere i kveld, og der satt denne samegutten og pratet om rasisme, han sa blandt annet at hvis han tar på seg samekofta og går en tur på byen i Honningsvåg en fredagskveld, så får han garantert juling.
Hva får en 50 år gammel mann til å helt bevisst sitte å lyge på riksdekkende tv en lørdagskveld i beste sendetid?
Jeg er født og oppvokst i Honningsvåg, og har vert mye på byen ... når jeg sier mye, ja da mener jeg MYE. Jeg kan med handa på hjertet si at jeg har aldri sett ..eller hørt om at noen samer har fått juling i Honningsvåg pga ei kofte ... eller andre ting.
Honningsvåg er et sted med forholdsvis mange samer ... tatt i betrakning at det er et fiske/sjøfartsamfunn, og det har alltid vert et meget godt forhold mellom samer og "oss andre" .... jeg kan ikke huske et eneste tilfelle av rasistisk karakter. Da blir det rimelig provoserende at denne fyren skal servere slike løgner til hele landet. Honningsvåg er vel heller kjent for det motsatte ... å være et veldig inkluderende samfunn.
Det var riktignok en del "boksing" på byen på 70 og 80 tallet, men da mellom oss lokale helter og møringer eller briter, men det var på en måte en sport som møringene, britene og oss gledet seg til hvert år når sesongen nærmet seg. Drikke litt øl, ut og bokse for så å støtte hverandre inn igjen for å drikke mere øl
Det kan vel ikke skyves under en stol at det enkelte steder er litt problemer mellom samer og nordmenn, og sånne utsagn som "Ante" kom med her hjelper ikke, men her i Honningsvåg er det uproblematisk ... hvorfor vet ikke jeg ... det må man kanskje være sosialantropolog elns for å kunne forklare ... men sånn er det i allefall.
Tja, da tror jeg det var alt

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: "Samegutten Ante" ... din drittsekk

Legg inn av ZZR-Tom »

Eg kan ikkje uttale meg om samer eller ante, men "boksingen" er det generelt mindre av i bygdene. Ka er det som skjer med dagens ungdom? Har facebook og spel tatt i fra dei all aggresjon? Stod i ei taxi kø i fjor då eg overhørte to karer som uttalte seg om at det var ikkje det samme å gå på byen lenger, alle oppførte seg og til og med i taxi køa stod alle pent og pyntlig og sneik ikkje. Neeeei det går til helvete med sivilasjonen!

skål, no stikk eg i taxien

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: "Samegutten Ante" ... din drittsekk

Legg inn av Carpa »

Hm, jeg har også festet i Honningsvåg, en sommer i 1987. Så ingen samer som sloss men jeg så slosskamp....

Grunnen til at jeg var i Honningsvåg var forresten fordi jeg jobbet en mnd som DJ på et diskotek der, kanskje vi har truffet hverandre da?



Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
jtand
Innlegg: 30
Registrert: 23 okt 2012, 23:01
Motorsykkelen din: Kawasaki ER6N
Sted: Nordland

Re: "Samegutten Ante" ... din drittsekk

Legg inn av jtand »

Har ingenting med diskusjonen å gjøre, men har jeg ikke kul hjelm? :D
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7012
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: "Samegutten Ante" ... din drittsekk

Legg inn av Jompa »

'Ante" har fått mye juling oppigjennom årene, for at han ba om det sjøl.
Om det var susessen sim gikktil hodet på han vet ikke jeg, men han klarte alltid å terge på seg
folk uansett om han var i Alta, Kautokeino, eller kor som helst.

At han fikk seg en på snørra hadde ingenting med kofta å gjøre, men mannen inni.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ZZR-Erling

Re: "Samegutten Ante" ... din drittsekk

Legg inn av ZZR-Erling »

Jompa skrev:'Ante" har fått mye juling oppigjennom årene, for at han ba om det sjøl.
Om det var susessen sim gikktil hodet på han vet ikke jeg, men han klarte alltid å terge på seg
folk uansett om han var i Alta, Kautokeino, eller kor som helst.

At han fikk seg en på snørra hadde ingenting med kofta å gjøre, men mannen inni.
Om korekt, hvilket jeg antar, er det ett godt poeng ja.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: "Samegutten Ante" ... din drittsekk

Legg inn av Voodoodoo »

jtand skrev:Har ingenting med diskusjonen å gjøre, men har jeg ikke kul hjelm? :D
Tør du virkelig kjøre med det flagget, med bakgrunn i "Ante's" utsagn risikerer du jo å bli kjørt av veien :scratch

Forøvrig godt poeng det med at det kanskje er personen inni kofta som er problemet, ikke kofta.
Det gjelder forøvrig endel andre minoriteter i dette landet enten de har bodd her i tusen-vis av år eller er ganske nyankomne.
Å være et rassøl er ikke kulturelt betinget.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: "Samegutten Ante" ... din drittsekk

Legg inn av GSF »

Voodoodoo skrev: Å være et rassøl er ikke kulturelt betinget.
:thumleft Så sant, så sant!

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: "Samegutten Ante" ... din drittsekk

Legg inn av joo »

Var mange som reagerte på den...

http://nrk.no/kanal/nrk_sapmi/1.10879435
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re:

Legg inn av jhn »

Carpa skrev:Hm, jeg har også festet i Honningsvåg, en sommer i 1987. Så ingen samer som sloss men jeg så slosskamp....

Grunnen til at jeg var i Honningsvåg var forresten fordi jeg jobbet en mnd som DJ på et diskotek der, kanskje vi har truffet hverandre da?



Sent from my Galaxy using Tapatalk
Å har du det ... håper ikke det var alfor traumatisk :knegg
Det er ikke usannsynlig at vi har truffet hverandre ... vi har i allefall vært i samme lokale til samme tidspunkt.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Re:

Legg inn av Carpa »

jhn skrev:
Carpa skrev:Hm, jeg har også festet i Honningsvåg, en sommer i 1987. Så ingen samer som sloss men jeg så slosskamp....

Grunnen til at jeg var i Honningsvåg var forresten fordi jeg jobbet en mnd som DJ på et diskotek der, kanskje vi har truffet hverandre da?



Sent from my Galaxy using Tapatalk
Å har du det ... håper ikke det var alfor traumatisk :knegg
Det er ikke usannsynlig at vi har truffet hverandre ... vi har i allefall vært i samme lokale til samme tidspunkt.
Neida, det var ikke så traumatisk, jeg er jo tross alt halvt finnmarking ;-) Det var bare en puslete fight på et nachspiel :punch
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Re:

Legg inn av Tysnes »

:P :p :P :p
Carpa skrev:
jhn skrev:
Carpa skrev:Hm, jeg har også festet i Honningsvåg, en sommer i 1987. Så ingen samer som sloss men jeg så slosskamp....

Grunnen til at jeg var i Honningsvåg var forresten fordi jeg jobbet en mnd som DJ på et diskotek der, kanskje vi har truffet hverandre da?



Sent from my Galaxy using Tapatalk
Å har du det ... håper ikke det var alfor traumatisk :knegg
Det er ikke usannsynlig at vi har truffet hverandre ... vi har i allefall vært i samme lokale til samme tidspunkt.
Neida, det var ikke så traumatisk, jeg er jo tross alt halvt finnmarking ;-) Det var bare en puslete fight på et nachspiel :punch
Spørs ka en halvt finnmarking, mener med puslete figt :P :p

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Re:

Legg inn av joo »

Tysnes skrev:
Spørs ka en halvt finnmarking, mener med puslete figt :P :p
IKKE skjære, bare rispe.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: "Samegutten Ante" ... din drittsekk

Legg inn av jhn »

Bare for å fjerne eventuell tvil ... Statsadvokaten i vest-finnmark sier at de har ingen tilfeller de 18 årene han har vært i etaten.
Lensmannen i Nordkapp sier det ikke har vært noen tilfeller de siste 25 år
Mattis Somby som tilhører en av 3-4 reindriftsfamilier som har sommerbeite i kommunen ... og har vært her vær sommer siden 1962, sier han aldri har opplevd noe slikt som "Ante" snakker om ... han har heller aldri hørt om noen andre som har opplevd noe slikt. Han sier tvert i mot at de føler seg velkomne i kommunen.
"Ante" var forøvrig på NRK nordnytt med en litt halvhjertet og tvetydig beklagelse som var langt fra imponerende ....
:scratch hva som surrer rundt i hodet på den mannen er ikke godt å si

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: "Samegutten Ante" ... din drittsekk

Legg inn av Carpa »

Og med Ante så mener du egentlig Sverre Porsanger som spilte Ante?

Sist jeg var i Alta traff jeg på en same på puben der, en meget bitter same. Han var ganske så kverulerende og veldig opptatt av at samene hadde blitt veldig dårlig behandlet. Får meg jammen til å lure på om det var Ante him self jeg traff på :-k
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar