Kawasaki ER-6f - tid for oljeskift?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av taco »

Jo, det er nok best å skifte dekkene uansett til sesongen.

(Sprudlende dame du har :-)

Ga du'a sprudlevann? :lol :lol
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

ZZR-Erling

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av ZZR-Erling »

jhn skrev:Veldig enig i det Kawasaki sier her.
Å skylde på dekka for en trynings blir litt drøyt ... hvis de ellers var i orden ... da har man nok kjørt litt på/over grensa. Dette handler nok mere om kjørestil enn dekkvalg.
Jeg hadde også et forhjulsglipp i vår som endte på ratata, men det var nok mere min feil enn dekkets
Da er vi uenige. Det er en vesentlig forskjell om tempen er lav!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av jhn »

ZZR-Erling skrev:
jhn skrev:Veldig enig i det Kawasaki sier her.
Å skylde på dekka for en trynings blir litt drøyt ... hvis de ellers var i orden ... da har man nok kjørt litt på/over grensa. Dette handler nok mere om kjørestil enn dekkvalg.
Jeg hadde også et forhjulsglipp i vår som endte på ratata, men det var nok mere min feil enn dekkets
Da er vi uenige. Det er en vesentlig forskjell om tempen er lav!
Nja, det spørs det .... Jeg vet at det er forskjell.
Nå må jeg være litt forsiktig ... vil jo nødig fornærme noen damer. Det hadde vært enklere om dette gjaldt deg eller en annen ballhest :twisted
Dette dekket hun hadde på ... det er tross alt et dekk som blir brukt av tusenvis av andre, og egenskapene burde være kjent. Dere to er vel blandt de mere erfarne motorsyklister her på forumet og har sikkert lest dere opp på de forskjellige dekkene, og er også klar over at temperaturen spiller en viss rolle.
Hvis dette er et kjent fenomen på dette dekket så tar man vel hensyn til det ... er det ikke kjent, så er det marginale forskjeller, så da er man vel nærmere grensen enn man strengt tatt burde
Så min påstand er fremdeles at om man tryner på denne måten, så er det ikke dekkets feil

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av Kawasaki »

RuneMC skrev:Heller ikke heeelt enig med Kawasaki og jhn over...

Vi må tenke på at området vi bor i, er en del av et et utvidet storby-område med mye byggeaktivitet. Det betyr lastebiler og anleggsmaskiner som kan skvette diesel og oljeflekker på asfalten. Jord fra både byggeplasser og traktorer er det også nok av i visse perioder. Personlig ville jeg byttet ut dekk over 4 år fordi det kan gi en fordel i en situasjon der dekket er på vei til å slippe... Pluss føler man seg tryggere, så kjører man mer avslappet = stor fordel.
Jauda,å føle seg trygg er viktig.

Men treffer du sånne forhold som du beskriver,så spørs det om det hjelper med ferske dekk.

Jeg overdreiv kanskje bittelitt da jeg skrev 10 år gamle dekk,men poenget var at altfor mange overvurderer eget behov når det gjelder både det ene og andre av utstyr på moppene sine. Kjører man noenlunde lovlig her i landet,så hadde gamle kjerrehjul vært godt nok :knegg

Selv har jeg en flett ny moppe med 140hk stående på et soverom,overligger fra 2007 og med originale dekk.Har ingen betenkeligheter med å ta den ut på tur til våren uten å sko den om.

Og til dem som påstår at det og det dekket henger bedre enn det andre,hvordan vet dere egentlig dette?Har dere prøvd det ene helt til det slipper i en sving,og så lagt om til et annet i full fart og prøvd på nytt,under like forhold?
ikkebike.norwegianforum.net

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av mekkern »

Kawasaki skrev:?Har dere prøvd det ene helt til det slipper i en sving,og så lagt om til et annet i full fart og prøvd på nytt,under like forhold?
:lol

tryne 2-4 ganger i dieselsøl for å sjekke om et annet dekk er bedre... :banansplit :rofl:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jinta
Innlegg: 107
Registrert: 31 jan 2010, 16:59
Motorsykkelen din: Kawasaki Z 1000 SX 2013 mod
Sted: Hvittingfoss

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av Jinta »

Kawasaki skrev:
RuneMC skrev:Heller ikke heeelt enig med Kawasaki og jhn over...

Vi må tenke på at området vi bor i, er en del av et et utvidet storby-område med mye byggeaktivitet. Det betyr lastebiler og anleggsmaskiner som kan skvette diesel og oljeflekker på asfalten. Jord fra både byggeplasser og traktorer er det også nok av i visse perioder. Personlig ville jeg byttet ut dekk over 4 år fordi det kan gi en fordel i en situasjon der dekket er på vei til å slippe... Pluss føler man seg tryggere, så kjører man mer avslappet = stor fordel.
Jauda,å føle seg trygg er viktig.

Men treffer du sånne forhold som du beskriver,så spørs det om det hjelper med ferske dekk.

Jeg overdreiv kanskje bittelitt da jeg skrev 10 år gamle dekk,men poenget var at altfor mange overvurderer eget behov når det gjelder både det ene og andre av utstyr på moppene sine. Kjører man noenlunde lovlig her i landet,så hadde gamle kjerrehjul vært godt nok :knegg

Selv har jeg en flett ny moppe med 140hk stående på et soverom,overligger fra 2007 og med originale dekk.Har ingen betenkeligheter med å ta den ut på tur til våren uten å sko den om.

Og til dem som påstår at det og det dekket henger bedre enn det andre,hvordan vet dere egentlig dette?Har dere prøvd det ene helt til det slipper i en sving,og så lagt om til et annet i full fart og prøvd på nytt,under like forhold?
hehe...nei...og ikke har je tenkt til å prøve det heller

I all beskjedenhet så må je si at je har kjørt tohjuling; les først moppe og så mc i stort sett hele mitt liv - og nå begynner je å bli ei gammal kjerring på snart 46 år :-)å

Kjører mellom 20-32 tusen km i året i inn og utland under svært varierende kjøreforhold, så litt erfaring har je opparbeidet meg....sjøl om je er jente :yeyeye . De fleste av oss tryner en eller anna gang. Det har gått bra for meg helt inntil i 2010 - håper det holder med denna gangen, men det har man aldri noen garanti for. Men noen kan man tross alt gjøre for å prøve å forhindre at så skal skje.

Andre må mene hva de vil, men je har mine egne erfaringer i forhold til dette med dekkvalg. SX`n er nå min 11 store mc. De fleste av mc mine har vært R sykler. Har i svært mange år kjørt med rene sportdekk som pilot power og m3. Tidligere så flakset je litt mer på bane og var nok mer solskinnkjører enn nå. Gubben og je kjører på tur og gjerne på langturer. Vær og temperatur varierer mye -enten vi er her i Norge eller i utlandet.

Det er en kjennsgjerning at det er forskjell på sportsdekk og sportstouring/touring dekk. Det er en grunn til at man på bane med hardkjøring bruker dekk som tåler mer varme; les sportsdekk. Sportstouring dekk oppnår lettere det grep man trenger for å kjøre med best mulig grep på gata. Motorad hadde for et par år siden en lang fin artikkel om akkurat dette i forbindelse med alpekjøring. Deres anbefaling var klart å bytte om til sportstouringdekk før man la ut på en sådan tur.

Je tar dette på alvor etter det som skjedde meg våren 2010. Så kan man si, at jovisst så kunne je sikkert ha kjørt saktere ; je liker å gasse og kjøre med flyt.Det er ingen hemmelighet. Men det var ikke snakk om spesiellt høy fart den dagen. Je hadde visstnok(i følge han som lå bak meg) brukbart nedlegg, men ingen av oss skjønner at dekket mitt slapp sånn som det gjorde den dagen.Politet og de andre som var i følge undersøkte veibanen og fant ingen andre naturlige forklaringer enn dette med veigrep.

Den våren så hadde je i forkant av denne ulykken også antydeninger til to andre småslipp - også på kald asfalt. Temp ca + 5-6. Min erfaring med dette tilsier at je ikke ser noen grunn til å "prøve ut" grep sportsdekk kontra sportstouringdekk.....nå har je konvertert over til hva je oppfatter som mer safe. Do as you please.....i do it my way :thumleft
Live to ride - ride to live
Smia MC

MC`r: Suzuki 50, Yamaha XJ 600, Honda Magna 750, Suzuki 600 GSXF, Honda CBR 600 F/S, Honda 600 RR X 2, Honda VFR 800 V-Tec, Suzuki GSXR 750, Suzuki GSXR 1000 og nå Kawasaki Z 1000 SX

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av RuneMC »

@Kawasaki - OK på en helt ny MC som aldri har vært kjørt, så vil silikon/konservering i dekkene fortsatt være der og da kan dekkene lagres lenge uten at det går utover egenskaper. Har dekkene vært kjørt varme/10mil så har denne gått ut av dekkene - da eldes de og blir stivere for hvert år.

Har hatt begynnende forhjulsglipp ved bremsing på avkjøring E18 ved Blommenholm i regn med M3 dekk (ABS'en reddet meg). Dekkene var nok slitt, men tenker det kan ha hatt noe med dekktypen å gjøre også, for det burde egentlig ikke glippet utifra fart og slikt. Har hatt skikkelig glipp med relativt nye Z6 dekk på bakhjulet pga dieselflekker i regn - holdt meg såvidt på veien, med dårligere/eldre dekk har jeg en ide om at det kunne blitt møte med bakken istedenfor.

Men, dette var jo egentlig ER6f tråden og ikke dekktråden :-)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av Carpa »

Hehe, fikk mye info om dekk nå ja og har dannet meg en formening om hva jeg skal ha :-)
Tusen takk for mange gode forklaringer.

Tror det finnes en egen dekktråd et sted her inne også :-)



Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av Carpa »

Jeg fant jeg fant :yeyeye
Ja noe må jeg jo ha å gjøre mens jeg venter på våren

General information
Model: Kawasaki ER-6f
Year: 2007
Category: Sport
Rating: 75.7 out of 100.

Engine and transmission
Displacement: 649.00 ccm (39.60 cubic inches)
Engine type: Twin, four-stroke
Power: 71.07 HP (51.9 kW)) @ 8500 RPM
Torque: 66.00 Nm (6.7 kgf-m or 48.7 ft.lbs) @ 7000 RPM
Compression: 11.3:1
Bore x stroke: 83.0 x 60.0 mm (3.3 x 2.4 inches)
Fuel control: DOHC
Cooling system: Liquid
Gearbox: 6-speed

Chassis, suspension, brakes and wheels
Frame type: Dia. moon, high-strength steel
Front suspension: 41-mm-Telefork
Front suspension travel: 120 mm (4.7 inches)
Rear suspension: On the right of installed, diagonally employed shock strut with adjustable initial stress in the spring
Rear suspension travel: 130 mm (5.1 inches)
Front tyre dimensions: 120/70-17
Rear tyre dimensions: 160/60-17
Front brakes: Double disc. Halfswimming stored 300-mm, double disk brake with Petal disks
Front brakes diameter: 300 mm (11.8 inches)
Rear brakes diameter: 220 mm (8.7 inches)

Physical measures and capacities
Dry weight: 178.0 kg (392.4 pounds)
Power/weight ratio: 0.3993 HP/kg
Seat height: 790 mm (31.1 inches) If adjustable, lowest setting.
Wheelbase: 1,410 mm (55.5 inches)
Fuel capacity: 15.50 litres (4.10 gallons)

Other specifications
Starter: Electric
Comments: ABS

Vakkert :mrgreen (hvor er smileys med hjerter??)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av LordShaft »

Utrolig flott sykkel du har fått deg :-)
:thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37880
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av AJ »

LordShaft skrev:Utrolig flott sykkel du har fått deg :-)
:thumleft
Enig!
Kjempeartig å kjøre!!
Har nevnt det før og nevner det gjerne igjen; prøvde en slik hos MC Partner på Skedsmokorset for et par år siden og var veldig nær ved å slenge en bunke tusenlapper på disken for å dra derfra som eier av en :-)

Det er noe eget med disse en og toslylindrede 650-700 kubikkerne som denne Kawaen og ikke minst KTM Duke 690 :yeyeye
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av Hjernen »

På sms-språket lager du et hjerte med disse to:

< 3 (uten mellomrom)

På pc'n bruker du google slik:
http://goo.gl/NfMYc

og får da disse (pluss en haug til) resultatene:

Bilde

Bilde

Bilde

Lykke til jakten på det rette hjertet ditt... :thumleft

PS: her er størrelsen satt til Ikon (små som dette Bilde )

http://goo.gl/MBIhn
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av Kawasaki »

Carpa skrev:Jeg fant jeg fant :yeyeye

Ble du noe klokere,da? :P :p
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av Carpa »

Kawasaki skrev:
Carpa skrev:Jeg fant jeg fant :yeyeye

Ble du noe klokere,da? :P :p
Nei men når jeg nå skal spørre dere om saker og ting vedrørende sykkelen så har dere masse opplysninger her ikke sant :grin:

Carpas Crap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av Kawasaki »

Carpa skrev:
Kawasaki skrev:
Carpa skrev:Jeg fant jeg fant :yeyeye

Ble du noe klokere,da? :P :p
Nei men når jeg nå skal spørre dere om saker og ting vedrørende sykkelen så har dere masse opplysninger her ikke sant :grin:

Carpas Crap a talk

Ja,det var lurt :thumleft Så kan vi late som om vi har greie på det :prf
ikkebike.norwegianforum.net

Svar