MCsidens store samletråd om intercom til MC

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5299
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Tips billig intercom for nybegynner på kjøreskole

Legg inn av dypen »

Ville kjøpt Sena :) Lykke til :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Megaoctane
Innlegg: 18
Registrert: 28 aug 2023, 20:38
Motorsykkelen din: Har ikke enda

Re: Tips billig intercom for nybegynner på kjøreskole

Legg inn av Megaoctane »

Tusen takk @dypen
Er det noen spesiell av Sena jeg bør gå for?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5299
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Tips billig intercom for nybegynner på kjøreskole

Legg inn av dypen »

Har Sena selv og kjent bra merke, kjøreskolen bruker det jo og det er opp mot de du skal koble :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

greina
Innlegg: 99
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Sted: Ullensaker

Re: Tips billig intercom for nybegynner på kjøreskole

Legg inn av greina »

Min erfaring med SMH5 er at det er en billig og bra løsning, den største begrensningen er at den ikke takler mer en en "samtalepartner" samtidig. Etter min mening bedre betjening på SMH5 en i den integrerte SRL-2 jeg har i min Shoei Neotech2 hjelm.

Megaoctane
Innlegg: 18
Registrert: 28 aug 2023, 20:38
Motorsykkelen din: Har ikke enda

Re: Tips billig intercom for nybegynner på kjøreskole

Legg inn av Megaoctane »

Jeg merker at jeg er helt grønn på dette.
Hvilken anbefales?
IMG_6177.jpeg
IMG_6176.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Tips billig intercom for nybegynner på kjøreskole

Legg inn av Snekker.edvin »

SF1 eller SF2
SF2 litt mere oppdatert

Brukeravatar
l-je-k
Innlegg: 6
Registrert: 13 jun 2023, 19:13
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder 800, 92-modell

Bedre lyd i intercom'n?

Legg inn av l-je-k »

Jeg prøvde å bla meg igjennom samletråden, men kunne ikke finne det jeg lurte på.

Utfordringen er som følgende;
Jeg har kjøpt og montert Snell e2 i hjelmen, men hører jo nesten ingenting av hva den oppkoblede part sier Og ja, jeg har høyttalerene rett ved ørene og lyden på max
Er det noen som vet om svak lyd er en utfordring, eller er det bare jeg som har litt for god plass mellom høytaler/øre til å få god nok lyd?

Funker gull med kobling til tlf, men kan jo liksom ikke drive å ringe opp de jeg skal kjøre sammen med

Sent fra min SM-A528B via Tapatalk


Megaoctane
Innlegg: 18
Registrert: 28 aug 2023, 20:38
Motorsykkelen din: Har ikke enda

Re: Tips billig intercom for nybegynner på kjøreskole

Legg inn av Megaoctane »

Tusen takk for hjelpen. Da er Sena 5S bestilt. Har nyere Bluetooth 5, HD høyttalere og fikk 15% rabatt. Så da var det ikke stor differanse til SF2.

Nimitz
Innlegg: 10
Registrert: 13 sep 2023, 16:35
Motorsykkelen din: Honda Shadow 750 07 model Kawasaki Vulcan 03 mod.

Intercom til Schuberth C5

Legg inn av Nimitz »

Min samboer har en Schuberth C5 hjelm som hun ønsker en intercom til. Hun synes at Sena SC2 som er laget for C5 hjelmer blir for dyrt. Derfor er spørsmålet om det finnes billigere og gode sett som kan brukes til C5 hjelmer? Gjerne et sett for 2 hjelmer slik at jeg kan montere i en av mine hjelmer også.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Bjerknez »

Jeg holder en knapp på Cardo hvis valget sto mellom Sena og Cardo. Intercom har jeg aldri fått til å fungere optimalt med noen av dem. Det er rett og slett mye pluder og heft. Andre skryter av dem, men jeg har aldri fått det til å fungere sømløst med noen av dem jeg har kjlrt samens med.

Det står man bare kan dunke dem intil hverandre også er det nærmest tut å kjør. Noen ganger funker det, andre ganger ikke. Ikke alltid dem kobler seg automatisk til hverandre igjen hvis man har vært utenfor rekkevidde. Det funker greit til tider, men det blir mye plunder.

Det som har fungert best for min del vedrørende "intercom" er å bruke telefonen. Det funker sømløst, hvis det er dekning.

Skal du ha musikk og er kresen på lyden er heller ikke Cardo og Sena (har ikke testet andre merker) bra nok synes jeg. Spinkel lyd som blir overdøvet av vindsus. Talekomandoene til Cardo fungerer kun når det er lite vindsus. Altså når man kjører sagte. Jeg skrek lg bannet i hjelmen hver gang jeg skulle bytte sang. Ofte så skippet den tilbake eller slo på radioen (FM) og der var det jo selvsagt bare sus.

Så kjøpte jeg ny hjelm med innebygget Sena. Samme driten. Det fungerer i beste fall helt greit, men aldri sømløst.

Andre mener det er fungerer helt supert. Det er vertfall ikke min erfaring å jeg vil mene jeg er greit teknisk annlagt.

Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av SveinHa »

Poden og jeg begynte med et sett Hysnox intercom fra Kina. Fungerte helt supert og skulle være kompatibelt med andre merker men prøvde aldri å pare med andre. Da jeg skulle ha et par timer på kjøreskole skiftet jeg ut med et par Interphone Sport fra agm.no (de hadde knalltilbud på et dobbelt sett akkurat da men ser ikke ut til å ha de i sortimentet lengre) fordi det var det både kjøreskolen og SVV benyttet og ville ikke ha potensielt heft med paringsproblemer samt at Hysnox hadde USB-C kontakt til mic/høyttalere mens Interphone hadde Mini-USB så noen kjapp utskifting var ikke aktuelt.

Lyden og slikt har vært helt supert i begge. Hvordan de passer i C5 aner jeg ikke men jeg måtte utvide høyttalerrommet litt i min LS2 hjelm.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Erik_1976
Innlegg: 16
Registrert: 26 feb 2021, 19:10
Motorsykkelen din: FatBob og Africa Twin Adventure

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Erik_1976 »

Kjøpte meg en sena som passa til schuberth C3 da jeg kjøpte den for 3 år siden. Har fungert helt greit.
Så kjøpte jeg en cardo til datteren min sin hjelm. Det var knotete å ha to forskjellige intercom merker. Så da jeg skulle kjøpe meg ny hjelm nå så gikk jeg for cardo igjen. Mest for å satse på et merke fremover, og har et godt inntrykk av cardo.

Svar