JohnnyTh skrev:
Du har sikker rett her i at din er best. Jeg har bare aldri tenkt på K1300GT som sportstourer, jeg oppfatter den som touring. Var en sykkel jeg vurderte veldig men fant ingen til salgs når jeg skulle handle.
For meg føles kåring av beste MC som kåring av beste skonummer.
Dog kom GT godt fra alle sammenligninger.
Hva den skal klassifiseres som beror nok på øynene som ser.
Den fremstår for de fleste som en touring-MC, med variable vindskjerm, oppreist/ lett fremover-lenet kjørestilling, cruisekontroll etc. Som på k1600 kommer der støy fra vindskjermen, så hørepropper anbefales.
På den annen side har den samme ramme som 'S, men litt brattere styrevinkel. og veier 25 kilo mer. Motor er også tuna ned litt til fordel for bedre dreiemoment ved lavere turtall.
Integralbremsene er de samme som sitter på K1600, hvor de blir "positivt omtalt", mens sykkelen er 50kg lettere.
Koffertløsningen er den samme som for RT. Sykkelen er således ypperlig også for to personer, og man merker knapt på sykkel om der sitter noen bakpå (innen rimelige grenser). Man klikker inn "Pasasjer med bagasje" på ESA.
I tillegg har sykkel Xenonlys, og om dagen blir lang før man kommer hjem finnes der lys i massevis.
Og strøm til ekstralys for de som tennker på det, generator kan levere 70A.
For undertegnede er K1600 ikke drømmesykkelen, selv om den får mye pen omtale. Jeg ser ikke poenget med å lage en 6cyl motor med det den drar med seg av ekstra vekt og komplisering. En 6cyl går fint og vibrasjonsfritt, ja, men det gjør 4cyl og. Og de ekstra kreftene 1600 tilbyr blir spist opp av vekten.
Om BMW hadde ringt meg hadde de beholdt fireren og oppgradert elektronikken. Dog trengte BMW en erstatning for LT, BMWs alternativ til Goldwing. De har nok trolig også tenkt på USA markedet, som er det største de har.
Kjøremessig er nok K1600 ok. Det rapporteres at man ikke merker vekta når man kjører. Men jeg har tidligere hatt 300kgs sykkel, og aldri mer (trur eg). Blei så lei av vekta hver gang sykkelen skulle parkeres eller flyttes.
Den dagen 1300GT skal byttes ser jeg ikke for meg K1600. I mitt stille sinn håper jeg at BMW gjør noe mer ut av den nye vannbokseren. Nå har de lansert en F800GT. I mine våte drømmer kommer der en R1200GT basert på vannbokser.
Det er riktig nok en twin, men det kan jeg leve med.
Time will show