Kiiipe saker, BMW-feiler

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av knutk »

ZZR-Erling skrev:
http://bmwsuperbikes.com/forum/viewtopi ... =10&t=5276" onclick="window.open(this.href);return false;
Ser den, og litt andre tall enn siden jeg var inne på fra et annet Forum.
Hva som er riktig er det kun BMW som vet (siden de betaler). Men der vil alltid være variasjoner, særlig når massen av svar er liten.

I ovennevnte spørring var der totalt 49 svar, så om der dukker opp en til utgjør ett svar 2%. Så prosentene kan variere, men man kjenner til fra andre sammenhenger at man ser en trend allerede etter få innleverte svar. Så også her.
Det jeg finner vel så interessant er dog at alle klagerne stort sett har fått sine sykler fikset.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av knutk »

ZZR-Erling skrev: ........
Dog er jo dette et emne som er hyppig oppe der i gården, og folka har blitt vant å takle reklamasjoner og recals, mens japsene ikke helt forstår hva det er kunden egentlig mener, "feil"...hæ??? ;-)
.....
Vel, jeg tror ikke du finner mange i dette forum som ikke synes Japanerne bygger bra saker. Men det gjør Triumph, MotoGuzzi og alle de andre og.

Uansett hva man velger idag av annerkjente merker så får man en god sykkel. Men alle forhandlere har verksted, og alle har delelager.

At Japanerne ikke skjønner seg på Recalls er ikke ensbetydende med at ikke behovet finnes. (spør min kompis som måtte dekke nytt registerkjede på sin Honda).
Det reflekterer like mye folket fra Østen sitt behov for ikke å miste ansikt, ikke å innrømme feil.

Om man ser i bilverden, er Toyota et navn som stadig ligger langt oppe i brukerundersøkelser.
Likevel har de de siste årene etter mye påtrykk kalle tilbake biler med konstruksjonsfeil. Tilbakekalling er ikke unikt for Toyota, men man ser at det sitter langt inne, og det å måtte innrømme at et produkt ikke er perfekt har de fortsatt vondt for, mens det for Eoroperene og Amerikanerne er en kurrant affære.

Trenden peker nok i retning av flere innrømmelser fra Japanerne også, til stor glede for eigere av Japanske sykler/biler som da slipper å gå kanossagang hver gang noe er feil bygget.
Nå er det nok ikke så fælt som jeg sier. Når du kommer inn med feilen blir det vel tatt vare på i all stillhet. Men du får i liten grad et brev i posten hvor det sies: "Vi har hatt problem så og så med den og den modellen. Kan du stikke innom slik at vi får sjekket/byttet på din sykkel".

Toyota ligger bestandig i toppskiktet i kundetilfredshet. Det ryktet har de jobba for, og det rykte fortjener de,

Eneste hindring de har hatt for å komme øverst på pallen er BMW. Det har BMW jobbet for. Det har BMW fortjent.

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av omaas »

Når det gjelder Japanske MC/biler så har de som oftest prøvd ut nye teknologier på lokalt marked (les Japan) før de kommer hit til Europa.

Viss man hadde statistikk for feil som finnes i Japan, så er det ikke sikkert at de ville være like positive som de er her i Europa.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

ZZR-Erling

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av ZZR-Erling »

Begynner å miste litt oversikt i denne tråden, men har vel vært etterspurt en test eller to mellom 1400GTR og K1600, vel, her er en:
http://www.ridermagazine.com/road-tests ... d-test.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Les sjøl, men det er vel ikke helt feil å skrive at:
BMW sine pluss/minus er:
+bremser, +trekk i midtregister, +komfort, +styrer litt lettere, -men er samtidig mer nervøs på dårig vei.
Også dette da, (som jeg merket godt): -" and more driveline lash sapped confidence at a sporting pace."

Kawasaki sine pluss/minus er:
Bedre inj (ikke så rufsete og bedre feel mellom hånd og spjeld), tåler mer rufset vi, særlig svinger der den oppleves stødigere, designet for mer last, taper på Nm i mellomregisteret.
. "It also has a sportier riding position, more direct throttle response and greater steering feel".

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av JohnnyTh »

knutk skrev:
JohnnyTh skrev: Jeg sa tidligere at jeg ikke syntes det var urettferdig å sammenligne GTR og K1600 siden det er så stor prisforskjell, men det er vel helt naturlig. GTR1400 var jo kongen av sportstourere før K1600.
Ehh... Om jeg kan følge på med mer avsporing og uvesntligheter.

Ønsker å ærklære meg uenig i ovennevnte utsagn.
Før K1600 het kongen K1300GT. (men atter en gang, vi er alle konger på hver vår sykkel, for bare journalister får seg til å definere hva vi liker best).

I min bok er K1600 en sporty LT mens K1300GT er en komfortabel 'S. I Dynotest på bakhjulet feks, hvor man drar ut 7 hester mindre på K1600 enn GTR så drar de ut 12 hester mer på K13 enn på GTR (kilde motorcycle.com).

Beklager mine bidrag til en uvesentlig tisse-lengst konkuranse. Skal ikke skje igjen :redface
Du har sikker rett her i at din er best. Jeg har bare aldri tenkt på K1300GT som sportstourer, jeg oppfatter den som touring. Var en sykkel jeg vurderte veldig men fant ingen til salgs når jeg skulle handle.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av knutk »

JohnnyTh skrev: Du har sikker rett her i at din er best. Jeg har bare aldri tenkt på K1300GT som sportstourer, jeg oppfatter den som touring. Var en sykkel jeg vurderte veldig men fant ingen til salgs når jeg skulle handle.
For meg føles kåring av beste MC som kåring av beste skonummer.

Dog kom GT godt fra alle sammenligninger.
Hva den skal klassifiseres som beror nok på øynene som ser.

Den fremstår for de fleste som en touring-MC, med variable vindskjerm, oppreist/ lett fremover-lenet kjørestilling, cruisekontroll etc. Som på k1600 kommer der støy fra vindskjermen, så hørepropper anbefales.

På den annen side har den samme ramme som 'S, men litt brattere styrevinkel. og veier 25 kilo mer. Motor er også tuna ned litt til fordel for bedre dreiemoment ved lavere turtall.
Integralbremsene er de samme som sitter på K1600, hvor de blir "positivt omtalt", mens sykkelen er 50kg lettere.
Koffertløsningen er den samme som for RT. Sykkelen er således ypperlig også for to personer, og man merker knapt på sykkel om der sitter noen bakpå (innen rimelige grenser). Man klikker inn "Pasasjer med bagasje" på ESA.
I tillegg har sykkel Xenonlys, og om dagen blir lang før man kommer hjem finnes der lys i massevis.
Og strøm til ekstralys for de som tennker på det, generator kan levere 70A.

For undertegnede er K1600 ikke drømmesykkelen, selv om den får mye pen omtale. Jeg ser ikke poenget med å lage en 6cyl motor med det den drar med seg av ekstra vekt og komplisering. En 6cyl går fint og vibrasjonsfritt, ja, men det gjør 4cyl og. Og de ekstra kreftene 1600 tilbyr blir spist opp av vekten.

Om BMW hadde ringt meg hadde de beholdt fireren og oppgradert elektronikken. Dog trengte BMW en erstatning for LT, BMWs alternativ til Goldwing. De har nok trolig også tenkt på USA markedet, som er det største de har.

Kjøremessig er nok K1600 ok. Det rapporteres at man ikke merker vekta når man kjører. Men jeg har tidligere hatt 300kgs sykkel, og aldri mer (trur eg). Blei så lei av vekta hver gang sykkelen skulle parkeres eller flyttes.

Den dagen 1300GT skal byttes ser jeg ikke for meg K1600. I mitt stille sinn håper jeg at BMW gjør noe mer ut av den nye vannbokseren. Nå har de lansert en F800GT. I mine våte drømmer kommer der en R1200GT basert på vannbokser.
Det er riktig nok en twin, men det kan jeg leve med.
Time will show

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av ZZR-Tom »

knutk skrev:
JohnnyTh skrev:For meg føles kåring av beste MC som kåring av beste skonummer.
Det er no såre enkelt, skonummer 44 er best..............................for meg :lol

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av JohnnyTh »

Tror det er 5 recalls på gtr'en. Virker som dette har vært ryddig på denne sykkelen. Når jeg kjøpte den fikk jeg med et brev om et deksel som skulle monteres ved bakbremsen.
Jeg kontaktet kawasaki importøren når jeg mistet en av høydejusteringsknottene til lysene. Fikk de da tillsent uten kostnad. Må si jeg har gode erfaringer med kawa her.

Tror ikke jeg kommer til å kjøpe meg noe som er mer touring en denne, er nok litt for glad i sport enda. Og når jeg ikke er det lengre tipper jeg, jeg tar skrittet helt ut og handler meg en GS eller tiger. Hadde egentlig lyst på en ZZR men fant ut at jeg trengte noe som var mer oppreist. Selv om jeg faktisk kunne tenkt meg å hatt lavere styre på gtr'en. Virker som jeg er den eneste i verden som har lyst på dette. Alle andre vil heve styret for å få mer oppreist stilling

Yess fant noe som er bedre på GTR en på K1600, dynamoen gir 1 watt mer! :lol
Sist redigert av JohnnyTh den 09 jan 2013, 19:52, redigert 1 gang totalt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av ZZR-Tom »

JohnnyTh skrev:Tror det er 5 recalls på gtr'en. Virker som dette har vært ryddig på denne sykkelen. Når jeg kjøpte den fikk jeg med et brev om et deksel som skulle monteres ved bakbremsen.
Jeg kontaktet kawasaki importøren når jeg mistet en av høydejusteringsknottene til lysene. Fikk de da tillsent uten kostnad. Må si jeg har gode erfaringer med kawa her.
GTR`n kom no ikkje før i 2008 og mykje uta det som er på den, er jo utprøvd i 2år på ZZR :)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av JohnnyTh »

ZZR-Tom skrev:
JohnnyTh skrev:Tror det er 5 recalls på gtr'en. Virker som dette har vært ryddig på denne sykkelen. Når jeg kjøpte den fikk jeg med et brev om et deksel som skulle monteres ved bakbremsen.
Jeg kontaktet kawasaki importøren når jeg mistet en av høydejusteringsknottene til lysene. Fikk de da tillsent uten kostnad. Må si jeg har gode erfaringer med kawa her.
GTR`n kom no ikkje før i 2008 og mykje uta det som er på den, er jo utprøvd i 2år på ZZR :)
Hmm jeg syntes 5 var mye..
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av tagesk »

ZZR-Tom skrev: Det er no såre enkelt, skonummer 44 er best..............................for meg :lol
44 er en alder. Det er bare tenåringer og store unger som bruker 44.

50 må det være.
Vi leker ikke store menn her hos oss.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ZZR-Erling

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av ZZR-Erling »

JohnnyTh skrev:
ZZR-Tom skrev:
JohnnyTh skrev:Tror det er 5 recalls på gtr'en. Virker som dette har vært ryddig på denne sykkelen. Når jeg kjøpte den fikk jeg med et brev om et deksel som skulle monteres ved bakbremsen.
Jeg kontaktet kawasaki importøren når jeg mistet en av høydejusteringsknottene til lysene. Fikk de da tillsent uten kostnad. Må si jeg har gode erfaringer med kawa her.
GTR`n kom no ikkje før i 2008 og mykje uta det som er på den, er jo utprøvd i 2år på ZZR :)
Hmm jeg syntes 5 var mye..
Var vel noe med innfesting av kuffertene også?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av JohnnyTh »

Stemmer. Låsen er byttet.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av frodef »

tagesk skrev: 50 må det være.
Vi leker ikke store menn her hos oss.
Da følger det vel med rød skumgumminese med hvert par? :banansplit

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av ZZR-Tom »

tagesk skrev:
ZZR-Tom skrev: Det er no såre enkelt, skonummer 44 er best..............................for meg :lol
44 er en alder. Det er bare tenåringer og store unger som bruker 44.

50 må det være.
Vi leker ikke store menn her hos oss.

[TaSK]
Du veit ka en seier om dei som har store føter???








Dei har store sko...... :lol

Svar