Kiiipe saker, BMW-feiler

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av Bringisen »

Nå begynner tråden å komme inn på et fint spor. På tide å døpe om tråden "Hærlige saker. BMW ruuuler"
:-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av ZZR-Erling »

AJ skrev:
Geso skrev: Hva er egentlig fordelen med en vannkjølt boxermotor?
(Jeg spør kun av uvitenhet)

:-) Geso
Tja... bedre og jevnere kjøling er en av fordelene. Vannkjøling har også en støydempende effekt. I tillegg har ha vannkjølte motorer muligheter for høyere effekt (høyere kompresjon)...

Er folk her inne med atskillig mer motorkunnskap enn meg som sikkert helt sikkert kan korrigere og tilføre...

:mk
Fyrer man hardt, blir det varmt..

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av ZZR-Tom »

Bringisen skrev:Nå begynner tråden å komme inn på et fint spor. På tide å døpe om tråden "Hærlige saker. BMW ruuuler"
:-)
Men då går en jo åftåpikk :sk?

ZZR-Erling

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av ZZR-Erling »

Bringisen skrev:Nå begynner tråden å komme inn på et fint spor. På tide å døpe om tråden "Hærlige saker. BMW ruuuler"
:-)
KTM 1190 ruler, sammens med MST og Explorer!

Edit: og selvfølgelig, Kawasaki! :twisted

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:
Bringisen skrev:Nå begynner tråden å komme inn på et fint spor. På tide å døpe om tråden "Hærlige saker. BMW ruuuler"
:-)
KTM 1190 ruler, sammens med MST og Explorer!
Jeg venter i spenning på de første testene på hvem som kommer best ut , men skal selvfølgelig ikke legge meg opp i andres oppfatning :P :p

Men at KTM 1190 blir en hard konkurrent for den nye GSen tror jeg nok.
De andre to er jeg litt mer usikker på.....
Det er nok totalegenskapene til GSen som jeg tror er hard å knekke.

Jeg synes det er flere sykler som kan være bedre enn GS på enkeltpunkter , men totalegenskapene tror jeg få kan matche.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av ZZR-Erling »

Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:
Bringisen skrev:Nå begynner tråden å komme inn på et fint spor. På tide å døpe om tråden "Hærlige saker. BMW ruuuler"
:-)
KTM 1190 ruler, sammens med MST og Explorer!
Jeg venter i spenning på de første testene på hvem som kommer best ut , men skal selvfølgelig ikke legge meg opp i andres oppfatning :P :p

Men at KTM 1190 blir en hard konkurrent for den nye GSen tror jeg nok.
De andre to er jeg litt mer usikker på.....
Det er nok totalegenskapene til GSen som jeg tror er hard å knekke.

Jeg synes det er flere sykler som kan være bedre enn GS på enkeltpunkter , men totalegenskapene tror jeg få kan matche.

Vel Europas største motorsykkelblad, Motorrad, har i år kåret vinneren i Alpenmasters. Der blir bikene kjørt kun i alpene.
Det ble delt førsteplass mellom GS og Explorer, nr 3 ble Versys 1000.
Så får vi se om "GS-LC" blir bedre eller dårligere..

edit: og ikke minst hva man kan forvente av 1190'en..den blir nok "knall"!

edit 2: hvorfor er ikke GSA vannavkjølt i 2013? Kan det være at de anser en luftavkjølt som mere robust??

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:
Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:
Bringisen skrev:Nå begynner tråden å komme inn på et fint spor. På tide å døpe om tråden "Hærlige saker. BMW ruuuler"
:-)
KTM 1190 ruler, sammens med MST og Explorer!
Jeg venter i spenning på de første testene på hvem som kommer best ut , men skal selvfølgelig ikke legge meg opp i andres oppfatning :P :p

Men at KTM 1190 blir en hard konkurrent for den nye GSen tror jeg nok.
De andre to er jeg litt mer usikker på.....
Det er nok totalegenskapene til GSen som jeg tror er hard å knekke.

Jeg synes det er flere sykler som kan være bedre enn GS på enkeltpunkter , men totalegenskapene tror jeg få kan matche.

Vel Europas største motorsykkelblad, Motorrad, har i år kåret vinneren i Alpenmasters. Der blir bikene kjørt kun i alpene.
Det ble delt førsteplass mellom GS og Explorer, nr 3 ble Versys 1000.
Så får vi se om "GS-LC" blir bedre eller dårligere..

edit: og ikke minst hva man kan forvente av 1190'en..den blir nok "knall"!
Ja , selv om det er 90% sjanse for at jeg ikke kjøper ny sykkel i år så er jeg nett som en unge når det kommer tester av nye modeller som jeg liker. I adv klassen så er det to nyheter som interesserer meg stort i år , og da blir de første testene veldig morro.
Har KTM 1190 endelig fått komforten som 990en manglet ? , da kan det bli kamp på tronen :prf

Det med GSA lurer jeg også på , men noen fortalte meg at det var for å tilfredsstille dem som er lidenskapelig opptatt av luftkjølte GSer ennå en stund.
Men jeg tror den kommer med den nye motoren sammen med en ny RT.

For min del er jeg mer interessert i en vannkjølt GSA med alt det nye stasjet enn den nye GSen
Sist redigert av Bringisen den 10 jan 2013, 20:55, redigert 1 gang totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av ZZR-Tom »

Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:
Bringisen skrev:Nå begynner tråden å komme inn på et fint spor. På tide å døpe om tråden "Hærlige saker. BMW ruuuler"
:-)
KTM 1190 ruler, sammens med MST og Explorer!
Jeg venter i spenning på de første testene på hvem som kommer best ut , men skal selvfølgelig ikke legge meg opp i andres oppfatning :P :p

Men at KTM 1190 blir en hard konkurrent for den nye GSen tror jeg nok.
De andre to er jeg litt mer usikker på.....
Det er nok totalegenskapene til GSen som jeg tror er hard å knekke.

Jeg synes det er flere sykler som kan være bedre enn GS på enkeltpunkter , men totalegenskapene tror jeg få kan matche.
Trur det kjem mykje an på smak når det kjem til GS vs MTS. MTS er for dei som ønsker seg en litt meir sportslig ADV mens GS for dei som ønsker bedre turing ADV. Rein synsing men men

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Tom skrev:
Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:
Bringisen skrev:Nå begynner tråden å komme inn på et fint spor. På tide å døpe om tråden "Hærlige saker. BMW ruuuler"
:-)
KTM 1190 ruler, sammens med MST og Explorer!
Jeg venter i spenning på de første testene på hvem som kommer best ut , men skal selvfølgelig ikke legge meg opp i andres oppfatning :P :p

Men at KTM 1190 blir en hard konkurrent for den nye GSen tror jeg nok.
De andre to er jeg litt mer usikker på.....
Det er nok totalegenskapene til GSen som jeg tror er hard å knekke.

Jeg synes det er flere sykler som kan være bedre enn GS på enkeltpunkter , men totalegenskapene tror jeg få kan matche.
Trur det kjem mykje an på smak når det kjem til GS vs MTS. MTS er for dei som ønsker seg en litt meir sportslig ADV mens GS for dei som ønsker bedre turing ADV. Rein synsing men men
Det er jeg enig i , samt at jeg mener at en GS eller helst GSA er mer egnet til "uten for veien kjøring" enn en MTS. Ducatien er rett og slett for fin , og jeg tviler på at intensjonen til Ducati ingeniørene var å konkurrere med GS på det feltet.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av ZZR-Tom »

Bringisen skrev:
ZZR-Tom skrev:
Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:
Bringisen skrev:Nå begynner tråden å komme inn på et fint spor. På tide å døpe om tråden "Hærlige saker. BMW ruuuler"
:-)
KTM 1190 ruler, sammens med MST og Explorer!
Jeg venter i spenning på de første testene på hvem som kommer best ut , men skal selvfølgelig ikke legge meg opp i andres oppfatning :P :p

Men at KTM 1190 blir en hard konkurrent for den nye GSen tror jeg nok.
De andre to er jeg litt mer usikker på.....
Det er nok totalegenskapene til GSen som jeg tror er hard å knekke.

Jeg synes det er flere sykler som kan være bedre enn GS på enkeltpunkter , men totalegenskapene tror jeg få kan matche.
Trur det kjem mykje an på smak når det kjem til GS vs MTS. MTS er for dei som ønsker seg en litt meir sportslig ADV mens GS for dei som ønsker bedre turing ADV. Rein synsing men men
Det er jeg enig i , samt at jeg mener at en GS eller helst GSA er mer egnet til "uten for veien kjøring" enn en MTS. Ducatien er rett og slett for fin , og jeg tviler på at intensjonen til Ducati ingeniørene var å konkurrere med GS på det feltet.
Skjønner ikkje korleis du klarer å kjøre så mykje av veien, er det kontrastyringen du ikkje får til i svingane eller? :erte :rofl: :buddies:

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av EasyRider »

ZZR-Tom skrev:
Bringisen skrev:
ZZR-Tom skrev:
Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:
Bringisen skrev:Nå begynner tråden å komme inn på et fint spor. På tide å døpe om tråden "Hærlige saker. BMW ruuuler"
:-)
KTM 1190 ruler, sammens med MST og Explorer!
Jeg venter i spenning på de første testene på hvem som kommer best ut , men skal selvfølgelig ikke legge meg opp i andres oppfatning :P :p

Men at KTM 1190 blir en hard konkurrent for den nye GSen tror jeg nok.
De andre to er jeg litt mer usikker på.....
Det er nok totalegenskapene til GSen som jeg tror er hard å knekke.

Jeg synes det er flere sykler som kan være bedre enn GS på enkeltpunkter , men totalegenskapene tror jeg få kan matche.
Trur det kjem mykje an på smak når det kjem til GS vs MTS. MTS er for dei som ønsker seg en litt meir sportslig ADV mens GS for dei som ønsker bedre turing ADV. Rein synsing men men
Det er jeg enig i , samt at jeg mener at en GS eller helst GSA er mer egnet til "uten for veien kjøring" enn en MTS. Ducatien er rett og slett for fin , og jeg tviler på at intensjonen til Ducati ingeniørene var å konkurrere med GS på det feltet.
Skjønner ikkje korleis du klarer å kjøre så mykje av veien, er det kontrastyringen du ikkje får til i svingane eller? :erte :rofl: :buddies:
:lol
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

ZZR-Erling

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av ZZR-Erling »

ZZR-Tom skrev:
Bringisen skrev:
ZZR-Tom skrev:
Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:
Bringisen skrev:Nå begynner tråden å komme inn på et fint spor. På tide å døpe om tråden "Hærlige saker. BMW ruuuler"
:-)
KTM 1190 ruler, sammens med MST og Explorer!
Jeg venter i spenning på de første testene på hvem som kommer best ut , men skal selvfølgelig ikke legge meg opp i andres oppfatning :P :p

Men at KTM 1190 blir en hard konkurrent for den nye GSen tror jeg nok.
De andre to er jeg litt mer usikker på.....
Det er nok totalegenskapene til GSen som jeg tror er hard å knekke.

Jeg synes det er flere sykler som kan være bedre enn GS på enkeltpunkter , men totalegenskapene tror jeg få kan matche.
Trur det kjem mykje an på smak når det kjem til GS vs MTS. MTS er for dei som ønsker seg en litt meir sportslig ADV mens GS for dei som ønsker bedre turing ADV. Rein synsing men men
Det er jeg enig i , samt at jeg mener at en GS eller helst GSA er mer egnet til "uten for veien kjøring" enn en MTS. Ducatien er rett og slett for fin , og jeg tviler på at intensjonen til Ducati ingeniørene var å konkurrere med GS på det feltet.
Skjønner ikkje korleis du klarer å kjøre så mykje av veien, er det kontrastyringen du ikkje får til i svingane eller? :erte :rofl: :buddies:
:knegg

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av ZZR-Tom »

Bringisen skrev:Det er jeg enig i , samt at jeg mener at en GS eller helst GSA er mer egnet til "uten for veien kjøring" enn en MTS. Ducatien er rett og slett for fin , og jeg tviler på at intensjonen til Ducati ingeniørene var å konkurrere med GS på det feltet.
Trur vi kan ta litt meir synsing.
GS vs MTS: GS best på offroad og touring MTS best på sportslig og bykjøring, dog så er ikkje MTS dårlig turing og takler greit offroad og GS takler bykjøring og greit sportsligkjøring.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Tom skrev:
Bringisen skrev:
ZZR-Tom skrev:
Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:
Bringisen skrev:Nå begynner tråden å komme inn på et fint spor. På tide å døpe om tråden "Hærlige saker. BMW ruuuler"
:-)
KTM 1190 ruler, sammens med MST og Explorer!
Jeg venter i spenning på de første testene på hvem som kommer best ut , men skal selvfølgelig ikke legge meg opp i andres oppfatning :P :p

Men at KTM 1190 blir en hard konkurrent for den nye GSen tror jeg nok.
De andre to er jeg litt mer usikker på.....
Det er nok totalegenskapene til GSen som jeg tror er hard å knekke.

Jeg synes det er flere sykler som kan være bedre enn GS på enkeltpunkter , men totalegenskapene tror jeg få kan matche.
Trur det kjem mykje an på smak når det kjem til GS vs MTS. MTS er for dei som ønsker seg en litt meir sportslig ADV mens GS for dei som ønsker bedre turing ADV. Rein synsing men men
Det er jeg enig i , samt at jeg mener at en GS eller helst GSA er mer egnet til "uten for veien kjøring" enn en MTS. Ducatien er rett og slett for fin , og jeg tviler på at intensjonen til Ducati ingeniørene var å konkurrere med GS på det feltet.
Skjønner ikkje korleis du klarer å kjøre så mykje av veien, er det kontrastyringen du ikkje får til i svingane eller? :erte :rofl: :buddies:
Hehe , selv om det var fleipete så vil jeg likevel svare deg ordentlig :vs

Jeg kjører nok selvfølgelig mest på asfalt siden jeg tross alt bor i en drabantby en mil utenfor Bergen. Men når jeg kjører på tur så kjører jeg faktisk veldig ofte på slike veier som de aller fleste ikke oppsøker for å kjøre. Ved landstedet mitt i Gulen så finnes der masse utmark som jeg får kjøre i , og som sagt i andre tråder så liker jeg å ta sykkelen med på telt og fisketurer så langt det er mulig å kjøre.
Faktisk liker jeg heller kjøring på slike veier hvor hastigheten er lav men balanse og vurdering av kjørespor er mer interessant. Det dumme er at i Norge er mange grunneiere hysterisk for slik kjøring , noe jeg aksepterer så lenge det er miljøhensyn som ligger bak.
Når det er sagt så føler jeg at F800GS er bedre til denne kjøringen enn det min forrige R1200GS var , og F800GS er ikke noe dårligere på asfalt heller slik jeg bruker sykkelen.
For meg er slike kvaliteter mye mer viktig enn fartsresurser , om dette virker rart så kan jeg trøste deg med at for meg er det rart hva som artig med fartsresurser man som oftest bare kan bruke der det finnes en haug av tullinger (bilister)
På bakgrunn av dette synes jeg den nye KTM 1190 er interessant. Den ser ut som om den kan ha de egenskapene som F800GS har samt at den har relativt stor motor.
Og siden jeg har blitt banket inn i hodet , i en annen tråd, at større motor er mer morsomt så bør den være interessant . (Selv om 1190 ccm og 150hk sikkert er lite det og :P :p )
Sist redigert av Bringisen den 10 jan 2013, 21:32, redigert 1 gang totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av joo »

ZZR-Erling skrev:
edit 2: hvorfor er ikke GSA vannavkjølt i 2013? Kan det være at de anser en luftavkjølt som mere robust??
Da 1200 kom var det som GS. Året etter kom GSA og RT. Regner med vi får se noe nytt i 2014 også, mer snadder mao.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Svar