ventiler

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: ventiler

Legg inn av EasyRider »

ZZR-Erling skrev:
Kawasaki skrev:Å sette opp registeret på en motor er ikke vanskelig,man må bare vite hvor de forskjellige "merkene"skal være.

Enda enklere er det å stripse fast kamkjedet i kamdrevene før kammene løsnes,så ordner det seg selv når kammene monteres tilbake.

Niema problema :thumleft
Det der skjønner jeg ikke. Skal kammene ut kan de ikke være stripet fast i kjedet...
Tipper at på noen sykkler så går det ann å løfte opp en kam (stripse) og legge den ved siden av og shimse. Hvis kjeden gir nok slak da.

For å sjekke klaring må du ikke av med kammen.
Bare finne riktig innstilling på kammen/ventil så du faktisk måler når ventilen skal være åpen TDC :D
Sist redigert av EasyRider den 09 jan 2013, 13:43, redigert 1 gang totalt.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: ventiler

Legg inn av Kawasaki »

EasyRider skrev:Tipper at på noen sykkler så går det ann å løfte opp en kam (stripse) og legge den ved siden av og shimse. Hvis kjeden gir nok slak da.
"Tipper" det går på de fleste.
EasyRider skrev:For å sjekke klaring må du som regel ikke av med kammen.
Bare finne riktig innstilling på kammen/ventil så du faktisk måler når ventilen skal være åpen TDC :D
Du bør ikke gi råd om dette,det er fundamentalt feil det du skriver her.

Kammen må aldri av for å sjekke klaringer,tvertimot er den nødt å være der. Og målingene foretas med stengte ventiler,ikke åpne.Står ventilene åpne,så har du heller ikke klaring å måle.
ikkebike.norwegianforum.net

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: ventiler

Legg inn av EasyRider »

Kawasaki skrev:
EasyRider skrev:Tipper at på noen sykkler så går det ann å løfte opp en kam (stripse) og legge den ved siden av og shimse. Hvis kjeden gir nok slak da.
"Tipper" det går på de fleste.
EasyRider skrev:For å sjekke klaring må du som regel ikke av med kammen.
Bare finne riktig innstilling på kammen/ventil så du faktisk måler når ventilen skal være åpen TDC :D
Du bør ikke gi råd om dette,det er fundamentalt feil det du skriver her.

Kammen må aldri av for å sjekke klaringer,tvertimot er den nødt å være der. Og målingene foretas med stengte ventiler,ikke åpne.Står ventilene åpne,så har du heller ikke klaring å måle.
Ja bare å beklage, jeg så feilen og fikk ikke endret det før du kommenterte det. (litt busy med andre ting) :D
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: ventiler

Legg inn av knutk »

Det jeg har eigd av sykler med shims har ikke hatt behov for å forandre klaring. Således har sjekken bestått av å konstatere at de er innenfor toleranse.
Noterer også ned målingen for sammenligning ved neste sjekk. Synes egentlig det er mere interessant å følge med trend enn om hvor justeringen ligger i forhold til spesifisert tolleranser.

På nyere sykkler kan man derfor trolig bare sjekke uten behov for å skifte shims, og det gjør jo livet lettere for hjemme-service.
Eller er der erfaringer med behov for bytting av shims allerede ved 50 - 60k?

Bok/annen dokumentasjon er et "must". Og momentnøkkel. Ikke trekk til på gefyhlen på en lettmetall blokk. Det blir garantart problem på sikt. Sikkert som Amen i kirka. Om der er benyttet strekkbolter må de skiftes HVER gang. Mange lar seg forlede til gjenbruk av strekkbolter. Ofte holder det. Men hva om en skrue eller to ryker mens man "flyr" over Hardangervidda?

Lykke til med jobben. For mange er mekkingen en stor del av MC-hobbyen.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: ventiler

Legg inn av FJZZR »

På FJ sjekket jeg ventiler nesten med en gang etter jeg kjøpte den ved 15000 km. Det resulterte i at jeg skiftet 12 av 16 shims. Målte klaring, inn i tabell for å sjekke hvilke shims jeg trengte. Så da jeg kom angt med å bytte shims rundt. Endte med å bytte 4 hos forhandler.
FJ har spesial verktøy så en slipper å løfte på kammer for å skifte shims.
Etter denne ene og omfattende justering har ventilklaring vært helt konstant.

På ZZR1200 trenger en ikke enhang vertøy. Bare å dra sleperne til side og ut med shimsen. Hadde håpet det var samme greia på 1400, men det høres ikke sånn ut....

ZZR-Erling

Re: ventiler

Legg inn av ZZR-Erling »

FJZZR skrev:På FJ sjekket jeg ventiler nesten med en gang etter jeg kjøpte den ved 15000 km. Det resulterte i at jeg skiftet 12 av 16 shims. Målte klaring, inn i tabell for å sjekke hvilke shims jeg trengte. Så da jeg kom angt med å bytte shims rundt. Endte med å bytte 4 hos forhandler.
FJ har spesial verktøy så en slipper å løfte på kammer for å skifte shims.
Etter denne ene og omfattende justering har ventilklaring vært helt konstant.

På ZZR1200 trenger en ikke enhang vertøy. Bare å dra sleperne til side og ut med shimsen. Hadde håpet det var samme greia på 1400, men det høres ikke sånn ut....
Å nei, ingen vipparmer på den.
En kjennings FJ1200 kjørte 76000km uten sjekk. Han sjekka da, alle ok :knegg

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: ventiler

Legg inn av MLeikarnes »

Skiftet akkurat ventiltetninger på min GS500, den hadde da gått 87000 km. Første gang topplokket har vært tatt av.
Jeg byttet 2 shims, eller byttet om shims på to av sylinderene og kjøpte ett ekstra. Enkel fix!
Må ta av kammene for å komme til på shimsene på Suzukien ihvertfall!
Bilde
Bilde
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

ZZR-Erling

Re: ventiler

Legg inn av ZZR-Erling »

MLeikarnes skrev:Skiftet akkurat ventiltetninger på min GS500, den hadde da gått 87000 km. Første gang topplokket har vært tatt av.
Jeg byttet 2 shims, eller byttet om shims på to av sylinderene og kjøpte ett ekstra. Enkel fix!
Må ta av kammene for å komme til på shimsene på Suzukien ihvertfall!
Bilde
Bilde
Bra jobba!

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: ventiler

Legg inn av MLeikarnes »

ZZR-Erling skrev:Bra jobba!
Så lenge man har et en forklaring på hvor merkene på kammen skal stå og hvor mange "kjedepinner" det skal være mellom merkene er det jo enkelt. Eneste man kan gjøre feil er å sette motoren 180 grader feil ved demontering/montering (var borti den...) :lol

Det andre som var vanskelig med å gjøre dette var klaringen på 0,08mm, fant ut at 0,08mm ikke er noen standard i noen følebladsett, endte opp med å måtte kjøpe en hel rull med føleblad i 0,08mm! ble prisen av ett sett på ett føleblad.... :sk?
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

ZZR-Erling

Re: ventiler

Legg inn av ZZR-Erling »

MLeikarnes skrev:
ZZR-Erling skrev:Bra jobba!
Så lenge man har et en forklaring på hvor merkene på kammen skal stå og hvor mange "kjedepinner" det skal være mellom merkene er det jo enkelt. Eneste man kan gjøre feil er å sette motoren 180 grader feil ved demontering/montering (var borti den...) :lol

Det andre som var vanskelig med å gjøre dette var klaringen på 0,08mm, fant ut at 0,08mm ikke er noen standard i noen følebladsett, endte opp med å måtte kjøpe en hel rull med føleblad i 0,08mm! ble prisen av ett sett på ett føleblad.... :sk?
180 feil...hvis man setter lobene, si på venstre venstre korekt, (kl 10 og 14 på min), samt veiv og kammerker, og merker kjedet mot drev før man demonterer, må det bli rett.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: ventiler

Legg inn av L-NA »

Sån kan det og gjøres. Her er hele instruksjonen for justering av ventiler på Stelvio`n :-)

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: ventiler

Legg inn av Tysnes »

MLeikarnes skrev:
ZZR-Erling skrev:Bra jobba!
Så lenge man har et en forklaring på hvor merkene på kammen skal stå og hvor mange "kjedepinner" det skal være mellom merkene er det jo enkelt. Eneste man kan gjøre feil er å sette motoren 180 grader feil ved demontering/montering (var borti den...) :lol

Det andre som var vanskelig med å gjøre dette var klaringen på 0,08mm, fant ut at 0,08mm ikke er noen standard i noen følebladsett, endte opp med å måtte kjøpe en hel rull med føleblad i 0,08mm! ble prisen av ett sett på ett føleblad.... :sk?
Kan være greit å ha et føleblad i tommer, mener 0,o3 tommer er 0,08 mm(det var kun på husken). då har en litt mer å velge i :-)

ZZR-Erling

Re: ventiler

Legg inn av ZZR-Erling »

Tysnes skrev:
MLeikarnes skrev:
ZZR-Erling skrev:Bra jobba!
Så lenge man har et en forklaring på hvor merkene på kammen skal stå og hvor mange "kjedepinner" det skal være mellom merkene er det jo enkelt. Eneste man kan gjøre feil er å sette motoren 180 grader feil ved demontering/montering (var borti den...) :lol

Det andre som var vanskelig med å gjøre dette var klaringen på 0,08mm, fant ut at 0,08mm ikke er noen standard i noen følebladsett, endte opp med å måtte kjøpe en hel rull med føleblad i 0,08mm! ble prisen av ett sett på ett føleblad.... :sk?
Kan være greit å ha et føleblad i tommer, mener 0,o3 tommer er 0,08 mm(det var kun på husken). då har en litt mer å velge i :-)
Hmm..har man data oppgitt i metric, blir det no my konverteringsregnng til mm...foreslår:

http://www.ebay.com/itm/400350130030?ss ... 1497.l2649" onclick="window.open(this.href);return false;

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: ventiler

Legg inn av Tysnes »

ZZR-Erling skrev:
Tysnes skrev:
MLeikarnes skrev:
ZZR-Erling skrev:Bra jobba!
Så lenge man har et en forklaring på hvor merkene på kammen skal stå og hvor mange "kjedepinner" det skal være mellom merkene er det jo enkelt. Eneste man kan gjøre feil er å sette motoren 180 grader feil ved demontering/montering (var borti den...) :lol

Det andre som var vanskelig med å gjøre dette var klaringen på 0,08mm, fant ut at 0,08mm ikke er noen standard i noen følebladsett, endte opp med å måtte kjøpe en hel rull med føleblad i 0,08mm! ble prisen av ett sett på ett føleblad.... :sk?
Kan være greit å ha et føleblad i tommer, mener 0,o3 tommer er 0,08 mm(det var kun på husken). då har en litt mer å velge i :-)
Hmm..har man data oppgitt i metric, blir det no my konverteringsregnng til mm...foreslår:

http://www.ebay.com/itm/400350130030?ss ... 1497.l2649" onclick="window.open(this.href);return false;
eg har både mm, tomme føleblad, problemet er jo att en kan ta feil blad. likte den du linket til. bestille? kansje det :-)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: ventiler

Legg inn av Jompa »

Hvis klaringa skal være f eks O,O8 holder det vel med metriske følerblad.
Om 0,10 ikke går gjennom og 0,05 går lett har du klaring som er riktig nok.

Vil tro at følerblad i tommer og konverteringstabeller bare øker sjansen for å gjøre feil ?

En ting som ingen har nevnt så langt er at på de fleste motorene kn man bytte skims uten å demontere
kamakslingene.
Man presser ned ventilene med et verktøy som jeg ikke husker navnet på, pirker ut skimen og legger inn en ny.
Dette kan vel gjøres på alle som har skimsene liggende oppå "koppen" ?

Enkelte motorer, bla a Z 650 og Gpz 1100 ( de gamle) har skimsene under koppene og oppå ventilstammen. Da er eneste mulighet å måle alle ventilene, demontere kamakslinge hvis nødvrndig,
og bytte skims etter behov.

Og man justerer opp i mot høyeste klaring hvis ikke manualen sier noe annet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar