ventiler

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
sm fan
Innlegg: 4
Registrert: 03 nov 2012, 23:35
Motorsykkelen din: suzuki drz 400 k2
Sted: øvre eiker,buskerud

ventiler

Legg inn av sm fan »

hei,
Alle snakker om justering av ventiler,men når vet en at det skal gjøres?
hva er "symtomer" på at det er på tide?
det Hva kan skje hvis en ikke gjør det?
Jeg har en drz 400. :-k

ZZR-Erling

Re: ventiler

Legg inn av ZZR-Erling »

Det som er ille er om klaringen blir for liten. Da kan det bli for varmt og du brenner en ventil. Du vet når du skal justere de hvis du finner Service Manualen og følger opp det som står der.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: ventiler

Legg inn av ArcticTiger »

På drz er det vel 24.000 km intervall på ventiljusteringen?
Det kan bli for stor eller for liten ventilklaring. Er den for stor så tikker det. Er den for liten tetter ikke ventilene skikkelig, og Mottorn kan bli lei å starte.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: ventiler

Legg inn av pelsen »

ArcticTiger skrev:På drz er det vel 24.000 km intervall på ventiljusteringen?
Det kan bli for stor eller for liten ventilklaring. Er den for stor så tikker det. Er den for liten tetter ikke ventilene skikkelig, og Mottorn kan bli lei å starte.
klaringene blir mindre når ventiler og seter slites, hvordan klaringen blir større kan du gjerne forklare mer om :eh

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: ventiler

Legg inn av ArcticTiger »

pelsen skrev:
ArcticTiger skrev:På drz er det vel 24.000 km intervall på ventiljusteringen?
Det kan bli for stor eller for liten ventilklaring. Er den for stor så tikker det. Er den for liten tetter ikke ventilene skikkelig, og Mottorn kan bli lei å starte.
klaringene blir mindre når ventiler og seter slites, hvordan klaringen blir større kan du gjerne forklare mer om :eh
Har du hatt ventil-tikking noen gang da :-k

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: ventiler

Legg inn av knutk »

pelsen skrev: ...
klaringene blir mindre når ventiler og seter slites, hvordan klaringen blir større kan du gjerne forklare mer om :eh
...
Om jeg skal driste meg til å komme med en generalisering så ville jeg forvente at klaringen krymper på motorer hvor justeringen blir gjort ved hjelp av shims mens klaringen øker på motorer hvor man justerer klaringen med en settskrue. Skruene har en tendens til å sige litt, eller så blir de rett og slett slitt mer enn venilsetene, i motsetning til shims, hvor slitasjen er bortimot fraværende.
Som eksempel fra BMW kan nevnes at de gamle bokserne burde justeres hver 10 000 km. Da de introduserte K-modellen med shims i justeringen opplevde de fleste at der ikke var behov for justering før ved min 100 000 km.

Når det er sagt. Om man har service informasjon og den spesifiserer et gitt intervall på sjekk av justering bør man jo følge det.

ZZR-Erling

Re: ventiler

Legg inn av ZZR-Erling »

Går å lurer på om jeg ikke ska tal ventilene på ZZR'n selv. Å måle skal jeg i hverfall få til, verre er det å få timinga korekt etterpå, samt kjedet rett stramma.
Dog er det kjekt å ha gjort slikt sjøl.

Viktig å ha rett temperatur på delene! :[-X

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: ventiler

Legg inn av EasyRider »

ZZR-Erling skrev:Går å lurer på om jeg ikke ska tal ventilene på ZZR'n selv. Å måle skal jeg i hverfall få til, verre er det å få timinga korekt etterpå, samt kjedet rett stramma.
Dog er det kjekt å ha gjort slikt sjøl.[-X
Min zx9r får i år sjekket ventilene på verksted, selv om jeg har både ønske og lyst til å prøve selv.
Grunnen til at jeg vegrer å gjøre det selv er at det ser så avansert ut. Og jeg er livredd for å ikke få timmet den riktig etterpå.

Og egentlig er dette litt absurd, siden jeg selv har sjekket og justert ventiler på min CFR450.
Men der er det jo bare en sylinder, en kam og 4 ventiler å tenke på.. :redface

Hadde sikkert vært litt enkere å overkomme frykten hadde en hatt en medhjelper som hadde gjort dette før.
Får se om en ikke kan finne en sånt bekjentskap i løpet av kommende sesong :-)

@sm fan

Ser flere har kommentert symptomer og hva du skal gjøre.
Selv fant jeg ut at jeg måtte ta en sjekk på min crosser i sommer da den ble fryktelig tungstartet når den var varm.
Verkstedmanualer kan du ofte laste ned i pdf format hvis du googler litt.

Men vil jo anbefale å følge produsentens service intervalerl istede for å vente på at sykklen blir tungstartet eller du brenner ventiler.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

ZZR-Erling

Re: ventiler

Legg inn av ZZR-Erling »

Joda, har funnet gratis pdf og printet ut en times tid på jobben. Så nu har jeg to full A4 permer med trykk på begge sider, mao Servicemanualen :-)

Vil absolutt anbefale trådstarter å finne denne. Der står nok alt beskrevet.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: ventiler

Legg inn av gorbys »

Hvorfor må man sjekke tenning(regner med det er det dere mener med timing?) etter å ha justert ventiler? :-k
Har da aldri gjort det jeg, men så har jeg kun skrudd på bil da og kun nylig begitt meg over på mc skruing :roll

ZZR-Erling

Re: ventiler

Legg inn av ZZR-Erling »

gorbys skrev:Hvorfor må man sjekke tenning(regner med det er det dere mener med timing?) etter å ha justert ventiler? :-k
Har da aldri gjort det jeg, men så har jeg kun skrudd på bil da og kun nylig begitt meg over på mc skruing :roll
I de tilfellene kammene må ut dersom man må justere, som på min, må kammene rett inn igjen. Om ikke vil ventilene slå i stemplene :evil

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: ventiler

Legg inn av EasyRider »

gorbys skrev:Hvorfor må man sjekke tenning(regner med det er det dere mener med timing?) etter å ha justert ventiler? :-k
Har da aldri gjort det jeg, men så har jeg kun skrudd på bil da og kun nylig begitt meg over på mc skruing :roll
Med "timming" menes at du må justre kammene mot veiva slik ventilen ikke slår i stemplene.
Dette står godt forklar i service manualene.

Dette er meget enkelt forklart da, sikkert noen som river seg i håret her men, den får jeg heller ta :D
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: ventiler

Legg inn av Kawasaki »

Å sette opp registeret på en motor er ikke vanskelig,man må bare vite hvor de forskjellige "merkene"skal være.

Enda enklere er det å stripse fast kamkjedet i kamdrevene før kammene løsnes,så ordner det seg selv når kammene monteres tilbake.

Niema problema :thumleft

Edit: på skikkelige mopper kan ventilene justeres uten å løsne kammene :knegg
Sist redigert av Kawasaki den 09 jan 2013, 13:11, redigert 1 gang totalt.
ikkebike.norwegianforum.net

ZZR-Erling

Re: ventiler

Legg inn av ZZR-Erling »

Kawasaki skrev:Å sette opp registeret på en motor er ikke vanskelig,man må bare vite hvor de forskjellige "merkene"skal være.

Enda enklere er det å stripse fast kamkjedet i kamdrevene før kammene løsnes,så ordner det seg selv når kammene monteres tilbake.

Niema problema :thumleft
Det der skjønner jeg ikke. Skal kammene ut kan de ikke være stripet fast i kjedet...

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: ventiler

Legg inn av Kawasaki »

ZZR-Erling skrev:
Kawasaki skrev:Å sette opp registeret på en motor er ikke vanskelig,man må bare vite hvor de forskjellige "merkene"skal være.

Enda enklere er det å stripse fast kamkjedet i kamdrevene før kammene løsnes,så ordner det seg selv når kammene monteres tilbake.

Niema problema :thumleft
Det der skjønner jeg ikke. Skal kammene ut kan de ikke være stripet fast i kjedet...
Du trenger jo ikke å flytte kammene ut av kjellerstua :knegg Det holder å flytte dem litt unna vei,sånn at du kommer til å skifte shims. Går så fint så.
ikkebike.norwegianforum.net

Svar