ventiler
Re: ventiler
Det som er ille er om klaringen blir for liten. Da kan det bli for varmt og du brenner en ventil. Du vet når du skal justere de hvis du finner Service Manualen og følger opp det som står der.
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: ventiler
På drz er det vel 24.000 km intervall på ventiljusteringen?
Det kan bli for stor eller for liten ventilklaring. Er den for stor så tikker det. Er den for liten tetter ikke ventilene skikkelig, og Mottorn kan bli lei å starte.
Det kan bli for stor eller for liten ventilklaring. Er den for stor så tikker det. Er den for liten tetter ikke ventilene skikkelig, og Mottorn kan bli lei å starte.
Re: ventiler
klaringene blir mindre når ventiler og seter slites, hvordan klaringen blir større kan du gjerne forklare mer omArcticTiger skrev:På drz er det vel 24.000 km intervall på ventiljusteringen?
Det kan bli for stor eller for liten ventilklaring. Er den for stor så tikker det. Er den for liten tetter ikke ventilene skikkelig, og Mottorn kan bli lei å starte.
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: ventiler
Har du hatt ventil-tikking noen gang dapelsen skrev:klaringene blir mindre når ventiler og seter slites, hvordan klaringen blir større kan du gjerne forklare mer omArcticTiger skrev:På drz er det vel 24.000 km intervall på ventiljusteringen?
Det kan bli for stor eller for liten ventilklaring. Er den for stor så tikker det. Er den for liten tetter ikke ventilene skikkelig, og Mottorn kan bli lei å starte.
Re: ventiler
Om jeg skal driste meg til å komme med en generalisering så ville jeg forvente at klaringen krymper på motorer hvor justeringen blir gjort ved hjelp av shims mens klaringen øker på motorer hvor man justerer klaringen med en settskrue. Skruene har en tendens til å sige litt, eller så blir de rett og slett slitt mer enn venilsetene, i motsetning til shims, hvor slitasjen er bortimot fraværende.pelsen skrev: ...
klaringene blir mindre når ventiler og seter slites, hvordan klaringen blir større kan du gjerne forklare mer om
...
Som eksempel fra BMW kan nevnes at de gamle bokserne burde justeres hver 10 000 km. Da de introduserte K-modellen med shims i justeringen opplevde de fleste at der ikke var behov for justering før ved min 100 000 km.
Når det er sagt. Om man har service informasjon og den spesifiserer et gitt intervall på sjekk av justering bør man jo følge det.
Re: ventiler
Går å lurer på om jeg ikke ska tal ventilene på ZZR'n selv. Å måle skal jeg i hverfall få til, verre er det å få timinga korekt etterpå, samt kjedet rett stramma.
Dog er det kjekt å ha gjort slikt sjøl.
Viktig å ha rett temperatur på delene!
Dog er det kjekt å ha gjort slikt sjøl.
Viktig å ha rett temperatur på delene!
Re: ventiler
Min zx9r får i år sjekket ventilene på verksted, selv om jeg har både ønske og lyst til å prøve selv.ZZR-Erling skrev:Går å lurer på om jeg ikke ska tal ventilene på ZZR'n selv. Å måle skal jeg i hverfall få til, verre er det å få timinga korekt etterpå, samt kjedet rett stramma.
Dog er det kjekt å ha gjort slikt sjøl.[-X
Grunnen til at jeg vegrer å gjøre det selv er at det ser så avansert ut. Og jeg er livredd for å ikke få timmet den riktig etterpå.
Og egentlig er dette litt absurd, siden jeg selv har sjekket og justert ventiler på min CFR450.
Men der er det jo bare en sylinder, en kam og 4 ventiler å tenke på..
Hadde sikkert vært litt enkere å overkomme frykten hadde en hatt en medhjelper som hadde gjort dette før.
Får se om en ikke kan finne en sånt bekjentskap i løpet av kommende sesong :-)
@sm fan
Ser flere har kommentert symptomer og hva du skal gjøre.
Selv fant jeg ut at jeg måtte ta en sjekk på min crosser i sommer da den ble fryktelig tungstartet når den var varm.
Verkstedmanualer kan du ofte laste ned i pdf format hvis du googler litt.
Men vil jo anbefale å følge produsentens service intervalerl istede for å vente på at sykklen blir tungstartet eller du brenner ventiler.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
Re: ventiler
Joda, har funnet gratis pdf og printet ut en times tid på jobben. Så nu har jeg to full A4 permer med trykk på begge sider, mao Servicemanualen :-)
Vil absolutt anbefale trådstarter å finne denne. Der står nok alt beskrevet.
Vil absolutt anbefale trådstarter å finne denne. Der står nok alt beskrevet.
Re: ventiler
Hvorfor må man sjekke tenning(regner med det er det dere mener med timing?) etter å ha justert ventiler?
Har da aldri gjort det jeg, men så har jeg kun skrudd på bil da og kun nylig begitt meg over på mc skruing
Har da aldri gjort det jeg, men så har jeg kun skrudd på bil da og kun nylig begitt meg over på mc skruing
Re: ventiler
I de tilfellene kammene må ut dersom man må justere, som på min, må kammene rett inn igjen. Om ikke vil ventilene slå i stemplenegorbys skrev:Hvorfor må man sjekke tenning(regner med det er det dere mener med timing?) etter å ha justert ventiler?
Har da aldri gjort det jeg, men så har jeg kun skrudd på bil da og kun nylig begitt meg over på mc skruing
Re: ventiler
Med "timming" menes at du må justre kammene mot veiva slik ventilen ikke slår i stemplene.gorbys skrev:Hvorfor må man sjekke tenning(regner med det er det dere mener med timing?) etter å ha justert ventiler?
Har da aldri gjort det jeg, men så har jeg kun skrudd på bil da og kun nylig begitt meg over på mc skruing
Dette står godt forklar i service manualene.
Dette er meget enkelt forklart da, sikkert noen som river seg i håret her men, den får jeg heller ta
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
Re: ventiler
Å sette opp registeret på en motor er ikke vanskelig,man må bare vite hvor de forskjellige "merkene"skal være.
Enda enklere er det å stripse fast kamkjedet i kamdrevene før kammene løsnes,så ordner det seg selv når kammene monteres tilbake.
Niema problema
Edit: på skikkelige mopper kan ventilene justeres uten å løsne kammene
Enda enklere er det å stripse fast kamkjedet i kamdrevene før kammene løsnes,så ordner det seg selv når kammene monteres tilbake.
Niema problema
Edit: på skikkelige mopper kan ventilene justeres uten å løsne kammene
Sist redigert av Kawasaki den 09 jan 2013, 13:11, redigert 1 gang totalt.
ikkebike.norwegianforum.net
Re: ventiler
Det der skjønner jeg ikke. Skal kammene ut kan de ikke være stripet fast i kjedet...Kawasaki skrev:Å sette opp registeret på en motor er ikke vanskelig,man må bare vite hvor de forskjellige "merkene"skal være.
Enda enklere er det å stripse fast kamkjedet i kamdrevene før kammene løsnes,så ordner det seg selv når kammene monteres tilbake.
Niema problema
Re: ventiler
Du trenger jo ikke å flytte kammene ut av kjellerstua Det holder å flytte dem litt unna vei,sånn at du kommer til å skifte shims. Går så fint så.ZZR-Erling skrev:Det der skjønner jeg ikke. Skal kammene ut kan de ikke være stripet fast i kjedet...Kawasaki skrev:Å sette opp registeret på en motor er ikke vanskelig,man må bare vite hvor de forskjellige "merkene"skal være.
Enda enklere er det å stripse fast kamkjedet i kamdrevene før kammene løsnes,så ordner det seg selv når kammene monteres tilbake.
Niema problema
ikkebike.norwegianforum.net