Forslag til første sykkel

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Nuffen Junior
Innlegg: 2
Registrert: 01 jan 2013, 02:46
Motorsykkelen din: Ingen

Forslag til første sykkel

Legg inn av Nuffen Junior »

Hei!

Jeg er snart i gang med å følge min fars fotspor og ta til landeveien på en sykkel. Jeg banner kanskje i kjerka her, men jeg kan ikke påstå å være en veldig opplyst mann når det kommer til motorsykler. Derfor håper jeg at dette forumets mer bevandrede medlemmer kanskje kan hjelpe meg med en pekepinn eller to.

Etter å ha sjekket andre nettsiders topplister for førstekjøp kom jeg over Harley-Davidsons Iron 883. Skulle jeg basert kjøpet mitt kun på utseende hadde jeg kjøpt denne sykkelen på stedet, selv om jeg har forstått det slik at veldig mange er uenige med meg på det punktet. Triumph Bonneville er også en sykkel jeg har sjekket ut basert på god omtale. Hvis noen har erfaring med Iron 883 hører jeg gladelig etter, men utifra hva jeg har hørt er både denne og andre Harleyer risikable kjøp fordi man oftere ender opp med vedlikeholds- og reparasjonsregninger. Det jeg er ute etter er en pålitelig sykkel jeg kan trekke på smilebåndene av å se hver morgen. Jeg er ikke interessert i å sette rekord i forbikjøringer på en plastikkrakett fra Japan, men å kunne nyte lange turer med gammer'n på en god sykkel. Hvis noen har forslag til hva jeg burde sjekke ut da - i en prisklasse for en ung gutt med begrenset budsjett - tas dette imot med stor takk!

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Forslag til første sykkel

Legg inn av ZZR-Tom »

Eg har sjølv hatt cruser og angrer ikkje sjølv om eg bytta sjanger etter en sesong. Det finnest tusen typer tips og meininger om ka som er best nybegynner sykkel og dei skal en stort sett ikkje bry seg om. Følg hjerte,hode og lommeboka.
Finner du en harley 883 i original stand og som ikkje er skrudd i hjel så trur eg at det er grei skuring.Bonnevilen er nok og så en bra sykkel men litt anerledes kjørestil en HD. Vist du skriver max budsjettet dit så blir det nok enklare for dei som har peiling på dei to å hjelpe deg.
Men eg gjentar, følg hjerte,hode og lommebok. Rekkefølga av dei tre får en bere ta ei vurdering av sjølv og skulle en velge noke som du ikkje liker alikavel, så er du langt i fra den første og ei heller den siste. Då selger en og kjøper nytt.
lykke til

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Forslag til første sykkel

Legg inn av joo »

Enig med ZZR, en ganske ny Harley ramler ikke sund. Var nok annerledes for noen 10-år sida, men evig eies kun et dårlig rykte vet du ;-)

Strengt tatt finner du neppe så mange moderne sykler som det er problemer med nå. Et og annet snag kan du få med alle merkene, men de er sjeldne.
Verre om du kjøper noe som er gått langt og ikke tatt vare på mener jeg.
Bruken og pengeboka bestemmer valget, og så må du kjøre en del før du vet om du valgte rett eller vil bytte "stil" senere.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

mekkern
Innlegg: 7643
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Forslag til første sykkel

Legg inn av mekkern »

Velkommen. og godt nyttår!

Kjøpe med hjerte og hode er greit det men først bør en prøve litt forskjellige sykler for en finner ut hva som faktisk er slik sykkel en vil ha...ikke bare av utseende..

Hvis du skal kjøre langt som du skriver er en sykkel der du sitter med bare litt fremovervinkel det beste i lengden for både rygg tresmak og armer..

Pris er en annen side-her er det best kjøp fra de japanske som regel hvis budsjettet er begrenset.selv om det er andre slengere her og der..

så budsjett og bruksområde (langt kort rett frem svinger fort sakte on/off asfalt show-off praktisk) er en ting en bør tenke litt over slik at en ikke må bytte med en gang eller går lei.. :-)å
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38121
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Forslag til første sykkel

Legg inn av AJ »

Velkommen hit som MCsiden.no medlem, Nuffen Junior :vs

En av de aller første tung-MC'ene jeg kjørte var en Suzuki 650 for ca. 30 år siden, en firesylindret sak med kardang og forholdsvis høyt styre og customsal.
En artig sak, men ikke helt min kjørestilling. Etter dette har jeg svært liten erfaring med cruiser-lignende sykler. Kun sittet på noen og funnet ut at... nei, tru'kke detter er noe for meg, gitt... :[-(
Men svært mange trives jo med slike sykler og Harley er i dag verken bedre enn verre enn crusiere fra de japanske produsentene eller Triumph (Bonneville osv.).

Selv fant jeg meg bedre til rette på den første tung-MC'en jeg eide, en Suzuki GSX 1100 EF, 1985 mod. Et råskinn av en sykkel, men lett å håndtere.

Så gikk det 14 år før jeg kjøpte neste sykkel, en kliss ny Yamaha TDM 900, som jeg likte veldig godt. Kan også egne seg for en nybegynner, selv om den er litt topptung og har en tosylindret motor som gjør at motorgangen ikke er like jevn som en firer.
Kjørestillingen, derimot, er det ingenting å si på. Oppreist og behagelig selv om mange (de fleste...?) vil oppleve noe turbulens og vindpress. Mer på slike sykler enn på en racing-sykkel med nedovervendt styre i stedet for oppovervendt. En styreutforming som er med på å gi et godt grep om styreholkene og en mer (for de allere fleste...?) behagelig vinkel for håndledd og en oppreist kjørestilling som gir mindre belastning på ryggen for de fleste.

Min neste sykkel, Triumph Tiger 1050, var/er veldig lik TDM 900 rent ergonomisk. Jevnere motorgange og en merkbart sprekere motor med en unik motorkarakteristikk - som jo også er et viktig kriterium for mange ved valg av sykkel... ;-)

Min nåværende sykkel er en Moto Guzzi Stelvio. Om denne egner seg som en nybegynnersykkel skal jeg ikke mene for mye om enda siden jeg kun har noen får ukers erfaring og et par tusen km's kjøring med denne.

Mye skrevet, men ingen konkrete tips?
Tja... hva med å kikke på f.eks. TDM 850, forløperen til TDM 900? Det er mulig å få tak i disse tilk en rimelig pris. Det er en sprek og sykkel med god langturkomfort. Ingen crusier, men en sykkel med bedre kjørestilling, er min påstand. I tillegg sitter man høyt og har dermed god oversikt i trafikken. Noe jeg mener er en ubetinget fordel og noe cruiserne mangler med sine lave kjørestillinger.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: Forslag til første sykkel

Legg inn av ZZR-Erling »

Også enig med ZZR-Tom. En 883 burde være en grei sak å håndtere, en bike du vil føle at du behersker rimelig greit med en gang, samt følg dine ønsker så fremt du tror du vi kunne beherske biken og bli kjent med mc-livet på en bra måte..Å starte med en R1, feks, er nødvendigvis ikke det som gir en en fin "innføring"/start.

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Forslag til første sykkel

Legg inn av Fidel »

Se her, kjøp denne. Ikke noe smykke, men billig, enkel og grei, og så kan du lære deg å skru littegrann i samme slengen, og det uten at det koster skjorta :)

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=39050954" onclick="window.open(this.href);return false;
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Forslag til første sykkel

Legg inn av Voodoodoo »

Uten å henge meg opp i merker ville jeg anbefale enhver førstegangskjøper å handle en sykkel som er letthåndterlig og styrevillig.
Sånn sett så er neppe en HD eller en sliten Guzzi det ideelle å begynne med.

En enkel naken japansk sykkel på 600-1000ccm av nyere årgang fyller som regel de kriteriene. Det er også så og si null trøbbel med disse så da går det an å bruke tida til å kjøre sykkel.

Når en så har fått smaken og teken på kjøringa kan en velge seg ut hvafaens drog en vil.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Forslag til første sykkel

Legg inn av Bringisen »

Velkommen hit. :vs

Min erfaring er følgende;

Tenk først nøye gjennom hvordan du tenker å bruke motorsykkelen. Og da bør man gjerne spisse tankene inn mot om man skal kjøre langt eller bare cafekjøring. Skal man ha med selg bagasje , eller passasjer. Vil man kunne kjøre relativ fort men behagelig , skal man kun kjøre på asfalt eller også ut i marka?

Når disse tingene er gjennomtenkt så kan man jo danne seg et bilde over hvilken motorsykkeltype og hvilken motorstørrelse man bør se etter.

Så min erfaring med den sykkel typen du vurderer.
Jeg kjøpte en helt ny HD XL 1200 C Sportster ( jubileumsmodell) i 2008.
Dette var et aldeles nydelig smykke med masse blankt og lekkert for meg som liker polering og voksing.
Lyden av motoren var himmelsk med den helt riktige "potato - potato" lyden.
Sykkelen var fin å kjøre fra cafe til cafe i byen men var desverre et dårlig valg ute på tur.
Selv om dette var en ny sykkel med vibrasjonsdempet teknologi fra Harley så ristet det ganske mye når man kom over 70km/t.
Det var også nesten ubehagelig å sitte i fartsvinden når man passerte 80km/t
Når det gjaldt lasteevne så var dempere for dårlig og plassen minimal. Det ble plass til en liten bag og ryggsekk.

Så min konklusjon var at sykkelen var utrolig vakker og man fikk inngang til et myteomspunnet merke og livsstil. Sykkelen var glimrende til cafekjøring men etter min mening dårlig egnet til langturkjøring.( nå skal det sies at der finnes mennesker som kjører verden rundt også på stivrammede sykler, så alt går an)
Motoren på 1200ccm var sterk men ganske sløv , passer likevel i en slik sykkel.
Jeg prøvde også samme modell med 883 motoren , men den var for dårlig etter min mening. Selv om den var på over 800ccm.
Bremser og styrevilligheten var langt under det jeg føler er akseptabelt.

Lykke til.
Sist redigert av Bringisen den 01 jan 2013, 13:53, redigert 1 gang totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Forslag til første sykkel

Legg inn av Barbarozza »

Voodoodoo skrev:Uten å henge meg opp i merker ville jeg anbefale enhver førstegangskjøper å handle en sykkel som er letthåndterlig og styrevillig.
Sånn sett så er neppe en HD eller en sliten Guzzi det ideelle å begynne med.

En enkel naken japansk sykkel på 600-1000ccm av nyere årgang fyller som regel de kriteriene. Det er også så og si null trøbbel med disse så da går det an å bruke tida til å kjøre sykkel.

Når en så har fått smaken og teken på kjøringa kan en velge seg ut hvafaens drog en vil.

Slenger meg på denne, siden penger alltid er et spørsmål er sånne ganske greie å serve litt sjøl også mht olje, filter bremser osv, hvilket jeg mener er en del av pakka med å ha sykkel. Lett skruing i begynnelsen så lærer du redskapen å kjenne.

Det fine med disse er at de er ektremt lettkjørte, spiller ingen rolle om det er en Honda Hornet eller en Yama FZ6 eller noe annet. Men du kan godt begynne med hvilken størrelse du vil som Woodie sier :D
Memento mori

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Forslag til første sykkel

Legg inn av Crinos »

Som Harley fan vil jeg selvsagt anbefale en Iron 883. Veldig greie sykler og ikke minst lett kjørte. Sportster maskinen krever mye mindre vedlikehold enn big twin maskinene og så lenge sykkelen får normalt med vedlikehold og ikke er ihjel skrudd (noe som har vert med på å trekke ned harly sitt rykte for å være pålitlige maskiner), så har du kjempe mange gode mil.

Har hørt at Honda CB også er greie start sykler.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 726
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Forslag til første sykkel

Legg inn av JanK »

Hvis du vil ha en driftsikker naken første sykkel til god pris er nok en Honda Hornet 600 det beste du kan kjøpe. Har selv en 900, er vanskelig å finne bedre sykkel for pengene. :thumleft

Bilde
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Forslag til første sykkel

Legg inn av ZZR-Tom »

Voodoodoo skrev:Uten å henge meg opp i merker ville jeg anbefale enhver førstegangskjøper å handle en sykkel som er letthåndterlig og styrevillig.
Sånn sett så er neppe en HD eller en sliten Guzzi det ideelle å begynne med.
Er uenig med deg der. Starta som nybegynner på 1100cc cruser, japse men alikavel. Letthåndterlig og lettkjørt. Er langt fra like svingvillig som dei to eg kjøpte etter på men aldri hatt frykt eller problem med en sving då tempoet inni og gjennom ikkje er det samme. Er vel også en grunn til at HD er det billigaste merke å forsikre, lite uhell ;-)
Og så vist det er HD og Triumphen han virkelig har lyst på, så blir det feil å kjøpe noke heilt forskjeligt.

Å prøvekjøre forskjellige typer er fornuftig men langt like lett for mangen som bur på avsides plasser der det ofte må kjørast i timer for å sjå på/prøve et potensielt kjøp, og når en tar en prøve tur så er det sjeldenheten det varer lenge nok til å kjenne etter ka en liker som nybegynner.
Og det tar gjerne veker,månder eller år før en finner ut a vilken MC type som passer en.

Eg skjønner heller ikkje kvifor at bere for en er nybegynner at en skal kjøpe seg en sykkel som en skal skru på for å lære seg å mekke :scratch

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Forslag til første sykkel

Legg inn av Intruder »

Som hovedregel bør en vel kjøpe et merke som er kjent for lite problemer,sykkel med mye skruing og vedlikehold bør vente til en er halvlei kjøringa... :mc2 :mc2 ... :mc3
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Forslag til første sykkel

Legg inn av Bringisen »

Her er forresten bilde av den jeg hadde...blank og fin??? :D

Bilde
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svar