Norges vakreste motorsykkelveier

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av kjellv »

Canutus skrev:Blir bare ikke lei den veien over Suleskard og ned til Lysebotn.
Var visst litt for tett på ferien i år, da det var litt trafikk over, men hjemover var det betydelig bedreBilde
Digg å kunne ta den turen etter jobb en fredag :prf
DSC_1869~2.jpg
DSC_1871.jpg
Sent fra min XQ-BT52 via Tapatalk
Jeg er ganske enig med deg, veien over Suleskard går ikke an å bli lei av. Men fra Ørneredet og ned til Lysebotn tror jeg at jeg fort ville bli lei om jeg bodde nærme. Jeg forventet noe lignende Trollstigen da jeg var der, men det var det ikke. Slakke rytmiske monotone svinger fikk ikke nakkehårene til å reise seg hos meg I alle fall.
Men fantastisk utsikt da. Særlig fra Ørneredet.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av Olav K »

Er egentlig Suleskardsvegen så fantastisk?

Jeg har kjørt der en 8-10 ganger, og synes EGENTLIG at Suleskardsvegen ikke er mer spektakulær enn andre fjelloverganger her til lands :prf

Gamleveiene over Haukeli, gamlevegen mellom Aurland/Lærdal, Tindevegen, Imingfjell er bare noen eksempler på veier som byr på mer utsikt og / eller finere svinger enn Suleskardsvegen.

Og drar vi inn grusveger som Jotunheimsvegen, Fanitullvegen (Ål/Hemsedal) Slådalsvegen mm så blir jo listen enda lengre.

Svingene fra Lysebotn opp til Ørneredet er nok aller kjekkest om man kjører de på en tid av døgnet, da trafikken er minimal, og 1200ccm kan gjøre rett og sjel for seg 😊 utover det er Lysebotnsvingene aller aller best sett på avstand.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37880
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av AJ »

Olav K skrev: 05 aug 2023, 10:09 Er egentlig Suleskardsvegen så fantastisk?
Jeg synes ikke det. Grei nok hvis lite trafikk. Men ikke spesielt trivelig når bobilfolket sørger for lange køer og "kenguru"kjøring når disse møtes.
For ikke å snakke om all sauemøkka i veibanen... :[-(

Samme gjelder Trollstigen når "alle" turistbussene og bobildene skal dit samtidig. Kombinert med en reklamefilminnspilling...
Joda, har opplevd dette. Og til alt overmål var det omtrent umulig å finne parkering på turistfelleplatået... :doh

Lysebotnveien?
Tror jeg har nevnt det noen ganger tidligere; jeg har begrenset sans for hårnålsveier. Morsomt da jeg var yngre, men ikke nå lenger.
Veier med slake, åpne og forutsigbare jevnt buede svinger, derimot, slik det stort sett er på bl.a. Kystriksveien, liker jeg.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av rolf-arne »

For meg er variasjon viktig. Kjører på gammelveien ved siden av tunnellen , og nå har tiden kommet til å utforske mindre lokale veier...

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av Gammelsmurfen »

Olav K skrev: 05 aug 2023, 10:09 Svingene fra Lysebotn opp til Ørneredet er nok aller kjekkest om man kjører de på en tid av døgnet, da trafikken er minimal, og 1200ccm kan gjøre rett og sjel for seg 😊 utover det er Lysebotnsvingene aller aller best sett på avstand.
Fikk en tulling av en tysk bussjåfør foran oss oppover i juni, han gjorde alt han kunne for å sperre for oss.
Han tok yttersving (noe han selvsagt måtte) og da var det god plass på innsiden, men holdt han igjen 1,5 sekund så hadde vi kunnet smette forbi på inneren, men neida.
På rettene så la han seg midt i veien og de par stedene det var lomme på høyre side la han seg ikke inn.
Fullstendig uforutsigbar og ego, man vil jo ikke bli skviset mellom buss og betong heller..

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 470
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av Canutus »

Det er veldig mange fine mc-veier i Norge og skal ikke krangle på hvilken som er best, for det varierer jo også med vær, trafikk, tid på året hvilken mc man kjører, og ikke minst personlige preferanser.
Men ja, jeg syns Suleskardsvegen er noe av det artigste jeg har kjørt i Norge (sør for Lofoten).

Skal være enig at flere av de du nevner kan skilte med bedre eller mer spektakulær utsikt, men ingen av de (asfaltveiene) du nevner har noe i nærheten av like mye svinger over så langt strekke som snor seg gjennom landskapet.
Omkjøringene på Haukeli er jo bare små veistubber på 10-15min tilsammen på alle 4.
Imingfjell har fint lanskap men der er det jo nesten ikke svinger, heller ikke spesiell utsikt.

I går var det litt mer trafikk vestover enn jeg setter pris på og siden det er så smalt er man avhengig av hjelp forbi biler, så opplevelsen er veldig forskjellig om det er annen trafikk eller om en er "aleine" på veien.
Svingene fra Lysebotn opp til Ørneredet er man selvfølgelig også avhengig av å ha litt for seg selv for å kjenne på go-følesen i motoren. Men ja, har flere ganger snudd ved Ørneredet men det er som regel pga tidsbruk.



Sent fra min XQ-BT52 via Tapatalk


Solo-rider
Innlegg: 782
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av Solo-rider »

rolf-arne skrev: 05 aug 2023, 00:38
Canutus skrev:Blir bare ikke lei den veien over Suleskard og ned til Lysebotn.
Var visst litt for tett på ferien i år, da det var litt trafikk over, men hjemover var det betydelig bedreBilde
Digg å kunne ta den turen etter jobb en fredag :prf
DSC_1869~2.jpgDSC_1871.jpg

Sent fra min XQ-BT52 via Tapatalk
Tenker også på å ta ferga innover, ja har faktisk bestillt plass, fredag morgen...så det blir over Suleskardet til treff fredagen.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Fikk ikke med meg fergeturen på Lysefjorden og Lysebotn på vei til treffet forrige året. Pga at ferga var fullbooket da.
I år var jeg ute i god tid og fikk bestilt meg plass på ferga innover kl 1200 fra Lauvik på fredagen. Så får jeg se om det blir over Suleskard fra Lysebotn.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37880
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av AJ »

Solo-rider skrev: 05 aug 2023, 16:59 Fikk ikke med meg fergeturen på Lysefjorden og Lysebotn på vei til treffet forrige året. Pga at ferga var fullbooket da.
I år var jeg ute i god tid og fikk bestilt meg plass på ferga innover kl 1200 fra Lauvik på fredagen. Så får jeg se om det blir over Suleskard fra Lysebotn.
Artig fergetur det der.
Gjorde den for mange år siden og ble underveis underholdt av en historieforteller om livet og historiske hendelser, eller kanskje helst myter, langs fjorden i riktig gamledager ;) .

Mener å huske at man kunne se fjordselen også i løpet av turen, om man var riktig heldig.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av rolf-arne »

Solo-rider skrev:
rolf-arne skrev: 05 aug 2023, 00:38
Canutus skrev:Blir bare ikke lei den veien over Suleskard og ned til Lysebotn.
Var visst litt for tett på ferien i år, da det var litt trafikk over, men hjemover var det betydelig bedreBilde
Digg å kunne ta den turen etter jobb en fredag :prf
DSC_1869~2.jpgDSC_1871.jpg

Sent fra min XQ-BT52 via Tapatalk
Tenker også på å ta ferga innover, ja har faktisk bestillt plass, fredag morgen...så det blir over Suleskardet til treff fredagen.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Fikk ikke med meg fergeturen på Lysefjorden og Lysebotn på vei til treffet forrige året. Pga at ferga var fullbooket da.
I år var jeg ute i god tid og fikk bestilt meg plass på ferga innover kl 1200 fra Lauvik på fredagen. Så får jeg se om det blir over Suleskard fra Lysebotn.
Starter fra Songesand , den fredan'

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av rolf-arne »

rolf-arne skrev:
Solo-rider skrev:
rolf-arne skrev: 05 aug 2023, 00:38
Canutus skrev:Blir bare ikke lei den veien over Suleskard og ned til Lysebotn.
Var visst litt for tett på ferien i år, da det var litt trafikk over, men hjemover var det betydelig bedreBilde
Digg å kunne ta den turen etter jobb en fredag :prf
DSC_1869~2.jpgDSC_1871.jpg

Sent fra min XQ-BT52 via Tapatalk
Tenker også på å ta ferga innover, ja har faktisk bestillt plass, fredag morgen...så det blir over Suleskardet til treff fredagen.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Fikk ikke med meg fergeturen på Lysefjorden og Lysebotn på vei til treffet forrige året. Pga at ferga var fullbooket da.
I år var jeg ute i god tid og fikk bestilt meg plass på ferga innover kl 1200 fra Lauvik på fredagen. Så får jeg se om det blir over Suleskard fra Lysebotn.
Starter fra Songesand , den fredan'

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Det gjør jeg ikke!!!! Det regne bort

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

ErikW
Innlegg: 696
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av ErikW »

Så bra vi er forskjellige. Kjørt Suleskarvegen etpar ganger og trives godt der hver gang. Det er fin vei, det lukter friskt av fjelluft og det er pent. Ofte er dette viktigere for meg enn hastighet og nedlegg osv. som en rekreasjon etter ei slitsom arbeidsuke. Da er det inntrykk og natur som teller.
En turist eller 2 skiter eg i :lol

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av Gammelsmurfen »

Har som en del av en dagsetappe i neste uke lyst å se Sunnmørsalpene, dere som er kjent der:
Det er en del rutealternativer om man tar høyde for at man kommer via Sjøholt, deriblandt disse to.
Noen som har gode tips om hvor man "ser mest alper" og kjører gjennom den flotteste naturen her?
1.png
2.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av rolf-arne »

ErikW skrev:Så bra vi er forskjellige. Kjørt Suleskarvegen etpar ganger og trives godt der hver gang. Det er fin vei, det lukter friskt av fjelluft og det er pent. Ofte er dette viktigere for meg enn hastighet og nedlegg osv. som en rekreasjon etter ei slitsom arbeidsuke. Da er det inntrykk og natur som teller.
En turist eller 2 skiter eg i Bilde
Helt enig, jeg "rota" bort en dag fra Helgeroa opp Oklungen (flott veibit) blir svær de nya E18 bruene.

Stoppa på Vindfjelltunet, blei påspandert kaffe, og prata vekk masse regn, avgårde mot Hvittingfoss på veldig artige veia om man er ute etter kjøreglede, ikke fart og ikke så mye utsikt..

Men skog er også noe å legge merke til, og så blir du overrasket, at det er her du skal finne mye mer krevende hårnålsvinger enn eksempelvis, Trollstigen.. mangler utsikten, men så artig å kjøre...

Siden eegnet tok meg igjen før Hvittingfoss, så snudde jeg sørover over Andebu, og endte opp med full sirkel i Langesund og korketrekkern..

Nærområdet ditt @ErikW , er FLOTT,,, men kanskje litt for skogrikt til å bli med helt til topps for andre.

Jeg skal dit flere ganger om sola skinner.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 655
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av Nomade »

Gammelsmurfen skrev: 14 aug 2023, 23:41 Har som en del av en dagsetappe i neste uke lyst å se Sunnmørsalpene, dere som er kjent der:
Det er en del rutealternativer om man tar høyde for at man kommer via Sjøholt, deriblandt disse to.
Noen som har gode tips om hvor man "ser mest alper" og kjører gjennom den flotteste naturen her?

1.png

2.png
Sjøholt er gamle hjembygda mi, jeg anbefaler alternativ nr 2. 👍

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av Gammelsmurfen »

Nomade skrev: 15 aug 2023, 09:57
Gammelsmurfen skrev: 14 aug 2023, 23:41 Har som en del av en dagsetappe i neste uke lyst å se Sunnmørsalpene, dere som er kjent der:
Det er en del rutealternativer om man tar høyde for at man kommer via Sjøholt, deriblandt disse to.
Noen som har gode tips om hvor man "ser mest alper" og kjører gjennom den flotteste naturen her?

1.png

2.png
Sjøholt er gamle hjembygda mi, jeg anbefaler alternativ nr 2. 👍
Takk! Ja, jeg tenker også det etter at jeg så på Google Streetview flere steder der... skikkelig lekkert mange steder langs FV60.
Stusset litt på at google plutselig stoppet et sted i området rundt Øye, hvor det var bratte fjellsider og smalt... også hadde de kjørt et stykke inn fra andre siden. Mulig det var stengt da de filmet der, eller kan det være at de ikke turte å kjøre inn? Steinras-muligheter kanskje?
Krysser fingrene for at jeg får brukbart vær, må jo si at opplevelsen av spektakulær natur er en helt annen i godvær enn drittvær.

Svar