Norges vakreste motorsykkelveier

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av Svolp »

En finfin artikkel!!

http://visitnorway.digitalebilag.no/wip ... 736&vg_s=1

Sko gjerne fått samla en hel del på førstesia, eller hur AJ ?
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av Onsløv »

Mulig det er nevnt før, men helgelandskysten... OLALALA! for en vakker natur.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av Intruder »

Start i Redalen nord for Gjøvik,kjør via Snertingdal til Kinn og deretter over Vingromsåsen til Vingrom.. :mk Sikkert ikke landets aller fineste motorsykkelvei dette,men en av mange muligheter i dette området...
Om du fra Vingrom kjører til Lillehammer og tar gammelriksvegen via Brøttum til Moelv er det også en fin vei.. :thumleft
OG.........OG------OG ! :-)å

Disse veiene er kanskje ikke særlig vakre,men som artige mc-veier scorer de noenlunde .. :-)
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

ZZR-Erling

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av ZZR-Erling »

Støtter RV17, og "Vestlandet generelt". :thumleft
Blir forøvrig en liten svipp på oss der i helga: Hvittingfoss-Haukeli-Odda-telt i Kinsarvik-hjem via Hardangervidda-Geilo-RV40 :prop:

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av Dexter »

Pinseturen vår starter fredag og har første etappe til Haukeligrend. Om dere ser oss så vink når dere passerer :vs
Det er det samme for skylda hvem som har den...

ZZR-Erling

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av ZZR-Erling »

Dexter skrev:Pinseturen vår starter fredag og har første etappe til Haukeligrend. Om dere ser oss så vink når dere passerer :vs
Ja, men vi starter lørdag, hjem søndag..

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: NORGES VAKRESTE MOTORSYKKELVEIER

Legg inn av joo »

AJ skrev:Er dette langs Tinnsjøen også, tro... :scratch
Kan ikke si jeg bet meg merke i hvor vi dro da vi tok en pause fra Trollrally i fjor og tok oss en kjøretur i stedet...

Samma det, her er i hvert fall noen av bildene vi tok; ikke så mye vei og svinger, men mer av den flotte naturen... :) :

Bilde

Bilde

Bilde
Ligner på vegen sørover langs Fyresvatn? Litt humpete, men fin MC-veg og luftige rasteplasser.
Er vel så lenge sida at dette husker du ikke AJ :knegg
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av ArcticTiger »

Rektig Joo, det er nok i Førrsdal dette. Hadde meg en fin Tigertur der i september -10, stoppa på samma lomma.
Og så gjekk eg på Foldsæ Landbruksskule der i Førrsdal -76/-77, men den er nedlagt for lenge sia :doh

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av L-NA »

Heldig vis så er vi vel litt forskjellige her også, men om man elsker, flott natur Twin motorer, bratte motbakker samt hårnål svinger....da anbefaler jeg følgende rute.

Opp gamle veien fra Øvre Årdal (privat bomveg) til Turtagrø, Videre over Sognefjellet og ned til Lom igjennom Bøverdalen (Må stoppe ved saga søyla på Elveseter, og gjerne en overnatting). Fra Lom så er det Stryne fjellet, (kjører du Adventure så må du ta gamle vegen) så videre tar du mot Geiranger. Like nedenfor "Utsikten Hotell" tar du til H opp mot Vesterås gård. Her spør du etter rom på låven, Middag på ute resturantren, og frokost på låve brua. Ta gjerne en fjelltur neste dag opp til Sætra. Ubeskrivelig flott... :thumleft

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37881
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av AJ »

Er jammen ikke sikker på om denne linken er lagt ut her på MCsiden.no:

http://www.nasjonaleturistveger.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis ikke, så er det kanskje på tide... ;-)

Får man med seg de fleste de som er listet opp her i løpet av en sesong, så skal man antakelig være fornøyd med seg selv :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av kjellv »

AJ skrev:Er jammen ikke sikker på om denne linken er lagt ut her på MCsiden.no:

http://www.nasjonaleturistveger.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis ikke, så er det kanskje på tide... ;-)

Får man med seg de fleste de som er listet opp her i løpet av en sesong, så skal man antakelig være fornøyd med seg selv :thumleft
Her var det mye spennende ja!
I mitt fylke er det en svært spennende tur som ikke er listet opp, og denne veien får jeg ikke Google maps til å akseptere en gang. Men den er vel verd turen!
Om du kommer f.eks fra Trollstigen og ikke skal videre til Atlanterhavsveien men østover mot Oppdal/Trondheim, så ta denne turen:
Kjør fra Åndalsnes mot Molde, men ikke ta ferga Åfarnes-Sølsnes. Fortsett forbi fergekaia, Mittet-Vistdal og over Vistdalsheia til Eresfjord. Ta til høyre og kjør til Eikesdal (Mardalsfossen, Nordeuropas høyeste fossefall). Innerst i Eikesdal ved Finnset snor det seg en gammel anleggsvei av grei standard for MC og personbiler opp Finnsetlia til Aursjøen, og derifra kan du kjøre ned igjen til Sunndalsøra gjennom Grøvudalen og Litldalen. http://www.visitaursjovegen.no/?div_id=1&pag_id=1" onclick="window.open(this.href);return false; Anbefales på det sterkeste. På disse veiene blir opplevelsene fra Trollstigen bare blåbær.

Fra Aursjøhytta er det antakelig også mulig å kjøre anleggsveien sørover langs Aursjøen til Lesja. Jeg vil anta dette er en tur som ikke egner seg for alle typer sykler, da det må påregnes partier med dårlig vei. Jeg har ikke kjørt denne veien selv, men vet den ligger der etter anleggsarbeidet i forbindelse med kraftverksutbyggingen på 80-tallet.

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av MLeikarnes »

kjellv skrev:Her var det mye spennende ja!
I mitt fylke er det en svært spennende tur som ikke er listet opp, og denne veien får jeg ikke Google maps til å akseptere en gang. Men den er vel verd turen!
Om du kommer f.eks fra Trollstigen og ikke skal videre til Atlanterhavsveien men østover mot Oppdal/Trondheim, så ta denne turen:
Kjør fra Åndalsnes mot Molde, men ikke ta ferga Åfarnes-Sølsnes. Fortsett forbi fergekaia, Mittet-Vistdal og over Vistdalsheia til Eresfjord. Ta til høyre og kjør til Eikesdal (Mardalsfossen, Nordeuropas høyeste fossefall). Innerst i Eikesdal ved Finnset snor det seg en gammel anleggsvei av grei standard for MC og personbiler opp Finnsetlia til Aursjøen, og derifra kan du kjøre ned igjen til Sunndalsøra gjennom Grøvudalen og Litldalen. http://www.visitaursjovegen.no/?div_id=1&pag_id=1" onclick="window.open(this.href);return false; Anbefales på det sterkeste. På disse veiene blir opplevelsene fra Trollstigen bare blåbær.

Fra Aursjøhytta er det antakelig også mulig å kjøre anleggsveien sørover langs Aursjøen til Lesja. Jeg vil anta dette er en tur som ikke egner seg for alle typer sykler, da det må påregnes partier med dårlig vei. Jeg har ikke kjørt denne veien selv, men vet den ligger der etter anleggsarbeidet i forbindelse med kraftverksutbyggingen på 80-tallet.

Er nok desverre ikke mulig å kjøre motorsykkel/bil fra Aursjøhytta langs Aursjøen til Lesja, vi har syklet fra Lesja og langs Aursjøen til Eikesdalen, var mange plasser man måtte bære sykkelen og trille for å komme frem. Bare en liten smal sti langs vannet...
Med litt fintenking får man til å markere Aursjøvegen! Den åpner vel ikke før om en god stund, mye snø der oppe! Skal til Eikesdalen neste uke for å hente ei Tørrklyv/sag, hydraulikkaggregat on greier så skal spørre han som selger om når de åpner veien!

http://goo.gl/maps/zzXCI" onclick="window.open(this.href);return false;

[img]http://i1139.photobucket.com/albums/n55 ... ec6c0b.png[/img]
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av kjellv »

Javel, da trekker jeg den tilbake :redface Antar at den gamle anleggsveien er fjernet og naturen forsøkt gjenskapt. Jeg vet at det for en del år siden gikk an å kjøre bil der for de som hadde 4wd og god bakkeklaring.
Men Eikesdal via Aursjøhytta til Sunndal er i alle fall åpen og vel verd turen sommerstid! Jeg har ennå ikke kjørt MC der, men mange ganger med bil. Skal ta turen i sommer. Dette er i alle fall en ekstrem naturopplevelse, som setter Trollstigen fullstendig i skyggen!

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av MLeikarnes »

Mulig å kjøre bil er det nok ikke, men en veldig god cross/trial sjåfør kan vel forsere strekningen med ett visst hell. Om man skulle klart å kjøre bil, måtte det i såfall vært når vannet er så nedtappet at sandbankene kommer frem... Men nok om det, var inne i Eikesdalen nå i kveld og Eikesdalsveien åpner den 1. Juni, i følge han som vi kjøpte en tørrklyvsag av ihvertfall!
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av Flattop »

Og nå: litt reklame....


http://www.visitmr.com/index.php?page_i ... atte_timer" onclick="window.open(this.href);return false;
Bilde

Svar