Norges vakreste motorsykkelveier

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av kjellv »

Suverent Flattop, denne siden hadde jeg ikke sett før! Takker :prf

Brukeravatar
bjornen
Innlegg: 245
Registrert: 01 sep 2012, 19:17
Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
Sted: Drammen

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av bjornen »

Flattop skrev:Og nå: litt reklame....


http://www.visitmr.com/index.php?page_i ... atte_timer" onclick="window.open(this.href);return false;
Takker, nok en tur jeg må ta :thumleft
muligens i sommer :-k :-k
har to uker "kone/ jobb fri" jeg tenkte jeg skulle bruke til kvalitetstid på motorsykkel (i Norge :scratch )

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av kjellv »

Dette var gode nyheter :twothumbs:
Dette fylket har jo allerede utrolig mange kilometer med flotte mc-veier. Men her kommer det omsider et veistykke til :thumleft
Veien mellom Sunndalsøra-Tingvoll-Krifast har i mange år vært i en elendig forfatning. Jeg kjørte der 1. Mai i år, i sluddbyger. Veien er hullete, sprukket asfalt, gammel dårlig asfalt og har alt for dårlig fundament slik at telehiv er det svært mye av om vinteren og ødelegger asfalten for sommerbruk. Men nå er det bevilget penger http://www.tk.no/nyheter/tingvoll/samfe ... -51-137702
Jeg fant også igjen en annen artikkel om denne veistrekningen. Her ligger det en animasjon, slik Vegvesenet mener veien skal bli. Snurr film, og nyt! Her blir fint å kjøre MC :prf http://www.tk.no/motornytt/kjor-nyveien ... 13-7398689

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av kjellv »

Jeg må bare føye til denne veistrekningen over veier i vårt fylke som er vel verdt å kjøre med motorsykkel:
Vågland-Surnadal.jpg
Om dere er på vei langs E39 mellom for eksempel Kristiansund og Trondheim, ta denne avstikkeren ned til Surnadal og gjerne tilbake igjen. Alternativt kjør videre gjennom Surnadal og Rindal nordover. Denne veistrekningen er vel verd besøket. Ta gjerne en kikk på disse svingene i streetwiew og bli overbevist. https://www.google.no/maps/@63.025311,8 ... 56!6m1!1e1
Vi kjørte denne veien i går, og jeg fikk en skikkelig "aha-opplevelse". Det tror jeg det var flere av oss som fikk.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37882
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av AJ »

En såpass interessant sak at jeg fant grunn til å vise til den her i denne tråden:

https://www.nettavisen.no/nasjonale-tur ... 95-1156782

Kjent for de fleste med noen års MC-erfaring i toppboksen ( :crazy: ). men greit med en påminnelse ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av MGR1 »

Flott MC-vei fra Eidfjord til Hardangerbrua. Her et glimt av gamlevegen som er tilgjengelig enkelte steder.
IMG_1007.JPEG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 470
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av Canutus »

Gamleveien over Røldalsfjellet, ta av ved Røldal skisenter og nyt svingene over.
Det tar ikke mange minuttene ekstra, men ser overraskende mange mc'er som kjører tunellene.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av rolf-arne »


Canutus skrev:Gamleveien over Røldalsfjellet, ta av ved Røldal skisenter og nyt svingene over.
Det tar ikke mange minuttene ekstra, men ser overraskende mange mc'er som kjører tunellene.
Flott vei, overnatta på toppen i 2020...og kom da fra Sauda..også en flott vei.
Som skal gjentaes i år....på tur til Ryfylke...og treff..

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 470
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av Canutus »

rolf-arne skrev:
Canutus skrev:Gamleveien over Røldalsfjellet, ta av ved Røldal skisenter og nyt svingene over.
Det tar ikke mange minuttene ekstra, men ser overraskende mange mc'er som kjører tunellene.
Flott vei, overnatta på toppen i 2020...og kom da fra Sauda..også en flott vei.
Som skal gjentaes i år....på tur til Ryfylke...og treff..

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Ja, kjørte 520 og er i Sauda nå. Må finne noe mat, fylle, så fortsetter eg ut fjorden til eg kommer til rv13 tilbake til Røldal og over fjellet heim til Vinje.
Må vel være favorittruten min for en dagstur.

Sent fra min XQ-BT52 via Tapatalk


Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av rolf-arne »

Hvor mange tiimer bruker du på den turen?

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 470
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av Canutus »

rolf-arne skrev: 31 jul 2023, 14:54 Hvor mange tiimer bruker du på den turen?

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Klippet bort t/r over Haukeli så Røldal-Røldal brukte jeg 3t effektiv kjøring på runden inkl Røldalsfjellet. Men som du ser har jeg noe frisk toppfart :lol Neida, joda, altså, denne ruten kjører jeg nokså mye, så om du nyter utsikten underveis, må nok også kjøretiden økes litt ja.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av rolf-arne »

Det var noe sånt jeg tenkte, tenker å stoppe i juvet og se om det blir bilder denne gangen.


Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 470
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av Canutus »

Om du har hele dagen fra Røldal el deromkring, kan du også ta avstikkeren opp til Blåsjø ca 1000moh. Kan kjøre opp fra Jøsenfjorden eller Suldalsiden.

Sent fra min XQ-BT52 via Tapatalk


Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 470
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av Canutus »

Blir bare ikke lei den veien over Suleskard og ned til Lysebotn.
Var visst litt for tett på ferien i år, da det var litt trafikk over, men hjemover var det betydelig bedreBilde
Digg å kunne ta den turen etter jobb en fredag :prf
DSC_1869~2.jpg
DSC_1871.jpg
Sent fra min XQ-BT52 via Tapatalk
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av rolf-arne »

Canutus skrev:Blir bare ikke lei den veien over Suleskard og ned til Lysebotn.
Var visst litt for tett på ferien i år, da det var litt trafikk over, men hjemover var det betydelig bedreBilde
Digg å kunne ta den turen etter jobb en fredag :prf
DSC_1869~2.jpg
DSC_1871.jpg
Sent fra min XQ-BT52 via Tapatalk
Tenker også på å ta ferga innover, ja har faktisk bestillt plass, fredag morgen...så det blir over Suleskardet til treff fredagen.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar