GPS julegave?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: GPS julegave?

Legg inn av Andreas »

Dexter skrev:Den som leter skal finne...

Nå fant jeg noe svært så høvelig for min mobil, til min MC...

http://www.ebay.co.uk/itm/Motorcycle-U- ... 257734d026" onclick="window.open(this.href);return false;

Er ikke det smart da?! Der kan jeg gjøre alt, vanntett, GPS, telefon, musikk og whatever. Kan betjenes selv om det tette dekselet er på. Stopper man så er det bare å klikke den av. Med kabler for lading og alt!

Tro om dette blir min julegave til meg selv... :scratch
Samme opplegget har jeg til min iPhone, handlet også fra denne sjappen på eBay :vs Jeg synes det fungerer knall. Mindre stash å dingsebomser å dra med seg på tur. Også er det dekselet genialt å bruke på telefonen når man er på ski/fjell/strand/snøscooterturer osv :prf

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: GPS julegave?

Legg inn av joo »

OMAAS skrev:
joo skrev:Savner muligheten for å legge inn en masse ruter for lang ferietur, og så lett hente dem fram dag for dag. Dette er ikke noen højdare på noen GPSer jeg har vært borti.
Ellers ganske fornøyd med min Zumo220...
Jeg bruker Tyre og legrer rutene direkte på min TomTom Rider. Programmet støtter også Garmin, og i nyeste versjon også smarttelefoner, det siste har jeg ikke testet.
http://www.tyretotravel.com/

På TomTom Rider kan du så åpne reiseruten(e).
Men dette krever vel at man drar med seg en PC...?
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: GPS julegave?

Legg inn av omaas »

joo skrev:
Men dette krever vel at man drar med seg en PC...?
Nei, rutene lagres på GPSen.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: GPS julegave?

Legg inn av joo »

OMAAS skrev:
joo skrev:
Men dette krever vel at man drar med seg en PC...?
Nei, rutene lagres på GPSen.
Shit! Da må jeg sette meg ned å lære noe nytt.

Får jeg til dette er jeg deg evig takknemlig OMAAS :thumleft
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: GPS julegave?

Legg inn av Voodoodoo »

Iphone med navigon programvare og lifeproof feste og vanntett holder topper alt jeg har vært borti av gps-er når det gjelder brukervennlighet. (prøvd tomtom rider og zumo 660).
Bruker ipad til å plotte ruta og legger den deretter over på telefonen.
Bonus er at en slipper med en enhet som klarer allt. Naviger,surf,hør musikk, ring osv.
Har funka knirkefritt på kryss og tvers i EU.

Eneste negative er at en må av med hanskene for å endre men det er på en måte litt greit å ikke kunne fikle med telefonen i fart.

Egen MC gps er litt avleggs.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: GPS julegave?

Legg inn av joo »

Voodoodoo skrev: Bruker ipad til å plotte ruta og legger den deretter over på telefonen.
Tja, blir vel mer vanlig å dra med seg et krafsebrett på tur. Oppdatere blogger og Facebook osv. Så da kan man jo bruke de mulighetene det medfører. F.eks lage sakene i MapSource og legge sakene over på GPSen underveis...
Men antallet dingser som skal lades og passes på begynner å bli litt stort for min personlige smak da :redface
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Löwe
Innlegg: 42
Registrert: 13 mar 2012, 08:51
Motorsykkelen din: Triumph Explorer 1200 2012
Sted: Siggerud, Akershus

Re: GPS julegave?

Legg inn av Löwe »

Voodoodoo skrev:
Egen MC gps er litt avleggs.
:D
Nå møter jeg absolutte uttalelser igjen - hver gang utstyr blir diskutert. Blir litt sliten av det :-)å

Separat fotoapparat er litt avleggs - bruk iPhone
Separat GPS er litt avleggs - bruk iPhone
Alle andre telefoner er svært avleggs - bruk iPhone
Å kunne betjene utstyr med hansker er utrolig avleggs - buk iPhone og kjør uten hansker
Primus er dinosaur-avleggs - kok kaffe på iPhone
osv. osv. osv.

Jeg er svært lykkelig som avleggs, greit å kunne ha GPS'en fast montert på sykkelen når en er på tur. Greit å ha et fotoapparat med nødvendig kvalitet enkelt tilgjengelig i lomma. Greit å ikke satse alt på ett batteri.. Og greit å ikke ha telefonen lett tilgjengelig alltid :D

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: GPS julegave?

Legg inn av Intruder »

Må ha det---bare MÅ ha det..... =; =;

Løp og kjøp ... :rop

Reklamens makt er enorm....holder meg til Stor-Oslokartet jeg har i veska,om jeg noengang skulle forville meg dit...

Voodoodoo : Uansett hva du har eller skaffer deg er det allerede avlegs i disse dager..
En Twistpose til jul er nok den ultimate julegave her... :lol :prop:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3442
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: GPS julegave?

Legg inn av JohnnyTh »

For meg er gps noe jeg bruker som veiledning, skjeldent jeg gidder å planlegge så voldsomt. Har somregel bare noen fastmerker. Liker derfor å kunne zoome ut for å se hvilken rettning det går i og flytte kartet for å se hvor en vei ender opp. Det er vanskelig med en telefon gps. Liker at mc gps er lett å bruke med hansker.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: GPS julegave?

Legg inn av Voodoodoo »

Löwe skrev:
Voodoodoo skrev:
Egen MC gps er litt avleggs.
:D
Nå møter jeg absolutte uttalelser igjen - hver gang utstyr blir diskutert. Blir litt sliten av det :-)å

Separat fotoapparat er litt avleggs - bruk iPhone
Separat GPS er litt avleggs - bruk iPhone
Alle andre telefoner er svært avleggs - bruk iPhone
Å kunne betjene utstyr med hansker er utrolig avleggs - buk iPhone og kjør uten hansker
Primus er dinosaur-avleggs - kok kaffe på iPhone
osv. osv. osv.

Jeg er svært lykkelig som avleggs, greit å kunne ha GPS'en fast montert på sykkelen når en er på tur. Greit å ha et fotoapparat med nødvendig kvalitet enkelt tilgjengelig i lomma. Greit å ikke satse alt på ett batteri.. Og greit å ikke ha telefonen lett tilgjengelig alltid :D
Separat gps er avleggs, skjermene på nye smarttelefoner er på et helt annet nivå enn alle gps-er jeg har sett. Kartene på en telefon gps oppdateres langt hyppigere, den er fastmontert på sykkelen ved kjøring. Om en på død og liv er avhengig av å betjene med hansker er det null problem å sy et par sting med kapasitiv tråd i hanskene. Mapsource har et utrolig tungvindt og lite brukervennlig grensesnitt(har brukt det til å plotte ruter i EU mange ganger) det er enklere og bedre å bruke itnkonverter.

En iphone kan aldri erstatte et bra kamera så det må med og kaffe får en kjøpt nær sagt overallt så primusen driter jeg i.

Men... Om en liker offroad så er vel en sånn montana finfin. Mange seriøse adv folk som sverger til denne.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Vagabond60
Innlegg: 95
Registrert: 09 okt 2010, 08:24
Motorsykkelen din: BMW K 1600 GTL

Re: GPS julegave?

Legg inn av Vagabond60 »

Voodoodoo skrev:Iphone med navigon programvare og lifeproof feste og vanntett holder topper alt jeg har vært borti av gps-er når det gjelder brukervennlighet. (prøvd tomtom rider og zumo 660).
Bruker ipad til å plotte ruta og legger den deretter over på telefonen.
Bonus er at en slipper med en enhet som klarer allt. Naviger,surf,hør musikk, ring osv.
Har funka knirkefritt på kryss og tvers i EU.

Eneste negative er at en må av med hanskene for å endre men det er på en måte litt greit å ikke kunne fikle med telefonen i fart.

Egen MC gps er litt avleggs.
Har brukt iPhone som GPS på 3 turer i Alpene, fungerer bra den. Har hatt den i en snerten liten vanntett sak med lading tilkoblet, MEN:
1. Snur seg fra vertikal til horisontal visning med ujevne mellomrom, typisk på svingete vei og har gått glipp av mer en en avkjørsel pga. dette.
2. Lading fungerer bra den en dagen, neste dag så kommer det melding om "enheten støttes ikke av denne typen lading". Dette dekker da hele skjermen (og må da enten stoppe av med hanske osv, eller nappe ut ladingen under fart og sette i igjen). Når dette kan komme 10 ganger på en time og så være fraværende til neste dag osv., så er dette irriterende. Har prøvd med forskjellige ladere også såkalte iPhone kompatible, ingen forskjell.
3. Har opplevd at den er blitt for varm (muligens holdere er medvirkende årsak), men skal jo helst kunne brukes også i all slags vær.

iPhone fungere suverent i bil (ikke Peugot, leide en hvor den sperret for GPS-signaler så fort tenningen kom på. Fant ikke ut av hvordan dette skulle deaktiveres). :prop:

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: GPS julegave?

Legg inn av Snikkeren »

Vagabond60 skrev: 1. Snur seg fra vertikal til horisontal visning med ujevne mellomrom, typisk på svingete vei og har gått glipp av mer en en avkjørsel pga. dette.
Ved å dobbeltklikke på hjem knappen dukker det opp en meny. Blar du deg til venstre i den menyen får du mulighet til å låse retningen på telefonen. Da slipper man ihvertfall dette problemet. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: GPS julegave?

Legg inn av Andreas »

Snikkeren skrev:
Vagabond60 skrev: 1. Snur seg fra vertikal til horisontal visning med ujevne mellomrom, typisk på svingete vei og har gått glipp av mer en en avkjørsel pga. dette.
Ved å dobbeltklikke på hjem knappen dukker det opp en meny. Blar du deg til venstre i den menyen får du mulighet til å låse retningen på telefonen. Da slipper man ihvertfall dette problemet. :thumleft
Men det er irritabelt at man bare kan låse den i vertikal posisjon. Ved bruk av GPS vil jeg låse den i horisontal.. Er det noe triks for dette?

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: GPS julegave?

Legg inn av Snikkeren »

Nei, dessverre.
Jeg tror det går på iPad, men den blir vel kanskje i største laget å montere på styret?
Kanskje iPad mini hadde vært noe å vurdere? :scratch
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3442
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: GPS julegave?

Legg inn av JohnnyTh »

Voodoodoo skrev:
Löwe skrev:
Voodoodoo skrev:
Egen MC gps er litt avleggs.
:D
Nå møter jeg absolutte uttalelser igjen - hver gang utstyr blir diskutert. Blir litt sliten av det :-)å

Separat fotoapparat er litt avleggs - bruk iPhone
Separat GPS er litt avleggs - bruk iPhone
Alle andre telefoner er svært avleggs - bruk iPhone
Å kunne betjene utstyr med hansker er utrolig avleggs - buk iPhone og kjør uten hansker
Primus er dinosaur-avleggs - kok kaffe på iPhone
osv. osv. osv.

Jeg er svært lykkelig som avleggs, greit å kunne ha GPS'en fast montert på sykkelen når en er på tur. Greit å ha et fotoapparat med nødvendig kvalitet enkelt tilgjengelig i lomma. Greit å ikke satse alt på ett batteri.. Og greit å ikke ha telefonen lett tilgjengelig alltid :D
Separat gps er avleggs, skjermene på nye smarttelefoner er på et helt annet nivå enn alle gps-er jeg har sett. Kartene på en telefon gps oppdateres langt hyppigere, den er fastmontert på sykkelen ved kjøring. Om en på død og liv er avhengig av å betjene med hansker er det null problem å sy et par sting med kapasitiv tråd i hanskene. Mapsource har et utrolig tungvindt og lite brukervennlig grensesnitt(har brukt det til å plotte ruter i EU mange ganger) det er enklere og bedre å bruke itnkonverter.

En iphone kan aldri erstatte et bra kamera så det må med og kaffe får en kjøpt nær sagt overallt så primusen driter jeg i.

Men... Om en liker offroad så er vel en sånn montana finfin. Mange seriøse adv folk som sverger til denne.
Hvaslags holder bruker du til iphone? De jeg har sett er somregel ganske klumpete. Og finnes det noen der man kan oppbevare den vanntett og betjene med hansker? Hvor robust er iphone mot vibrasjoner?
Jeg er skeptisk til å bruke telefonen til gps. Hvis man skulle ha en ulykke er det jo og større mulighet for at den blir skadet og da har man ingenting å ringe med.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar