Bensinkvalitet

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bensinkvalitet

Legg inn av dypen »

Tanke 98 oktan på motorsykkel produsert for 95 oktan går bra. Men, 98 oktan har høyere selvantennelsespunkt den kan gå på høyere kompresjon (tenning) vs 95 oktan så 98 oktan er mere bankefast men med likt energiinnhold. Bensinens oktantall forteller hvor høy temperaturen må bli før bensindampen selvantenner og bra bensin kan være helt oppe i 100 oktan.

Liker å tenke det er mere "Bang for the buck" med 98 som dessverre ikke er bevist noe sted (energiinnhold) … :P Mine gamle må ha 98 oktan og KTM’n vinterlagres konsekvent med 98 oktan.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Bensinkvalitet

Legg inn av kaLARSnikov »

Når store deler av Europa, inkludert Norge, aktivt drar i retning av en fremtid fri for kjøretøy som går på fossilt drivstoff så er det ikke akkurat overraskende at det vil bli stadig flere utfordringer knyttet til det å ha - og bruke - eldre kjøretøy.

Tanker stort sett 95 siden stasjonen jeg bruker mest ikke har 98, men tenker jeg skal prøve en periode med kun 98 i år bare for å sjekke om det har en merkbar påvirkning på forbruket. Om det har det så kan man i alle fall ta regnestykket for å finne den faktiske prisforskjellen og ta det i betrakning.

Utover det så tyder et kjapt Google-søk på at min gamle V-Strom skal klare seg helt fint på E10 også.

Om noen skulle være nysgjerrige på denne listen med biler som kan ha problemer med E10 så fant jeg en sammenfatning av Broom her:
https://www.tv2.no/broom/full-oversikt- ... /15616836/

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bensinkvalitet

Legg inn av dypen »

Min KTM går også fint på E10 … Se oversikt:
https://acem.eu/component/content/artic ... C53bktrCtk

Alt du trenger å vite om den nye bensinkvaliteten E10:
https://www.drivkraftnorge.no/e10/
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bensinkvalitet

Legg inn av mekkern »

Quote:
En annen faktor som må vurderes ved overgang til E10 er at det må gjøres tilpasninger i basebensinen ved innblanding av 10 % etanol. En slik endring vil kunne føre til en dyrere basebensin enn det som i dag brukes for E5. Noe som igjen bidrar til en ytterligere merkostnad for 95-E10 sammenliknet med dagens 95-E5 og mindre prisdifferanse mht. 98-E0.
Videre må etanolens lavere energiinnhold medregnes.7 Økt innblanding av etanol reduserer drivstoffets samlede energiinnhold sammenliknet med produkter med lavere eller ingen etanolandel. En liter E10 har om lag 3,5 % lavere energiinnhold enn en liter fossil bensin, og nesten 2 % lavere enn E5. Noe som betyr økt forbruk av E10 sammenliknet med alternativene.

Økt forbruk og eventuelt lavere effekt og at drivstoffet blir dyrere.
Hurra hurra...
Ennå mer problemer med hygroskopi og faseutfelling...
Mer rust irr og plast/ gummi degradering.

Hurra hurra..

Hva blir det neste? Kamp mot fossile elektoner i bateripakka?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Bensinkvalitet

Legg inn av Lauri »

98 oktan vsv ren etanol, der sistnevnte har oktantall 109!
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bensinkvalitet

Legg inn av AJ »

Har så langt ikke opplevd problemer på min 2018 mod. KTM 1290 SA S, Moto Guzzi V 7 850 Special 21/23 mod. og Hyundai Elantra, 2004 mod.

Men hvor lenge vil det vare... :-k

'https://inyheter.no/2023/07/03/den-nye- ... toren-din/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bensinkvalitet

Legg inn av FredrikE24 »

På så nye kjøretøy er det hvertfall ingen problem.

Jeg må innrømme at jeg ikke ofrer dette med E10 en tanke. Det har gått helt fint hittil.

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: Bensinkvalitet

Legg inn av Roargutten »

dypen skrev: 29 mar 2023, 08:38 Tanke 98 oktan på motorsykkel produsert for 95 oktan går bra. Men, 98 oktan har høyere selvantennelsespunkt den kan gå på høyere kompresjon (tenning) vs 95 oktan så 98 oktan er mere bankefast men med likt energiinnhold. Bensinens oktantall forteller hvor høy temperaturen må bli før bensindampen selvantenner og bra bensin kan være helt oppe i 100 oktan.

Liker å tenke det er mere "Bang for the buck" med 98 som dessverre ikke er bevist noe sted (energiinnhold) … :P Mine gamle må ha 98 oktan og KTM’n vinterlagres konsekvent med 98 oktan.
Riktig. Og hovedfordel med 98 vs 95 i dette tilfeller du beskriver her gjør at man kan tillate noe høyere fortenning som på sin side vil gi bedre effekt. Er som du sier ikke noe mer energi i bensinen, men den tåler å bli presset litt ekstra.
Dette er også noe man tillates ved ren etanol/e85. Men når man fyrer på med ren etanol må man opp ca 30% i drivstoffmengde for å oppnå samme effekt som bensinen. Denne gir dog da bedre kjøling og er enda mer stabil på oktan (les høyere tenning her også) om man skal skvise ut litt ekstra effekt.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 337
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Bensinkvalitet

Legg inn av SveinHa »

Jeg er ganske sikker på at 95 E10 ga meg problemer i -97 Virago. Etter vinteren var der en del gul "sand" i forgasserne og denne "sanden" smuldret bort da jeg gned den lett mellom fingrene. Ultralydvask av forgasserne løste problemet med dårlig gange etter vinteren og fylte 98 etter det...

Et alternativ kan jo også være å bruke StarTron Enzyme tilsetning.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Bensinkvalitet

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 29 mar 2023, 06:27 Altså, bare sånn for å gi en liten oppdatering til oss som ikke er så inne i dette med drivstoff og hva det gjør med motor og slanger:

Hva er best for motoren hvis man ser helt bort fra miljø og pris? Bør jeg fylle 98 blyfri på min Rocket? Hvis det er den MINSTE sjans for at dette KAN skade motoren så melder jeg pass. Det må også være spesifisert at jeg kan bruke dette drivstoffet slik at jeg ikek får problemer med garanti etc.

jeg vil gjerne ha ryggen min fri når det gjelder slikt :)
Du har 3 kategorier av biler/motorsykler i dette tilfellet:

* Biler/sykler som er designet for bruk av 98, mange sportsbiler/svært kraftige biler er designet for å bruke 98. Fordelen med 98 er et den er mer stabil og tåler høyere kompresjon uten mulighet for at den selvantenner for tidlig. Men 98 utvikler faktisk mindre kraft enn 95/e10 så du bør i utgangspuntket kun bruke det dersom det er anbefalt fra produsent.
* Biler sykler som er designet for bruk av 95, og godkjent for E10. Hvis sykkelen er godkjent for E10 så kan du trygt bruke det. Og alt produsert etter ca 2007 er godkjent for E10.
* Biler/sykler som er designet for bruk av 95, og ikke godkjent for E10. Dette gjelder stort sett eldre biler og sykler, produsert før 2007. Hvis bilen/sykkelen ikke er godkjent for E10 så bør man bruke 98.

Rocket3 er designet for bruk av 95 og godkjent for E10. Du kan derfor trygt bruke E10 uten at det vil skape problemer.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Bensinkvalitet

Legg inn av SilverSmurfer »

SveinHa skrev: 04 jul 2023, 08:44 Jeg er ganske sikker på at 95 E10 ga meg problemer i -97 Virago. Etter vinteren var der en del gul "sand" i forgasserne og denne "sanden" smuldret bort da jeg gned den lett mellom fingrene. Ultralydvask av forgasserne løste problemet med dårlig gange etter vinteren og fylte 98 etter det...

Et alternativ kan jo også være å bruke StarTron Enzyme tilsetning.
Det stemmer sannsynligvis at E10 ga deg problemer med en sykkel produsert i 97. Omtrent alle modeller som er lansert før ca 2004 er ikke beregnet på bruk av E10.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bensinkvalitet

Legg inn av mekkern »

Testet E10 på bastarden pga svensketur- begynte å fuske på lavfartdyser og lavere effekt.
Demonte4te og tømte forgassere og hele drivstoffanlegget dagen etter og forgasserene fulle av brun/sort bensin. Så pakninger og flottører og annet hadde allerede begynt å tære.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Bensinkvalitet

Legg inn av SilverSmurfer »

mekkern skrev: 04 jul 2023, 11:36 Testet E10 på bastarden pga svensketur- begynte å fuske på lavfartdyser og lavere effekt.
Demonte4te og tømte forgassere og hele drivstoffanlegget dagen etter og forgasserene fulle av brun/sort bensin. Så pakninger og flottører og annet hadde allerede begynt å tære.
Bastarden?

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bensinkvalitet

Legg inn av mekkern »

SilverSmurfer skrev: 04 jul 2023, 12:04
mekkern skrev: 04 jul 2023, 11:36 Testet E10 på bastarden pga svensketur- begynte å fuske på lavfartdyser og lavere effekt.
Demonte4te og tømte forgassere og hele drivstoffanlegget dagen etter og forgasserene fulle av brun/sort bensin. Så pakninger og flottører og annet hadde allerede begynt å tære.
Bastarden?
Spezial. FZR1000-87
IMG_4375.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Bensinkvalitet

Legg inn av kaLARSnikov »

SilverSmurfer skrev: 04 jul 2023, 11:16
SveinHa skrev: 04 jul 2023, 08:44 Jeg er ganske sikker på at 95 E10 ga meg problemer i -97 Virago. Etter vinteren var der en del gul "sand" i forgasserne og denne "sanden" smuldret bort da jeg gned den lett mellom fingrene. Ultralydvask av forgasserne løste problemet med dårlig gange etter vinteren og fylte 98 etter det...

Et alternativ kan jo også være å bruke StarTron Enzyme tilsetning.
Det stemmer sannsynligvis at E10 ga deg problemer med en sykkel produsert i 97. Omtrent alle modeller som er lansert før ca 2004 er ikke beregnet på bruk av E10.
Iflg. Yamaha så skal E10 være problemfritt på det meste de har produsert etter 1990:

https://www.yamaha-motor.eu/no/nb/servi ... ensin-E10/
Følgende Yamaha-produkter er direkte kompatible med E10: Yamaha motorsykler, mopeder, ATV-er, snøscootere, snøfresere, generatorer og golfbiler bygget etter 1990.
Når det er sagt så passer vel problembeskrivelsen passe greit med en bensinholdig forgasser som har stått en stund. Om jeg skal synse og gjette så er kanskje tankegangen til Yamaha (for å forsvare at denne sykkelen skal være kompitabel med E10) at samme problem kan oppstå også med E5, selv om det antakeligvis/potensielt oppstår tidligere med E10.

Ellers så undres jeg noe hvordan man har fått E10 på tanken før "vinteren" når E10 ble påbegynt innført i Norge i starten av april i år.


Helte selv noen liter 98 på sykkelen forleden for å se om jeg merker noen forskjell. Jeg skal ikke trenge det da jeg kjører en 2004 og Suzuki sier alle deres modeller fra 2002 er E10-kompitable, men enkelte sverger til 98 så jeg tenkte det kunne være gøy å se om det gjorde noen forskjell. Har ikke merket noe så langt, men det var noen liter 95 igjen på tanken, så kanskje forskjellene ikke materialiserer seg før en fylling til... (Eller aldri, som jeg mistenker.)

Svar