Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av teeU »

mekkern skrev:
teeU skrev:Mineralsk Castrol 5W30 som noen butikker, iallefall før, tok inn fra USA holder ikke mål.
Bare for å vise at et kjent merkenavn ikke er nok.
Javel og hva var feilen med den?
Vell, for å få en mineralolje til å klare API kravene for Katalysator må en god del additiver fjernes, f.eks fosfor og sink, dette er additiver en gjerne vil ha, spesiellt i en luftkjølt motor.
Syntetiske oljer derimot trenger ikke disse.

mekkern
Innlegg: 7599
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av mekkern »

teeU skrev:
mekkern skrev:
teeU skrev:Mineralsk Castrol 5W30 som noen butikker, iallefall før, tok inn fra USA holder ikke mål.
Bare for å vise at et kjent merkenavn ikke er nok.
Javel og hva var feilen med den?
Vell, for å få en mineralolje til å klare API kravene for Katalysator må en god del additiver fjernes, f.eks fosfor og sink, dette er additiver en gjerne vil ha, spesiellt i en luftkjølt motor.
Syntetiske oljer derimot trenger ikke disse.
var api klassen og viskositeten beregnet for de aktuelle motorene som den ikke holdt mål i da? ellers blir det litt feil å skylde på oljen for feil bruk..?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av Tysnes »

Elolz skrev:
AJ skrev:Fikk en "skrape" for dette med oljefilter hos GMS på Gjøvik etter en Tiger-service der oppe. Hadde brukt et uoriginalt filter i et oljeskift mellom intervallene.
De påsto at det var stor forskjell på originalfilter og de aller fleste uoriginale. En av mekanikerne på verkstedet hadde dokumentert forskjellen ved å plukke fra hverandre slike filtre og påpekt forskjellen, som visstnok en ukyndig (ikke fagutdannet) person også så tydelig forskjell på.
Forhandleren var ikke helt fornøyd da jeg testet Shell olje. Jeg skulle egentlig skifte oljen selv, men det ble ikke til, så de fikk med 2 kanner, ellers tipper jeg de aldri ville ant at jeg brukte noe annet. De sa det fikk gå greit, men at jeg burde tenke på det til neste skift. Men fakta er at jeg aldri har hatt så smoothe girskift og merker stor positiv forskjell :scratch På forumet for min sykkel anbefaler de derimot sterkt Shell olje for denne sykkelen. Så er ikke godt å si hva en skal tro på. Forhandlerne vil jo selvfølgelig selge deres egen olje.
Klart du kjører på den oljen som funker best på din sykkel. spesielt når mange andre har samme erfaring, og spec. er det samme. Mange så tester ut forskjellige merker, og for f.eks. bedre girskift :-)

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av Andreas »

Elolz skrev:Så er ikke godt å si hva en skal tro på. Forhandlerne vil jo selvfølgelig selge deres egen olje.
Merkeforhandlere er pålagt å bruke olje som produsenten av sykkelen har godkjent. At motorer kan gå på Biltemaolje, matolje, Castrol eller hva som helst, spiller ingen rolle så lenge produsenten av motoren sier at garantien gjelder KUN hvis du bruker olje fra XXXX :vs

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av teeU »

mekkern skrev:
teeU skrev:
mekkern skrev:
teeU skrev:Mineralsk Castrol 5W30 som noen butikker, iallefall før, tok inn fra USA holder ikke mål.
Bare for å vise at et kjent merkenavn ikke er nok.
Javel og hva var feilen med den?
Vell, for å få en mineralolje til å klare API kravene for Katalysator må en god del additiver fjernes, f.eks fosfor og sink, dette er additiver en gjerne vil ha, spesiellt i en luftkjølt motor.
Syntetiske oljer derimot trenger ikke disse.
var api klassen og viskositeten beregnet for de aktuelle motorene som den ikke holdt mål i da? ellers blir det litt feil å skylde på oljen for feil bruk..?
Helt enig i at en må følge de aktuelle kravene som motorprodusenten foreskriver, men API sine spesifikasjoner er ganske lave og må regnes som ett minimum.
Var uansett bare ett eksempel, er ikke lett for menig mann uten tilgang til eget laboratorium ;-)

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av MrPitlane »

Andreas skrev:
Elolz skrev:Så er ikke godt å si hva en skal tro på. Forhandlerne vil jo selvfølgelig selge deres egen olje.
Merkeforhandlere er pålagt å bruke olje som produsenten av sykkelen har godkjent. At motorer kan gå på Biltemaolje, matolje, Castrol eller hva som helst, spiller ingen rolle så lenge produsenten av motoren sier at garantien gjelder KUN hvis du bruker olje fra XXXX :vs
Tror det kan være vanskelig for merkeforhandler å nekte garanti basert på at man ikke har brukt "riktig" olje. Havarerte en Opel motor for noen år siden, før bilen var to år. Ble spurt om type olje jeg hadde benyttet og fortalte dem at jeg hadde benyttet Shell olje ved siste oljeskift. Verksmester på Opel hevdet at da kunne de ikke hjelpe meg basert på bruk av feil merke.

Jeg reiste til bensinstasjonen som hadde foretatt oljeskiftet, og de sa seg villig til å betale hele reperasjonen, bare verksmester på Opel skrev en dokumentasjon på at Shellolja hadde havarert motoren.

Da reiste jeg til merkeforhandleren, fortalte om tilbudet fra oljeleverandøren Shell, men da var det ikke helt sikkert at oljen var feil alikevel, og det endte opp med ny motor fra Opel, da det ikke kunne utelukkes produksjonsfeil på motor.

Så mitt motto er at dersom leverandør prøver å løpe fra ansvaret, be om skriftlighet på avslaget og kontakt oljemerket du har benyttet. Under forutsetning at du har valgt oljer med foreskreven spesifikasjon. :prop:

Min antagelse er at eksemplet med bil kan overføres til Mc.

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av MrPitlane »

PAULUS skrev:MC Oslo skulle ha 80 kroner for et oljefilter til min maskin, mens "Biltema" nøyde seg med 40. Er sistnevnte sekunda vare, eller er det et sted man bør henvende seg oftere?
Har Filtrex eller Champion filter du kan få til 25.- stk neste gang du trenger oljefilter :prop:

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av Barbarozza »

knutk skrev:
Barbarozza skrev: ....
Påstanden min er : at bytter du regelmessig ved ca 5000 km ink oljefilter så er du sikker.
....
Sikkert greit om man ikke kjører så mye, men det er jo litt i overkant om det betyr at man må skifte olje 3-4 ganger i løpet av sesongen.
Dessuten er undertegnede tilhenger av å bytte filter hver gang jeg skifter olje. Bytter også undertøy hver gang jeg har dusjet (3-4 ganger i året :lol)
Barbarozza skrev:
Som en digresjon hadde Scania Vabis et filter som gjorde at man fint kunne kjøre 60 000 km på et skift i gamledager. Olja ble sentrifugert i en slags spiralsentrifuge, man tok vekk slagget i bunnen av sentrifuga. Men av forskjellige årsaker gikk de vekk fra denne tekniske løsninga...desverre kan man vel si
Oljeslyngen benyttet BMW også på sine sykler, frem til 50 tallet. Oljeslyngen ble byttet til fordel for oljefilter, da et filter funker mye bedre. Slynga tok bare de tyngste partiklene.
Slynga til Scania tok ikke bare de tyngste partiklene nei :) Sikkert fordi på en lastebil kan den lages mye større en til en MC. I begynnelsen av motorhistorien hadde man jo ikke filter i det hele tatt. Skal finne linken
her er i alle fall en om separatorer
http://sv.wikipedia.org/wiki/Oljeseparator" onclick="window.open(this.href);return false;

60 tusen km pr skift sier vel noe om kvaliteten på sentrifuga til Scania

På skip så bruker man oljeseparatorer, og man byttet ofte ikke smøreolje i det hele tatt, jeg vet at på de svenske stridsbåten så brukes både filter og sentrifuge. Hva stridsbåt 90 gjør vet jeg ikke. Det må en viss mengde olje til for at det skal bli lønnsomt og også fungere effektivt,

På store båtmotorer så sender man inn prøver av olja på gitte tidsintervaller for å sjekke mengden av additiver, svovel osv. Og det hender man bytter ut hvis prøvene viser feil mengde additiver. Men i teorien varer den evig sier en skipsingeniør jeg kjenner

Ang oljeskift på MC så skifter jeg som regel 3 ggr pr sommer. Jeg betaler 289 kr for 4 liter på biltema. Det er ca 1000 kr i året med Hi Flo filter. En liten liten kostnad...så olja er jo ikke akkurat dyr. Den overgår også specken til Honda så for min del er den superbra. Og 100.000 km uten en dritt problemer på de to siste syklene ang motorslitasje, clutch osv gjør meg trygg på kvaliteten.

Man må jo ikke kjøpe Motorex olje til 200 kr literen fra oljelandet Sveits hvis man ikke vil, men helt ok hvis andre gjør det bare ikke jeg :-)

PS dusjer hver dag :-)å
Memento mori

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av teeU »

Har litt sansen for Motul sin 300V når det gjelder spesifikasjoner.
På den står det bare: "Above all existing standards", he he, gull :D

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37911
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av AJ »

ole m. skrev:
AJ skrev:Jeg har begynt å tenke mer og mer at oljefiltre er viktigere enn vi tror og strekker meg litt lenger enn nærmeste Biltema/Mekonoimen/BileXtra osv. for å få tak i det beste.
Tross alt en billig forsikring med oljefiltre som motorprodusenten går god for...
Forresten, hvordan vet du at du får det beste oljefilteret?
Godt spørsmål, selvfølgelig.
Jeg kan ikke gi noe annet svar enn at jeg nødvendigvis må stole på at det de selger hos merkeforhandler er det jeg bør kjøpe til min sykkel.
Om det skulle skje med noe med et slikt filter, i verste fall motoren på sykkelen, vil jeg være tryggere på at det blir vanskeligere for dem å løpe fra garanti/reklamasjonsansvaret...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37911
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av AJ »

ole m. skrev:
AJ skrev:Fikk en "skrape" for dette med oljefilter hos GMS på Gjøvik etter en Tiger-service der oppe. Hadde brukt et uoriginalt filter i et oljeskift mellom intervallene.
De påsto at det var stor forskjell på originalfilter og de aller fleste uoriginale. En av mekanikerne på verkstedet hadde dokumentert forskjellen ved å plukke fra hverandre slike filtre og påpekt forskjellen, som visstnok en ukyndig (ikke fagutdannet) person også så tydelig forskjell på.
Det er lett å hive ut påstander. Og lett å se at det er en forskjell på filtre. Men hvordan kan en mekaniker se at et filter er bra, og et annet er dårlig? Klarer han det fordi han er fagutdannet? Jeg tror neppe mekanikeren på GMS har noe mer å fare med enn de aller fleste av oss her inne når det gjelder oljefiltre, så ikke ta alt de sier for god fisk.
Legg endelig også merke til at jeg skrev "som visstnok en ukyndig (ikke fagutdannet person) også så tydelig forskjell på."
Dette baserer seg på hva jeg ble fortalt da jeg nevnte for GMS-folkene merknaden på servicefakturaen om at det satt uoriginalt oljefilter på sykkelen.
Ordet "visstnok" skulle vel gi en rimelig klar pekepinn på at jeg ikke nødvendigvis går god for påstanden.
Likevel har jeg tatt det såpass til etterretning at jeg nå velger å kjøpe de oljefiltrene som merkeforhandler selger. Nettopp med den begrunnelsen jeg ga i forrige post...
Også fordi jeg har stor tiltro til mekanikeren som hadde demontert (skåret over) og vist de andre ansatte og kunder forskjellen på uoriginale og originalt filter.
Men for all, jeg var ikke selv tilstede og overvar denne seansen, så alt dette er ting jeg er blitt fortalt...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6960
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av kjellv »

teeU skrev:
mekkern skrev:
kjellv skrev: Filter og oljer kjøper jeg aldri hos Biltema, Bilextra, Mekonomen eller noen som helst annen piratdelekjede
Så du mener at fks castrol olje fra mekonomen ikke holder mål?
og at K&N filtre heller ikke holder mål?
Mineralsk Castrol 5W30 som noen butikker, iallefall før, tok inn fra USA holder ikke mål.
Bare for å vise at et kjent merkenavn ikke er nok.
Jeg ville ikke brukt Felleskjøpets Castrol-Agri oljer på min TDM nei! De er utviklet for tunge dieselmotorer, og skal ALDRI på min MC!
Jeg jobber også på et landbruksverksted, som også er Yamaha-forhandler. Vi forhandler også Castrol oljeprodukter, som vi rangerer aller høyest kvalitetsmessig. Det er et utall typer å velge i. Her er oljefinneren til Castrol sine MC-oljer: http://www.castrol.com/castrol/sectionb ... Id=7074860" onclick="window.open(this.href);return false; Om du kjøper oljen fra Mekonomen, Felleskjøpet eller andre Castrolforhandlere er likegyldig, bare produktet er det som passer din motor best.

Filtrene K&N skal jeg ikke uttale meg om, men gjentar at jeg kjøper orginalfilter selv om det er noen kroner dyrere. Det gjør jeg også på bilen min, selv om jeg ikke selger dem selv. Da føler jeg meg trygg på at det er bra nok, samtidig som jeg støtter opp om merkeverkstedene i stedet for kremmerjungelen og piratprodukter.

Selv om Yamaha i sine servicetabeller anbefaler en syntetisk Yamalube olje til min TDM, benytter jeg Castrol Power1 Racing likevel. Jeg vet at Yamalube er bra nok, men Power1 Racing er ennå bedre, og er dobbelt så dyr.

mekkern
Innlegg: 7599
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av mekkern »

kjellv skrev:Jeg ville ikke brukt Felleskjøpets Castrol-Agri oljer på min TDM nei! De er utviklet for tunge dieselmotorer, og skal ALDRI på min MC!
er vel ingen som sier en skal bruke dieselolje på MC???

men å påstå at kun Castrol/annen merkeolje/filter solgt gjennom MC-merkeforhandler er brukanes det var det jeg reagerte på-det finnes mange forhandlere av nevnte produkter (også OEM)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av teeU »

mekkern skrev:
kjellv skrev:Jeg ville ikke brukt Felleskjøpets Castrol-Agri oljer på min TDM nei! De er utviklet for tunge dieselmotorer, og skal ALDRI på min MC!
er vel ingen som sier en skal bruke dieselolje på MC???

men å påstå at kun Castrol/annen merkeolje/filter solgt gjennom MC-merkeforhandler er brukanes det var det jeg reagerte på-det finnes mange forhandlere av nevnte produkter (også OEM)
Bare HD, de har en service bulletin hvor spesifiserer dieselolje hvis ikke 20W50 er å oppdrive.
Dette pga. at C klassifiserte mineraloljer har additiver som er fjernet i mineralske S oljer.
Sånn, da er det bare å kjøre på med HD vitser :knegg

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av LordShaft »

Jeg har skrudd en del på påhengsmotorer alt fra 6hk til 25hk.... Etter Biltema kom til "norge" har det i sterkt økende grad vært ekstreme tilfeller av nedsoting av motorene. Er dette tilfeldig? Å i alle tilfellene innrømmer brukeren å ha brukt biltema 2 takts olje. Denne har jo samme tall og er jo samme oljen i følge spec som de mye dyrere konkurrentene? :scratch

Jeg har gjort mine erfaringer med Biltema oljer og diverse andre ting å holder meg LANGT unna i all fremtid!

Svar