Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6960
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av kjellv »

mekkern skrev:
men å påstå at kun Castrol/annen merkeolje/filter solgt gjennom MC-merkeforhandler er brukanes det var det jeg reagerte på-det finnes mange forhandlere av nevnte produkter (også OEM)
Nei, jeg sier heller ikke det!
Jeg sier at jeg ikke vil gjøre det. Jeg synes rett og slett det ikke er verdt det! Det er småkroner eller hundrelapperi prisforskjell vi snakker om, så hvorfor gamble på dette i strid med motorprodusentenes anbefalinger? Penger spart på kort sikt trenger ikke være lønnsomt i lengden.
Det er jo også slik at når vi takserer en brukt sykkel til innbytte, er dette med servicehistorikk en viktig sak. Da hjelper det ikke stort å argumentere for BT-filter og oljer...det har betydning for innbytteprisen uansett.

mekkern
Innlegg: 7599
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av mekkern »

kjellv skrev:
mekkern skrev:
men å påstå at kun Castrol/annen merkeolje/filter solgt gjennom MC-merkeforhandler er brukanes det var det jeg reagerte på-det finnes mange forhandlere av nevnte produkter (også OEM)
Nei, jeg sier heller ikke det!
Jeg sier at jeg ikke vil gjøre det. Jeg synes rett og slett det ikke er verdt det! Det er småkroner eller hundrelapperi prisforskjell vi snakker om, så hvorfor gamble på dette i strid med motorprodusentenes anbefalinger? Penger spart på kort sikt trenger ikke være lønnsomt i lengden.
Det er jo også slik at når vi takserer en brukt sykkel til innbytte, er dette med servicehistorikk en viktig sak. Da hjelper det ikke stort å argumentere for BT-filter og oljer...det har betydning for innbytteprisen uansett.
jeg har IKKE nevnt BT eller no-name levrandører
slik du skrev var fks: Castrol/OEM olje/filter kun brukanes hvis det var kjøpt av merkeforhandler-IKKE hvis du kjøpte dette via andre!
Hvis jeg kan kjøpe Castrol mc olje fra andre enn lokal MC sjappe er dette AKKURAT samme olje.
jeg har ikke sagt du ikke skal bruke utstyr/deler som ikke holder spec.

men nå sier du selv at du bruker annet enn anbefalingen fra Yamaha så..(yamahalube VS Castrol)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av Barbarozza »

LordShaft skrev:Jeg har skrudd en del på påhengsmotorer alt fra 6hk til 25hk.... Etter Biltema kom til "norge" har det i sterkt økende grad vært ekstreme tilfeller av nedsoting av motorene. Er dette tilfeldig? Å i alle tilfellene innrømmer brukeren å ha brukt biltema 2 takts olje. Denne har jo samme tall og er jo samme oljen i følge spec som de mye dyrere konkurrentene? :scratch

Jeg har gjort mine erfaringer med Biltema oljer og diverse andre ting å holder meg LANGT unna i all fremtid!
Ingen som tvinger deg til å spare litt penger :knegg

Motorex, Silikolene, Castrol er kjempegode oljer det, men gi meg bevis på at det er så mye bedre en vanlig helsyntetisk merke. For hadde BT olja ikke holdt mål hadde ikke jeg hatt sykler med den kjørelengden jeg har :knegg

Det som er så fint, er at du er happy med din olje, og jeg med min :prf

PS Gratiss med strøken sykkel foresten, pass på lappen :-)å fjoråret ble litt dyrt for meg
Memento mori

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6960
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av kjellv »

mekkern skrev:
jeg har IKKE nevnt BT eller no-name levrandører
slik du skrev var fks: Castrol/OEM olje/filter kun brukanes hvis det var kjøpt av merkeforhandler-IKKE hvis du kjøpte dette via andre!
Hvis jeg kan kjøpe Castrol mc olje fra andre enn lokal MC sjappe er dette AKKURAT samme olje.
jeg har ikke sagt du ikke skal bruke utstyr/deler som ikke holder spec.

men nå sier du selv at du bruker annet enn anbefalingen fra Yamaha så..(yamahalube VS Castrol)
Nei nå tror jeg du må rulle tilbake å se en gang til, og ikke blande sammen argumentene.
Castrol er Castrol, uansett hvem som selger det. Og det er mange som selger Castrol. Det viktige er at man bruker "oljefinneren" på Castrol sin hjemmeside, og bruker riktig olje til den motor det gjelder. Jeg har aldri funnet noe lignende hos Biltema, mitt inntrykk er at der er det først og fremst pris som har betydning.
Samme overbevisning har jeg også om piratkremmernes oljefiltre. De selges på pris, fordi de er billigere. De selges også først og fremst til folk som er mer opptatt av pris enn kvalitet. Det er ganske skremmende å vite at det fortsatt finnes folk som er så lite kritiske at de synes det holder å bytte filter annenhver gang de bytter olje. Men så lenge slike finnes, er det et stort marked for piratkremmerne.

Ja, jeg bruker Castrol Power1 Racing 4T 5W-40 til min TDM. Den koster nesten 200 kr literen, omtrent det dobbelte av Yamalube sitt nærmeste alternativ. TDMen forlanger faktisk nesten 4 liter på et oljeskift også, så dette er ikke billig. Men dette er igjen min overbevisning, og min TDM er 10 år gammel og uten mer garanti. Så dette kan jeg føle meg fri til å gjøre som jeg vil med, og jeg velger en olje som jeg er overbevist om er av høyere kvalitet enn den Yamaha anbefaler.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av Globe »

i og med at diskusjonen nå dreier mer og mer over til temaet olje, vil jeg anbefale denne tråden :

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... hilit=olje" onclick="window.open(this.href);return false;

Den inneholder noen svært gode innlegg som bygger på erfaringer og fagkunnskap. Anbefales! Jeg lærte ihvertfall mye i den :thumleft

mekkern
Innlegg: 7599
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av mekkern »

kjellv skrev: Nei nå tror jeg du må rulle tilbake å se en gang til, og ikke blande sammen argumentene.
Castrol er Castrol, uansett hvem som selger det. Og det er mange som selger Castrol.
du misforsto hva jeg skrev.
det var dette jeg mente.... :thumleft

Mitt poeng er at det er produktet som er avgjørende-ikke HVEM en kjøper det fra. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Sigg79
Innlegg: 61
Registrert: 03 jun 2012, 01:17
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6 S2 '07

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av Sigg79 »

kjellv skrev: Det er ganske skremmende å vite at det fortsatt finnes folk som er så lite kritiske at de synes det holder å bytte filter annenhver gang de bytter olje. Men så lenge slike finnes, er det et stort marked for piratkremmerne.
Hvorfor er det nødvendig å bytte filter oftere enn Yamaha anbefaler så lenge man benytter originale filtre? Er man ukritisk dersom man følger produsentens anbefaling?

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av teeU »

Skal ikke uttale meg om kvaliteten på BT sine filter, men OM jeg hadde planer om å bruke de så ville jeg iallefall tatt meg råd til å kutte åpent ett først bare for å se inni.
F.eks, hvordan ser overtrykks-ventilen ut og er det tilbakeslags-ventil?
En annen ting man bør tenke på er micron ratingen på filter mediet, er det det samme som original? Er ikke nødvendigvis av det gode hvis filteret har for bra filtrering, f.eks 10my hvis foreskrevet er 20my. En må tenke på at en kald og tykk olje som pumpes gjennom et veldig fint filter, spesiellt ved høyt turtall vil åpne overtrykks-ventilen og slippe gjennom ufiltrert olje.
Det er lett å skryte over micron rating men like interesant er det hvor mye filteret fløder.
Som eks, kan det nevnes at BMW brukte samme filter på R12, F650/800 og K12/13 i starten, slik er det ikke lenger, lurer på om ettermarkedet har gjort slike forandringer på hva de foreskriver for disse modellene?

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av knutk »

Undertegnede har ikke eget labratorium hvor de ulike komponent kan testes på vitenskaplig vis.

Men etter å handlet på BT over mange år har jeg gang på gang oppdaget at om det virkelig gjelder komer produkt fra BT til kort. Hvor det er snakk om stålkvalitet er stålet for svakt, er det snakk om kjemikalier er de oftest dålige i forhold til konkurrentene (avfettningsvesker feks), lakkene koker lett, maskeringstape som ikke fester, etc etc.

Utifra dette blir jeg på generelt grunnlag skeptisk. Kan sette BT olje på plenklipperen, men der går grensen for min del.

BT olje/filter på min sykkel ville jeg ikke i min villeste fantasi vurdere å benytte.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6960
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av kjellv »

Sigg79 skrev:
kjellv skrev: Det er ganske skremmende å vite at det fortsatt finnes folk som er så lite kritiske at de synes det holder å bytte filter annenhver gang de bytter olje. Men så lenge slike finnes, er det et stort marked for piratkremmerne.
Hvorfor er det nødvendig å bytte filter oftere enn Yamaha anbefaler så lenge man benytter originale filtre? Er man ukritisk dersom man følger produsentens anbefaling?
Nei, følger du produsentens anbefalinger er du på den trygge side.

Men jeg tror jeg vet hva du sikter til.
Yamaha har noen modeller der det på noen serviceintervall er kun oljebytte og ikke filterbytte. Så vidt jeg kan huske gjelder dette på sykler med ganske marginalt oljereservoar og korte serviceintervall...

Var det dette du tenkte på?

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av teeU »

kjellv skrev:
Sigg79 skrev:
kjellv skrev: Det er ganske skremmende å vite at det fortsatt finnes folk som er så lite kritiske at de synes det holder å bytte filter annenhver gang de bytter olje. Men så lenge slike finnes, er det et stort marked for piratkremmerne.
Hvorfor er det nødvendig å bytte filter oftere enn Yamaha anbefaler så lenge man benytter originale filtre? Er man ukritisk dersom man følger produsentens anbefaling?
Nei, følger du produsentens anbefalinger er du på den trygge side.

Men jeg tror jeg vet hva du sikter til.
Yamaha har noen modeller der det på noen serviceintervall er kun oljebytte og ikke filterbytte. Så vidt jeg kan huske gjelder dette på sykler med ganske marginalt oljereservoar og korte serviceintervall...

Var det dette du tenkte på?
På Drag Star er det vel oljefilter-skifte annenhver gang, noe som er greit da eksosanlegg må av for å komme til filter på enkelte modeller, er vel heller ikke store skvetten olje som ligger inni der.
Selve filteret har ikke noe problem med det, det er jo måte på hvor mye dritt en motor kan klare å produsere på 6000km, faktisk så fungerer ett oljefilter best etter en tids stund fordi eventuelle større hull i filtermediet da vil være tettet av urenheter.

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av MrPitlane »

Er det noen herinne som har fått motorhavari som beviselig skyldes filter og olje fra Biltema? :sk?

Det jeg da tenker på er at man har brukt olje med de rette spesifikasjonene iht mc leverandør, og at mc var i en slik teknisk stand før oljebytte at den ikke hadde havarert uavhengig av oljetype. :-k

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av Tysnes »

Sigg79 skrev:
kjellv skrev: Det er ganske skremmende å vite at det fortsatt finnes folk som er så lite kritiske at de synes det holder å bytte filter annenhver gang de bytter olje. Men så lenge slike finnes, er det et stort marked for piratkremmerne.
Hvorfor er det nødvendig å bytte filter oftere enn Yamaha anbefaler så lenge man benytter originale filtre? Er man ukritisk dersom man følger produsentens anbefaling?
Får å gjøre det enno mer komplisert, så har f.eks. Fz6 kortere service inntervall på USA mod enn på Europa mod. Oljeskift usa 7000km, europa 10000 km . gjelder også en del andre service punkt. sjøl skifter eg mellom 5-7/8 tusen, og filter hver gang. Bruker Yamalube, eller tilsvarene god olje. Tipper diskusjonen ikke er over enno :P :p

Sigg79
Innlegg: 61
Registrert: 03 jun 2012, 01:17
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6 S2 '07

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av Sigg79 »

kjellv skrev:
Sigg79 skrev:
kjellv skrev: Det er ganske skremmende å vite at det fortsatt finnes folk som er så lite kritiske at de synes det holder å bytte filter annenhver gang de bytter olje. Men så lenge slike finnes, er det et stort marked for piratkremmerne.
Hvorfor er det nødvendig å bytte filter oftere enn Yamaha anbefaler så lenge man benytter originale filtre? Er man ukritisk dersom man følger produsentens anbefaling?
Nei, følger du produsentens anbefalinger er du på den trygge side.

Men jeg tror jeg vet hva du sikter til.
Yamaha har noen modeller der det på noen serviceintervall er kun oljebytte og ikke filterbytte. Så vidt jeg kan huske gjelder dette på sykler med ganske marginalt oljereservoar og korte serviceintervall...

Var det dette du tenkte på?
Ja, jeg misforsto innlegget ditt. Trodde du mente at man skulle skifte filter oftere enn produsenten spesifiserer, og lurte på hvorfor du mente det var nødvendig. :redface

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av ArcticTiger »

Med mine kun 15.000 killometer i året, så har jeg råd (tar meg råd) til Motul olje og Orrginale filtere på Mottor-sykkla mine :thumleft
Forøvrig kjøper jeg prinsipiellt ALDRI noe på biltema, klass ollsen osv :[-(

Svar