Skjev styregeometri og forskjøvet kåpe (påkjørt høyre s.)

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Skjev styregeometri og forskjøvet kåpe (påkjørt høyre s.)

Legg inn av gsx750_80 »

kawasaki250rdashstill.jpg
En nabo spant ut fra en veikant, mistet kontrollen og traff sykkelen min på høyre side foran, i
anslagsvis mellom 5 og 20 km/t. Jeg satt over sykkelen min (Ninja 250R) med motoren av.

Etter dette må jeg holde styret ørlite til høyre for normal kjøring rett fram.
Jeg har også mistanke om at de fremre deler av kåpa ble flyttet noen millimeter.

En jeg snakket med mente at dersom man løsnet fester til framgaffel og komprimerte gaffelen
gjentatt ganger, ville dette kunne "gå seg til", og lett kunne la seg korrigere. Da snakker jeg om
styregeometri, og ikke kåpa, selvsagt.

Er det noen som har erfaring med slikt, og kan uttale seg om hvorvidt det høres sannsynlig ut
at en reparasjon er så enkel?
Han som kolliderte med meg kjørte en CX 500, og har antakelig (bare) ansvarsforsikring.
Bør jeg uansett involvere forsikringsselskape(ne)?

På forhånd takk.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Skjev styregeometri og forskjøvet kåpe (påkjørt høyre s.

Legg inn av Carpa »

Nå har ikke jeg greie på mekking av sykler men det at styret har fått seg en trøkk og virker ørlite skjevt høres ikke bra ut. Den har tross alt en veldig viktig funksjon.

Jeg ville blandet inn forsikringsselskapet, da får du jo dekt eventuell reparasjon. At han har "bare" ansvarsforsikring går kun utover hans egen sykkel. Ansvarsforsikringen dekker dine reparasjoner så lenge det er hans skyld.

Carpas Tap a talk
Sist redigert av Carpa den 24 sep 2012, 19:36, redigert 1 gang totalt.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Skjev styregeometri og forskjøvet kåpe (påkjørt høyre s.

Legg inn av Lamberghini »

Ikke minst fordi du da vil få dekket hele skaden. Dette er jo ikke din skyld. Hvis dere skulle klare å fikse det, og bli enige om at alt var i orden, ville det jo vært ekstra kjipt om det skulle dukke opp ting senere som kan spores tilbake til hendelsen. At han bare har ansvarsforsikring har ikke noe å si - den er jo nettopp til for å dekke skade på andre. Det er skader på hans egen doning han ikke vil få dekket.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Skjev styregeometri og forskjøvet kåpe (påkjørt høyre s.

Legg inn av pelsen »

gsx750_80 skrev:En jeg snakket med mente at dersom man løsnet fester til framgaffel og komprimerte gaffelen
gjentatt ganger, ville dette kunne "gå seg til", og lett kunne la seg korrigere. Da snakker jeg om
styregeometri, og ikke kåpa, selvsagt.
Ja, etter en så liten trøkk er det mest sannsynlig at gaffelen bare har flyttet seg i festene. Dette er en enkel fiks.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Skjev styregeometri og forskjøvet kåpe (påkjørt høyre s.

Legg inn av gsx750_80 »

pelsen skrev:
gsx750_80 skrev:En jeg snakket med mente at dersom man løsnet fester til framgaffel og komprimerte gaffelen
gjentatt ganger, ville dette kunne "gå seg til", og lett kunne la seg korrigere. Da snakker jeg om
styregeometri, og ikke kåpa, selvsagt.
Ja, etter en så liten trøkk er det mest sannsynlig at gaffelen bare har flyttet seg i festene. Dette er en enkel fiks.
Carpa, Lamberghini - takk for svar. Skadene på hans sykkel ble minimale, etter alt å dømme. Når han traff speilet mitt fikk han
en flenge i noe lerret mellom vindskjerm og frontlykt.
Jeg antar han bare har ansvarsforsikring, og antakelig betaler lite (på CX'en som er veteran). Evt bonustap blir antakelig mindre enn
de reelle kostnadene jeg vil ha for reparasjon. Som amatør har jeg lyst til å benytte verksted(et) uansett..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Skjev styregeometri og forskjøvet kåpe (påkjørt høyre s.

Legg inn av gsx750_80 »

pelsen skrev:
gsx750_80 skrev:En jeg snakket med mente at dersom man løsnet fester til framgaffel og komprimerte gaffelen
gjentatt ganger, ville dette kunne "gå seg til", og lett kunne la seg korrigere. Da snakker jeg om
styregeometri, og ikke kåpa, selvsagt.
Ja, etter en så liten trøkk er det mest sannsynlig at gaffelen bare har flyttet seg i festene. Dette er en enkel fiks.
Ja, jeg håper det. selv om sykkelen ikke er beregnet for å ta belastninger av denne typen regner jeg med at styrekrona mm (om det er det
det heter), ikke har tatt skade. På den annen side : hva vet jeg om hva som skal "regnes med" - jeg har kjørt mye sykkel, men har ikke så mye
peil på det mekaniske, egentlig.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Skjev styregeometri og forskjøvet kåpe (påkjørt høyre s.

Legg inn av Dexter »

Styret og gaflene kan vri seg. Å løsne og vri tilbake kan være nok, men jeg tror kanskje jeg ville fått det sjekket for å forsikre meg om at selve gaffelbeina ikke har blitt bøyd. Dette vil fort kunne påvirke dempingen og etterhvert gjøre at disse blir dårlige.

Gammelgutt som var på forumet her gikk i bakken i en rundkjøring. Han vridde tilbake gaflene og har kjørte flere titusener med kilometer etter dette... så det trenger ikke å være værre.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Skjev styregeometri og forskjøvet kåpe (påkjørt høyre s.

Legg inn av pelsen »

hvis gaffelen går lett etter at den er fikset på denne måten er den rett. Hvis gaffelen har blitt skjev vil den nype etter at man har skrudd til alle festene. Så dette kjenner man lett.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Skjev styregeometri og forskjøvet kåpe (påkjørt høyre s.

Legg inn av gsx750_80 »

Dexter skrev:Styret og gaflene kan vri seg. Å løsne og vri tilbake kan være nok, men jeg tror kanskje jeg ville fått det sjekket for å forsikre meg om at selve gaffelbeina ikke har blitt bøyd. Dette vil fort kunne påvirke dempingen og etterhvert gjøre at disse blir dårlige.

Gammelgutt som var på forumet her gikk i bakken i en rundkjøring. Han vridde tilbake gaflene og har kjørte flere titusener med kilometer etter dette... så det trenger ikke å være værre.
Det har jeg ikke tenkt på. Det virker ikke helt usannsynlig at et eller begge gaffelbein kan ha blitt skjeve. En fulltanket CX med sidevesker pluss fører kan kanskje veie 350 - 400 kg. Når denne ekvipasjen stopper i siden på en 250 kan vel litt av hvert skje, selv om hastigheten antakelig var bare 10-20 km/t.
Ut fra det folk sier her blir jeg mer og mer overbevist om at det sannsynligvis er best å involvere forsikringsselskapene først som sist.
Faktisk er det snart 2 uker siden kollisjonen - jeg la ikke merke til skjevhetene den første dagen eller så..
mvh

-gsx750_80

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Skjev styregeometri og forskjøvet kåpe (påkjørt høyre s.

Legg inn av joo »

Parkerte Triumphen til eks-kjerringa i sida på en BMW i ei rundkjøring en gang. (BMWen stakk av men dukket opp igjen senere...) Forhjulet stod MYE ute av stilling, men bare et gaffelbein ble faktisk bøyd. Det andre ble målt og friskmeldt. Kunne ikke kjøre sykkelen etter smellen.

Husk å alltid skrive skademelding. Blir dere enige om å ta oppgjøret privat trenger dere ikke bruke forsikringene, men du har i alle fall en signert melding. Og som hos deg kan det dukke opp ting senere.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
KrankenWagen
Innlegg: 135
Registrert: 26 apr 2012, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R

Re: Skjev styregeometri og forskjøvet kåpe (påkjørt høyre s.

Legg inn av KrankenWagen »

Bruk forsikringen. Få et verksted til å se på det.
Styrekronen kan være skadd og, i tillegg til annet du ikke kan se selv sånn med engang.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Skjev styregeometri og forskjøvet kåpe (påkjørt høyre s.

Legg inn av gsx750_80 »

KrankenWagen skrev:Bruk forsikringen. Få et verksted til å se på det.
Styrekronen kan være skadd og, i tillegg til annet du ikke kan se selv sånn med engang.
Statens vegvesen opplyser at den sykkelen som traff min er begjært avskiltet i november i fjor.
Den har ingen forsikring. Da må jeg finne ut hva jeg skal gjøre..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Skjev styregeometri og forskjøvet kåpe (påkjørt høyre s.

Legg inn av Carpa »

gsx750_80 skrev:
KrankenWagen skrev:Bruk forsikringen. Få et verksted til å se på det.
Styrekronen kan være skadd og, i tillegg til annet du ikke kan se selv sånn med engang.
Statens vegvesen opplyser at den sykkelen som traff min er begjært avskiltet i november i fjor.
Den har ingen forsikring. Da må jeg finne ut hva jeg skal gjøre..
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=563171

Høy risiko
- Skulle du kollidere med en som ikke har ansvarsforsikring, vil Trafikkforsikringsforeningen utbetale erstatning. Trafikkforsikringsforeningen kan kreve regress fra den som har kjørt uten forsikring, forklarer Osland.

- Hvis du er ansvarlig for skadepåførselen, ikke har betalt ansvarsforsikring, og det i tillegg er snakk om alvorlige personskader, kan du i verste fall risikere en milliongjeld og bli gjeldslave resten av livet.


Kontakt ditt eget forsikringsselskap så hjelper de deg sikkert med dette.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Skjev styregeometri og forskjøvet kåpe (påkjørt høyre s.

Legg inn av gsx750_80 »

Carpa skrev:
gsx750_80 skrev:
KrankenWagen skrev:Bruk forsikringen. Få et verksted til å se på det.
Styrekronen kan være skadd og, i tillegg til annet du ikke kan se selv sånn med engang.
Statens vegvesen opplyser at den sykkelen som traff min er begjært avskiltet i november i fjor.
Den har ingen forsikring. Da må jeg finne ut hva jeg skal gjøre..
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=563171

Høy risiko
- Skulle du kollidere med en som ikke har ansvarsforsikring, vil Trafikkforsikringsforeningen utbetale erstatning. Trafikkforsikringsforeningen kan kreve regress fra den som har kjørt uten forsikring, forklarer Osland.

- Hvis du er ansvarlig for skadepåførselen, ikke har betalt ansvarsforsikring, og det i tillegg er snakk om alvorlige personskader, kan du i verste fall risikere en milliongjeld og bli gjeldslave resten av livet.


Kontakt ditt eget forsikringsselskap så hjelper de deg sikkert med dette.
Meget nyttig informasjon, og nytt for meg. Mange takk!!
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Skjev styregeometri og forskjøvet kåpe (påkjørt høyre s.

Legg inn av Kjellrf »

Hvis kåperamma har fått seg en smell, vil du seinere kune oppleve at plasten sprekker, fordi plasten står litt i spenn. Når vi takserte sykler, blei det alltid bestilt/taksert ny kåperamme, når det var en liten skjeivhet.

Gaffelen har de fleste skrevet noe vettigt om, er du heldig, er det bare å løsne litt på skruene på styrestem og topplate, og line opp riktig. Skru så fast igjen. Men er det en skjeivhet i styrestem, vil gaffelen vri seg tilbake i feil posisjon etterhvert.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar