Sidevind

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Sidevind

Legg inn av Carpa »

Og da prater jeg ikke om litt lett bris fra høyresiden men kraftig sidevind når du f.eks kjører over en bro.

Hvordan holder du sykkelen stabil? Jeg innbiller meg at man kanskje må lene seg litt inn i vinden for ikke å bli blåst av banen :-k

Det er vel sikkert også ekstra viktig med god forankring så man ikke blir "blåst av" sykkelen
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sidevind

Legg inn av Globe »

Her trer nok refleksene inn :knegg

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Sidevind

Legg inn av Carpa »

Globe skrev:Her trer nok refleksene inn :knegg
Kan man bruke refleksvest også :scratch
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sidevind

Legg inn av Globe »

:lol

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Sidevind

Legg inn av evike »

Carpa skrev:
Globe skrev:Her trer nok refleksene inn :knegg
Kan man bruke refleksvest også :scratch
Jada, husk å spytte i le..
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Sidevind

Legg inn av jhn »

Vind ja, det kan være ei utfordring. Jeg har myye erfaring med å kjøre i vind, det har vi mye av her på kysten av vest-Finnmark og Troms, hvor jeg kjører mest.
Stabil sidevind, som det gjerne er over broer, kjennes til å begynne med litt skummelt ut, men man kjenner etterhvert at det går ganske greit. Sykkelen legger seg mot vinden, man skulle kanskje tro at det var motsatt, men neida, mot vinden.
Det kan jo motvirkes ved å sette seg litt på siden av setet, henge den ene skinka utafor
(nå antyder ikke jeg at dine skinker henger, bare for å ha det klart :knegg )

Det er litt værre hvis man kjører langs en vei med mye svinger, bakketopper, knauser, elveleier og vekslende tetthet på skogen osv. Da kommer jo vinden hele tiden fra nye retninger, i varierende styrke, det ene øyeblikket ligger sykkelen godt over til den ene siden, for i det neste legge seg til motsatt side.
Ved sterk sidevind fra venstre kan det være lurt å være litt obs når man møter trailere og busser, da ligger jo sykkelen mot venstre og akkurat i det du møter traileren blir det jo vindstille, og sykkelen vil da styre mot venstre. obs obs.

Det er ikke alle sykklene som blir like sterkt påvirket av vinden, den jeg har nå blir veldig sterkt påvirket, faktisk den værste jeg har prøvd så langt. Den er stor og høy og omfangsrik, og forholdsvis lett. Det blir litt slitsomt å kjøre i mye vind, på min sykkel starter slitet allerede ved 11-12 m/s, dvs ca liten kuling. Din er jo en liten snerten sak og sikkert litt bedre i så måte.
Jeg har blitt blåst av veien før av et overraskende vindkast, og det kan ikke anbefales, sykkelen blei totalvrak, jeg knakk ei tann, en arm og ryggen og nakken, ellers gikk det bra :-)å

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Sidevind

Legg inn av Carpa »

Jaja, skjønner at det er dumt å spytte i kraftig sidevind men jeg har ikke for vane å spytte i det hele tatt så det går fint. Ps, for de som måtte ha den vanen å spytte mens dere kjøret, ta opp visiret først :thumleft

Men dere vet altså ikke helt hva dere gjør når dere kjører i kraftig sidevind altså :sk?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Sidevind

Legg inn av RuneMC »

Ikke prøv å tenk på det - en kompenserer naturlig.
Skal en tenke på noe, er det evt å fokusere på å ikke gi styresignaler pga at man holder krampaktig på håndtakene... dvs fortsatt et lett og ledig grep og da er god forankring en forutsetning.

Er det så kraftig som på Drygolin-reklamene ville jeg ventet på bedre vær... :knegg
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Sidevind

Legg inn av Carpa »

jhn skrev:Vind ja, det kan være ei utfordring. Jeg har myye erfaring med å kjøre i vind, det har vi mye av her på kysten av vest-Finnmark og Troms, hvor jeg kjører mest.
Stabil sidevind, som det gjerne er over broer, kjennes til å begynne med litt skummelt ut, men man kjenner etterhvert at det går ganske greit. Sykkelen legger seg mot vinden, man skulle kanskje tro at det var motsatt, men neida, mot vinden.
Det kan jo motvirkes ved å sette seg litt på siden av setet, henge den ene skinka utafor
(nå antyder ikke jeg at dine skinker henger, bare for å ha det klart :knegg )

Det er litt værre hvis man kjører langs en vei med mye svinger, bakketopper, knauser, elveleier og vekslende tetthet på skogen osv. Da kommer jo vinden hele tiden fra nye retninger, i varierende styrke, det ene øyeblikket ligger sykkelen godt over til den ene siden, for i det neste legge seg til motsatt side.
Ved sterk sidevind fra venstre kan det være lurt å være litt obs når man møter trailere og busser, da ligger jo sykkelen mot venstre og akkurat i det du møter traileren blir det jo vindstille, og sykkelen vil da styre mot venstre. obs obs.

Det er ikke alle sykklene som blir like sterkt påvirket av vinden, den jeg har nå blir veldig sterkt påvirket, faktisk den værste jeg har prøvd så langt. Den er stor og høy og omfangsrik, og forholdsvis lett. Det blir litt slitsomt å kjøre i mye vind, på min sykkel starter slitet allerede ved 11-12 m/s, dvs ca liten kuling. Din er jo en liten snerten sak og sikkert litt bedre i så måte.
Jeg har blitt blåst av veien før av et overraskende vindkast, og det kan ikke anbefales, sykkelen blei totalvrak, jeg knakk ei tann, en arm og ryggen og nakken, ellers gikk det bra :-)å
:oh jammen godt det ellers gikk bra da du :-)å
Så sykkelen vil helt av seg selv legge seg inn i vinden altså? Vinden vil ikke dytte deg til andre siden :scratch
Er vel forøvrig sikkert kjekt med hengende skinker, det gir vel større effekt :knegg
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Sidevind

Legg inn av jhn »

Carpa skrev:
jhn skrev:Vind ja, det kan være ei utfordring. Jeg har myye erfaring med å kjøre i vind, det har vi mye av her på kysten av vest-Finnmark og Troms, hvor jeg kjører mest.
Stabil sidevind, som det gjerne er over broer, kjennes til å begynne med litt skummelt ut, men man kjenner etterhvert at det går ganske greit. Sykkelen legger seg mot vinden, man skulle kanskje tro at det var motsatt, men neida, mot vinden.
Det kan jo motvirkes ved å sette seg litt på siden av setet, henge den ene skinka utafor
(nå antyder ikke jeg at dine skinker henger, bare for å ha det klart :knegg )

Det er litt værre hvis man kjører langs en vei med mye svinger, bakketopper, knauser, elveleier og vekslende tetthet på skogen osv. Da kommer jo vinden hele tiden fra nye retninger, i varierende styrke, det ene øyeblikket ligger sykkelen godt over til den ene siden, for i det neste legge seg til motsatt side.
Ved sterk sidevind fra venstre kan det være lurt å være litt obs når man møter trailere og busser, da ligger jo sykkelen mot venstre og akkurat i det du møter traileren blir det jo vindstille, og sykkelen vil da styre mot venstre. obs obs.

Det er ikke alle sykklene som blir like sterkt påvirket av vinden, den jeg har nå blir veldig sterkt påvirket, faktisk den værste jeg har prøvd så langt. Den er stor og høy og omfangsrik, og forholdsvis lett. Det blir litt slitsomt å kjøre i mye vind, på min sykkel starter slitet allerede ved 11-12 m/s, dvs ca liten kuling. Din er jo en liten snerten sak og sikkert litt bedre i så måte.
Jeg har blitt blåst av veien før av et overraskende vindkast, og det kan ikke anbefales, sykkelen blei totalvrak, jeg knakk ei tann, en arm og ryggen og nakken, ellers gikk det bra :-)å
:oh jammen godt det ellers gikk bra da du :-)å
Så sykkelen vil helt av seg selv legge seg inn i vinden altså? Vinden vil ikke dytte deg til andre siden :scratch
Er vel forøvrig sikkert kjekt med hengende skinker, det gir vel større effekt :knegg
Legger seg inn i vinden ja :thumleft Det hjelper også litt å lette litt på rumpa, altså mere trykk på fotpinnene.
Kan hende lave skinker er en fordel, men tross alt, høythengende skinker er nok å fortrekke i de fleste sammenhenger :prf

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Sidevind

Legg inn av ole m. »

Jeg vet ikke helt om jeg bør fortelle det på dette forumet, da med referanse til en annen tråd... Men ok da: Ved plutselig kraftig sidevind må man kontrastyre. Sånn, da var det gjort.
:-)

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Sidevind

Legg inn av Carpa »

ole m. skrev:Jeg vet ikke helt om jeg bør fortelle det på dette forumet, da med referanse til en annen tråd... Men ok da: Ved plutselig kraftig sidevind må man kontrastyre. Sånn, da var det gjort.
:-)
Hvilken vei?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Sidevind

Legg inn av evike »

Hadde MYE vind på kysten av Belga, Nederland og Frankrike i sommer og husker jeg tenkte et sted i Belgia: "Fy søren så fint at veien ikke svinger til venstre, for jeg har i grunnen mer enn nok med å kjøre rett frem". Da lå jeg med all tyngde mot venstre og svingte alt jeg kunne hele tiden, men enda gikk det bare rett frem. (Heldigvis kom det noen trær og tok av for vinden innen veien faktisk gjorde en sving).

Etter min erfaring så skjønner du nokså intuitivt hvor du må lene deg for å motvirke vinden, men at det er viktig å ikke holde i styret helt krampeaktig for å ikke å bli HELT stiv. Teori og praksis er av og til to vidt forskjellige ting, men jeg prøver å ha det i bakhodet.

Har ikke noen idé om skinkene mine har hatt noen medvirkning.. Jo, ved nærmere ettertanke: Det har de nok, for jeg er grisestøl dagen etter ;-)
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Sidevind

Legg inn av Carpa »

RuneMC skrev:Ikke prøv å tenk på det - en kompenserer naturlig.
Skal en tenke på noe, er det evt å fokusere på å ikke gi styresignaler pga at man holder krampaktig på håndtakene... dvs fortsatt et lett og ledig grep og da er god forankring en forutsetning.

Er det så kraftig som på Drygolin-reklamene ville jeg ventet på bedre vær... :knegg
Tar du ikke en utfordring alts :knegg

Men, nå sier du at jeg må passe på å ikke gi styresignal, ole m sier at jeg må kontrastyre og jhn sier at sykkelen automatisk legger seg inn i vinden :scratch
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Sidevind

Legg inn av Carpa »

evike skrev:Hadde MYE vind på kysten av Belga, Nederland og Frankrike i sommer og husker jeg tenkte et sted i Belgia: "Fy søren så fint at veien ikke svinger til venstre, for jeg har i grunnen mer enn nok med å kjøre rett frem". Da lå jeg med all tyngde mot venstre og svingte alt jeg kunne hele tiden, men enda gikk det bare rett frem. (Heldigvis kom det noen trær og tok av for vinden innen veien faktisk gjorde en sving).

Etter min erfaring så skjønner du nokså intuitivt hvor du må lene deg for å motvirke vinden, men at det er viktig å ikke holde i styret helt krampeaktig for å ikke å bli HELT stiv. Teori og praksis er av og til to vidt forskjellige ting, men jeg prøver å ha det i bakhodet.

Har ikke noen idé om skinkene mine har hatt noen medvirkning.. Jo, ved nærmere ettertanke: Det har de nok, for jeg er grisestøl dagen etter ;-)
En liten detalj bare,,,,, vinden den kom fra høyre eller venstre?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar