Passere buss på holdeplass

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Passere buss på holdeplass

Legg inn av ega16 »

Å kjøre forbi buss som står inne i på busslommer synes jeg alltid er små guffent. Man vet aldri 100% når de skal ut, om bussjåføren er flink til å bruke blinklys og om man i det hele tatt blir sett på motorsykkelen.

Hva gjør dere før og evt. når dere passerer en buss som står på holdeplass (busslomme) i 60km/t (eller mindre) sone?

Kjørerer dere forbi dersom den ikke blinker ut? Hva gjør dere dersom den akkurat begynner å blinke ut i det man passerer den? Stopper opp? Kjører forbi?

Plasserer dere sykkelen ut mot midten av veien i og bremser kraftig ned (i henhold til § 13 i trafikkreglene) ?

Nå vet jeg ikke hvordan speilene på en buss er, men er det fare for å havne i blindsonen til bussen dersom man plasserer sykkelen for langt ut mot midten? Samtidig så har man faren om passasjerer som plutselig kan smette over veien forrand bussen og da gjelder det å ha litt avstand til den i det man passerer den.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Passere buss på holdeplass

Legg inn av TheHaughom »

ega16 skrev:Å kjøre forbi buss som står inne i på busslommer synes jeg alltid er små guffent. Man vet aldri 100% når de skal ut, om bussjåføren er flink til å bruke blinklys og om man i det hele tatt blir sett på motorsykkelen.

Hva gjør dere før og evt. når dere passerer en buss som står på holdeplass (busslomme) i 60km/t (eller mindre) sone?

Kjørerer dere forbi dersom den ikke blinker ut? Hva gjør dere dersom den akkurat begynner å blinke ut i det man passerer den? Stopper opp? Kjører forbi?

Plasserer dere sykkelen ut mot midten av veien i og bremser kraftig ned (i henhold til § 13 i trafikkreglene) ?

Nå vet jeg ikke hvordan speilene på en buss er, men er det fare for å havne i blindsonen til bussen dersom man plasserer sykkelen for langt ut mot midten? Samtidig så har man faren om passasjerer som plutselig kan smette over veien forrand bussen og da gjelder det å ha litt avstand til den i det man passerer den.
Jeg tar det alltid litt roligere når jeg kommer mot buss i busslomme - som regel kommer jo blinklyset på idét dem hiver seg ut på veien.
I tillegg legger jeg meg nokså på gulstripa. Når jeg er ved siden av bussen gir jeg på litt for å være sikker på å komme foran.

Men alt dette blir invividuelt i hver situasjon i forhold til medtrafikanter, type vei og andre forhold.

Man kan havne i blindsonen, men da er man som regel så langt framme at uansett om bussen hiver seg ut er du foran...
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Passere buss på holdeplass

Legg inn av Crinos »

Veldig forskjellig i fra situasjon til situasjon.
Men jeg er nok den som legger meg godt til venstre og følger med på fronten av bussen (og veien selvsagt).

Har selv kjørt buss i en del år, og de aller fleste bybusser (og i Kristiansand og omeng er det vell nå i dag ALLE bybusser) som kneler ned for lettere instegning.

Om bussen reiser seg, så har sjåføren lukket døra, og da er det snarlig igangsettelse av bussen. (dessverre ikke alle som er så flinke til å ta hensyn til de som er i ferd med å sette seg).
Så om bussen reiser seg, bremser jeg, om jeg ikke beregner at jeg kommer fint forbi.

Tar dog uansett det ganske rolig forbi buss i busslomme... Man vet jo aldri om det kommer en dritunge løpende ut fremfor bussen.

EDIT:
Angående blindsona til venstre er det relativt mye man ser, om enn bare beveger litt på hodet.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

mekkern
Innlegg: 7613
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Passere buss på holdeplass

Legg inn av mekkern »

Crinos skrev:Tar dog uansett det ganske rolig forbi buss i busslomme... Man vet jo aldri om det kommer en dritunge løpende ut fremfor bussen.
Eller ei stressa kjærring med barnevogn som skyver ungen forran seg ut forran bussen.. :-)å
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

evergud
Innlegg: 29
Registrert: 25 aug 2012, 20:38
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 2017

Re: Passere buss på holdeplass

Legg inn av evergud »

Da jeg var liten sto det på alle busser "Gå ikke over veien før bussen har kjørt" ved inngangen og så var det et sånt fint klistremerke med piler på oppe ved stopp-lyset.

Bilde

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Passere buss på holdeplass

Legg inn av Svolp »

Jeg skifte alltid kjørefelt hvis det lar seg gjøre for og ha litt ekstra god fart forbi...
Om det er noen som springer foran bussen tar jeg egentlig ikke hensyn til men jeg tilpasser farten etter forholda!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Passere buss på holdeplass

Legg inn av ega16 »

Kommer akkurat fra en tur ute med sykkelen og hadde en små guffen opplevelse.

Hadde vært en tur oppe på holmenkollen og kjører hjem. Jeg kjører bortover denne veien og det står en rød leddbuss på holdeplassen og blinker inn.

http://goo.gl/maps/wX2TK" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg legger meg ut og kjører forbi (husker ikke om jeg var innenfor den gule stripen eller om jeg var over i det andre kjørefeltet, ganske trangt ihvertfall. I det jeg har passert sånn 1/3 eller halveis blinker plutselig bussen ut og begynner å kjøre.

Jeg gir på litt for å komme forbi og i det kommer det en bil i mot i det andre feltet. Jeg plasserer både bussen og bilen med endel klaring men bilen som kommer i mot legger seg litt ut mot fortauet på sin side for å hjelpe til.

Var det riktig av meg å gi på for å komme forbi eller burde jeg heller ha bremset opp helt og slippet bussen forbi? Jeg aner jo ikke om bussen i det hele tatt hadde sett meg, så hvis jeg hadde stoppet kunne jeg ha risikert at han kjørte inn i meg med ledd rompa si?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Passere buss på holdeplass

Legg inn av RuneMC »

Blir alltid dilemma slike situasjoner - dvs bremse eller gi på. Vet endel buss-sjåfører spesielt på de røde bussene har innarbeidet ganske "stå på retten sin" kjøring, ellers kommer de ikke fram i rushen.

Kjenner veien godt og vet det er bakke siste biten ned mot lyskrysset og generelt mye trafikk, så ville nok tatt det ekstra rolig forbi buss akkurat der, dvs avventet noen sekunder for å se om den skulle kjøre videre. Det beste er om du før du passerer - dvs et stykke unna - får tatt en kikk på høyresiden av bussen - passasjerer på vei inn eller ut gjør at det er trygt å kjøre forbi. Ellers sier Murphy's lov at bussen alltid vil blinke seg ut ca når du er i ferd med å kjøre forbi :)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Passere buss på holdeplass

Legg inn av ega16 »

RuneMC skrev:Blir alltid dilemma slike situasjoner - dvs bremse eller gi på. Vet endel buss-sjåfører spesielt på de røde bussene har innarbeidet ganske "stå på retten sin" kjøring, ellers kommer de ikke fram i rushen.

Kjenner veien godt og vet det er bakke siste biten ned mot lyskrysset og generelt mye trafikk, så ville nok tatt det ekstra rolig forbi buss akkurat der, dvs avventet noen sekunder for å se om den skulle kjøre videre. Det beste er om du før du passerer - dvs et stykke unna - får tatt en kikk på høyresiden av bussen - passasjerer på vei inn eller ut gjør at det er trygt å kjøre forbi. Ellers sier Murphy's lov at bussen alltid vil blinke seg ut ca når du er i ferd med å kjøre forbi :)
Takk for svar og tips! Skal være med obs. fremover. De grønne bussene (i asker og bærum) er storsett flinke når de kjører ut.

Hadde nok tatt det litt roligere dersom bussen ikke hadde blinket inn.

Murphys lov hater jeg :)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Passere buss på holdeplass

Legg inn av Carpa »

Jeg kjører alltid pent forbi en buss uansett hvilken vei de blinker.
Men jeg irriterer meg over at de det ene øyeblikket blinker til høyre for i neste sekund å svinge ut til venstre SAMTIDIG som de setter på blinklys til venstre. Vi har jo vikeplikt når fartsgrensen er 60 km eller lavere men de burde kunne blinke et par sekunder før de svinger ut i trafikken igjen. Har hatt et par ekle episoder (i bil) så disse gake busssjåførene tar jeg ingen sjanser med

http://mobil.rb.no/lokale_nyheter/article6211376.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Her fikk mc føreren beslagtlagt sitt førerkort, ødelagt sykkel og en tur på sykehuset. Mao kun ulemper ved slike forbikjøringer.


Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Passere buss på holdeplass

Legg inn av kjellv »

Farlig dette ja! Det er nok sikrest å plassere seg nærme gulstripa i slike situasjoner, selv om bussjåførens blindsonefelt er større her enn nærmere bussen. Du får i hvertfall større handlingsrom ved gulstripa. Er det ikke møtende trafikk, så blink ut og passer i motgående kjørefelt.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Passere buss på holdeplass

Legg inn av SuperMorten »

ega16 skrev:
RuneMC skrev:Blir alltid dilemma slike situasjoner - dvs bremse eller gi på. Vet endel buss-sjåfører spesielt på de røde bussene har innarbeidet ganske "stå på retten sin" kjøring, ellers kommer de ikke fram i rushen.

Kjenner veien godt og vet det er bakke siste biten ned mot lyskrysset og generelt mye trafikk, så ville nok tatt det ekstra rolig forbi buss akkurat der, dvs avventet noen sekunder for å se om den skulle kjøre videre. Det beste er om du før du passerer - dvs et stykke unna - får tatt en kikk på høyresiden av bussen - passasjerer på vei inn eller ut gjør at det er trygt å kjøre forbi. Ellers sier Murphy's lov at bussen alltid vil blinke seg ut ca når du er i ferd med å kjøre forbi :)
Takk for svar og tips! Skal være med obs. fremover. De grønne bussene (i asker og bærum) er storsett flinke når de kjører ut.

Hadde nok tatt det litt roligere dersom bussen ikke hadde blinket inn.

Murphys lov hater jeg :)
Sjåførene på de røde bussene er et kapittel for seg selv...... Sier ikke mer
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Passere buss på holdeplass

Legg inn av Intruder »

Ser stadig oftere bussjåfører som er dårlige til å bruke blinklys men jævla gode til å preike i
mobiltelefon..... :redface

Men å kjøre forsiktig forbi og være OBS er jo nyttig,som i alle trafikksituasjoner... :thumleft
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Passere buss på holdeplass

Legg inn av rogg »

Er bestandig forsiktig ved busstopp når det står buss der. Det hender det står biler på busstoppene, og jeg er ekstra oppmerksom da og.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
KaffeLars
Innlegg: 17
Registrert: 08 mar 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Yamaha fz1s 2008, Honda GL 1800 2005
Sted: Ålesund

Re: Passere buss på holdeplass

Legg inn av KaffeLars »

Er alltid forsiktig når jeg passerer en holdeplass inkl. buss.
I fartsgrenser tom. 60km/t, pleier jeg å slakke ned og søke etter sjåføren i hans speil, slik at jeg er mer oppmerksom på om han gjør seg klar til å kjøre.
Skulle han ikke se meg, og begynne å kjøre, bremser jeg mens jeg legger meg nærmere gulstripen.
(om jeg har kommet opp på siden hans/hennes)
Nåværende sykkel: Yamaha fz1s `08 & Honda GL 1800 Goldwing `05

Svar