Ting man må se eller oppleve med sykkelen!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Ting man må se eller oppleve med sykkelen!

Legg inn av TheHaughom »

Har ikke store fasinasjonen selv for ei bru, men tok bilde av den (+ Duken) på vei til hytta for noen uker siden.
Ser jeg glemte å legge det ut i bloggen! Får slenge ut et bilde over helgen :-)
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Ting man må se eller oppleve med sykkelen!

Legg inn av Carpa »

JohnnyTh skrev:dagens severdighet er litt bortgjemt og gjør ikke så my av seg ved en rasteplass mellom Moi og Sira. Grenseområdet Rogaland Vest-Agder langs E39. Her går det en vei over fjellet som heter Tronåsen. Kan være en artig avstikker. Vær oppmerksom på at den kun kan kjøres Vest-Øst. Når man kommer ned til Sira finner man Bakke bro som og er verdt en titt.

Bilde

De svingene der så skumle ut for en nybegynner, spesielt når man må kjøre nedover.....
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

magnele
Innlegg: 17
Registrert: 14 sep 2012, 21:05
Motorsykkelen din: Tiger1050/BMW K1100

Re: Ting man må se eller oppleve med sykkelen!

Legg inn av magnele »

Siste uken i september hadde jeg "høstferie for far"
Med kvalitetskjøring på Tigeren....
21.9: Sørover opp Romsdalen, slådalsheia, opp til Lom, kaffe og nystekte kringle på bakeriet.
Flott sol opp til sognefjellet, møtte kun 1 bil :D . Snø ved siden av veien ellers flott. ("kneppe" opp litt Gebring jakka)
Over fra Turtagrø til Årdal ut til Aurland, opp til Hol og til Geilo, flotte høstfager... Overnatting. Kjempegreier å kunne kjøre nesten aleine og ikke ha kjempeangst om en kommer litt over fartsgrensen.
22.9: Inn til Hallingskarvet og få kaffe og vaffler på Prsetholt turisthytte. Etterpå bærer det sørover, Immingfjell, Tessungdalen, Rukjan og til Åmot i vinje. Målet for turen var årsmøte i sidevogn klubben her.
Etter årsmøte fristet ikke grilling og øl, kjørte heller videre sørvestover, Dalen, Vrådal og langs Nisser.Flotte MC veier så lenge en kan kjøre nesten aline inn i solnedgangen. Nesten som det er sving i svingen.
Bra å ha helt nye Pilot Road3. Overnatting i hytta til broren ved Iveland, 1 øl og leggetid.
23.9: Søndag er det en times tid i regn til Kristiansand, med sosial etc ryker danne dagen.
24.9: Småregn til bygrensen, kjedelig tur til Flekkefjord. Så over på nordsjøveien og følge kysten til Egersund, Bryne og til Stavanger. Høy svingfaktor og veldig lite trafikk.
Ble litt satt ut av innhøstingsaktiviteten på Jæren i fineværet. Måtte stoppe flere ganger for å lette antrekket, tempen stiger kraftig....
En tur innom Bikerstreet for å se på den nye butikken. Litt sigthseeing rundt om i Stavanger før jeg føger E39 over/under til Rennesøy og ferga. Kjører innom Haugesund og videre via ferge til hotell i Bergen.
25.9: Ut til Sotra på en liten jobb for å rettferdigjøre utgiften til hotell, tilbake til byen og kjøper meg ny MC-dress. Kommer meg akkurat ut av byen før største køene starter.
Kjører ytre mot Mongstad for å ta ferge Sløvåg/Leirvåg. Når en kommer over her er en plutselig aleine igjen og livet blir helt topp, for noen ytrolig flotte MC-veier, en liten pause
over Sognefjorden Rysjedalsvika-Rutledal. Så kommer nesten turens uventede høydepunkt, Rv57 gjennom Dalsfjorden. Utrolig!! flott asfalt, svinger og landskap som kan ta pusten fra noen hver. Og nesten helt aleine på veien...
Her kunne jeg virkelig ønsket meg sønnens GoPro kamera, så en kunne kose seg med film en vinterkveld. Kommer til Førde i kveldinga, da viser det seg at sogn er omtrent som i Jule evangeliet.
Alle hotell er fulle i Førde, Florø, Svelgen, Nordfjordeid og Ørsta, Volda???? Etter å ha kjøpt en pølse i Florø, går ferden videre til Nordfjordeid via Svelgen.
Begynner å bli litt rådvill på kaia over Nordfjorden, men kjører via Horningdal, Stranda, Sykkylven, nattferge til Magerholm, og nattferge til Molde. Hjemme 04, litt trøtt av siste etappe, men ellers super tur.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Ting man må se eller oppleve med sykkelen!

Legg inn av Snikkeren »

magnele skrev: Alle hotell er fulle i Førde, Florø, Svelgen, Nordfjordeid og Ørsta, Volda????
Skulle gitt en lyd på forumet, så skulle du fått en seng å sove :vs :thumleft i.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Ting man må se eller oppleve med sykkelen!

Legg inn av ZZR-Tom »

Trur det er mykje innleigd arbeidskraft som fyller opp hotella i veke dagane. Førde fekk eg meg rom natt til søndag den veka og eg bestillte torsdagen. Men la merke til at det var mangen av gjestane som var øst europeiske.
Men du sjekka både sunnfjord hotell og førde hotell?

For dei som såg 71grader nord så var det fra Bremanger komune som Svelgen ligger i, der dei slo camp var i Svelgen.
Og veien fra svelgen til Bremanger så kjører en forbi Hornelen som dei var på toppen av. Reprise på søndag.
Får ta meg ei runde neste sesong med kameraet :thumleft

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3442
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Ting man må se eller oppleve med sykkelen!

Legg inn av JohnnyTh »

I vinterferien var vi invitert på hyttetur hos et vennepar. Flott sted som man bør kjøre innom å se hvis det passer på turen i sommer.
fra wiki
Sogndalstrand er en tettbebyggelse i Sokndal kommune i Rogaland. Sogndalstrand betegnes som et «kyst-tettsted av nasjonal verdi» og er fredet for å beskytte tettstedet mot utbyggingspress. Det er et av de sju fredete kulturmiljøene i Norge og den eneste «byen» i Norge som er fredet. Kulturmiljøet som er fredet omfatter trehusbebebyggelsen fra 1700- og 1800-tallet med omkringliggende kulturlandskap. Midlertidig fredning ble gjort i 1994, mens endelig fredning ble vedtatt i Statsråd 24. juni 2005.

http://no.wikipedia.org/wiki/Sogndalstrand
Bilde
Bilde
Bilde
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Ting man må se eller oppleve med sykkelen!

Legg inn av Rottenikken »

magnele skrev:Siste uken i september hadde jeg "høstferie for far"
Med kvalitetskjøring på Tigeren....
21.9: Sørover opp Romsdalen, slådalsheia, opp til Lom, kaffe og nystekte kringle på bakeriet.
Flott sol opp til sognefjellet, møtte kun 1 bil :D . Snø ved siden av veien ellers flott. ("kneppe" opp litt Gebring jakka)
Over fra Turtagrø til Årdal ut til Aurland, opp til Hol og til Geilo, flotte høstfager... Overnatting. Kjempegreier å kunne kjøre nesten aleine og ikke ha kjempeangst om en kommer litt over fartsgrensen.
22.9: Inn til Hallingskarvet og få kaffe og vaffler på Prsetholt turisthytte. Etterpå bærer det sørover, Immingfjell, Tessungdalen, Rukjan og til Åmot i vinje. Målet for turen var årsmøte i sidevogn klubben her.
Etter årsmøte fristet ikke grilling og øl, kjørte heller videre sørvestover, Dalen, Vrådal og langs Nisser.Flotte MC veier så lenge en kan kjøre nesten aline inn i solnedgangen. Nesten som det er sving i svingen.
Bra å ha helt nye Pilot Road3. Overnatting i hytta til broren ved Iveland, 1 øl og leggetid.
23.9: Søndag er det en times tid i regn til Kristiansand, med sosial etc ryker danne dagen.
24.9: Småregn til bygrensen, kjedelig tur til Flekkefjord. Så over på nordsjøveien og følge kysten til Egersund, Bryne og til Stavanger. Høy svingfaktor og veldig lite trafikk.
Ble litt satt ut av innhøstingsaktiviteten på Jæren i fineværet. Måtte stoppe flere ganger for å lette antrekket, tempen stiger kraftig....
En tur innom Bikerstreet for å se på den nye butikken. Litt sigthseeing rundt om i Stavanger før jeg føger E39 over/under til Rennesøy og ferga. Kjører innom Haugesund og videre via ferge til hotell i Bergen.
25.9: Ut til Sotra på en liten jobb for å rettferdigjøre utgiften til hotell, tilbake til byen og kjøper meg ny MC-dress. Kommer meg akkurat ut av byen før største køene starter.
Kjører ytre mot Mongstad for å ta ferge Sløvåg/Leirvåg. Når en kommer over her er en plutselig aleine igjen og livet blir helt topp, for noen ytrolig flotte MC-veier, en liten pause
over Sognefjorden Rysjedalsvika-Rutledal. Så kommer nesten turens uventede høydepunkt, Rv57 gjennom Dalsfjorden. Utrolig!! flott asfalt, svinger og landskap som kan ta pusten fra noen hver. Og nesten helt aleine på veien...
Her kunne jeg virkelig ønsket meg sønnens GoPro kamera, så en kunne kose seg med film en vinterkveld. Kommer til Førde i kveldinga, da viser det seg at sogn er omtrent som i Jule evangeliet.
Alle hotell er fulle i Førde, Florø, Svelgen, Nordfjordeid og Ørsta, Volda???? Etter å ha kjøpt en pølse i Florø, går ferden videre til Nordfjordeid via Svelgen.
Begynner å bli litt rådvill på kaia over Nordfjorden, men kjører via Horningdal, Stranda, Sykkylven, nattferge til Magerholm, og nattferge til Molde. Hjemme 04, litt trøtt av siste etappe, men ellers super tur.
Detta er det om kalles en brukandes guttetur :thumleft
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Ting man må se eller oppleve med sykkelen!

Legg inn av Jarle »

Skulle nesten hatt en egen tråd med bare kartfiler uten tekst og kommentarer. Slike kart er jo verdt sin vekt i gull, men ikke alltid like lett å finne å tråder med mange innlegg.
Sist redigert av Jarle den 23 feb 2013, 12:31, redigert 1 gang totalt.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Ting man må se eller oppleve med sykkelen!

Legg inn av EasyRider »

Jarle skrev:Skulle nesten hatt en egen tråd med bare kartfiler uten tekst og kommentarer. Slike kart er jo verdt som velt i gull, men ikke alltid like lett å finne å tråder med mange innlegg.

Det var faktisk et god forslag. :thumleft
Den kunne jo ha vært lagt under tur & treff, som sticky tråd øverst.
Også kunne vi jo prøvd å være litt "flinke" med å ikke poste ned den tråden med all mulig OffTopic crap. ;-)

Du kan jo lage en sånn tråd eller så har vi dyktige moderatorer her som lett ordner sånt.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Ting man må se eller oppleve med sykkelen!

Legg inn av ejs »

EasyRider skrev:
Jarle skrev:Skulle nesten hatt en egen tråd med bare kartfiler uten tekst og kommentarer. Slike kart er jo verdt som velt i gull, men ikke alltid like lett å finne å tråder med mange innlegg.

Det var faktisk et god forslag. :thumleft
Den kunne jo ha vært lagt under tur & treff, som sticky tråd øverst.
Også kunne vi jo prøvd å være litt "flinke" med å ikke poste ned den tråden med all mulig OffTopic crap. ;-)

Du kan jo lage en sånn tråd eller så har vi dyktige moderatorer her som lett ordner sånt






Dette kartet er jo en start

52372.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: Ting man må se eller oppleve med sykkelen!

Legg inn av Bikeridr »

Det er jo noen plasser man har sett på to hjul, og veier som er absolutt triveligere å ferdes på uten å bære "befengt" med et bur av glass og metall på alle kanter. :-)

Fra i sommer så kan jeg anbefale veien ut til Hamningberg. Svært flott, og smal, vei. Steinformasjonene langs veien er helt ubeskrivelige. Hele verden ser ut til å stå på høykant. (Noe som visstnok også er tilfellet).
Ifjordfjellet mellom Lakselv og Alta er heller ikke å forakte. :-)

Videre er vel hele Lofoten verdt å nevne, og spesielt ut til Nusfjord. Nå er det lenge siden jeg har kjørt Utakleiv, men tror nok jeg kan anbefale den veien også.

Så går vel turen til Vestlandet. Geiranger, Trollstigen, Ørnesvingene og Dalsnibba er veldig flotte "alpepass" i Norsk målestokk. :-)
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 383
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Ting man må se eller oppleve med sykkelen!

Legg inn av SveinHa »

Carpa skrev: 05 okt 2012, 12:20 De svingene der så skumle ut for en nybegynner, spesielt når man må kjøre nedover.....
Ja, de er ikke helt plankekjøring... Har bare tatt de med bil jeg da, her en filmsnutt med Range Rover TDV8:
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37940
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ting man må se eller oppleve med sykkelen!

Legg inn av AJ »

SveinHa skrev: 12 aug 2023, 18:46
Carpa skrev: 05 okt 2012, 12:20 De svingene der så skumle ut for en nybegynner, spesielt når man må kjøre nedover.....
Ja, de er ikke helt plankekjøring... Har bare tatt de med bil jeg da, her en filmsnutt med Range Rover TDV8:
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Ojsann!
Det var en ny og ukjent vei for meg!
Også midt i et av mine favorittområder når det gjelder MC-kjøring :crazy: .
Hadde store planer om en FV44 tur med avstikkere i sommer, men sommermånedene flyr avsted og et av forsøkene på å komme med dit tidligere i sommer ble stoppet av et stort antall veiarbeidsstrekninger og stengte veier...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 383
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Ting man må se eller oppleve med sykkelen!

Legg inn av SveinHa »

AJ skrev: 12 aug 2023, 20:36 Ojsann!
Det var en ny og ukjent vei for meg!
Også midt i et av mine favorittområder når det gjelder MC-kjøring :crazy: .
Er du på de kanter må du få deg litt fòr hos Norges "verste" pizzanerd: Rene Munthe Eik https://pizzamani.no/
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37940
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ting man må se eller oppleve med sykkelen!

Legg inn av AJ »

SveinHa skrev: 12 aug 2023, 20:56
AJ skrev: 12 aug 2023, 20:36 Ojsann!
Det var en ny og ukjent vei for meg!
Også midt i et av mine favorittområder når det gjelder MC-kjøring :crazy: .
Er du på de kanter må du få deg litt fòr hos Norges "verste" pizzanerd: Rene Munthe Eik https://pizzamani.no/
Selvfølgelig :D !
Som den pizzaelskeren jeg er :crazy: !
Godt tips, takker for det :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar