Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av Kawasaki »

Tror ikke man så lett merker problemer om man vasker stemplene med feks diesel så lenge de står i,det vil jo bli minimalt som finner veien til tettningene.
I mitt tilfelle hadde jeg caliper i biter,med stemplene ute. La hele driten oppi ei pøs med diesel for om mulig å løse hundre år gamle synder,og det tålte ikke tetningene. De svellet som bare det,kunne bare glemme å få stemplene på plass igjen.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av fikse »

Såpass. Ja, kanskje det blir litt heftig å la de ligge i bløt ;-) Når jeg overhaler kalippere pleier jeg å demontere alt, og kjøre en runde i en gammel oppvaskemaskin jeg har til slikt :P :p Pakninger pleier jeg stort sett å bytte da uansett, siden det normalt koster "nada" i forhold til frustrasjonen det er å oppleve lekkasjer i etterkant :-#
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av Voodoodoo »

RuneMC skrev:Skal vel være ganske greit det.

Det vi hobby-mekanikere bør huske på er at skruene som f.eks. holder bremsekaliperne ikke skal strammes for mye. På min er det bare ca 20Nm - som er ca å trekke til godt med en kort skiftenøkkel. Trekker du til for hardt med en langskaftet sak, så kan du ødelegge gjengene lett - og da har man "lagt egget" for å si det sånn. Momentnøkkel er en god investering.

Trykke på bremsehendelen når klossene er ute, er visst heller ikke noen god ide. :knegg

Ellers er det vel lurt å passe på å rengjøre bak bremesklossene når man først har de ute.

Har dårlig erfaring med å tighte kalipperboltene med oppgitt Nm. På ringen i Mai hadde jeg plutselig en calipper hengende i bare bremseslangen ned mot Brunchen. Dette etter at jeg skulle være "flink" å gjøre ting etter boka istedenfor å gjøre som jeg pleier å bruke makt&locktite..
Er vel ikke uten grunn at de skal bores og sikres m. Låsetråd på RR sykler.
Allt med måte men det er greit å legge på noen ekstra Nm sier nå jeg.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av pelsen »

Voodoodoo skrev: Har dårlig erfaring med å tighte kalipperboltene med oppgitt Nm. På ringen i Mai hadde jeg plutselig en calipper hengende i bare bremseslangen ned mot Brunchen. Dette etter at jeg skulle være "flink" å gjøre ting etter boka istedenfor å gjøre som jeg pleier å bruke makt&locktite..
Er vel ikke uten grunn at de skal bores og sikres m. Låsetråd på RR sykler.
Allt med måte men det er greit å legge på noen ekstra Nm sier nå jeg.
låsetråd har en dobbeltfunksjon i RR, i tillegg til å låse er det et synlig bevis for at du faktisk har festet kalipperne. Det er ganske lett å glemme i stresset før man skal utpå.
I boka til RC8Ren står det 45 Nm og Locktite 243 for kaliperboltene. De er M10x1,25 og 45 Nm er ganske normalt moment for denne dimensjonen

Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av Baltazar »

Byttet klossene idag, noe som var ekstremt enkelt og gikk veldig greit....MEN....Det piper og viner i ett eller annet når jeg legger full sving og beveger meg sakte frem eller bakover....Virker som noe skraper mot skiven eller noe,,,....

Skal være rent og pent i kalipperen og nye klosser...

Noen gode ideer?

Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av Baltazar »

Og før dere spør er stemplene smurt idag...skjer kun ved full sving...er skiven en smule skeiv kanskje?

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av fikse »

Er det sintrede klosser du har satt på? De kan lage litt lyd. Eller rettere sagt en del lyd. Har endel skvike-lyder på min, uten at det er noe gale. Det var _ingen_ lyder med de gamle klossene, som ikke var sintrede.
Men den skal helst ikke skvike uten at du bremser... Kan du bevege på hele kalipperen med hånden? Personlig ville jeg ikke lagt for mye vekt på dette nå som klossene er splett nye, det tar litt tid å kjøre de inn. Jeg mener, så lenge framhjulet snurrer lett rundt, og bremsene ellers funker som de skal...
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av Baltazar »

hva er sintrede klosser?

skjønner ikke helt hva som skjer når lyden kun kommer når jeg legger full sving....noen som kan forklare?

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av fikse »

En lenke til EBC sine sider hvor de forklarer forskjellen mellom "vanlige" organiske (som jeg vil tro er original på din) og sintrede.
Denne beskriver bremseskrik på bil, men igrunnen mye samme krøllet.
Her snakker de om at det er typisk med mer bremseskrik på nyere bremser pga hardere klosser (f.eks sinter-klosser). Det er også kombinasjonen type stål i skiven og type klosser som avgjør hvor mye plaget en blir.

Men hvorfor den bare gjør det når du svinger? Nei se det... :-k
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av bergenser83 »

Når dere smører opp caliper, glidepinner og bak klosser. Bruker dere da kobberpasta eller aluminiumspasta? Har det noe å si hvilken av de en bruker?

Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av Baltazar »

jeg bruker kobberpasta etter grundig rengjøring.... :thumleft ....men kanskje det ikke hadde skrapet så j----om jeg hadde brukt noe annet.... :scratch

mekkern
Innlegg: 7599
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av mekkern »

Kobber har ingen ting å gjøre i mot aluminium utenom som pakning.(galvanisk tæring)

alu-pasta på ting som ikke kommer i kontakt med "pakningene" i bremsesystemet er oki.

pakningene/slanger osv skal aldri renses med/ha kontakt med noe petroleumsbasert.
vaskes i ren bremseveske/rødsprit-smøres med silikonfett.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar