Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av Baltazar »

Da var lommeboka blitt tynn og bremseklosser kjøpt inn slik at jeg selv kan bytte de. Har aldri tidligere gjort dette, men alle sier jo at det må jeg klarer da det er verdens enkleste sak.

MEN

Hva kan gå galt, og noe jeg må ha av verktøy før jeg begynner?

Noen gode tips på veien...?

Bruker bremsene ganske mye og vil helst at de fungerer når jeg er ute å kjører nemlig :P :p

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2749
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av simpson »

http://www.youtube.com/results?search_q ... tWSa-4lnL4" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av Baltazar »

Flott det...har sett en del av disse allerede, men jeg ønsket deres erfaringer på hva som evt er helt vesentlig og huske på i forbindelse med skifting av klosser. Er jeg overnervøs her?...er det så enkelt som det ser ut som på disse videoene`?

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av pelsen »

verkstedmanual av type Haynes el. er jo verktøy nr 1 der står jo alt som du trenger.
Nå vet jeg ikke åssen type kaliper som er på din sykkel, men de jeg har (Brembo, Nissin og AP) krever ikke noe spesialverktøy.

Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av Baltazar »

hva bruker du for å presse inn stemplene?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38168
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av AJ »

Temaet har vært oppe tidligere, så vidt jeg husker, og en av tingene som har blitt diskutert er bruk av kobber- eller aluminiums-pasta på baksiden av klossene. Dette for at klossene ikke skal brenne seg fast (om jeg ikke tar helt feil?). På nyere sykkel anbefales nettopp aluminiums-pasta siden kobberpastaen ikke er like godt egnet pga. materialet kaliperne er laget av (aluminium).

Så får ekspertisen her inne korrigere meg om jeg er helt på jordet...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av RuneMC »

Skal vel være ganske greit det.

Det vi hobby-mekanikere bør huske på er at skruene som f.eks. holder bremsekaliperne ikke skal strammes for mye. På min er det bare ca 20Nm - som er ca å trekke til godt med en kort skiftenøkkel. Trekker du til for hardt med en langskaftet sak, så kan du ødelegge gjengene lett - og da har man "lagt egget" for å si det sånn. Momentnøkkel er en god investering.

Trykke på bremsehendelen når klossene er ute, er visst heller ikke noen god ide. :knegg

Ellers er det vel lurt å passe på å rengjøre bak bremesklossene når man først har de ute.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg bruker bare et gammelt skrujern til å presse inn stemplene, gjør dette før jeg tar ut de gamle klossene slik at de får eventuell skade fre skrujernet.
Hvis du har for mye bremseveske i reservoaret kan det bli trykk her og kan da være nødvendig å løsne litt på lokket. Pass deg for søl, ikke få det på lakken.

Husk å pumpe bremsen noen ganger før du skal kjøre så klossene legger seg inntil
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av pelsen »

JohnnyTh skrev:Husk å pumpe bremsen noen ganger før du skal kjøre så klossene legger seg inntil
samme som når man har hatt av hjulet, har hatt noen episoder i racingdepot der :redface
Nye klosser må kjøres inn, dvs det må bremses noen ganger før de er slitt til skiva og gir full bremsevirkning.

l-k-p
Innlegg: 169
Registrert: 01 apr 2009, 20:56
Motorsykkelen din: Flere

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av l-k-p »

Jeg er sjokket. Bruk et grovt skrujern, eller kjøp verktøy til å presse stemplene inn.Se på Youtube hvordan.

Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av Baltazar »

l-k-p skrev:Jeg er sjokket. Bruk et grovt skrujern, eller kjøp verktøy til å presse stemplene inn.Se på Youtube hvordan.
:vs

Alltid brukt verksted ,men tenkte det var på tide å begynne å skru

:roll

ZZR-Erling

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av ZZR-Erling »

Baltazar skrev:hva bruker du for å presse inn stemplene?
Hendene.

l-k-p
Innlegg: 169
Registrert: 01 apr 2009, 20:56
Motorsykkelen din: Flere

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av l-k-p »

Oki.Det er ikke vanskelig, når man vet hvordan.
:prf

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av JohnnyTh »

l-k-p skrev:Jeg er sjokket. Bruk et grovt skrujern, eller kjøp verktøy til å presse stemplene inn.Se på Youtube hvordan.

Jeg ser ingenting sjokkerende, gikk jeg glipp av noe?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av ArcticTiger »

Det er alltid en mulighet for at noe går galt vet du :8-[ Kjører du Mottor-sykkel kan du daue, ligger du på soffan kan du få hjerteinfarkt, bare for å nevne noe.
Når du skal skifte bremseklosser, er det en mulighet for å ødelegge noe, som gjenger, pakninger.
På noen typer er det og mulig å snu bremseklossen feil vei (pass på at beleggget ligger mot skiva), og du kan somle bort klips, fjærblekk ol.
Ellers er det ganske enkelt :thumleft
Til å presse inn stempla kan du bruke en liten skrutvinge eller en vannpumpetang, alt etter hva du kommer til med. Skrutrekker kan brukes, pass da på å ikke lage hakk i skiva eller skade støvtettningene på stempla.
:D :prf

Svar