Bedre hovedlys

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Floraveien
Innlegg: 2
Registrert: 06 sep 2012, 00:49
Motorsykkelen din: Yamaha Venture 1200 1086

Bedre hovedlys

Legg inn av Floraveien »

Jeg har en Yamaha Venture 1986 mod. der hovedlyset er litt svakt. Er det noen som har et godt råd for å få det bedre? Kjøpe ny orginallykt? Sette på ekstralys? Eller montere Xenon-pære?
På forbånd takk.
Floraveien.

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Bedre hovedlys

Legg inn av bergenser83 »

kjøp ny pære på http://www.powerbulbs.com" onclick="window.open(this.href);return false; jeg bruker de på bil og sykkel

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Bedre hovedlys

Legg inn av MaxTron »

Du har jo en skikkelig klassiker !!

Den har sikkert veltebøyler hvor det er fint å sette ekstralys på , både for nær og fjernlys.

Bi-xenon er også en mulighet.

Ingen av delene er vel egentlig lovlig men....

Hvordan er reflektoren og glasset etter så mange år da??
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bedre hovedlys

Legg inn av Jompa »

Xenon kan være et brukbart alternativ, men å finne ett brukbart sett ? Der må jeg melde pass.
Mange av Xenon-settene er veldig trege når du skifter mellom nær og fjernlys, det går gjerne 4-5 sek før du får skikkelig lys.
Og det er ikke spesilt artig å kjøre fler sek i stappmørke.

En annen mulighet er å bytte ut kablene fra releet til hovedløkta. De originale ledningene er som oftest ynkelige greier.
Og sette inn ei god pære, for det er stor forskjell på lysstyrken i forskjellige typer pærer.
Vet ikke hvilket merke som er best, men skygg ihvertfall unna GE.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 7668
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bedre hovedlys

Legg inn av mekkern »

ikke glem ny jordledning på pæra også... ;-)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Bedre hovedlys

Legg inn av bm »

Jompa skrev: En annen mulighet er å bytte ut kablene fra releet til hovedløkta. De originale ledningene er som oftest ynkelige greier.
Og sette inn ei god pære, for det er stor forskjell på lysstyrken i forskjellige typer pærer.
Vet ikke hvilket merke som er best, men skygg ihvertfall unna GE.
Denne støtter jeg fult ut, det skal ikke mye tap i volt styrken før lyset taper seg mye.
Finkordelte ledninger med god kvadrat og gode koblinger er et must..
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Bedre hovedlys

Legg inn av joo »

Ta gjerne og mål spenningsforskjellen mellom plusspolen på batteriet og der plussen går inn på pæra i holderen når motoren går og lyset er på. Kan hende er der snakk om både èn og flere volt i spenningsfall på gamle sykler... Og det er den ene sløyfa bare!
Hvis reflektoren er OK er det enkleste som samtidig er helt lovlig å legge gode kabler via relèer som igjen styres av de originale kablene. Og sett inn f.eks Osram Nightbreaker pære. Da har du sannsynligvis mye bedre lys, og det er lovlig :thumleft
Xenon er IKKE lovlig, og noen av settene kan du oppleve at langlys bruker tid på å tenne som Jompa sier. Forsinkelsen blir lite merkbar når pæra er varm...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Bedre hovedlys

Legg inn av MaxTron »

Godt påeng Joo.

Sykklene var jo IKKE kjendt for å ha forstore generatorer på den tida, og Venture'n har jo MANGE forbrukerer.
Spenningsregulatoren er også en svakhet som er verdt å sjekke.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Floraveien
Innlegg: 2
Registrert: 06 sep 2012, 00:49
Motorsykkelen din: Yamaha Venture 1200 1086

Re: Bedre hovedlys

Legg inn av Floraveien »

Oj! Her var det mange raske folk. Flott! Tusen takk for alle gode råd. Ja-da. Det er en klassiker jeg har. Jeg eier også halvparten av en BMW 1100. Men jeg liker faktisk Yamaha'n minst like godt.
Jeg tror kanskje jeg skal skygge unna Xenon, kan bli plunder i tunneler. Tror jeg vil prøve først med nye ledninger og ny pære.
Tusen takk igjen!
Hilsen Floraveien

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Bedre hovedlys

Legg inn av MaxTron »

Er du forresten medlem her: http://www.ventureclubnorway.com/" onclick="window.open(this.href);return false; ??

Her er det MYE kompetanse, og også folk som importerer og selger deler og utstyr.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Thruxton
Innlegg: 44
Registrert: 18 sep 2005, 15:20
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada
Sted: A.Agder

Re: Bedre hovedlys

Legg inn av Thruxton »

Et billig alternativ er å kjøpe H4 med +30%. Du får de også med +90%.
Jeg satte +30% på samboerens Virago 1100, og det ble merkbart bedre lys.

På min gamle BMW R80ST 1984 satte jeg i Biltema sin H4 Gold 100/80. Men jeg monterte relè i tillegg.
Nå har jeg superbra lys.
Og de som kjører sammen med meg sier at det gule skinnet i pære gjør at jeg vises bedre i trafikken.
Tempo Taifun / BSA 650 / BMW R75/5 - R90/6 / Honda 750F2 / Yamaha XS1100 / Yamaha SR500 / Suzuki GR650 /
Moto Guzzi V65 / Yamaha SRX6 / BMW R80ST / Suzuki VX800 / Ducati Multistrada 1000DS / Aprilia Caponord EVT1000

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Bedre hovedlys

Legg inn av AndreasB »

joo skrev: Xenon er IKKE lovlig, og noen av settene kan du oppleve at langlys bruker tid på å tenne som Jompa sier. Forsinkelsen blir lite merkbar når pæra er varm...
Det er da helt normalt? Alle xenon kits jeg har vært borti har vært sånn :-/

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Bedre hovedlys

Legg inn av joo »

AndreasB skrev:
joo skrev: Xenon er IKKE lovlig, og noen av settene kan du oppleve at langlys bruker tid på å tenne som Jompa sier. Forsinkelsen blir lite merkbar når pæra er varm...
Det er da helt normalt? Alle xenon kits jeg har vært borti har vært sånn :-/
Sa jeg noe annet?
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Bedre hovedlys

Legg inn av Lamberghini »

Er litt i samme situasjon, så jeg tillater meg å egle meg litt inn i tråden din.
Ser at Osram Nightbreaker og Philips X-treme Vision skal være gode greier, har noen erfaring med å bruke disse på MC?

Tenkte jeg skulle ta meg en runde med frontlykta mi. Slik det er nå er den like effektfull som et Ikea-telys. Skifte ledning til releet og skifte pære. Et kjerringråd skal være å gå over lykteglasset med tannkrem. Er det noe mer jeg kan gjøre da? Fikle med reflektorene?

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: Bedre hovedlys

Legg inn av GSF »

joo skrev:Og sett inn f.eks Osram Nightbreaker pære. Da har du sannsynligvis mye bedre lys, og det er lovlig :thumleft
Har lest at de pærene har elendig holdbarhet. Vet ikke om det stemmer men hvis du har erfaring så del gjerne :-)

Svar