Clutchproblemer Vfr800

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
VFR-Kristian
Innlegg: 52
Registrert: 05 sep 2012, 21:40
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC SE
Sted: Bangsund

Clutchproblemer Vfr800

Legg inn av VFR-Kristian »

Hei folkens. Og takk for en bra side. Ny medlem i dag.

Har akkurat kjøpt min første mc. En 99 VFR800. I den forbindelse har jeg et spm som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Clutchen tar veldig tidlig. Etter 1-2 cm innklemming. Er dette vanlig på VFR? Har lite sykkelerfaring å sammenligne med. Kun skolesykkelen, som jeg mener hadde en mer behagelig giring. Hva kan evt dette komme av og mulige tiltak? Setter pris på all hjelp. :)

Kristian
Mvh

Kristian :)

14`Triumph Tiger 800 XC SE
81' Kawasaki Kz400

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Clutchproblemer Vfr800

Legg inn av AJ »

Velkommen til MCsiden.no, VFR-Kristian :vs
Bedre at kløtchen tar tidlig enn langt inne...

:-k
Var det godt sagt, tro... :scratch
Det jeg prøver å si er at det er bedre at kløtchen har kort vandring på hendelen før den løses ut enn at du må trekke hendelen langt inn før det skjer noe.
GA dette mening, tro...?

Andre her inne med langt mer faglig tyngde på området enn jeg, kan sikkert forklare bedre hvordan en best mulig kløtch bør og skal funke... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
VFR-Kristian
Innlegg: 52
Registrert: 05 sep 2012, 21:40
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC SE
Sted: Bangsund

Re: Clutchproblemer Vfr800

Legg inn av VFR-Kristian »

Glemte å skrive at den også må helt ut igjen før den "tar" på girene igjen. Lite sluring hvis du skjønner. :)
Mvh

Kristian :)

14`Triumph Tiger 800 XC SE
81' Kawasaki Kz400

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Clutchproblemer Vfr800

Legg inn av RuneMC »

Er vel vanlig at clutch hendelen har litt "free play" når man begynner å klemme den inn (dvs ingenting skjer) og så kommer man til et punkt hvor det blir suksessivt rask utkobling av motorkraft ved å ta hendelen videre inn. La oss kalle dette "slurepunktet". Det er kanskje det du mener skolesyklene hadde?

Er som regel en justering på kabelen ved hendelen for å stille hvor fort clutchen begynner å koble fra i forhold til hvor langt du må klemme hendelen inn. En fordel med å ha "slurepunktet" langt ut (og grunnen til at noen justerer den slik) er at det legger til rette for rask clutching/raske girskift - og kanskje oppleves som lettere ift bruk av krefter. Men velger man å ha den stilt slik, så må man passe på ift slitasje. Dvs etterhvert som det er vanlig slitasje på clutchen må man passe på at clutchen ikke ligger og slurer når hendelen er helt ute.

Kan høres ut som om "slurepunktet" er stilt slik at det nesten sammenfaller med at hendelen er helt ute på din MC... så da bør du nok justere litt på kabelen...

[video]http://www.youtube.com/watch?v=hW6NVS6_9yo[/video]
På min er forsåvidt den som han skrur på, to separate deler. Den smale delen justerer stramheten på kabelen og den større skiva skrus tilbake til hendelen og låser innstillingen.
Han her stiller også slurepunktet langt ut (dvs bare trykke litt inn på hendelen før clutchen begynner å slure/koble fra motor).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
VFR-Kristian
Innlegg: 52
Registrert: 05 sep 2012, 21:40
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC SE
Sted: Bangsund

Re: Clutchproblemer Vfr800

Legg inn av VFR-Kristian »

Tusen takk for lange og gode svar. Men på VFR'en min er det ikke kabel, det er hydraulisk overføring og ingen justeringsmulighet som jeg set det. Har lurt på om det kan være luft som gjør det. I user manual står det svært lite om akkurat dette. Kun at en må kontakte en Honda forhandler. :)
Mvh

Kristian :)

14`Triumph Tiger 800 XC SE
81' Kawasaki Kz400

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Clutchproblemer Vfr800

Legg inn av RuneMC »

OK, noe med denne teknikken da?
[video]http://www.youtube.com/watch?v=Lh3pm3z7CdY[/video]

Kun 1 fingers kraft for å trykke inn clutchen... yes, ser fordelen med det.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
VFR-Kristian
Innlegg: 52
Registrert: 05 sep 2012, 21:40
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC SE
Sted: Bangsund

Re: Clutchproblemer Vfr800

Legg inn av VFR-Kristian »

Ser veldig likt ut ja. Takk for god hjelp og gravende YouTube arbeid Rune. :) skal se litt på det til helga og gi tilbakemelding.
Mvh

Kristian :)

14`Triumph Tiger 800 XC SE
81' Kawasaki Kz400

siggi69
Innlegg: 42
Registrert: 02 feb 2011, 16:21
Motorsykkelen din: FJR1300, Cb750f2, Ariel VB500
Sted: Sola

Re: Clutchproblemer Vfr800

Legg inn av siggi69 »

Mener bestemt at på vfr 800 så er der kun justeringsmulighet på hendelen og ikke på stempelet. Hvor mange km er denne gått? Virker litt som slitte clutchplater dette.
Har hørt om noen som erfart dette når de har kjørt på fullsyntetisk olje.
Kanskje andre her som har hørt lignende. Hvis det er lenge siden oljeskift så er jo alltid det greit å gjøre.

Brukeravatar
VFR-Kristian
Innlegg: 52
Registrert: 05 sep 2012, 21:40
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC SE
Sted: Bangsund

Re: Clutchproblemer Vfr800

Legg inn av VFR-Kristian »

Ser ut som du har rett der ja. Kun hendeljustering. Gått 55000. Det er motul fullsyntetisk på den. Kan være greit i prøve et oljeskift kanskje ja. Fikk anbefalt castrol 5w-40 power1 på den i dag. Noen erfaringer?
Mvh

Kristian :)

14`Triumph Tiger 800 XC SE
81' Kawasaki Kz400

siggi69
Innlegg: 42
Registrert: 02 feb 2011, 16:21
Motorsykkelen din: FJR1300, Cb750f2, Ariel VB500
Sted: Sola

Re: Clutchproblemer Vfr800

Legg inn av siggi69 »

Jeg har brukt Castrol power1 gps 10-40, og har god erfaring med den.
Nå har ikke jeg hatt vfr800 men 750.
Et lite tips til. Leste på et amerikansk vfr forum en gang at noen opplevde at det kom skitt inn mellom stempel og stak for clutchen.
Ta av "pumpen" ved drevet ( 2 bolter ) ikke løs slangen, trekk ut støt staket som cluthpumpen trykker mot. Gjør denne og stempelet rent, smør litt grease på enden av staket. Mitt motto er å alltid prøve de enkleste tingene først.

Siggi

Brukeravatar
VFR-Kristian
Innlegg: 52
Registrert: 05 sep 2012, 21:40
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC SE
Sted: Bangsund

Re: Clutchproblemer Vfr800

Legg inn av VFR-Kristian »

Da er castrol olje og filter i hus. Men til min store overraskelse har mekonomen sendt med meg Actevo 4t 20w-40 (mineral) olje istedenfor 10w-40 delsyntetisk olje. Kan 20w-40 oljen brukes? Mtp våt clutch etc.... Blir ikke så mange km før neste skift uansett.
Mvh

Kristian :)

14`Triumph Tiger 800 XC SE
81' Kawasaki Kz400

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Clutchproblemer Vfr800

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg tror ikke oljen gjør at clutchen tar langt ute. Oljn kan gi sluring men påvirker ikke clutchen.
Jeg hadde samme problemet på min zzr og der ble løsningen repsett til hovedsylinderen. Kostet $8 på ebay. Kan jo og være slitte clutchlameller. Hvis de blir tynne så blir det mindre "slakk" i clutchen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

siggi69
Innlegg: 42
Registrert: 02 feb 2011, 16:21
Motorsykkelen din: FJR1300, Cb750f2, Ariel VB500
Sted: Sola

Re: Clutchproblemer Vfr800

Legg inn av siggi69 »

Jeg ville ikke brukt mineralolje på vfr.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Clutchproblemer Vfr800

Legg inn av Tysnes »

Ville ver skeptisk til mineral 20-40 0lje. den er vel i tykkeste laget, spesielt når motoren er kald. 10-30 eller 10-40 er vel mer riktig for din motor :-)

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Clutchproblemer Vfr800

Legg inn av omaas »

VFR-Kristian skrev:Hei folkens. Og takk for en bra side. Ny medlem i dag.

Har akkurat kjøpt min første mc. En 99 VFR800. I den forbindelse har jeg et spm som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Clutchen tar veldig tidlig. Etter 1-2 cm innklemming. Er dette vanlig på VFR? Har lite sykkelerfaring å sammenligne med. Kun skolesykkelen, som jeg mener hadde en mer behagelig giring. Hva kan evt dette komme av og mulige tiltak? Setter pris på all hjelp. :)

Kristian
Velkommen til en ny trønder på forumet :D

Det kan være at clutchen må luftes, samme peinsipp som for bremser. Oljen i clutchen skal skiftes jo skiftes med gjevne mellomrom.
Prøv å pumpe clutchen noen ganger og kjenn etter om den tar lengre ut. Viss dette er tilfellet skift olje.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Svar