Honda Varadero XL125V

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
Jon Martin
Innlegg: 35
Registrert: 03 sep 2012, 01:13
Motorsykkelen din: Honda Varadero XL125V 2012

Re: Honda Varadero XL125V

Legg inn av Jon Martin »

Noen som vet hvor jeg kan få tak i eller laget mirror block offs til Varaderoen? Har montert nye speil som sitter på styret for å få plass til handguards og alt jeg mangler nå er noe å sette der de gamle speilene var montert.

Brukeravatar
Jon Martin
Innlegg: 35
Registrert: 03 sep 2012, 01:13
Motorsykkelen din: Honda Varadero XL125V 2012

Re: Honda Varadero XL125V

Legg inn av Jon Martin »

Fant disse på nettet nå: http://www.hdbright.com/hi-power-ba20d- ... p-438.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Så jeg skal bestille 2 sånne å prøve om det blir bra, om det ikke blir bra så skal jeg prøve disse: http://www.ebay.co.uk/itm/BA20d-395-H6M ... 0643539915" onclick="window.open(this.href);return false; .

Må ha noe som trekker mindre strøm en de halogenpærene jeg har nå (totalt 110W), siden jeg skal montere disse på velteburet jeg skal ha: http://www.twistedthrottle.com/denali-d ... d-m8-mount" onclick="window.open(this.href);return false;

Går enda og vurdere vinterdekk, så vi får se hva som skjer.

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Honda Varadero XL125V

Legg inn av MLeikarnes »

20 watt ekstra vil ikke gjøre så alt for mye med rele, sikring og egen bryter....
Med de parklyspærene der vil det ikke bli mindre watt i hovedlyktene, da de er på doble 55watt pærer...

Jeg vil anbefale å koble opp en bryter for å bytte mellom orginale langlys på sykkelen og uorginale på veltebøylene, for å slippe å brenne opp bryteren på styret.

Har brent opp en del av de bryterene på min varadero, da all strømmen på lysene går gjennom bryteren og ikke gjennom et rele med styrestrøm fra bryteren.
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
Jon Martin
Innlegg: 35
Registrert: 03 sep 2012, 01:13
Motorsykkelen din: Honda Varadero XL125V 2012

Re: Honda Varadero XL125V

Legg inn av Jon Martin »

Skjønte ikke helt hva du mente med de dobble 55w pærene og det?

Men angående extralysene så leveres de med egen bryter og alt, så de blir ikke å gå igjennom bryteren som allerede er der :)

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Honda Varadero XL125V

Legg inn av mekkern »

550lm er ikke all verden med lys i forhold til halogenpærene..de har 1100-1600lm
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Honda Varadero XL125V

Legg inn av Kjellrf »

MLeikarnes skrev:Går helt fint å kjøre Varadero på vinterstid, har kjørt tre vintre med min varadero. Den er litt vanskeligere å kjøre med all plasten som er foran, da min varadero ble påkjørt er all plasten borte og man har bedre sikt forover og nedover mot hjulet. dette gjør det litt lettere å se hva man gjør.
jeg brukte Kenda K761 med pigg bak og et billig endurodekk med bilpigger jeg skjøt inn selv foran.
En varadero er god å kjøre på vinter, men batteriet er litt lite dersom man kjører bare korte turer, bruker en del batteri for å starte, og ved korte turer rekker man ikke å få ladet opp batteriet. Skru av lysene under start.... har selv mistet strømmen mange ganger, måtte renne den igang, (vilket ikke er så enkelt på vinterstid...)
Har hørt (av en verksmester) at veisalt tærer voldsomt på Varadero 125, men veisalt er kanskje ikke noe stort problem der dere bor?
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Honda Varadero XL125V

Legg inn av MLeikarnes »

Kjellrf skrev:
MLeikarnes skrev:Går helt fint å kjøre Varadero på vinterstid, har kjørt tre vintre med min varadero. Den er litt vanskeligere å kjøre med all plasten som er foran, da min varadero ble påkjørt er all plasten borte og man har bedre sikt forover og nedover mot hjulet. dette gjør det litt lettere å se hva man gjør.
jeg brukte Kenda K761 med pigg bak og et billig endurodekk med bilpigger jeg skjøt inn selv foran.
En varadero er god å kjøre på vinter, men batteriet er litt lite dersom man kjører bare korte turer, bruker en del batteri for å starte, og ved korte turer rekker man ikke å få ladet opp batteriet. Skru av lysene under start.... har selv mistet strømmen mange ganger, måtte renne den igang, (vilket ikke er så enkelt på vinterstid...)
Har hørt (av en verksmester) at veisalt tærer voldsomt på Varadero 125, men veisalt er kanskje ikke noe stort problem der dere bor?

Veisalt er det alt for mye av her i Romsdal også...
Har ikke hatt noe problem med tæring på min varadero. var ikke noe rust på den i det hele tatt (foruten litt på eksosrøret under motoren, på grunn av grunnstøting med en stein...) Saltet i min mening er verst for visiret på hjelmen!
Vi har en BMW med sidevogn som også går som vintersykkel, har ikke hatt noe tæring/rust på den heller. Kjøpte en Suzuki for snart et år siden som hadde gått en god del som vintersykkel på Sotra/Bergen den var en del tært i aluminiumen, og en god del rust rundt om kring, men en god sandblåsing og lakkering senere var den god som ny igjen!

Jon Martin skrev:Skjønte ikke helt hva du mente med de dobble 55w pærene og det?

Men angående extralysene så leveres de med egen bryter og alt, så de blir ikke å gå igjennom bryteren som allerede er der :)
På min varadero var det doble 55W H4 pærer i forlykten, hvis man da satte på ekstra lykter/større pærer mm. brente man opp bryteren. vanligvis har den låst seg i langlysposisjonen. for å unngå dette måtte vi koble om lysene til å gå gjennom et rele med styre strøm fra bryteren.
Men jeg tror/eller har en vag formening om at det ikke er likt på den nye typen varadero... er vel bare en av sidene som lyser på den ved nærlys mener jeg... Da vil det vel ikke være det samme med deg som det var med meg, kan godt hende Honda har koblet lysene via rele også.

Han som hadde sykkelen før meg hadde satt på 1 Hella Rallye 3003 Compact på hver av veltebøylene, dette fungerte bra sålenge man hadde full gass for å holde på strømmen. Tror jeg kanskje har koblingsskjema og verkstedbok på varaderoen liggende hvis du vil ha?
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
Jon Martin
Innlegg: 35
Registrert: 03 sep 2012, 01:13
Motorsykkelen din: Honda Varadero XL125V 2012

Re: Honda Varadero XL125V

Legg inn av Jon Martin »

Orginalt på min Varadero var det 2x 35W BA20D pærer, men jeg har byttet til 2x 55W Halogenpærer.
Og siden jeg har varmeholker og lader for mobil og gps så buker den ganske mye strøm, derfor jeg vurderer å sette inn LED i hovedlysene når jeg monterer extralys.

PS: Hadde vært supert med verkstedbok og koblingsskjema, har du det digitalt?

Captain Slow
Innlegg: 18
Registrert: 02 jan 2013, 21:37
Motorsykkelen din: Honda Varadero 125 Yamaha Dragstar 650
Sted: Kolbotn

Re: Honda Varadero XL125V

Legg inn av Captain Slow »

Gratulerer med flott Varadero. Har selv erfaring med disse gode syklene. Lykke til videre.:) :prop:
There's cobwebs in the cobwebs, and wheels within the wheels, you can not imagine the way how I feel

Brukeravatar
Jon Martin
Innlegg: 35
Registrert: 03 sep 2012, 01:13
Motorsykkelen din: Honda Varadero XL125V 2012

Re: Honda Varadero XL125V

Legg inn av Jon Martin »

Liten update:

Nå begynner det sakte men sikkert å tine på veiene, så da er det forhåpentligvis ikke alt for lenge igjen før jeg kan hente fram Varaderoen :)

Jeg har kjøpt noen nye oppgraderinger som skal monteres på så fort jeg får hentet den fra vinterlagringen.

Liten liste over deler som skal på den:

SW-Motech Crash Bar
Alu ChainGuard med inngravert "Varadero"
Denali "Xtreme" Spot LED
30W Bi-Xenon kit
Også har jeg bestilt ny fløyte, siden det ikke er så mange som hører meg når jeg har bruk for det. Valget falt på ett Air Horn med elektrisk kompressor som gir fra seg ca 138 desibel, så da burde folk høre meg :)

Bestilte også ny jakke fra TwistedThrottle, siden den jeg hadde ikke var så fin etter velten jeg hadde.

Bilder kommer når jeg får hentet sykkelen og begynt monteringen! :prf

Captain Slow
Innlegg: 18
Registrert: 02 jan 2013, 21:37
Motorsykkelen din: Honda Varadero 125 Yamaha Dragstar 650
Sted: Kolbotn

Re: Honda Varadero XL125V

Legg inn av Captain Slow »

Hei, fint du er tilbake igjen. Blir artig å følge dette prosjektet. Synes sykkelen blir veldig gjennomført og fin. Ikke lenge før sesongen starter nå :prop:
There's cobwebs in the cobwebs, and wheels within the wheels, you can not imagine the way how I feel

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Honda Varadero XL125V

Legg inn av knutk »

Nå vet jeg ikke hvor mye generator på Varadero gir, men ofte er generator på sykler i denne klassen av type stor sykkelgenerator, hvor effekten ut er proporsjonal med turtall på motor.

I så måte kan ekstra lys forårsake et lade problem, siden orginal-lysene gjerne er dimensjonert i forhold til hva generator kan levere.
Således kan belastning på noen watt fra eller til gjøre stor forskjell.

I den sammenheng vil jeg driste meg til et forslag.

Siden lys med to identiske lyspærer ikke lyser noe lenger enn en lyspære med samme effekt (men strålen blir bredere med to pærer), hva med å koble lysa slik at kun den ene pæren lyser på nærlys? Ved kjøring på lavt turtall vill en besparelse i forbruk på 40 - 50 watt kanskje gjøre en forskjell med hensyn til batteri lading.
Når langlys kommer på har man gjerne fått opp farta, og motor turtall, og da trenger man mere lys, altså lar man begge pærene lyse på langlys. Høyere fart gir høyere turtall og dermed vil generator være i stand til å levere høyere forbruk.
Om strømmen til lyspærene går gjennom langlys/nærlys knappen på styret bør man også vurdere et rele, ellers kan det økte forbruket kanskje skape problem med varme i bryteren.

Bare en strøtanke....

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Honda Varadero XL125V

Legg inn av MLeikarnes »

knutk skrev:Nå vet jeg ikke hvor mye generator på Varadero gir, men ofte er generator på sykler i denne klassen av type stor sykkelgenerator, hvor effekten ut er proporsjonal med turtall på motor.

I så måte kan ekstra lys forårsake et lade problem, siden orginal-lysene gjerne er dimensjonert i forhold til hva generator kan levere.
Således kan belastning på noen watt fra eller til gjøre stor forskjell.

I den sammenheng vil jeg driste meg til et forslag.

Siden lys med to identiske lyspærer ikke lyser noe lenger enn en lyspære med samme effekt (men strålen blir bredere med to pærer), hva med å koble lysa slik at kun den ene pæren lyser på nærlys? Ved kjøring på lavt turtall vill en besparelse i forbruk på 40 - 50 watt kanskje gjøre en forskjell med hensyn til batteri lading.
Når langlys kommer på har man gjerne fått opp farta, og motor turtall, og da trenger man mere lys, altså lar man begge pærene lyse på langlys. Høyere fart gir høyere turtall og dermed vil generator være i stand til å levere høyere forbruk.
Om strømmen til lyspærene går gjennom langlys/nærlys knappen på styret bør man også vurdere et rele, ellers kan det økte forbruket kanskje skape problem med varme i bryteren.

Bare en strøtanke....
Et rele er absolutt nødvendig! Har brent opp 3-4 lysbrytere på min varadero, pga mangel på rele orginalt. Og dette er uten ekstralys av noe slag.

Sent from my Samsung Galaxy Tab with Tapatalk HD
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
Jon Martin
Innlegg: 35
Registrert: 03 sep 2012, 01:13
Motorsykkelen din: Honda Varadero XL125V 2012

Re: Honda Varadero XL125V

Legg inn av Jon Martin »

Jeg tror ikke strømtrekket blir noe problem, for med det utstyret jeg har på den nå så trekker den mere strøm.
Skal montere av varmeholkene da disse virker dårlig og gir ubehagelig grep samt at jeg går ned fra 55W halogen til 30watt xenon.

Jeg hentet batteriet på sykkelen igår og det har ikke hvert ladt siden jeg fikk sykkelen og har stått på ett kaldt lager siden oktober, men det var helt fult, tok ca 10min før laderen sa det var ferdig. :)

Brukeravatar
Jon Martin
Innlegg: 35
Registrert: 03 sep 2012, 01:13
Motorsykkelen din: Honda Varadero XL125V 2012

Re: Honda Varadero XL125V

Legg inn av Jon Martin »

Da har jeg ENDELIG hentet fram Varaderoen og tatt årets første kjøretur. Den startet på første omdreining enda den har stått urørt siden oktober :prf

Jeg fikk også montert veltebøylene bra SW-Motech, det var egentlig lett å montere, men veldig trangt og vanskelig og komme til enkelte plasser, men det virker veldig solid.

Imorgen får jeg montert nye dekk på den, de som sitter på nå er ganske så slitt :scratch , men det er vel ikke rart etter 9000km.

Legger ved noen bilder tatt med mobil, bedre bilder kommer senere.

[img]http://farm9.staticflickr.com/8099/8657 ... 7ed96b.jpg[/img]
20130417_201014 by Jon Martin Johansen, on Flickr

[img]http://farm9.staticflickr.com/8114/8659 ... b9fa69.jpg[/img]
20130417_201019 by Jon Martin Johansen, on Flickr

Svar