Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av AndreasB »

Er en 2 mm shim virkelig det minste jeg får taki? Jeg trenger 1.95mm for innsug 1L og 1R.
Hvor er det slitasjen befinner seg egentlig? Er det kammen? Er det selve ventilene?

ZZR-Erling

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av ZZR-Erling »

AndreasB skrev:Er en 2 mm shim virkelig det minste jeg får taki? Jeg trenger 1.95mm for innsug 1L og 1R.
Hvor er det slitasjen befinner seg egentlig? Er det kammen? Er det selve ventilene?
Ventilsetet, altså selve toppen.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av Kawasaki »

ZZR-Erling skrev:
AndreasB skrev:Er en 2 mm shim virkelig det minste jeg får taki? Jeg trenger 1.95mm for innsug 1L og 1R.
Hvor er det slitasjen befinner seg egentlig? Er det kammen? Er det selve ventilene?
Ventilsetet, altså selve toppen.
På gpz'en min var det ventiltallerknene som ble slitt,altså selve ventilene.

Når det gjelder shims,så får du dem ned i 1.20 fra HotCams. Du må lære deg å høre etter :lol Her: http://www.ebay.com/itm/Hotcams-Valve-S ... 22&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

"Problemet" er at det er 3 i hver størrelse i sånne sett,så du risikerer å bruke opp alle i en størrelse,og sitte igjen med en drøss du aldri får bruk for. Men det er jo en vurderingssak,vet ikke hvor mye shims koster enkeltvis.

Har du målt opp de som står i,om noen kanskje kan flyttes på? Det har du selvfølgelig
ikkebike.norwegianforum.net

ZZR-Erling

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av ZZR-Erling »

AndreasB skrev:Er en 2 mm shim virkelig det minste jeg får taki? Jeg trenger 1.95mm for innsug 1L og 1R.
Hvor er det slitasjen befinner seg egentlig? Er det kammen? Er det selve ventilene?

Her?:
http://www.motorcycleproducts.co.uk/cat ... ck+Searchb" onclick="window.open(this.href);return false;

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av AndreasB »

ZZR-Erling skrev:
AndreasB skrev:Er en 2 mm shim virkelig det minste jeg får taki? Jeg trenger 1.95mm for innsug 1L og 1R.
Hvor er det slitasjen befinner seg egentlig? Er det kammen? Er det selve ventilene?

Her?:
http://www.motorcycleproducts.co.uk/cat ... ck+Searchb" onclick="window.open(this.href);return false;
Vil gjerne ha det ila neste uke :P Har planer om å få den på veien før sesongen er over xD Er dritlei av å kjøre fattern sin shadow ... Skal aldri ha noe lignende selv, chopper var GØRRKJEDELIG å kjøre..

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av AndreasB »

Kawasaki skrev:om noen kanskje kan flyttes på? Det har du selvfølgelig
[img]http://bildr.no/thumb/1269712.jpeg[/img]
Blå tekst = shim jeg trenger
Rød tekst rett over = målt størrelse
Rød tekst over det igjen = klaringer.

Rød tekst på høyre side tilhører 4R

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av Kawasaki »

Syns du er flink,jeg.Til å være Oslo-gutt :knegg

Ser at du har ener-shimsene er noe tynnere enn de 3 andre,dvs de to ventilene er mere slitt enn de andre.

Men har du litt mere arbeidslyst idag,så tar du og legger de 2 tynne shimsa fra nr1 over på 2-3 og 4, og så dobbelsjekker du klaringene på dem. Siden du ikke fikk følebladet under i det hele tatt ,så vet du strengt tatt ikke om de klaringene var pluss eller minus,hvis du skjønner?
ikkebike.norwegianforum.net

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av AndreasB »

Kawasaki skrev:Syns du er flink,jeg.Til å være Oslo-gutt :knegg

Ser at du har ener-shimsene er noe tynnere enn de 3 andre,dvs de to ventilene er mere slitt enn de andre.

Men har du litt mere arbeidslyst idag,så tar du og legger de 2 tynne shimsa fra nr1 over på 2-3 og 4, og så dobbelsjekker du klaringene på dem. Siden du ikke fikk følebladet under i det hele tatt ,så vet du strengt tatt ikke om de klaringene var pluss eller minus,hvis du skjønner?
Tror jeg skjønner, du mener at hvis klaringen var -0.5 f-eks ? Så vil en ny shim uansett bli feil om den er på minussiden?

Men tenker du da å bruke de tynneste bare for å sjekke de andre ventilene? Behøver jeg dra motoren rundt før jeg sjekker klaringer ?

Edit: Og jeg er opprinnelig fra bærum, men har bodd i Oppland også ;P Sykkelen står i oppland, jeg er i Oslo : p

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av Kawasaki »

AndreasB skrev:
Men tenker du da å bruke de tynneste bare for å sjekke de andre ventilene? Behøver jeg dra motoren rundt før jeg sjekker klaringer ?
Ja,legg dem under en etter en,så får du et bedre måleresultat enn første gangen,da du ikke fikk føleren under. Kammen må selvsagt stå på rett plass ihht til den ventilen du sjekker.Så ja,du må tørne motor. Og ja,du risikerer å få andre mål på hvilke shims du behøver.
Edit: Og jeg er opprinnelig fra bærum..
Enda mere imponert :lol
ikkebike.norwegianforum.net

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av AndreasB »

Kawasaki skrev:
AndreasB skrev: Ja,legg dem under en etter en,så får du et bedre måleresultat enn første gangen,da du ikke fikk føleren under. Kammen må selvsagt stå på rett plass ihht til den ventilen du sjekker.Så ja,du må tørne motor. Og ja,du risikerer å få andre mål på hvilke shims du behøver.
Det jeg mener er, etter jeg tar dem ut av enern, og legger dem i den andre sylinderen som står riktig , må jeg dra motoren rundt et par ganger før jeg måler klaring? Eller holder det å legge dem i, dytte armen på plass, og så måle?

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av Kawasaki »

Sikkert ikke dumt å dra den rundt en gang før du måler,slik at shimsen får "satt" seg.
ikkebike.norwegianforum.net

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av AndreasB »

Når det er sagt, kan jeg sette armen tilbake på sylinder 1 uten å sette i shim mens jeg drar rundt en gang?

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av Kawasaki »

AndreasB skrev:Når det er sagt, kan jeg sette armen tilbake på sylinder 1 uten å sette i shim mens jeg drar rundt en gang?
Godt spørsmål,du er våken :thumleft Tror du bør sette den tilbake over ventilen ja,hvis ikke risikerer du vel at knasten på kammen treffer den skarpe kanten på lommen som shimsen ikke lenger ligger oppi,og det vil du ikke. At "vippearmen" treffer den kanten,kan jeg ikke tenke meg vil skade noe.
ikkebike.norwegianforum.net

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av AndreasB »

Da har jeg nye på innsugsventilene. Alle målinger er gjort med shimmene fra sylinder 1, der begge var 2.10mm

De nye målingene er:

Ventil | Klaring | ny shim
2L | 0.10 | 2.05
2R | 0.15 | innenfor spec med 2.10 shim
3L | 0.25 | 2.20
3R | 0.25 | 2.20
4L | 0.15/0.20 (0.20 passet med litt overbevisning) | 2.10 eller 2.05 shim
4R | 0.15/0.20 (0.20 passet med litt overbevisning) | 2.10 eller 2.05 shim

spec er som tidligere sagt mellom 0.13 og 0.18

Shimmene jeg trenger er.
1x 2.05
1x 2.10
2x 2.10 (Har disse)
2x 2.20
enten 2x2.10 eller 2x2.05

Hva tror dere for sylinder 4?

EDIT:
Da trenger jeg :
3x2.05
1x2.10(har denne)
2x2.20
1x2.25 (eksosventil 4R)
Men spørsmålet er jo da for sylinder 1 som hadde 2.10mm. Denne kan jo også nødvendigvis være på minussiden, slik at med en 1.95mm shim vil den fortsatt være ute av spec. burde jeg da ta sjansn på 1.90mm?
Sist redigert av AndreasB den 09 sep 2012, 16:53, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Legg inn av ejs »

2.05mm
If it ain't broke, I'll break it.

Svar