Ny sykkel for fersk sjåfør - CBR 600 vs CBR Fireblade.

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Lichas
Innlegg: 5
Registrert: 02 sep 2012, 15:18
Motorsykkelen din: Din MC her

Ny sykkel for fersk sjåfør - CBR 600 vs CBR Fireblade.

Legg inn av Lichas »

Hei

Jeg holder på i disse dager å tar motorsykkel lappen. Jeg har fått oppkjøringdato i oktober og satser på å bestå denne. Jeg holder på å legge litt planer for hva jeg skal kjøpe og har fått øynene opp for Honda. Jeg er på jakt etter en racing sykkel og synes både CBR 600 og Fireblade er veldig interessant. En kollega av meg har hatt Fireblade og sier at denne er en glimrende og lettkjørt nybegynnersykkel. Jeg tenker derimot at 900-999cc er i det meste laget og vil satse på en 600cc. Motargument hans var at jeg mest sannsynlig vil oppgradere til en 1000cc uansett etterhvert etter jeg hadde fått blod på tann og ble bli bitt av basillen ved MC kjøring. Jeg tror nesten han vil få rett.

Jeg planlegger kjøp av sykkel etter årets sesong i november eller i desember siden jeg har hørt at markedet er bedre for kjøpere da.

Noen som har noen tips og triks?

mvh
Anders

Brukeravatar
Snill Vaffel
Innlegg: 1001
Registrert: 07 nov 2008, 18:11
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000
Sted: Buskerud

Re: Ny sykkel for fersk sjåfør - CBR 600 vs CBR Fireblade.

Legg inn av Snill Vaffel »

Heisann.. Jeg har noen erfaringer å dele her, min første sykkel var en Fireblade 929 jeg elsket denne sykkelen og angret den dagen jeg solgt den. Det er en topp sykkel å begynne med, men ha i bakhodet at det er mye krefter i denne maskinen og det tar noen år med kjøring får å få erfaring så vær forsiktig med gassen :-)

Jeg har kompiser som har kjøpt 600 til å begynne med og det tok 4 mnd før han oppgraderte. Jeg har selv gjort tabben med å gå med i kubikk fra 929 til 750, hadde denne et år å kjøpte med en 1000 når for 3 uker siden. Men dette er så klart smak og behag for å ikke envne økonomi.

Men det er nok mange her med mange års erfaring som har mye mere å tilføye :D
Snill Vaffel

Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.

2011 Suzuki GSXR 1000

Lichas
Innlegg: 5
Registrert: 02 sep 2012, 15:18
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Ny sykkel for fersk sjåfør - CBR 600 vs CBR Fireblade.

Legg inn av Lichas »

Hei.

Takk for respons. Jeg har hørt bare gode ting om Fireblade. Hva betaler man ca i forsikring på disse? Hvis jeg ikke tar feil så er Fireblade en av de "snille" racing syklene på tanke på ansvarsforsikring?

Brukeravatar
Snill Vaffel
Innlegg: 1001
Registrert: 07 nov 2008, 18:11
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000
Sted: Buskerud

Re: Ny sykkel for fersk sjåfør - CBR 600 vs CBR Fireblade.

Legg inn av Snill Vaffel »

Snill og snill, jeg var 30 når jeg skulle forsikre og gjensidige begynnte på 55.000.- for full kasko.... fikk ordnet det ned til 12.000,- men så byttet jeg bank ol. så jeg betalte 4500 ca med full kasko med 70% bonus.

Jeg har ikke hatt noe trøbbel med den og hvert kjempe fornøyd hele tiden.
Snill Vaffel

Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.

2011 Suzuki GSXR 1000

Lichas
Innlegg: 5
Registrert: 02 sep 2012, 15:18
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Ny sykkel for fersk sjåfør - CBR 600 vs CBR Fireblade.

Legg inn av Lichas »

Jeg har kjørt skadefritt i snart 9 år nå med bil lappen. Starter man på "ny" når man får ansvarsforsikring på MC? Eller får man med seg bonus?

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: Ny sykkel for fersk sjåfør - CBR 600 vs CBR Fireblade.

Legg inn av GSF »

Lichas skrev:Jeg har kjørt skadefritt i snart 9 år nå med bil lappen. Starter man på "ny" når man får ansvarsforsikring på MC? Eller får man med seg bonus?
Du kan få bonusen overført fra bilen men da må du nok selge bilen eller overføre forsikringen fra bilen slik at det er denne som ikke har bonus. Ved "ny" ansvarsforsikring på mc vil du som regel starte på 40%. Akkurat det samme som de fleste gir deg for første gang på bil.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Ny sykkel for fersk sjåfør - CBR 600 vs CBR Fireblade.

Legg inn av Kawasaki »

Snill Vaffel skrev:
Jeg har kompiser som har kjøpt 600 til å begynne med og det tok 4 mnd før han oppgraderte. Jeg har selv gjort tabben med å gå med i kubikk fra 929 til 750, hadde denne et år å kjøpte med en 1000 når for 3 uker siden. Men dette er så klart smak og behag for å ikke envne økonomi.

Ord helt i tråd med min mening.

Selvfølgelig er det mange som kommer til å fortelle deg at det er galskap å starte med for stor sykkel,men galskapen sitter mellom ørene på folk,ikke på hva de kjører. Vil du ha 1000kubikk,så kjøp det med en gang.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Ny sykkel for fersk sjåfør - CBR 600 vs CBR Fireblade.

Legg inn av Kjellrf »

Hvis målet er å beherske sykkelen du kjører, vil du oppnå resultatet mye fortere med CBR600, den er lettere å håndtere og forutsi. Dessuten mer morsom og lettkjørt i lavere, mer normale hastighet. En fin sykkel å lære seg å kjøre motorsykkel på.

Søker du høy spenning, er nok Fireblade'n mer riktig for deg, fordi den vil være mer uforutsigbar pga mer krefter og trenger høyere hastighet (og høyere puls) før du føler du kan beherske den fullt ut (noe du mest sannsynlig aldri vil klare).

Men det er bedre å kjøpe en mindre sykkel, og ønske seg noe større, enn å kjøpe noe for stort, og miste interessen etter en stund. Mange har gjort det. Og mange av de ser det som et nederlag å kjøpe mindre sykkel enn de har fra før, altså ikke mer mc.

Personlig har jeg hatt CBR1000F og kjørt endel CBR600F, hatt ZZR1100 og ZZR600, til vanlig bruk i Norge ville jeg valgt ZZR600'en av disse, selv etter over 30 år på 2 hjul. Morsommere og kjappere med 600 enn 1000, til daglig.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar