Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Baltazar »

Hei hei godt folk.
Sesongen er på hell og i den forbindelse dukket det opp et spørsmål eller to i mitt hode. Jeg har nemlig en uisolert garasje som jeg vinterlagrer i. Tenkte jeg skulle jobbe litt med sykkelen der i vinter, og da sette inn en vifte ovn for å få opp temperaturen når det skal jobbes med sykkelen.

Burde jeg da gjøre noen ekstra tiltak før sykkelen settes bort for vinteren, siden temperaturen vil variere mellom -10 og + 15 ?

Tenker da på om det evt er økt fare for kondens og rust m.m

Noen erfarne gamlekarer her ? ;-)

Brukeravatar
Snill Vaffel
Innlegg: 1001
Registrert: 07 nov 2008, 18:11
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000
Sted: Buskerud

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Snill Vaffel »

Jeg er gammal men ikke så erfaren, men det jeg erfarte i vinter med kawasakien var at det gikk jo greit tok ikke ut batteriet engang (det var planen) men når jeg tok den ut i våres var det dannet seg noen rust bobbler på tanken og andre steder som det ikke var noe før lagring. Så jeg tørr ikke gjøre dette igjen, men nå sto den ritkig nok i en uisolert garage som det ikke er noen form for aktivitet hele året.
Snill Vaffel

Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.

2011 Suzuki GSXR 1000

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av MaxTron »

Har erlig talt ikke gjort dette sjøl.

Ikke varma opp, og latt det avkjøleseg gjentatte ganger, men mener ivertfall at å bruke elektrisk vifte er en god løsning. Propanovner / varmekanoner produserer fukt / vann.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3441
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av JohnnyTh »

MaxTron skrev:Har erlig talt ikke gjort dette sjøl.

Ikke varma opp, og latt det avkjøleseg gjentatte ganger, men mener ivertfall at å bruke elektrisk vifte er en god løsning. Propanovner / varmekanoner produserer fukt / vann.
Hvordan kan de produsere vann?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Svolp »

Fordi varm luft utvider seg og derved får mindre tetthet. Derfor stiger den oppover. Når luften blir kald, kan den imidlertid ikke lenger holde på fuktigheten. Den må altså kvitte seg med noe av fuktigheten.. Så varm luft blir fuktig når den avkjøles, ergo kondens!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3441
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av JohnnyTh »

Det er korrekt men det spiller ingen rolle hva varmekilden er. Men man må ha tilgang til vann for å få fuktig luft. Jeg pleier å bruke en propan byggtørke til å varme opp med før lakkering, og kan garantere at det ikke gir fuktighet.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Duville »

Her er nok Johnny litt på tur. Så lenge temperaturen holdes oppe er det greit, men når han er ferdig med lakkeringen så lufter han sannsynligvis svært godt ut på grunn av lakkeringen og slipper unna kondenseringsproblematikken.

Riktig at varm luft kan inneholde mer vann enn kald luft og kondenseringstemperatur på uteluft varierer men er fremtredende ved 12 - 16 grader. Sikkert noen som vil diskutere dette siden de kan nyansere det men sånn er det. Dette merkes godt når man sitter ute en sommerkveld når temperaturen faller så kommer fukten...

Når det gjelder oppvarming ved hjelp av propan så er en del av avgassene ved forbrenningen ren vanndamp som tilføres den oppvarmede luften hvis ikke forbrenningen skjer i et eget kammer med lufting til det fri. Når avgassene begynner å bli kaldere så kondenserer dette godt og mye på de kaldeste flatene som vanligvis er bart og lekkert stål hvis ikke dette luftes ut før temeraturen synker.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Svolp »

Varmekilden kan være luften selv, når det går fra varmt til kaldt vil du få det som beskrevet tidligere.. Hva angår propanbrenner avgir dette masssssse fuktighet i et lukka rom og ikke minst CO som er faaaaaaaarlig...
Når propangass brenner, avgir den karbondioksid (CO2) og vanndamp (H2O), karbonmonoksid (CO) og nitrogen(N). Derfor blir luften fuktig når du bruker en propanbrenner innendørs. Du må også passe på god tilførsel av luft for at forbrenningen skal bli fullstendig, da minske du også risiko for større opphoping av CO!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av RuneMC »

Har lagret mine to sykler i uisolert garasje. Har gått helt greit.

Første fikk forsåvidt bobler i lakken på motoren, men dette var ikke grunnet lagringen men feil påføring av lakk på fabrikk som endel MC'er er plaget med (bl.a. den BMW'n jeg hadde). Dvs fabrikken har påført for tykt lag eller to lag for fort slik at lakken ikke har herdet på riktig måte og dermed flasser den nesten uansett når den blir noen år. Visstnok vanlig på flere merker - dog er motorene ofte i aluminium (som kun oksyderer på overflaten) så det er mest et kosmetisk problem.

Vedlikeholdslading av batteri er evt det man kan gjøre, utover skifte av kjølevæske og oljeskift etc hvis det er gammel olje på bike'n.

Tørr luft er nok en fordel uansett - om man får til det med vifte eller luftavfukter.

Ad temp - hvis garasjen har minusgrader slik at evt kondens fryser til is, så tipper jeg det meste av rustprosesser stopper opp :D
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Duville »

Svolp skrev:Varmekilden kan være luften selv, når det går fra varmt til kaldt vil du få det som beskrevet tidligere.. Hva angår propanbrenner avgir dette masssssse fuktighet i et lukka rom og ikke minst CO som er faaaaaaaarlig...
Når propangass brenner, avgir den karbondioksid (CO2) og vanndamp (H2O), karbonmonoksid (CO) og nitrogen(N). Derfor blir luften fuktig når du bruker en propanbrenner innendørs. Du må også passe på god tilførsel av luft for at forbrenningen skal bli fullstendig, da minske du også risiko for større opphoping av CO!
Visste brannmannen var i nærheten så den kunne du ta, jeg konsentrerte meg om fukten :thumleft

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Voodoodoo »

Null problem å lagre i garasje, gjort dette med samtlige sykler(og mopeder) og aldri hatt noe tull.

Mine pleier å få stå i fred fram til det blir såpass varme i sola at en kan skru i garasjen uten å måtte fyre.
Pleier å ta ut batteriet og lade det helt opp og la det stå til våren, så lade det helt opp igjen og deretter tur og kjør.
Har et gammelt batteri som jeg plugger inn for å starte sykkelen i vintersesongen. Pleier å gi den en halvtimes god snurr sånn ca. en gang i måneden. Er greit å legge det til en av de dagene kvikksølvet ikke ligger samla helt i bånn.

Ikke at det er nødvendig å starte den men det er fin medisin mot akutte anfall av PMS å høre lukte og kjenne på en god og varm mc en gang innimellom. :yeyeye

Når det gjelder spes ting som må gjøres er det endel som mener at motorens innmat omtrent etses bort og korroderer til det ugjenkjennelige om en ikke umiddelbart skifter olje etter at en er parkert for høsten. Min personlige mening er at dette er hysteri og at en kan ta oljeskiftet når en føler for det i løpet av høst/vinter/vår.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Svolp »

Duville skrev:
Svolp skrev:Varmekilden kan være luften selv, når det går fra varmt til kaldt vil du få det som beskrevet tidligere.. Hva angår propanbrenner avgir dette masssssse fuktighet i et lukka rom og ikke minst CO som er faaaaaaaarlig...
Når propangass brenner, avgir den karbondioksid (CO2) og vanndamp (H2O), karbonmonoksid (CO) og nitrogen(N). Derfor blir luften fuktig når du bruker en propanbrenner innendørs. Du må også passe på god tilførsel av luft for at forbrenningen skal bli fullstendig, da minske du også risiko for større opphoping av CO!
Visste brannmannen var i nærheten så den kunne du ta, jeg konsentrerte meg om fukten :thumleft

:redface
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3441
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av JohnnyTh »

Ser dere har rett med dette med vann fra propan forbrenning. men som jeg sa jeg har aldri hatt problemer med dette. Selv om jeg ikke lufter ut etterpå:) Men så har jeg jo og brukt det i stort lokale. hadde kanskje vært et problem i et lite lokale. Er jo bra at man lærer så lenge man lever. Og jeg kommer nok til å fortsette å bruke propan. har ikke råd til den strømregningen. Preier å bruke en master propanbrenner som gir 30kw på full pupp i 8 timer før jeg lakkerer om vinteren. Sist jeg lakkerte var det 10 minus ute og fikk tempraturen opp i 15 grader. Så langt fra ideal tempratur for sånt.

Skal man langtidslagre sikkert så er jevn tempratur i oppvarmet lokale det beste etter min mening. Viktigste er at det er jevnt for å fjerne tilgangen til fukt er vanskelig i et land som norge. Kansje en ide å sende sykkelen til Atacama-ørkenen . det er jo det tørreste sted i verden. Eller sydpolen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Duville »

Nå skal jeg ta en pause fra dette. Det kommer hele tiden kommer en del inn fra sidelinjen med godt begrunnede påstander om hvorfor det går greit å vinterlagre i kald garasje. Årsaken til at det stort sett går greit er at det tilfeldigvis er forhold på stedet som gjøre at det virkelig går greit. Disse trenger jo ikke gjøre noe ekstra. Indre østland med jevnt og tørt innlandsklima får ikke dette problemet så markert som vi her nede på sørvestlandet med veldig varierende vær.

Norge er svært langstrakt land med svært varierende forhold. Likevel er det ikke sikkert vi får problemer her nede heller enkelte år når det er tørt vær med minusgrader hele vinteren. MEN de årene dette kan bli ett problem er de årene med svært varierende vær og gjerne en kald periode tidlig etter at vi har parkert mcen og den utsettes for kondenserende forhold. Da kan vannet bli liggende hele vinteren uten å tørke opp og det kan ikke være bra.

Selvfølgelig kan erfaring være bra og det stemmer sikkert der erfaringen er gjort, men enkelte ganger skjer det uventede og da kan det være greit å vite at enkle tiltak (litt varme og lufting) kan motvirke skader. Da må man vite hvilke forhold skaden skjer under. God vinterlagring ;-)

ZZR-Erling

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av ZZR-Erling »

Har vinterlagra min den gang da, ZZR1200 i carport i Asker. Rimet var til tider så tykt, grunnet fuktig luft, at jeg kunne skrive navnet på tanken, men alikevel ga ikke det noen prob til våren..

Svar