Hvordan lagre sykkelen riktig?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Kris
Innlegg: 124
Registrert: 10 aug 2010, 12:42
Motorsykkelen din: Triumph Daytona 675
Sted: Vikersund

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av Kris »

Iår blir det innerst i garasjen med et pledd over, det for holde :)

Brukeravatar
PAULUS
Innlegg: 79
Registrert: 01 okt 2011, 15:48
Motorsykkelen din: Suzuki GS 500 F
Sted: Oslo

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av PAULUS »

Mange gode kommentarer her.
1) Jeg har hørt at gammel olje er sur og kan skade motoren. Hvis du likevel skal bytte olje en gang i året, hvorfor ikke gjøre det om høsten?
2) Full tank hindrer kondens. Det finnes også oktanstabilisator hvis man gidder
3) Et laken over sykkelen hindrer kondens og rust
4) Vedlikeholdslader koster kr. 170 på Biltema
5) I min håndbok står det at man skal skru av pluggene, helle i litt olje, sveive noen ganger rundt
6) La ikke sykkelen hvile på dekk. Enten henge i hovedstøtte eller depotstøtte, evt. rugge den litt en gang i måneden.
7) Skader vel ikke at sykkelen er ren når den settes inn

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av KydeX »

Dersom man skal ha varme i garasjen, hva er den enkleste å mest økonomiske måten å gjøre det på? Og hvor varmt må man egentlig ha det for å unngå rust osv.

Garasjen min er ikke isolert, men er bygget av leca blokker, så det er kun når det er skikkelig kaldt ute at tempen kryper ned mot null inne i garasjen. Jeg kjører jo en del inn med bilen full av vann/snø, men har enda ikke sett noe kondens i garasjen.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av SuperMorten »

KydeX skrev:Dersom man skal ha varme i garasjen, hva er den enkleste å mest økonomiske måten å gjøre det på? Og hvor varmt må man egentlig ha det for å unngå rust osv.

Garasjen min er ikke isolert, men er bygget av leca blokker, så det er kun når det er skikkelig kaldt ute at tempen kryper ned mot null inne i garasjen. Jeg kjører jo en del inn med bilen full av vann/snø, men har enda ikke sett noe kondens i garasjen.
Dersom du har et ventilasjonsanlegg i huset, og dette står og "pumper" oppvarmet luft rett ut, kunne du gjort deg nytte av det i garasjen. Det er min plan for fremtidig oppvarming av garasjen..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ZZR-Erling

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av ZZR-Erling »

Man kan godt åpne en vegg inn til ei kjellerstua og sette biken inn der. Tom tank og ca 15C, og ellers ivaretatt som før for vinterlagring, bortsett fra at jeg lar batteriet stå i, tror jeg da, eventuelt sette det på et kjøligere sted, tror det.

Så kan man kose seg med polish, gaffeloljebytte og montering av diverse "pling" man måtte ønske :D

Bilde


Edit: det er Thor Henning til høyre, dvs Presidente VFR-Klubb Norge, og meg til venstre.
GSXR-Hege tok bildet.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av Duville »

KydeX skrev:Dersom man skal ha varme i garasjen, hva er den enkleste å mest økonomiske måten å gjøre det på? Og hvor varmt må man egentlig ha det for å unngå rust osv.

Garasjen min er ikke isolert, men er bygget av leca blokker, så det er kun når det er skikkelig kaldt ute at tempen kryper ned mot null inne i garasjen. Jeg kjører jo en del inn med bilen full av vann/snø, men har enda ikke sett noe kondens i garasjen.
Vann, snø bør fjernes, det er det beste. Kondensering skjer når MC er kaldere enn luften. Altså etter en kald periode når alt i garasjene er nedkjølt, så kommer det ett væromslag med regn, snø og høyere temperaturer. Da får du kondensering. Har du fått kondensering på MC så forsvinner det synlige først, så tørker den skjulte kondensen inni alle hull etter hvert. Du kan med andre ord sikre deg mot kondensering hvis du holder temperatur 5 - 10 grader over utetemperatur slik at mc ikke står og bllir kaldere enn lufttemperaturen og ikke minst holder MC varmere enn omgivelsene. Teoretikere kan sikkert nå si at 4 - 5 grader er nok og det er det, menda har du ingen reserver.

God ide den med avkast fra ventilasjonen fra huset hvis denne surrer og går hele tiden. Hvis det kun er ett avtrekk fra våtrom som startes og stoppes når våtrom hat vært i bruk, er jeg vel ikke så sikker lenger bare for at det skal være nevnt.
Ovn med termostat kan være en ide.
En varmepumpe kan gjøre jobben. Siden du ikke får denne til å holde en jevn lav temperatur med normal automatikk kan ddu kjøre den bare ett par timer på natta så kan det stå og tørke noen timer på natta. Da har du mulighet til å få opp temp dersom du skal jobbe litt men den koster jo en del.
Parkere MC i bobla i plast som selges er jo en mulig løsning. Der er det en vifte som blåser inn luft og dersom viftemotor står i luften så blir det avgitt varme til luften som er tilstrekkelig til å holde fukt borte.

Store prisvariasjoner i dette så det spørs hva du øsker å satse på og hvor mye du vil legge i dette. Isolering av garasje for eks... Om ikke annet så sette en isoporplate foran vinduer, tette lekkasjer, pusse leca hvis det ike er gjort og heller sette inn lufteluker som du kan kontrollere, hjelper mye......

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av Kjellrf »

Tja, får ta min mening også...

FY ting: Starte sykkelen om vinteren. Skaper masse kondens inni motor og eksosanlegg. Sykkelen må gå i minst 30-45 minutter før all kondens er ute. Motorsykler har ikke godt av å gå lenge på tomgang. Dårligere oljetrykk da. Chokekjøring vasker ut olja i sylinderveggene, og gir slitasje i sylinderne, spesielt (Choke skal normalt kun brukes noen sekunder ved oppstart). Du kan også knekke tennpluggene, pga soting.

Fordel: du har frisk bensin i forgasserne så sykkelen starter lettere om våren. Er vel eneste fordelen.

Bør gjøre: Bytte olje rett før sykkelen settes inn. Sykkelen bør kjøres en tur eller 3 for å få nye olje rundt i motoren, ikke bare i bunnpanna. Kjør også en tur etter vask/polering, så ikke vann får samlet seg og ruste, etter vask. F.eks. simmerringene i forgaffelen ryker fortere for de som er ivrige med vaskekluten og såpe, enn de som parkerer uten forutgående grundig vask. Et beskyttende lag støv på sykkelen er ikke skadelig...
Jeg sprayer over sykkelen med 5-56 eller tilsvarende på metall/blanke deler om høsten, og kobler fra batteriet. Og lader batteriet et par ganger i løpet av vinteren.

Ellers er jeg enig i at sykkelen tåler mer enn man skulle tro.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av Duville »

Kjellrf skrev:Tja, får ta min mening også...

Kjør også en tur etter vask/polering, så ikke vann får samlet seg og ruste, etter vask.

Ellers er jeg enig i at sykkelen tåler mer enn man skulle tro.

Enig i det meste av det du skriver. Eneste problemet i det du sier er at fuktigheten i luften er på "jakt" etter ett sted å kondensere og kommer også inn alle steder der det er luft og kondenserer der. DENNE fukten ligger der til det blir varme i været. I alle de krikene og krokene som vi ikke kommer til med vask og voks og pussefiller etc. og hvor det er skitt og støv som holder på fukten, også på ledninger og koblinger som da irrer på grunn av fukten.

DENNE fukten er det jo ingen som ser eller merker noe til før irren lager dårlig kontakt eller rusten tar MCen men da er kondensen langt unna både MC og tanker :evil ......

Problemet med irr for eks analyseres skjelden, det bare konstanteres og fikses og deretter glemmes. NÅ vet alle at dette kan skyldes kondensproblematikk på vinteren. At de som lagrer MC i kald garasje og skifter MC hver 3 år ikke har problemer skyldes neppe at det ikke er kondens men problemet med kondens er ikke merkbare før de selger MC.

Værforholdene må selvfølgelig være til stede som nevnt før og på indre østland er ikke problemet like stort som langs kysten osv men når varmen kommer på våren kan det være en fordel å være obs....

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av jhn »

God lufting er viktig. Jeg bor 50 m fra sjøen og her er mye pålandsvind. Sykkelen står i en uisolert leca-garage med en litt dårlig port og åpne ventiler. Har aldri sett antydnig til kondens i de 25 årene æ har hatt huset/garagen
Temperaturen ute ligger stort sett mellom et par pluss og 4-5 minusgrader om vinteren.
Veksler gjerne mellom pluss og minus et par ganger i uka, så det burde jo være store muligheter for litt kondens, men neida ....

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av Duville »

jhn skrev:God lufting er viktig. Jeg bor 50 m fra sjøen og her er mye pålandsvind. Sykkelen står i en uisolert leca-garage med en litt dårlig port og åpne ventiler. Har aldri sett antydnig til kondens i de 25 årene æ har hatt huset/garagen
Temperaturen ute ligger stort sett mellom et par pluss og 4-5 minusgrader om vinteren.
Veksler gjerne mellom pluss og minus et par ganger i uka, så det burde jo være store muligheter for litt kondens, men neida ....

Så langt nord som du bor har du sikker nok å stri med om ikke du skal ha kondensproblemer også :lol



jajajajajajoioioioi mente det ikke mente det ikke


Sikkert ikke, da er du nok litt heldig...... men fåår du kontaktvansker i fremtiden så si gjerne i fra .....

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av jhn »

Duville skrev:
jhn skrev:God lufting er viktig. Jeg bor 50 m fra sjøen og her er mye pålandsvind. Sykkelen står i en uisolert leca-garage med en litt dårlig port og åpne ventiler. Har aldri sett antydnig til kondens i de 25 årene æ har hatt huset/garagen
Temperaturen ute ligger stort sett mellom et par pluss og 4-5 minusgrader om vinteren.
Veksler gjerne mellom pluss og minus et par ganger i uka, så det burde jo være store muligheter for litt kondens, men neida ....

Så langt nord som du bor har du sikker nok å stri med om ikke du skal ha kondensproblemer også :lol



jajajajajajoioioioi mente det ikke mente det ikke


Sikkert ikke, da er du nok litt heldig...... men fåår du kontaktvansker i fremtiden så si gjerne i fra .....
:eh :eh :eh
tja tjo, kanskje litt heldig, men æ har lagret sykler og andre kombinasjoner av metall og elektronikk i 25 år i garagen, uten å oppdage noe. Æ trur god gjennomtrekk e et viktig stikkord.
Æ kan jo si i fra om æ skulle få kontaktvansker, men kontaktvansker av det slaget æ ser for mæ kan dukke opp, vil æ vel helst ikke ha hjelp av dæ til å fikse, selv om du sikkert e en sjarmerende fyr :knegg

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av Rottenikken »

Uansett hva man finner på så er dette iallefall en dårlig løsning, mulig kondensproblemer også :sk?
vintermc.jpg
Veien er viktigere enn målet.

Vulgata
Innlegg: 52
Registrert: 29 jun 2012, 00:46
Motorsykkelen din: Kawazaki GPZ 1000RX

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av Vulgata »

Nå er det snart lagring igjen desverre

Har jobba en del år som inspektør innen overflatebehandling on- og offshore. Der var det min fordømmede plikt å passe på temperatur, relativ fuktighet, duggpunkt og andre parametere som har med korrosjon å gjøre.

Når dere sier at det vil kondensere på alle flater når det blir varmere stemmer det. Dette ser vi når vi tar ei øl ut av kjøleskapet og får det fantastiske dugget på flaska. Hvis du er øltørst kan du drikke duggfriske øl hele natta. Men hvis du bruker litt for lang til vil flaska, og innholde, nærme seg temperaturen til omgivelsen og dugget forsvinner.

Samme prinsippet gjelder på motorsyklene våre. Når temperaturen stiger fra -20 grader til +5 grader vil metallet ikke klare å varmes opp like fort. Derfor kommer det kondens/dugg. Men sakte og sikkert vil metallet tilnærme seg lufttemperaturen (noen timer) og kondensen forsvinner tilbake i lufta.

Lufting er viktig, spesielt hvis man skal ha inn en bil med vann og snø, og har varme på. Uten lufting vil vil denne fuktigheten være i luften, i garasjen. Dette vil bygge på seg etter som mere fuktighet tilføres og den relative fuktigheten vil øke. (Kalles relativ fuktighet pga at varm luft kan "bære" mere fuktighet enn kald luft før det kondenseres). Når den relative fuktigheten overstiger 85% er det fare for dugg.

For oss som har en kald garasje ser jeg 2 faremomenter når det gjelder utvendig korrosjon:
- Hvis det er plasser/groper hvor det har samlet seg mye smuss, vil disse områdene være fuktige i mye lengre perioder ved temperaturskifter.
- Når vi skal mekke litt og varmer opp garasjen uten å lufte får vi kondens (som vil forsvinne når stålet varmes opp). Vi tilfører fuktighet gjennom at vi er der (bruk av vann, spasere inn med snø, pusting, kaffe etc) Når vi er ferdige med å mekke har vi 20 grader og alt ser flott ut. Men når vi slår av varmen og lukker porten, vil temperaturen synke ned mot utetemperaturen. Da kan det oppstå kondens pga. at luften ikke lengre klarer å holde på den fuktigheten vi har tilført lengre når den kjølner. Denne kondensen/dugget vil vare helt til temperaturen begynner å nærme seg 20 grader igjen hvis garasjen er lufttett (worst case). Dette problemet kan vi løse ved å lufte ut skikkelig før vi reiser. Få inn tørr, kald luft i garasjen. Hvis det er regnvær ute har vi et problem, men hvis vi har god lufting vil alt ordne seg.

Min fasit: Ren sykkel og god lufting :thumleft

Så kan man selvfølgelig spraye på litt oljeprodukter for å "tette" enda bedre mot korrosjon.

En ting jeg sliter med å forstå er bruk av presenning over sykkelen. Hvis du er uheldig og får inn fuktighet/snø/vann på gulvet under denne presenningen vil det sirkulere inni der helt til våren. Hvis de er tette da? Sliter med den :-k

Har du dårlig lufting så åpner du opp dørene noen timer når det er på det kaldeste, så skalker du lukene igjen

Vi brukte luftavfuktere i stede for å tilføre enorme mengder varme når vi skulle male. Kanskje dette finnes til hobbybruk?

Blei mye dette :redface

Har plutselig blitt eier av 6 sykler så nå må jeg begynne å tenke på lagring snart :lol

Brukeravatar
PAULUS
Innlegg: 79
Registrert: 01 okt 2011, 15:48
Motorsykkelen din: Suzuki GS 500 F
Sted: Oslo

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av PAULUS »

Hva er vitsen med oppvarmet garasje, Kenneth?
Motorsykler fryser vel ikke?
Hva slags beskyttende oljer er det du bruker?
Er det noen oversikt over smørepunkter ?

Svar