Hvordan lagre sykkelen riktig?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Coach
Innlegg: 249
Registrert: 06 mar 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Sted: Heimdal

Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av Coach »

Har byggd med en MC garasje i garasjen. Nå lurer jeg på hva dere anbefaler til lagring av sykkelen.

Bør den stå på støtta?
Bør jeg løfte opp bakhjul? Eller begge?

Eventuelt andre vinterlagrings tips.

Ps: skal ikke sette den bort ennå da.
Mvh

Stig Roar
(Coach)
Trondheim

Medlem: NMCU

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av RuneMC »

På sidestøtta. Tørrest mulig. Lås med alarm.

Har man midtstøtte og ingen sjanse for at noen dulter borti den, så bruk evt det (kan jo spare plass i garasjen).
Har man kjede er det lurt å olje det før den blir satt bort.

Noen liker å bytte olje etc før lagring (og evt etter lagring), fylle opp tanken (hvis metall som kan ruste - ellers er det bedre å ikke fylle opp pga bensin er ferskvare), sette depotstøtte foran og bak (ingen sjans for "urunde" hjul :-) men tror neppe de blir "urunde" uansett... mer aktuelt hvis man skal gjøre noe service selv på vinteren ). Har sykkelen kjølevæske med den vanlige glykol/vann blandingen som tåler mange minus, skal det heller ikke være noe problem om det blir kaldt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av mekkern »

Samme som hvert år-setter på hovedstøtta(hvis sykkelen har) og tar ut nøkkelen.

etterlader en gang på batteriet rett over nyttår.

tar service/sjekk når jeg starter opp for sesongen.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av Duville »

Pass på når været går fra kaldt til varmt vær. Ettervinter / vår. Er det da fuktig luft vil fuktigheten kondensere på alle kalde flater. Denne fuktigheten er det dårlig tørke på så den kan faktisk bli liggende lenge og lage grobunn for rust. En liten varmeovn og hver temperaturen med et par grader da i garasjen da gjør underverker, - eller en godt oppvarmet bil som kjøres støtt og stadig varm inn i garasjen uten en halv meter snø på taket som blir vann på gulvet....... osv

Jeg kom ut i vinter og vet jo dette men bilen som parkeres i garasjen hadde ikke vært kjørt så mye at den ble varm på ett stykke tid og ALT absolutt ALLE flater var dekket med ett lag med kondens. Måtte inn med en liten ovn da ja - og gassovn hjelper ikke....

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av poulet_cavalier »

Min plan er:

- Ny Olje
- Vaske og pusse den pen
- Spraye kjede grundig
- Spraye tom en hel boks med WD40 over alt som kan tenkes å ruste
- Sette på midtstøtte
- Legge over et pledd eller laken
- Telle dager til våren og se på noen av Globes youtube videoer..
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av NickNei »

Som flere andre gjør, demonterer tenningsnøkkelen, setter på laderen.... og dett var dett :)

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av taco »

Det sies at det er viktig å bytte olje på høsten. Brukt olje inneholder bestanddeler som kan tære på motoren. Noen driver å starter opp innimellom også, men da blir det kondens (hvis den står lagret kaldt), og det er da ikke nødvendig hvis man kan unngå det.
Jeg har alltid skiftet olje og filter om høsten på mc'ene og båtene jeg har hatt.

Batteri:
Lades opp fullt, og deretter stå urørt i kulda. Ikke ta det inn i varmen, da tappes det raskere.
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av GSF »

En gammel gjenganger dette her. Alltid morsomt å se hvilke mer eller oppfinnsomme metoder folk bruker for at "Gullet" skal vare livet ut. Jeg for min del fyller tanken full, vasker sykkelen, kjører den i garasjen og tar ut nøkkelen. Nå bruker jeg ikke garasjen til bil så spørsmål om kondens er lite aktuelt. Lar den bare stå vinteren over i kald garasje og lader batteriet en gang etter nyttår. Aldri vært plaget av rust og aldri opplevd annet enn at sykkelen har startet på første trykk på knappen.

Jeg har en følelse av at mange tror at en mc nesten ikke er laget for å brukes :-) Det er IKKE en porselenskopp. Den tåler utrolig mye mer enn mange synes å tro :mk

Må bare kommentere :D :
taco skrev:Det sies at det er viktig å bytte olje på høsten. Brukt olje inneholder bestanddeler som kan tære på motoren.
Det er sikkert nødvendig hvis man har ambisjoner om at motoren skal vare i 70 år og holde i mer enn 1 ooo ooo km :thumleft .

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av Duville »

GSF skrev:Nå bruker jeg ikke garasjen til bil så spørsmål om kondens er lite aktuelt. Lar den bare stå vinteren over i kald garasje og lader batteriet en gang etter nyttår. Aldri vært plaget av rust og aldri opplevd annet enn at sykkelen har startet på første trykk på knappen.
på motoren.
Det er sikkert nødvendig hvis man har ambisjoner om at motoren skal vare i 70 år og holde i mer enn 1 ooo ooo km :thumleft .[/quote]


Det er i grunnen da det blir kondens - når MCen er kaldere enn temperaturen i luften - da kondenserer det hvis det er fukt i luften. Lufter du godt eller setter en liten ovn slik at temperaturen stiger et par grader så forhindrer du dette...... En varm bil gjør denne jobben..... i 4 - 5 timer hver gang du setter inn bilen....

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av GSF »

Det er i grunnen da det blir kondens - når MCen er kaldere enn temperaturen i luften - da kondenserer det hvis det er fukt i luften. Lufter du godt eller setter en liten ovn slik at temperaturen stiger et par grader så forhindrer du dette...... En varm bil gjør denne jobben..... i 4 - 5 timer hver gang du setter inn bilen....
Nå blir jo mc'en like kald og varm som temperaturen på luften rundt den. Har aldri opplevd at det har vært kondensdannelse verken på mc'en eller på noe annet i garasjen. Det ville stilt seg annerledes hvis jeg til stadighet kjørte en bil ut og inn med snø som smeltet i garasjen. Har man en garasje hvor det er normalt god lufting er kondens null problem så lenge man ikke tilfører vann i form av snø som smelter. En motorsykkel er lagd for å kunne brukes under de fleste forhold og tåler forresten vann så lenge ikke det er skader i lakken. Er nok mye myter ute å går når det gjelder motorsykkel... :scratch

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av Kawasaki »

Hadde internett vært oppfunnet da jeg var ung,så hadde jeg aldri kjøpt meg motorsykkel. Lite visste jeg i den tiden at alt skulle være så komplisert.
Dum som jeg var/er,så trodde jeg det var godt nok hvis jeg parkerte moppen tørt og godt inni en garasje,og gav den ny olje iløpet av vinteren.At den gamle oljen som kanskje hadde fått kjørt seg 4-5tusen km var istand til å tære opp motoren innvendig,har jeg heldigvis vært uvitende om.
Har nok hatt mye flaks,for jeg har alltid fått den til å starte igjen til våren.Og det tilogmed med gammel bensin,det gikk mange år før jeg hørte om at det var lurt å drenere forgasserne også. Så derfor har jeg aldri gjort det.

Tror jeg tar sjansen i år også :thumleft
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av GSF »

Kawasaki skrev:Hadde internett vært oppfunnet da jeg var ung,så hadde jeg aldri kjøpt meg motorsykkel. Lite visste jeg i den tiden at alt skulle være så komplisert.
Dum som jeg var/er,så trodde jeg det var godt nok hvis jeg parkerte moppen tørt og godt inni en garasje,og gav den ny olje iløpet av vinteren.At den gamle oljen som kanskje hadde fått kjørt seg 4-5tusen km var istand til å tære opp motoren innvendig,har jeg heldigvis vært uvitende om.
Har nok hatt mye flaks,for jeg har alltid fått den til å starte igjen til våren.Og det tilogmed med gammel bensin,det gikk mange år før jeg hørte om at det var lurt å drenere forgasserne også. Så derfor har jeg aldri gjort det.

Tror jeg tar sjansen i år også :thumleft
:thumleft :thumleft

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av jhn »

100% enig med GSF og Kawasaki her. Æ kan ikke fatte hvordan mine sykler har overlevd, æ har kjørt de inn i garagen og skrudd av tenninga. Der står den med nøkkelen i, frem til våren når æ vrir om nøkkelen og starter. Hjula e fremdeles runde og bensinen e fremdeles eksplosiv og olja smører, og har ikke etset vekk motoren. Om man skifter olje på høsten eller våren har ingen betydning, de som tror noe annet, må gjerne forklare dette og vise til noe som støtter deres overbevisning. Hadde vært artig å visst hvor alle disse gode rådene om vinterlagring egentlig kommer fra
Det må da slite mere på sykkelen å kjøre 5-10-15.000 km i allslags vær enn at den står i ro i en tilnærmet tørr garage
Men det har skjedd at æ har vaska sykkelen, det må æ innrømme

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av Duville »

GSF skrev:
Det er i grunnen da det blir kondens - når MCen er kaldere enn temperaturen i luften - da kondenserer det hvis det er fukt i luften. Lufter du godt eller setter en liten ovn slik at temperaturen stiger et par grader så forhindrer du dette...... En varm bil gjør denne jobben..... i 4 - 5 timer hver gang du setter inn bilen....
Nå blir jo mc'en like kald og varm som temperaturen på luften rundt den. Har aldri opplevd at det har vært kondensdannelse verken på mc'en eller på noe annet i garasjen. Det ville stilt seg annerledes hvis jeg til stadighet kjørte en bil ut og inn med snø som smeltet i garasjen. Har man en garasje hvor det er normalt god lufting er kondens null problem så lenge man ikke tilfører vann i form av snø som smelter. En motorsykkel er lagd for å kunne brukes under de fleste forhold og tåler forresten vann så lenge ikke det er skader i lakken. Er nok mye myter ute å går når det gjelder motorsykkel... :scratch
Når alt dette er sagt så må jeg jo sii at jeg parkerer i garasjen, passser bare litt på når det blir væromslag til det varmere.....


mcen blir like kald og varm som luften rundt men ikke like fort og derfor blir det kondens. Det vi oppfatter som tørr og fin luft på ettervinteren kan fort bli 80 - 100% rf og hvis mcen er kaldere enn luften rundt vil det kondensere i alle krikene og krokene rundt om. lufte er bra - å kjøre inn en varm bil er bra, om den er fuktig betyr ikke all verdens, snø er noe dritt - også i garasjen....

- ellers har ikke internett gjort noe fra eller til på denne problematikken - det er ren fysikk :-)å

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av Svolp »

Dette er et "hva er meninga med livet" spørsmål!
Like mange svar som meninger....

Så.. Her er min måte!
Oppvarmet lokale, olje og filterbytte, grundig vask så ei runde med voks og beskyttende oljer (kjede/drev/gaffelben) toppe tanken, opp på midtstøtta og sette på vedlikeholdslader!
det er min metoder på min ZZR1400 som funker år etter år... Hver sesong for min del er ca 6mnd på vei og 6mnd på lagring..

Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Svar